Gå til innhold

Gir opp lærerdrøm pga mattekrav på 4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det at en lærer har 4 i matte er ikke dermed ensbetydende med at han kan lære bort til andre

Anonymous poster hash: fa759...88d

Skrevet

Det at en lærer har 4 i matte er ikke dermed ensbetydende med at han kan lære bort til andre

Anonymous poster hash: fa759...88d

Nei, det er klart. Det er mange som skulle vært silt ut fra andre kriterier. Men man bør jo kunne endel matte hvis man skal lære bort til andre

Anonymous poster hash: 0d2ed...a04

Skrevet

Ikke alle skal bli mattelærere. Så sånn sett er det litt tullete. Samtidig så er ikke matematikken spesielt vanskelig, så en 4'er er ikke super-vanskelig...

Anonymous poster hash: 0b772...385

Skrevet

Jeg mener at det må være minstekrav om man ønsker å undervise barn. Barns kunnskap er vår fremtid. Da kan vi ikke har inkompetente lærere som underviser i fag de ikke kan selv. Det så vi jo et godt eksempel på for få dager siden her på forumet - en lærer for 3.-klassinger som selv ikke kunne det mest grunnleggende av engelskkunnskaper. Slikt kan vi ikke godta.

Om man ønsker å undervise likevel, da tenker jeg at man får ta andre veier, f.eks. via universitetet og ta enkeltfag + pedagogikk. Men å bli allmennlærer uten gode nok allmennkunnskaper, nei, det er ikke akseptabelt!

Anonymous poster hash: 43b23...a62
Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/eline-gir-opp-laererdrommen/67027480

Jeg tenker at det selvfølgelig bør være krav for de som skal undervise barn. Så mange som sliter med matte, så burde de i det minste ha en lærer som kan matte.

Hva tenker dere om det?

Er du en av de som tror en lærer underviser i alle fag? For det finnes mange av de som tror det.

Jeg har vært lærer i 17 år. Aldri undervist i matte. Mine fag, hvor jeg har til sammen 180 studiepoeng er norsk, engelsk og samfunnsfag. Jeg ELSKER jobben min som lærer. Ikke minst brenner jeg for fagene mine. Jeg ser på meg selv som dyktig i jobben. Tenk om disse mattekravene skulle stoppet min drøm om å bli lærer? Jeg kommer aldri til å undervise i matte, og bør heller ikke gjøre det.

La folk bli lærere, sett heller kravet om gode karakterer i matte til de som faktisk skal undervise i det.

Anonymous poster hash: 9b648...717

Skrevet

Nå er det jo mulig å komme unna dette kravet ved å utdanne seg utenom lærerskolen. Det er bare å ta en grad og plusse på med ppu.

Anonymous poster hash: 81733...8e2
Skrevet

Er du en av de som tror en lærer underviser i alle fag? For det finnes mange av de som tror det.

Jeg har vært lærer i 17 år. Aldri undervist i matte. Mine fag, hvor jeg har til sammen 180 studiepoeng er norsk, engelsk og samfunnsfag. Jeg ELSKER jobben min som lærer. Ikke minst brenner jeg for fagene mine. Jeg ser på meg selv som dyktig i jobben. Tenk om disse mattekravene skulle stoppet min drøm om å bli lærer? Jeg kommer aldri til å undervise i matte, og bør heller ikke gjøre det.

La folk bli lærere, sett heller kravet om gode karakterer i matte til de som faktisk skal undervise i det.

Jeg er helt enig med deg der. Er selv ikke lærer, men husker selv den tiden jeg gikk på skolen fra 1987-99. Flere av lærerne jeg hadde da, var ikke flinke i matte ( de sa det rett ut til oss), men de var kjempe flinke til å lære bort i mange andre fag, og læreevnet lyste fra dem. Hvorfor skal man ikke ha disse mennesker til lærer selv om de ikke har stålkontroll i matte?! De skal da ikke undervise i matematikk allikevel.

