Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #26 Skrevet 16. februar 2017 Det de snakker om her er vel kravet om 4 på den enkleste matten fra videregående for å komme inn på lærerutdanningen. Anonymous poster hash: e96fe...527 Det er jo ikke grunnleggende matte det da! For meg er grunnleggende matte det man har i pensum på grunnskole. Den tida da jeg gikk på vgs, het den ekleste matte for MY, og det var jo ganske omfattende. Jeg hadde MX, og siden jeg likte faget så godt hjalp jeg mange som hadde MY. Det er derfor jeg tørr å uttale meg noe om det. Men som sagt har jeg ikke peiling hvordan det er nå. Gikk jo tross alt ut fra vgs i 1999, og det er en del år siden Anonymous poster hash: 70909...571
Appelsinpiken Skrevet 16. februar 2017 #27 Skrevet 16. februar 2017 Man kan unngå kravet med å få en 2 i 2.klassematematikk på bgs. Jeg tok det som privatist, og annså sannsynligheten for en toer på s2 matte som større enn å forbedre den gamle treeren min fra 1mx som det het den gang.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #28 Skrevet 16. februar 2017 Jeg syns kravet er tullete. Det virker helt tilfeldig at det er akkurat i matte at kravet ligger. Man velger undervisningsfag på lærerutdanninga. Selv har jeg norsk og RLE. Hva skal mattekarakteren min fra vgs ha å si for min kompetanse som lærer? Skal det absolutt være noen karakterkrav for å komme inn, så er det vel heller norsk man burde ha en god karakter i. Språk og kultur er noe ALLE lærere bør være eksperter i, for alt man driver med har med det å gjøre. For å kunne bruke grunnleggende ferdigheter i alle fag, holder det å ha bestått videregående. Regning i norskfaget f eks har ingenting med den matematikken man har på videregående. Jeg syns heller man burde ha intervjuer for å komme inn, slik som i Finland, og dessuten heve kravene for å komme gjennom en lærerutdanning. Slik det er nå, så kan mange surfe seg gjennom utdanninga ved å lese powerpointer fra forelesninger og bruke common sense. Det burde også vært mulig å sile ut flere studenter i praksis. Jeg er så enig! Mattekravet er kun en kampsak fordi den norske skolen ikke gjør det så bra i matte og andre realfag i forhold til andre land, så da skal de "styrke" dette ved å innføre et minstekrav. Men jeg ser ikke hvordan dette vil gi bedre resultater, spesielt ikke om de som så vidt har klart å skrape til seg en firer i matte, nå skal undervise i det selv om de har null interesse for faget. Det er der problemet ligger. Vi trenger lærere som er engasjerte. Mattelærere som har lidenskap for matte men som kanskje ikke er så gode i engelsk, og vice versa. Norsk er viktigere. Evnen til å kunne formulere seg godt og skrive riktig er ting som alle lærere vil trenge. Matte not so much. Om materialet fra lærer i naturfag, samfunnsfag osv har dårlig språk vil det påvirke alle elevene negativt. Anonymous poster hash: 78fbe...4e6
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #29 Skrevet 16. februar 2017 Selv om en lærer ikke skal undervise i matematikk bør de ha en god forståelse for å kunne forstå og formidle fag. Min datter har en lærer i samfunnsfag og mat og helse. Det blir ganske håpløst når hun ikke forstår forskjellen på median og gjennomsnitt eller når hun tror det passer å bruke en rund form med dobbelt så stor diameter som opplyst i oppskriften hvis de dobler oppskriften for eksempel. Anonymous poster hash: e96fe...527
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #30 Skrevet 16. februar 2017 Hvis du faktisk har en drøm om å bli lærer og ikke bare fjaser deg til så går du den ordentlige veiene, og tar en faglig utdanning og ikke de pinglete løsningene til B-løypa, også kjent som lærerutdanning. Hva legger du i "den ordentlige veien"? Anonymous poster hash: 7544d...0bb
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #31 Skrevet 16. februar 2017 Jeg trodde jeg var en idiot i matte, fikk 2 på videregående, og var bare så vidt jeg klarte det. Så jeg tok opp matte i voksen alder, og matte er virkelig ikke mitt fag. De 3 første månedene, så forsto jeg ingenting omtrent, syntes det var så vanskelig. Men jeg jobbet veldig hardt, og plutselig bare forsto jeg det. Så jeg fikk 6 i matte. Jeg vurderte også og bli lærer, men jeg er ikke flink i norsk. Men er veldig flink i historie, samfunnslære, matte og naturfag, så er jeg og flink i Engelsk og gym. Men jeg er virkelig ikke flink i norsk, selv om jeg har 4 i karakter. Så jeg hadde aldri ønsket å undervise i norsk. Men noen ganger så må man bare. Anonymous poster hash: 59bdd...af9
