Gå til innhold

Gir opp lærerdrøm pga mattekrav på 4


Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvsagt burde man ha et godt snitt over hele fjøla.

Men å begynne å sammenligne med Finland er dessverre ikke mulig. Finsk lærerutdanning er blant de studiene det er mest rift om. De har kjempehøye karakterkrav også av den grunn.

Lærerutdanningen der i landet har dessuten sluppet unna alle de ideologi-baserte reformene vi har slitt med i Norge. I stedet baserer de seg på forskning hvis de setter igang en reform.

Lærerjobben er heller ikke så preget av NPM som her, fordi man rett og slett stoler på skolelederne. Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Neida, vi kan ikke sammenligne oss med Finland. Jeg bare tror at hvis man skal høyne kravene, må man også se på andre ting enn karakterer. Personlig egnethet i tillegg, f.eks., og da kan intervjuer være veien å gå. Spør meg ikke hvordan det skulle fungert i praksis, men. Det var bare en tanke :)

Fortsetter under...

Skrevet

Neida, vi kan ikke sammenligne oss med Finland. Jeg bare tror at hvis man skal høyne kravene, må man også se på andre ting enn karakterer. Personlig egnethet i tillegg, f.eks., og da kan intervjuer være veien å gå. Spør meg ikke hvordan det skulle fungert i praksis, men. Det var bare en tanke :)

En annen stor forskjell er jo lærernes status i samfunnet der. I Finland er det ikke leger og advokater som glitrer øverst på lista over statusyrker, men tvert imot offiserer, prester og lærere... Så innsøkningen til yrket får en annen sammensetning. Ikke firerkandidater og middelhavsfarere, men ambisiøs ungdom med gode karakterer.

 

Det er bare så vanskelig å endre en generell holdning - og især når våre egne politikere har brukt mye tid og krefter på å si at lærere "sutrer", at de trenger oppdatering, at de trenger superlærere iblant seg for å liksom rydde i leiren, og tilsvarende bla-bla. Syns jeg har hørt på det i 25 år.

 

Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Skrevet

Jeg er så enig! Mattekravet er kun en kampsak fordi den norske skolen ikke gjør det så bra i matte og andre realfag i forhold til andre land, så da skal de "styrke" dette ved å innføre et minstekrav. Men jeg ser ikke hvordan dette vil gi bedre resultater, spesielt ikke om de som så vidt har klart å skrape til seg en firer i matte, nå skal undervise i det selv om de har null interesse for faget. Det er der problemet ligger. Vi trenger lærere som er engasjerte. Mattelærere som har lidenskap for matte men som kanskje ikke er så gode i engelsk, og vice versa. Norsk er viktigere. Evnen til å kunne formulere seg godt og skrive riktig er ting som alle lærere vil trenge. Matte not so much. Om materialet fra lærer i naturfag, samfunnsfag osv har dårlig språk vil det påvirke alle elevene negativt. Anonymous poster hash: 78fbe...4e6

Problemet ligger nok mange steder, tror jeg. Det er vel litt sånn at det som gjelder skole, kan alle mene noe om. Alle har gått på skole, så da vil man mene noe ut fra det. Jeg med min bakgrunn, med norsk og RLE som fag, kan mene at begge disse fagene er noe alle trenger (norsk fordi alt vi er og gjør som mennesker, har med språk og kultur å gjøre, og RLE fordi vi lever i et multikulturelt samfunn med mange ulike religioner representert i hver klasse). Politikerne vil skåre poeng med symbolpolitikk (som mattekravet). Og sånn fortsetter det.

 

Det feltet som skolen er, berører alt vi er og alt vi står for, alt som har vært og alt som kommer. Derfor vil man aldri enes om noe heller.

Skrevet

En annen stor forskjell er jo lærernes status i samfunnet der. I Finland er det ikke leger og advokater som glitrer øverst på lista over statusyrker, men tvert imot offiserer, prester og lærere... Så innsøkningen til yrket får en annen sammensetning. Ikke firerkandidater og middelhavsfarere, men ambisiøs ungdom med gode karakterer.

Det er bare så vanskelig å endre en generell holdning - og især når våre egne politikere har brukt mye tid og krefter på å si at lærere "sutrer", at de trenger oppdatering, at de trenger superlærere iblant seg for å liksom rydde i leiren, og tilsvarende bla-bla. Syns jeg har hørt på det i 25 år. Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Sant. Hadde vi enda visst hvordan vi kunne endra holdninger, hadde vi vært kvitt problemer som rasisme, nazisme, religiøs fundamentalisme, voldtekt osv. osv.

 

I lys av det du skriver der, er det uheldig at det lages artikler om de som sutrer over mattekravet også. Det generelle bildet av sutrete, inkompetente lærere forsterkes bare av sånt.