Anonymous poster hash: 70909...571

Skrevet

Jeg er helt enig med deg der. Er selv ikke lærer, men husker selv den tiden jeg gikk på skolen fra 1987-99. Flere av lærerne jeg hadde da, var ikke flinke i matte ( de sa det rett ut til oss), men de var kjempe flinke til å lære bort i mange andre fag, og læreevnet lyste fra dem. Hvorfor skal man ikke ha disse mennesker til lærer selv om de ikke har stålkontroll i matte?! De skal da ikke undervise i matematikk allikevel.

Om de likevel ikke skal undervise i matte og f.eks. naturfag så er det meningsløst å bruke samfunnsressurser på å utdanne dem i det. Da er det bedre å la dem ta enkeltfag og pedagogikk slik at de kan undervise i det de faktisk kan.

Slik det er nå bruker masse tid på lærerutdanningene på å undervise folk i masse de aldri vil eller kan undervise i. Det er meningsløst for den enkelte, og det er i hvert fall meningsløs sløsing av samfunnsressurser.

Skrevet

Det kommer du til å klare fint om du investerer arbeid i det. Du må ikke la en drøm fare pga det, du kommer til å klare det fint! Det handler om motivasjon, innsats og gode lærere/venner.

Lykke til!

Skrevet

Hvordan vet du at de aldri skal undervise i matte? Det er jo ikke alle som har like god selvinnsikt på hva de bør gjøre og ikke gjøre

Skrevet

I prinsippet riktig at ikke alle skal undervise i alle fag.

Men hvis du ser på hva som i våre dager skal til for å oppnå karakteren 4, så tilsvarer den samme kunnskapskrav som ville ha gitt en 3-er for 20 år siden.

Hvis man generelt har så svake evner at en 3-er er uoppnåelig, så tør jeg slett ikke tenke på hvordan man skal gjennomføre et høgskoleløp på 5 år med ståkarakterer.

Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Skrevet

Hvis man ikke klarer 4 i den letteste matten med litt innsats, hva i alle dager er det man klarer da? Det er ikke rakettforskning..

Anonymous poster hash: cfa02...905

Skrevet

I prinsippet riktig at ikke alle skal undervise i alle fag.

Men hvis du ser på hva som i våre dager skal til for å oppnå karakteren 4, så tilsvarer den samme kunnskapskrav som ville ha gitt en 3-er for 20 år siden.

Hvis man generelt har så svake evner at en 3-er er uoppnåelig, så tør jeg slett ikke tenke på hvordan man skal gjennomføre et høgskoleløp på 5 år med ståkarakterer.

Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Jeg klarte så vidt å karre til meg en 2-er i matte på vgs. Videre har jeg fullført mastergrad i et språkfag med utelukkende A og B på eksamen.

Anonymous poster hash: 7544d...0bb

Skrevet

Det er greit nok at man ikke nødvendigvis skal undervise i matte, men man trenger mattefaget til andre ting enn bare som kunnskap å undervise i. Grunnleggende matte er en basiskunnskap alle bør ha. Det burde jo du som er lærer vite.

Anonymous poster hash: 0ea3c...184

Skrevet

Hvis du faktisk har en drøm om å bli lærer og ikke bare fjaser deg til så går du den ordentlige veiene, og tar en faglig utdanning og ikke de pinglete løsningene til B-løypa, også kjent som lærerutdanning.

Skrevet

Men matte er en grunnleggende ferdighet og regning skal inn i alle fag på lik linje med at lesing skal inn i alle fag. Selv i norsk, samfunn, engelsk og gym skal det knyttes inn matte, så da er det helt ok med et krav på 4 synes jeg som også er lærer.

Anonymous poster hash: 4a228...862

Skrevet

Hvis du gir opp lærerdrømmen din pga én karakter...da var det ikke store drømmen.

I andre utdanninger er det veldig vanlig å ta opp fag for å komme inn. Sørger for motiverte studenter..

Så nei, dette skjønner jeg ikke.

Skrevet

Hvordan vet du at de aldri skal undervise i matte? Det er jo ikke alle som har like god selvinnsikt på hva de bør gjøre og ikke gjøre

Det er da skolens rektor sin oppgave å påse det, og ikke jeg :P

Det er i mange tilfeller som jeg vet om, de som jeg gikk på skolen i lag i slutten av 80-tallet, som ikke takler matematikk, og den dag i dag underviser _ingen_ av dem i matte. Selv min fetter som var ferdig utdannet som vgs lærer i begynnelse av 2000-tallet, ikke underviser i det faget, så ja, det kan fint skje det.