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #32 Skrevet 16. februar 2017 Om de likevel ikke skal undervise i matte og f.eks. naturfag så er det meningsløst å bruke samfunnsressurser på å utdanne dem i det. Da er det bedre å la dem ta enkeltfag og pedagogikk slik at de kan undervise i det de faktisk kan. Slik det er nå bruker masse tid på lærerutdanningene på å undervise folk i masse de aldri vil eller kan undervise i. Det er meningsløst for den enkelte, og det er i hvert fall meningsløs sløsing av samfunnsressurser. Anonymous poster hash: 43b23...a62 Men sånn er det i de fleste utdanninger. Du lærer litt om alt. Og når du begynner i en jobb må du bli god på akkurat det feltet du jobber innenfor. Anonymous poster hash: 8d909...0c2
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #33 Skrevet 16. februar 2017 Selv om en lærer ikke skal undervise i matematikk bør de ha en god forståelse for å kunne forstå og formidle fag. Min datter har en lærer i samfunnsfag og mat og helse. Det blir ganske håpløst når hun ikke forstår forskjellen på median og gjennomsnitt eller når hun tror det passer å bruke en rund form med dobbelt så stor diameter som opplyst i oppskriften hvis de dobler oppskriften for eksempel. Anonymous poster hash: e96fe...527 Jeg er helt enig med deg der, derfor mener jeg at det burde heller styrkes mer av den grunnleggende matte, dvs det 'banale' enn å forvente at 'alle' skal ha en 4'er i matte fra vgs nivå. Når jeg mener 'banale' matte nivå, så mener jeg rett og slett grunnskole nivå. Når det er sagt, så bruker jeg sjeldent avansert matte til daglig, selv på jobben min som siv.ing. Dessuten er matte som mange andre fag, bruker man ikke det til vanlig går mye av det i glemmeboka. Jeg tørr å innrømme at hvis noen av nåværende studenter som studerer på NTNU eller andre universiteter, kommer og spør meg om hjelp på matte oppgaver fra det nivået, kan jeg likegodt bare pakke sakene mine sammen og stikker av Det er helt gresk for meg nå. Sikkert en del vgs matte også... Anonymous poster hash: 70909...571
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #34 Skrevet 16. februar 2017 Jeg er helt enig med deg der, derfor mener jeg at det burde heller styrkes mer av den grunnleggende matte, dvs det 'banale' enn å forvente at 'alle' skal ha en 4'er i matte fra vgs nivå. Når jeg mener 'banale' matte nivå, så mener jeg rett og slett grunnskole nivå. Når det er sagt, så bruker jeg sjeldent avansert matte til daglig, selv på jobben min som siv.ing. Dessuten er matte som mange andre fag, bruker man ikke det til vanlig går mye av det i glemmeboka. Jeg tørr å innrømme at hvis noen av nåværende studenter som studerer på NTNU eller andre universiteter, kommer og spør meg om hjelp på matte oppgaver fra det nivået, kan jeg likegodt bare pakke sakene mine sammen og stikker av Det er helt gresk for meg nå. Sikkert en del vgs matte også... Anonymous poster hash: 70909...571 Men den matten du må kunne for å få 4 på enkleste nivå på vg skole er omtrent så banal som å kunne forstå grunnleggende statistikk, geometri og likninger med flere ukjente. Det er ikke noe krav om matematikk på noe høyt nivå. Anonymous poster hash: e96fe...527
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #35 Skrevet 16. februar 2017 Da ville hun ikke bli lærer hardt nok. Hun har tre i matte fra før, så det ville sikkert ikke vært særlig vanskelig for henne å ta opp faget og få fire. Det hadde bare krevd litt innsats. Synes dette blir bare sutring, for å være helt ærlig. Norsk-kravet burde også opp til fire. Norsk er helt grunnleggende for alle fagene. Anonymous poster hash: be179...83b
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #36 Skrevet 16. februar 2017 Men den matten du må kunne for å få 4 på enkleste nivå på vg skole er omtrent så banal som å kunne forstå grunnleggende statistikk, geometri og likninger med flere ukjente. Det er ikke noe krav om matematikk på noe høyt nivå. Anonymous poster hash: e96fe...527 Jeg håper inderlig det stemmer det du sier. For det var ikke den tida jeg gikk på vgs. Det var mye mer omfattende, selv om man valgte den enkleste matte MY. Det var mye nytt stoff der som folk måtte kunne. Og dette her var snakk om i 1996-1999. Statistisk, geometri, flere ukjente o.l var en del av grunnskole pensum den tida jeg gikk iallefall. Det var derfor jeg bemerket at det gjaldt grunnskole nivå Anonymous poster hash: 70909...571