Skrevet

Sant. Hadde vi enda visst hvordan vi kunne endra holdninger, hadde vi vært kvitt problemer som rasisme, nazisme, religiøs fundamentalisme, voldtekt osv. osv.

 

I lys av det du skriver der, er det uheldig at det lages artikler om de som sutrer over mattekravet også. Det generelle bildet av sutrete, inkompetente lærere forsterkes bare av sånt.

Ja, merkelig nok gnies det av på lærerne - selv om de som klager nettopp ikke er lærere.

 

Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Skrevet

Problemet ligger nok mange steder, tror jeg. Det er vel litt sånn at det som gjelder skole, kan alle mene noe om. Alle har gått på skole, så da vil man mene noe ut fra det. Jeg med min bakgrunn, med norsk og RLE som fag, kan mene at begge disse fagene er noe alle trenger (norsk fordi alt vi er og gjør som mennesker, har med språk og kultur å gjøre, og RLE fordi vi lever i et multikulturelt samfunn med mange ulike religioner representert i hver klasse). Politikerne vil skåre poeng med symbolpolitikk (som mattekravet). Og sånn fortsetter det.

 

Det feltet som skolen er, berører alt vi er og alt vi står for, alt som har vært og alt som kommer. Derfor vil man aldri enes om noe heller.

Akkurat det med å skåre poeng på symbolpolitikk er et stort problem, faktisk. Det hele blir så ideologisk styrt.

 

For meg som har jobba i vgs i 15 år, føler jeg at det allerede har vært 4-5 ulike store reformer eller regelendringer bare i den perioden, og alle som en har hatt samme resultat: svekkelse av kvaliteten, men likevel økte arbeidskrav til oss.

 

Sånn som den siste perioden her, med fraværet og de små nitpickingreglene som er innført: nå sitter lærer, avdelingsleder, rådgiver, inspektør og rektor og regner prosenter. Hva er f eks 10% av et støttefag på musikklinja som heter "biinstrument gitar", og som det gis 22,5 minutters undervisningstimer i? Og hvordan passer disse inn i de digitale skjemaer vi noterer i? Og hvem av lærerne har tilgang til fraværsregistreringen i et gruppefag som rullerer mellom 3 lærere...? Og så videre.

 

Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Annonse

Skrevet

Akkurat det med å skåre poeng på symbolpolitikk er et stort problem, faktisk. Det hele blir så ideologisk styrt.

For meg som har jobba i vgs i 15 år, føler jeg at det allerede har vært 4-5 ulike store reformer eller regelendringer bare i den perioden, og alle som en har hatt samme resultat: svekkelse av kvaliteten, men likevel økte arbeidskrav til oss.

Sånn som den siste perioden her, med fraværet og de små nitpickingreglene som er innført: nå sitter lærer, avdelingsleder, rådgiver, inspektør og rektor og regner prosenter. Hva er f eks 10% av et støttefag på musikklinja som heter "biinstrument gitar", og som det gis 22,5 minutters undervisningstimer i? Og hvordan passer disse inn i de digitale skjemaer vi noterer i? Og hvem av lærerne har tilgang til fraværsregistreringen i et gruppefag som rullerer mellom 3 lærere...? Og så videre.Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Herregud, det er latterlig! Jeg underviser på høgskole, og har ikke ansvar for emnene jeg er inne på, så jeg slipper irritasjonen over byråkratiet og flisespikkeriet som det ansvaret innebærer. Det er nok ti hakk verre i grunnopplæringa!

Skrevet

Herregud, det er latterlig! Jeg underviser på høgskole, og har ikke ansvar for emnene jeg er inne på, så jeg slipper irritasjonen over byråkratiet og flisespikkeriet som det ansvaret innebærer. Det er nok ti hakk verre i grunnopplæringa!

På videregående har hele fraværsspørsmålet i mange år blitt behandlet som juss mer enn som pedagogikk. Det som gjør utslaget er jo den hypotetiske situasjonen at en og annen elev kan påklage en avgjørelse om at han ikke får karakter. Reglene er kun for at skolen skal få ha ryggen fri når sånt skjer - vi har dokumentert når han var der, hvilke prøver han tok og alt, dermed slipper vi klager.

 

Men etter min mening så kunne vi ha unngått det mye lettere: skriv i reglementet at det er oppmøteplikt, at faglærer sier fra når du står i fare for ikke å bli vurdert, og at rektor avgjør i tvilstilfeller. Punktum. Ikke begynne å dele opp i ulike typer fravær, ikke begynne å regne på det - bare si det er møteplikt. Forlang det samme av elever som av arbeidstakere: si fra om du er syk, møt hvis du er frisk, søk perm hvis du må til tannlege o.l.