For min del er jeg heller mer for lærere som brenner for fagene sine, enn at de må ha 4 i matte for å undervise på skolen.

Når det er sagt så er jeg utdannet sivilingeniør. Den dag i dag, bruker jeg så og si bare grunnleggende matematikk i jobben min.

Skrevet

Om de likevel ikke skal undervise i matte og f.eks. naturfag så er det meningsløst å bruke samfunnsressurser på å utdanne dem i det. Da er det bedre å la dem ta enkeltfag og pedagogikk slik at de kan undervise i det de faktisk kan.

Slik det er nå bruker masse tid på lærerutdanningene på å undervise folk i masse de aldri vil eller kan undervise i. Det er meningsløst for den enkelte, og det er i hvert fall meningsløs sløsing av samfunnsressurser.

Nettopp :)

Skrevet

Hvis man ikke klarer 4 i den letteste matten med litt innsats, hva i alle dager er det man klarer da? Det er ikke rakettforskning..

Anonymous poster hash: cfa02...905

Lett for deg å si det, som ikke har 'tall dysleksi". Mange sliter med det, og gjør da skrap i andre fag for det. Hvorfor burde ikke de få en sjanse til å bli lærer uten å må undervise i matematikk? For min del syns jeg heller det burde vært større karakter krav i matte for helsefagarbeider mtp de aller fleste helsepersonell, som sykepleier, hjelpepleier o.l, håndtere medisiner hver dag.

Jeg selv elsker realfag, men liker ikke verken språk-, samfunns-, religion o.l, og klarte meg kjempe bra under 5-årig studie på NTNU for det, selv om jeg gjorde midt på på de 'kjedelige' fagene. Ble ferdig utdannet sivilingeniør innen normert tid.

Skrevet

Det er greit nok at man ikke nødvendigvis skal undervise i matte, men man trenger mattefaget til andre ting enn bare som kunnskap å undervise i. Grunnleggende matte er en basiskunnskap alle bør ha. Det burde jo du som er lærer vite.

Anonymous poster hash: 0ea3c...184

Jeg vet ikke hvordan matte nivå det er på lærer utdannelse nå, men det var ikke bare grunnleggende matte da min fetter tok 5 årig lærer utdannelse på NTNU i 2000. Det vet jeg fordi jeg hjalp han med det fag da :)

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan matte nivå det er på lærer utdannelse nå, men det var ikke bare grunnleggende matte da min fetter tok 5 årig lærer utdannelse på NTNU i 2000. Det vet jeg fordi jeg hjalp han med det fag da :)

Fag= faget

Skrevet

Det de snakker om her er vel kravet om 4 på den enkleste matten fra videregående for å komme inn på lærerutdanningen.

Anonymous poster hash: e96fe...527

Skrevet (endret)

Jeg syns kravet er tullete. Det virker helt tilfeldig at det er akkurat i matte at kravet ligger. Man velger undervisningsfag på lærerutdanninga. Selv har jeg norsk og RLE. Hva skal mattekarakteren min fra vgs ha å si for min kompetanse som lærer?

Skal det absolutt være noen karakterkrav for å komme inn, så er det vel heller norsk man burde ha en god karakter i. Språk og kultur er noe ALLE lærere bør være eksperter i, for alt man driver med har med det å gjøre. For å kunne bruke grunnleggende ferdigheter i alle fag, holder det å ha bestått videregående. Regning i norskfaget f eks har ingenting med den matematikken man har på videregående.

Jeg syns heller man burde ha intervjuer for å komme inn, slik som i Finland, og dessuten heve kravene for å komme gjennom en lærerutdanning. Slik det er nå, så kan mange surfe seg gjennom utdanninga ved å lese powerpointer fra forelesninger og bruke common sense. Det burde også vært mulig å sile ut flere studenter i praksis.

Endret av Magia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...