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #37 Skrevet 16. februar 2017 Jeg håper inderlig det stemmer det du sier. For det var ikke den tida jeg gikk på vgs. Det var mye mer omfattende, selv om man valgte den enkleste matte MY. Det var mye nytt stoff der som folk måtte kunne. Og dette her var snakk om i 1996-1999. Statistisk, geometri, flere ukjente o.l var en del av grunnskole pensum den tida jeg gikk iallefall. Det var derfor jeg bemerket at det gjaldt grunnskole nivå Anonymous poster hash: 70909...571 Førsteklasse-matten var 1MA. Der kunne man velge A eller B, avhengig av om man skulle ha matte videre eller ikke. MX og MY var studieretningsfagene, i andre og tredje klasse, de var mye vanskeligere enn 1MA. Hvis du tenker på 2MY, tenker du på et fag som ligger langt over det nivået som kreves for opptak. Anonymous poster hash: be179...83b
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #38 Skrevet 16. februar 2017 Førsteklasse-matten var 1MA. Der kunne man velge A eller B, avhengig av om man skulle ha matte videre eller ikke. MX og MY var studieretningsfagene, i andre og tredje klasse, de var mye vanskeligere enn 1MA. Hvis du tenker på 2MY, tenker du på et fag som ligger langt over det nivået som kreves for opptak. Anonymous poster hash: be179...83b Bra at du husket 1MA/B. Det var egentlig den matte jeg tenkte på Men den var da ikke så enkelt, når flere av min daværende klassekamerater sleit med den. Og hvis jeg ikke husket feil, så var det jo en del nye og omfattende stoff. Det var iallefall ikke bare repetering fra grunnskole nivå! Anonymous poster hash: 70909...571
trekkoppfugl Skrevet 16. februar 2017 #39 Skrevet 16. februar 2017 Jeg drømte om å bli lærer, men hadde 5 og 6 i alle fag, unntatt matte. Takk, Trond Giske! Så da tok jeg en akademisk grad og underviser på universitetsnivå i stedet. Blant annet studenter som skal bli lærere..
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #40 Skrevet 16. februar 2017 Det hadde jo vært supert om det var de sterkeste elevene som ville bli lærere. Skolelysene med knallkarakterer i alle fag. Realiteten er likevel at de skoleflinke ikke vil bli lærere. De færreste ønsker å bli det. Derfor opplever vi stor lærermangel og altfor mange ufaglærte som jobber i skolen. Er da riktig medisin å innføre generelt karakterkrav på 4 i matte, også for lærere som kanskje skal undervise i gym, norsk og engelsk? Resultatet så langt er enda flere ledige pulter på skolene som tilbyr lærerutdanning. Vi får ikke flere og bedre lærere, vi får færre lærere og enda flere ufaglærte som jobber i skolen. Så lenge læreryrket er så lite attraktivt som det er, så får vi den skolen vi fortjener. Anonymous poster hash: 7544d...0bb
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #41 Skrevet 16. februar 2017 Det hadde jo vært supert om det var de sterkeste elevene som ville bli lærere. Skolelysene med knallkarakterer i alle fag. Realiteten er likevel at de skoleflinke ikke vil bli lærere. De færreste ønsker å bli det. Derfor opplever vi stor lærermangel og altfor mange ufaglærte som jobber i skolen. Er da riktig medisin å innføre generelt karakterkrav på 4 i matte, også for lærere som kanskje skal undervise i gym, norsk og engelsk? Resultatet så langt er enda flere ledige pulter på skolene som tilbyr lærerutdanning. Vi får ikke flere og bedre lærere, vi får færre lærere og enda flere ufaglærte som jobber i skolen. Så lenge læreryrket er så lite attraktivt som det er, så får vi den skolen vi fortjener. Anonymous poster hash: 7544d...0bb Vi har ikke lærermangel i Norge i dag. Det er derimot vanskelig for lærere å få fast jobb. Det er økning i søkerantallet til lærerutdanningen og søkerens har høyere karakterer fra videregående i dag enn for en del år siden. Anonymous poster hash: e96fe...527
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #42 Skrevet 16. februar 2017 Vi har ikke lærermangel i Norge i dag. Det er derimot vanskelig for lærere å få fast jobb. Det er økning i søkerantallet til lærerutdanningen og søkerens har høyere karakterer fra videregående i dag enn for en del år siden. Anonymous poster hash: e96fe...527 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oppvekst/vil-mangle-23-000-laerere-i-2020/a/23328953/ Anonymous poster hash: 7544d...0bb
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #43 Skrevet 16. februar 2017 Kjenner en tømrer som fikk 100% stilling i et års vikariat på barneskolen.. dere kan jo tenke dere hvordan det gikk:) Når man ansetter folk med null erfaring eller utdanning må man jo mangle noe.. Har sett så utrolig mange vikarer som er hyggelige folk, men de har ingenting i skolen å gjøre som lærere. Anonymous poster hash: 93ac8...ccd