 

Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Skrevet

Akkurat det med å skåre poeng på symbolpolitikk er et stort problem, faktisk. Det hele blir så ideologisk styrt.

 

For meg som har jobba i vgs i 15 år, føler jeg at det allerede har vært 4-5 ulike store reformer eller regelendringer bare i den perioden, og alle som en har hatt samme resultat: svekkelse av kvaliteten, men likevel økte arbeidskrav til oss.

 

Sånn som den siste perioden her, med fraværet og de små nitpickingreglene som er innført: nå sitter lærer, avdelingsleder, rådgiver, inspektør og rektor og regner prosenter. Hva er f eks 10% av et støttefag på musikklinja som heter "biinstrument gitar", og som det gis 22,5 minutters undervisningstimer i? Og hvordan passer disse inn i de digitale skjemaer vi noterer i? Og hvem av lærerne har tilgang til fraværsregistreringen i et gruppefag som rullerer mellom 3 lærere...? Og så videre.

 

Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Førte dere ikke fravær tidligere også? Å beregne 10% kan ikke ta lang tid.

Fraværskravet har jo fått ned fraværet mye. Det må da være en stor fordel både for elever og lærere at elevene faktisk kommer til timene.

 

 

Anonymous poster hash: e96fe...527

Skrevet

Førte dere ikke fravær tidligere også? Å beregne 10% kan ikke ta lang tid.

Fraværskravet har jo fått ned fraværet mye. Det må da være en stor fordel både for elever og lærere at elevene faktisk kommer til timene.

 

 

Anonymous poster hash: e96fe...527

Vi førte fravær jo, allerede i oldtiden da jeg begynte i jobben i 2001.

 

Da krysset vi på noen lapper som ble levert til merkantilt personale som førte det i hver elevs logg. Hvis vi begynte å lure på om en elev hang litt i en tynn tråd, gikk vi og spurte Britt på kontoret om hun kunne se på den aktuelle elevs fravær i et gitt fag.

 

Hvis du tror at det ikke kan ta så lang tid forteller du bare at du ikke kjenner virkeligheten vi jobber i. Jeg har f eks 3 fag, og 4 grupper der jeg underviser.

 

Det ene er et 5-timersfag med 12 elever. Det er fordelt på enten tre eller to dobbelttimer i uka, avhengig av om det er like eller ulike tall på ukenumrene. Så først må jeg vite hvor mange timer det til slutt vil gi i et gitt semester (telle over på kalenderen, ta høyde for høstferie, Operasjon Dagsverk, yrkesorienteringmesse, juleavslutning og felles idrettsdag, som ikke skal regnes som fravær. Så kan jeg finne ut hvor mye 10% er av de timene som til slutt vil bli gitt.

 

La oss si det er 7 timer. Når jeg vet det tallet, skal jeg følge med på hver elevs protokoll, og melde fra til eleven når han har hatt 5% fravær, til kontaktlærer når han har hatt 8% fravær og til avd.leder når han kommer til 10%.

 

5% vil da si 3,5 timer, men ingen ksn få beskjed etter 3,5 timer. Da må jeg ringe ham når vi går mot slutten på dobbelttime nr 2, og si at han har nådd halvparten av det tillatte fraværet - eller jeg må sende varsel allerede etter første fravær fra en dobbelttime. Siden det vil være for seint etter andre fravær.

 

Hva er så 8%? Det må jeg også regne ut. Og så må jeg plotte inn i datasystemet mitt at jeg spør etter rapport på elev X i klasse Y i fag Z, og få en utskrift der det står absolutt fravær (antall timer) og prosentvis fravær (av de timene som vil bli gitt i dette semesteret).

 

Men det sistnevnte vil ikke stemme, pga Operasjon Dagsverk, yrkesorienteringmesse, juleavslutning og felles idrettsdag ikke skal regnes som fravær... Så jeg må kryssjekke med mine egne notater her - og dette må gjøres for hver enkelt elev. Halleluja, de er bare 12!

 

Men to av dem går på idrettslinja og har noen ganger skolekamper/turneringer som vil gi fravær som skal noteres på en annen måte. Samme gjelde de to som går på musikklinja, for de kan bli sendt på et ekstra seminar eller en orkesterprøve i tillegg til sine vanlige timer, og det kan gripe inn i allmennfagtimene deres. Så det er ikke bare å sende varsel før jeg har tatt rede på hva fraværet skyldes.

 

Og det samme gjelder jo hvis de i etterkant kommer med dokumentasjon på at de var syke, eller var hos helsesøster, rådgiver, lege, tannlege, fysioterapeut, psykolog eller lignende, eller at de den aktuelle dagen var syke av en kronisk lidelse som de ikke trenger legeerklæring for hver gang.

 

 

Men dette var bare ett fag, jeg har også et 2-timersfag med 29 elever, som går på musikklinja. De skal ha to timer dans i uka. Men faget heter ikke dans, det heter "musikk/dans/drama", og er egentlig et femtimersfag. Det er 3 ulike lærere som fører fravær, siden faget består av 3 ulike disipliner.

 

Men ingen av oss har tilgang til hva de andre har ført. Så vi må sende en advarsel på lykke og fromme til avdelingsleder, som legger våre protokoller sammen. Og som så må sitte og regne ut: er 2 timer fravær i dans, 4 timer fravær i musikk og 3 timer fravær i drama meg eller mindre enn 10% av høstens timetall? Når man altså har tatt høyde for Operasjon Dagsverk, yrkesorienteringmesse, juleavslutning og felles idrettsdag, som ikke skal regnes med, og så må man etterspørre dokumentasjon på at de var syke, eller var hos helsesøster, rådgiver, lege, tannlege, fysioterapeut, psykolog og så videre.

 

Selv om en elev er på ABSOLUTT alle mine dansetimer, så betyr ikke det at hun/han er trygg - for har han mer enn 10% fravær til sammen (som da kun har inntruffet i de andres timer, musikk og drama) kan han miste karakteren i faget. Så selv om jeg aldri sender varsel, kan han miste den. Og selv om jeg vet hvor mange timer som utgjør 10% i mitt fag/delemne, så har jeg så få timer i uka at jeg faktisk må sende varsel første gang eleven er borte! "Ulv, ulv!" (Å varsle ved første fravær er generelt lite informativt for eleven.)

 

Men det stopper ikke der heller! For jeg har også en gruppe på 26 elever på idrettslinja som har dans som del av innetreningen. Men de skal bare ha 12 timer i året, så de timene "ploger" vi, som det heter. Det betyr å samle dem. I stedet for å ha én time hver 3.uke, tar vi alle i løpet av en 14 dagersperiode. Dermed kan elevene få nærmere 100% fravær hos meg og likevel ikke behøve varsel. For det faget som dansen er innbakt i, er så stort og opptar så mange av idrettslinjas uketimer, at de nesten ikke vil "merke" 10-12 timer. Så der sender jeg bare protokoll til avd.leder og kontaktlærer.

 

Men det stopper ikke der! For jeg har samme kurs, 12-timerskurset i dans, i en klasse på musikklinja. Og der er det ikke innbakt i et like stort fag, der er det kun et delemne i et totimersfag. Så der må jeg igjen sende varsel ved første fravær, gjerne før dobbelttimen er slutt. Med mindre eleven da etterpå kommer med dokumentasjon på at de var syke, eller var hos helsesøster, rådgiver, lege, tannlege, fysioterapeut, psykolog...

 

Og med 12+29+26+21 elever, betyr det at jeg føler meg mer som byråkrat og politimann enn noe annet...

 

Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Skrevet

Problemet har jo vært at alt som kan krype og gå med stå karakterer fra allmenne fag/ yrkesfag med påbygging har endt opp lærerutdanningen.

 

De fleste voksne mennesker med normal IQ og litt innsats greier en 4er i 1MA.

Om de mangler IQ vil de ikke fungere som lærer og vi har det bedre uten akkurat den læreren. Mangler det mennesket initiativ og innsatsvilje til å greie dette, så vil ikke de funke så bra for elevene heller.

 

 

Anonymous poster hash: ae927...336

Skrevet

Problemet har jo vært at alt som kan krype og gå med stå karakterer fra allmenne fag/ yrkesfag med påbygging har endt opp lærerutdanningen.

 

De fleste voksne mennesker med normal IQ og litt innsats greier en 4er i 1MA.

Om de mangler IQ vil de ikke fungere som lærer og vi har det bedre uten akkurat den læreren. Mangler det mennesket initiativ og innsatsvilje til å greie dette, så vil ikke de funke så bra for elevene heller.

 

 

Anonymous poster hash: ae927...336

Hvis det er slik at det er de svakeste elevene som velger seg lærerutdanningen, hva tenker du kan bidra til at flere av de sterkeste elevene velger å bli lærere?

 

 

Anonymous poster hash: 7544d...0bb

Skrevet

Vi førte fravær jo, allerede i oldtiden da jeg begynte i jobben i 2001.

 

Da krysset vi på noen lapper som ble levert til merkantilt personale som førte det i hver elevs logg. Hvis vi begynte å lure på om en elev hang litt i en tynn tråd, gikk vi og spurte Britt på kontoret om hun kunne se på den aktuelle elevs fravær i et gitt fag.

 

Hvis du tror at det ikke kan ta så lang tid forteller du bare at du ikke kjenner virkeligheten vi jobber i. Jeg har f eks 3 fag, og 4 grupper der jeg underviser.

 

Det ene er et 5-timersfag med 12 elever. Det er fordelt på enten tre eller to dobbelttimer i uka, avhengig av om det er like eller ulike tall på ukenumrene. Så først må jeg vite hvor mange timer det til slutt vil gi i et gitt semester (telle over på kalenderen, ta høyde for høstferie, Operasjon Dagsverk, yrkesorienteringmesse, juleavslutning og felles idrettsdag, som ikke skal regnes som fravær. Så kan jeg finne ut hvor mye 10% er av de timene som til slutt vil bli gitt.

 

La oss si det er 7 timer. Når jeg vet det tallet, skal jeg følge med på hver elevs protokoll, og melde fra til eleven når han har hatt 5% fravær, til kontaktlærer når han har hatt 8% fravær og til avd.leder når han kommer til 10%.

 

5% vil da si 3,5 timer, men ingen ksn få beskjed etter 3,5 timer. Da må jeg ringe ham når vi går mot slutten på dobbelttime nr 2, og si at han har nådd halvparten av det tillatte fraværet - eller jeg må sende varsel allerede etter første fravær fra en dobbelttime. Siden det vil være for seint etter andre fravær.

 

Hva er så 8%? Det må jeg også regne ut. Og så må jeg plotte inn i datasystemet mitt at jeg spør etter rapport på elev X i klasse Y i fag Z, og få en utskrift der det står absolutt fravær (antall timer) og prosentvis fravær (av de timene som vil bli gitt i dette semesteret).

 

Men det sistnevnte vil ikke stemme, pga Operasjon Dagsverk, yrkesorienteringmesse, juleavslutning og felles idrettsdag ikke skal regnes som fravær... Så jeg må kryssjekke med mine egne notater her - og dette må gjøres for hver enkelt elev. Halleluja, de er bare 12!

 

Men to av dem går på idrettslinja og har noen ganger skolekamper/turneringer som vil gi fravær som skal noteres på en annen måte. Samme gjelde de to som går på musikklinja, for de kan bli sendt på et ekstra seminar eller en orkesterprøve i tillegg til sine vanlige timer, og det kan gripe inn i allmennfagtimene deres. Så det er ikke bare å sende varsel før jeg har tatt rede på hva fraværet skyldes.

 

Og det samme gjelder jo hvis de i etterkant kommer med dokumentasjon på at de var syke, eller var hos helsesøster, rådgiver, lege, tannlege, fysioterapeut, psykolog eller lignende, eller at de den aktuelle dagen var syke av en kronisk lidelse som de ikke trenger legeerklæring for hver gang.

 

 

Men dette var bare ett fag, jeg har også et 2-timersfag med 29 elever, som går på musikklinja. De skal ha to timer dans i uka. Men faget heter ikke dans, det heter "musikk/dans/drama", og er egentlig et femtimersfag. Det er 3 ulike lærere som fører fravær, siden faget består av 3 ulike disipliner.

 

Men ingen av oss har tilgang til hva de andre har ført. Så vi må sende en advarsel på lykke og fromme til avdelingsleder, som legger våre protokoller sammen. Og som så må sitte og regne ut: er 2 timer fravær i dans, 4 timer fravær i musikk og 3 timer fravær i drama meg eller mindre enn 10% av høstens timetall? Når man altså har tatt høyde for Operasjon Dagsverk, yrkesorienteringmesse, juleavslutning og felles idrettsdag, som ikke skal regnes med, og så må man etterspørre dokumentasjon på at de var syke, eller var hos helsesøster, rådgiver, lege, tannlege, fysioterapeut, psykolog og så videre.

 

Selv om en elev er på ABSOLUTT alle mine dansetimer, så betyr ikke det at hun/han er trygg - for har han mer enn 10% fravær til sammen (som da kun har inntruffet i de andres timer, musikk og drama) kan han miste karakteren i faget. Så selv om jeg aldri sender varsel, kan han miste den. Og selv om jeg vet hvor mange timer som utgjør 10% i mitt fag/delemne, så har jeg så få timer i uka at jeg faktisk må sende varsel første gang eleven er borte! "Ulv, ulv!" (Å varsle ved første fravær er generelt lite informativt for eleven.)

 

Men det stopper ikke der heller! For jeg har også en gruppe på 26 elever på idrettslinja som har dans som del av innetreningen. Men de skal bare ha 12 timer i året, så de timene "ploger" vi, som det heter. Det betyr å samle dem. I stedet for å ha én time hver 3.uke, tar vi alle i løpet av en 14 dagersperiode. Dermed kan elevene få nærmere 100% fravær hos meg og likevel ikke behøve varsel. For det faget som dansen er innbakt i, er så stort og opptar så mange av idrettslinjas uketimer, at de nesten ikke vil "merke" 10-12 timer. Så der sender jeg bare protokoll til avd.leder og kontaktlærer.

 

Men det stopper ikke der! For jeg har samme kurs, 12-timerskurset i dans, i en klasse på musikklinja. Og der er det ikke innbakt i et like stort fag, der er det kun et delemne i et totimersfag. Så der må jeg igjen sende varsel ved første fravær, gjerne før dobbelttimen er slutt. Med mindre eleven da etterpå kommer med dokumentasjon på at de var syke, eller var hos helsesøster, rådgiver, lege, tannlege, fysioterapeut, psykolog...

 

Og med 12+29+26+21 elever, betyr det at jeg føler meg mer som byråkrat og politimann enn noe annet...

 

Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Det du beskriver her betyr ikke at det er noe galt med fraværsgrensen, bare at skolen ligger håpløst langt bak når det gjelder automatisering. Slike oppgaver kan veldig enkelt fjernes med den rette programvaren.

 

 

Anonymous poster hash: e96fe...527

Annonse

Skrevet

Det var vel 3 før? Hadde en drøm om å bli lærer jeg også, men har alltid slitt med matte. Alle de andre karakterene var gode, men uansett hvor mange ganger jeg prøvde på å ta matte opp igjen fikk jeg 2. Jeg ble heller barnehagelærer, har aldri angret på det :-)

 

 

Anonymous poster hash: 476ef...2e6

Skrevet

Det du beskriver her betyr ikke at det er noe galt med fraværsgrensen, bare at skolen ligger håpløst langt bak når det gjelder automatisering. Slike oppgaver kan veldig enkelt fjernes med den rette programvaren.Anonymous poster hash: e96fe...527

Men effekten blir jo det samme. Da kan de ikke innføre en slik fraværsregel før de har sørga for at den retteprogramvaren er på plass, slik at læreren kan jobbe som lærer, og ikke som fraværspoliti. Dette spiser jo opp tiden som læreren skulle brukt på det læreren er god på/har valgt yrket for/har utdanna seg innen: planlegge og gjennomføre god undervisning og vurdere elevene i faget.

Skrevet

Men effekten blir jo det samme. Da kan de ikke innføre en slik fraværsregel før de har sørga for at den retteprogramvaren er på plass, slik at læreren kan jobbe som lærer, og ikke som fraværspoliti. Dette spiser jo opp tiden som læreren skulle brukt på det læreren er god på/har valgt yrket for/har utdanna seg innen: planlegge og gjennomføre god undervisning og vurdere elevene i faget.

Det er jeg enig med deg i. For men virker det som om undervisningssektoren ikke har forstått at de må effektivisere og bruke de hjelpemidlene som finnes for å frigjøre arbeidstid til viktigere oppgaver. Det skulle ikke være nødvendig å finne opp hjulet om igjen og om igjen.

 

Anonymous poster hash: e96fe...527

Skrevet

Det var vel 3 før? Hadde en drøm om å bli lærer jeg også, men har alltid slitt med matte. Alle de andre karakterene var gode, men uansett hvor mange ganger jeg prøvde på å ta matte opp igjen fikk jeg 2. Jeg ble heller barnehagelærer, har aldri angret på det :-)

 

 

Anonymous poster hash: 476ef...2e6

Det samme gjorde jeg, hadde og 2 i matte

 

Anonymous poster hash: 0d2ed...a04

Skrevet

Det du beskriver her betyr ikke at det er noe galt med fraværsgrensen, bare at skolen ligger håpløst langt bak når det gjelder automatisering. Slike oppgaver kan veldig enkelt fjernes med den rette programvaren.

 

 

Anonymous poster hash: e96fe...527

Men den finnes ikke å få kjøpt. Og de videregående skolene er eid av fylket, så løsningene - når de kommer - må kjøpes inn fylkesvis. Da må fylket også ta høyde for at der er byggfag og idrett og musikk og stud.spes og medier/kommunikasjon og alle mulige andre linjer. Personlig skiter jeg i hva grensen er, den burde være 0, men lærerne ender som sekretærer i stedet for pedagoger.

 

Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Skrevet

Men effekten blir jo det samme. Da kan de ikke innføre en slik fraværsregel før de har sørga for at den retteprogramvaren er på plass, slik at læreren kan jobbe som lærer, og ikke som fraværspoliti. Dette spiser jo opp tiden som læreren skulle brukt på det læreren er god på/har valgt yrket for/har utdanna seg innen: planlegge og gjennomføre god undervisning og vurdere elevene i faget.

Touché.

 

Og da er vi tilbake ved det problematiske: TORBJØRN RØE ISAKSEN og resten av det verdensfjerne ministeriet hans, som innfører en populistisk regel ("alle" må jo enes om at elevene skal lære å stå opp om morran, ikke sant?) uten at han vet hvordan dette vil slå ut i praksis for dem som skal gjøre jobben.

 

For hele regelen er jo bare ideologisk begrunnet. Hvis den var FAGLIG begrunnet måtte vi gjøre helt andre tiltak. Noen elever ville kunne ha gode argumenter for å bare følge halvparten av timene i et gitt fag. De burde få fri i alle de unødvendige timene, og heller drive selvstudium. Andre kunne ha godt av dobbelt så mange timer i faget.

 

Men da vil man måtte ta innover seg at elever ikke er "biomasse", og at en utdannelse ikke tilsvarer "turnover" på en skole. Og at New Public Management ikke er et egnet verktøy for å drive med dannelse og utdannelse.

 

Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Skrevet

Touché.

 

Og da er vi tilbake ved det problematiske: TORBJØRN RØE ISAKSEN og resten av det verdensfjerne ministeriet hans, som innfører en populistisk regel ("alle" må jo enes om at elevene skal lære å stå opp om morran, ikke sant?) uten at han vet hvordan dette vil slå ut i praksis for dem som skal gjøre jobben.

 

For hele regelen er jo bare ideologisk begrunnet. Hvis den var FAGLIG begrunnet måtte vi gjøre helt andre tiltak. Noen elever ville kunne ha gode argumenter for å bare følge halvparten av timene i et gitt fag. De burde få fri i alle de unødvendige timene, og heller drive selvstudium. Andre kunne ha godt av dobbelt så mange timer i faget.

 

Men da vil man måtte ta innover seg at elever ikke er "biomasse", og at en utdannelse ikke tilsvarer "turnover" på en skole. Og at New Public Management ikke er et egnet verktøy for å drive med dannelse og utdannelse.

 

Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Her er jeg ikke enig med deg. Selv om dette tiltaket muligens har gitt lærerene mer å gjøre (eller muligens frigitt tid ved at de ikke lenger trenger gi ekstraoppgaver ol til elever med stort fravær) tror jeg det har så mye positivt ved seg at det er en bedre utnytting av lærerene tid enn mye annet. Det ville vært bedre å automatisere oppgaven, men enn så lenge må det tydligvis gjøres manuelt.

 

Jeg tror det er mange fler elever som tjener på innskjerpelsen enn som taper på den.

 

Anonymous poster hash: e96fe...527

Skrevet

Her er jeg ikke enig med deg. Selv om dette tiltaket muligens har gitt lærerene mer å gjøre (eller muligens frigitt tid ved at de ikke lenger trenger gi ekstraoppgaver ol til elever med stort fravær) tror jeg det har så mye positivt ved seg at det er en bedre utnytting av lærerene tid enn mye annet. Det ville vært bedre å automatisere oppgaven, men enn så lenge må det tydligvis gjøres manuelt.

 

Jeg tror det er mange fler elever som tjener på innskjerpelsen enn som taper på den.

 

Anonymous poster hash: e96fe...527

Jobber du i vgs?

 

Hvis ikke kan jeg bare informere om at dette er enda en av 100 andre latterlige oppgaver vi har blitt tillagt de siste åra, som alle har null og nix med elevene å gjøre. Absolutt den mest tidkrevende og ubrukelige. Jeg har mye mer sans for at vi underviser i moduler, ikke tar fravær i det hele tatt, kjører prøver i hver modul og stryker folk i hvert emne over en lav sko hvis de ikke har tilegnet seg stoffet godt nok. De vil skjønne i løpet av høsten i 1.klasse at de bør møte, og de få som ikke trenger det, kan bare lese hjemme. Det skal jeg ikke legge meg opp i.

 

Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Skrevet

Jobber du i vgs?

 

Hvis ikke kan jeg bare informere om at dette er enda en av 100 andre latterlige oppgaver vi har blitt tillagt de siste åra, som alle har null og nix med elevene å gjøre. Absolutt den mest tidkrevende og ubrukelige. Jeg har mye mer sans for at vi underviser i moduler, ikke tar fravær i det hele tatt, kjører prøver i hver modul og stryker folk i hvert emne over en lav sko hvis de ikke har tilegnet seg stoffet godt nok. De vil skjønne i løpet av høsten i 1.klasse at de bør møte, og de få som ikke trenger det, kan bare lese hjemme. Det skal jeg ikke legge meg opp i.

 

Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Nei, jeg jobber ikke i videregående skole, men det er et par andre i familien som gjør det. De er fornøyd med tiltaket. Presset på lærerene der de underviser har vært enormt på å sørge for at alle består i alle fag. Uansett hvor mye elevene har skulket måtte de få en sjanse til. De måtte lage enorme mengder ekstra prøver og oppgaver for å få vurderingsgrunnlag for alle elever. Det er det slutt på nå. De sparer mer tid på det enn de før brukte på å få vurderingsgrunnlag på elever som skulket.

 

I tillegg er det mindre forstyrrelser i timene fra elever som kommer for sent og mer motiverende for de andre elevene når nesten alle er der.

 

Anonymous poster hash: e96fe...527

Skrevet

Nei, jeg jobber ikke i videregående skole, men det er et par andre i familien som gjør det. De er fornøyd med tiltaket. Presset på lærerene der de underviser har vært enormt på å sørge for at alle består i alle fag. Uansett hvor mye elevene har skulket måtte de få en sjanse til. De måtte lage enorme mengder ekstra prøver og oppgaver for å få vurderingsgrunnlag for alle elever. Det er det slutt på nå. De sparer mer tid på det enn de før brukte på å få vurderingsgrunnlag på elever som skulket.

 

I tillegg er det mindre forstyrrelser i timene fra elever som kommer for sent og mer motiverende for de andre elevene når nesten alle er der.

 

Anonymous poster hash: e96fe...527

Masinga om at alle skal bestå har vært der, ja. Den skyldes en annen, tidligere reform, der elevene blir beregnet pr stykkpris, og der gjennomstrømning gir gevinst.

 

Det første som skjedde var at vi devaluerte karakterene... Dét syns jeg selv var skremmende, og så ble hele skalaen endret (vi mistet karakteren 0), slik at flere består - men ikke fordi de kan det de bør kunne. Bare fordi de "må" igjennom.

 

Så fulgte pensumet etter. Nivået på fagene ligner ikke på en flekk det man måtte kunne på 80- og 90-tallet. Ta språkfag som eksempel: jeg tok eksamen i tre fremmedspråk uten en ordbok som hadde norske ord i seg (vi satt f eks med engelsk-engelsk eller tysk-tysk ordbok). Nå har elevene tilgang på både ordbok (med norsk OG målspråket), samt at retteprogrammet i maskinen deres fins på målspråket. Det skal nesten ikke være mulig å gjøre ortografiske eller grammatiske feil. Så egentlig burde vi, når vi retter, stille mye høyere krav, ikke sant, enn når vi retter en prøve fra en kandidat som ikke har tilgang på slike ressurser? Men det gjør vi ikke...

 

Og etterhvert ser vi nå at samme bølge skyller inn over universitetene og høgskolene: nivået på det studentene synker, og lærestedene må tilby "oppstartkurs" i banale ting. Vi devaluerer hele kunnskapsbanken fordi vi stiller for lave krav hele veien.

 

En kollega av meg forklarer det slik: "Du må bare slutte å være frustrert over dette, og godta at den videregående skolen ikke lenger er videregående. Den er blitt del av det obligatoriske skoleløpet, og alle skal igjennom. Vi kan jo ikke la folk dumpe i ungdomsskolen, og dette er egentlig det samme."

 

 

Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Skrevet

* nivået på det studentene KAN

 

Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Skrevet

Problemet har jo vært at alt som kan krype og gå med stå karakterer fra allmenne fag/ yrkesfag med påbygging har endt opp lærerutdanningen.

 

De fleste voksne mennesker med normal IQ og litt innsats greier en 4er i 1MA.

Om de mangler IQ vil de ikke fungere som lærer og vi har det bedre uten akkurat den læreren. Mangler det mennesket initiativ og innsatsvilje til å greie dette, så vil ikke de funke så bra for elevene heller.

 

 

Anonymous poster hash: ae927...336

Syns ikke dette er noe greit å si. Jeg har slitt med matten siden ungdomsskolen. Vi hadde ikke noe god lærer da, mange falt av. På videregående fikk bare de med strykkarakter hjelpen de trengte. Jeg med min 2-er var altså for god.. Jeg har prøvd å ta matten opp flere ganger. Har 5-ere og 6-ere fra videregående, men denne 2-en gjorde at jeg ikke var kvalifisert til lærerutdanninga.

 

Jeg fullførte høgskolen med bare gode karakterer, så du kan ikke påstå jeg har lav iq akkurat.

 

Jada, du skriver "de fleste", likevel er det ikke greit å rakke ned på de som ikke får til matten ved å påstå det er noe galt med IQ-en deres.

 

Anonymous poster hash: 476ef...2e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...