aanonym Skrevet 16. februar 2017 #44 Skrevet 16. februar 2017 Jeg er definitivt ikke noe "mattehode" men klarte da å karre meg til en firer. Synes man må kunne kreve at folk som skal bli lærere klarer å tilegne seg såpass kunnskap i et av de viktigste basisfagene.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #45 Skrevet 16. februar 2017 Jeg syns kravet er tullete. Det virker helt tilfeldig at det er akkurat i matte at kravet ligger. Man velger undervisningsfag på lærerutdanninga. Selv har jeg norsk og RLE. Hva skal mattekarakteren min fra vgs ha å si for min kompetanse som lærer? Skal det absolutt være noen karakterkrav for å komme inn, så er det vel heller norsk man burde ha en god karakter i. Språk og kultur er noe ALLE lærere bør være eksperter i, for alt man driver med har med det å gjøre. For å kunne bruke grunnleggende ferdigheter i alle fag, holder det å ha bestått videregående. Regning i norskfaget f eks har ingenting med den matematikken man har på videregående. Jeg syns heller man burde ha intervjuer for å komme inn, slik som i Finland, og dessuten heve kravene for å komme gjennom en lærerutdanning. Slik det er nå, så kan mange surfe seg gjennom utdanninga ved å lese powerpointer fra forelesninger og bruke common sense. Det burde også vært mulig å sile ut flere studenter i praksis. Selvsagt burde man ha et godt snitt over hele fjøla. Men å begynne å sammenligne med Finland er dessverre ikke mulig. Finsk lærerutdanning er blant de studiene det er mest rift om. De har kjempehøye karakterkrav også av den grunn. Lærerutdanningen der i landet har dessuten sluppet unna alle de ideologi-baserte reformene vi har slitt med i Norge. I stedet baserer de seg på forskning hvis de setter igang en reform. Lærerjobben er heller ikke så preget av NPM som her, fordi man rett og slett stoler på skolelederne. Anonymous poster hash: 7cd66...e31
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #46 Skrevet 16. februar 2017 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oppvekst/vil-mangle-23-000-laerere-i-2020/a/23328953/ Anonymous poster hash: 7544d...0bb Hvis du bare ser på grunnskolelærere og regner med at det bare er dem som skal jobbe i grunnskolen, så er det lærermangel, men hvis du teller med barnehagelærere, faglærere med fler så er det ikke underskudd og det ser heller ikke ut til å bli det. Anonymous poster hash: e96fe...527
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 16. februar 2017 #47 Skrevet 16. februar 2017 Hvis du faktisk har en drøm om å bli lærer og ikke bare fjaser deg til så går du den ordentlige veiene, og tar en faglig utdanning og ikke de pinglete løsningene til B-løypa, også kjent som lærerutdanning. Jeg tenkte det samme, hvorfor ikke går for lektor da om det er så viktig? Bedre betalt og like lang tid i studier.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #48 Skrevet 16. februar 2017 Jeg fatter og begriper ikke hvorfor dette skal være verre for lærere enn alle andre utdanninger? Jeg er jurist, jeg driver ikke med matte, jeg måtte likevel forbedre mattekarakteren min for å komme inn på studiet. Jeg er en av de som alltid framsnakker lærere og mener av hele mitt hjerte at de fortjener avspaseringen de tar ut, men akkurat den klagingen her skjønner jeg ikke helt. Anonymous poster hash: 03d51...86c
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 16. februar 2017 #49 Skrevet 16. februar 2017 Jeg fatter og begriper ikke hvorfor dette skal være verre for lærere enn alle andre utdanninger? Jeg er jurist, jeg driver ikke med matte, jeg måtte likevel forbedre mattekarakteren min for å komme inn på studiet. Jeg er en av de som alltid framsnakker lærere og mener av hele mitt hjerte at de fortjener avspaseringen de tar ut, men akkurat den klagingen her skjønner jeg ikke helt. Anonymous poster hash: 03d51...86c Enig. Det er ikke en menneskerett å bli lærer, lege eller jurist. Eller bilmekaniker for den saks skyld.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2017 #50 Skrevet 16. februar 2017 Jeg fatter og begriper ikke hvorfor dette skal være verre for lærere enn alle andre utdanninger? Jeg er jurist, jeg driver ikke med matte, jeg måtte likevel forbedre mattekarakteren min for å komme inn på studiet. Jeg er en av de som alltid framsnakker lærere og mener av hele mitt hjerte at de fortjener avspaseringen de tar ut, men akkurat den klagingen her skjønner jeg ikke helt. Anonymous poster hash: 03d51...86c Hvis du leser artikkelen vil du se at det ikke er lærere som klager. Det er litt furtne gymnasiaster som misunner oss lærerne 😂😂😂 Anonymous poster hash: 7cd66...e31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå