Gå til innhold

Valp og trapper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som kan komme med noen råd? Vi har en valp på 13 uker (3 mnd) av en liten/mellomstor blandingsrase. Ingen i slekten har plager med hofteproblemer el. Vi har satt opp trappegrind inne og bærer henne opp og ned alle trapper - med ett unntak. Utenfor har vi en terrasse med fire trappetrinn ned til hagen. Det er der vi går ut når hun må tisse/gjøre fra seg nå når hun er såpass liten. I starten bar vi henne både opp og ned her også, så begynte hun å løpe opp før vi rakk å stoppe henne. De siste dagene har hun begynt å gå ned også før vi rekker bort. Det jeg lurer på er om dette er ok? Altså er det greit at hun går opp og ned de fire trinnene en 4-5 ganger for dagen?

Og når sånn ca kan vi fjerne trappegrinden inne og la henne gå fritt i trappene? Hun klarer å gå i trapper, men jeg tenker mer på hoftene og skjelettet, jeg vil ikke ødelegge noe.

Anonymous poster hash: d00be...147

Fortsetter under...

Skrevet

Dette er vel ikke helt rett forum for ekspertsvar. Google kan hjelpe!

Anonymous poster hash: 52557...fea

Skrevet

Dette er vel ikke helt rett forum for ekspertsvar. Google kan hjelpe!

Meningen var å spørre veterinæren da vi var der sist uke, men jeg glemte det :) Jeg synes Google er litt tja akkurat her. Nå er det jo mange ulike brukere på disse sidene, så kanskje noen faktisk har peiling? Lov å håpe :)

HI

Skrevet

Meningen var å spørre veterinæren da vi var der sist uke, men jeg glemte det :) Jeg synes Google er litt tja akkurat her. Nå er det jo mange ulike brukere på disse sidene, så kanskje noen faktisk har peiling? Lov å håpe :)

HI

Folk her påberoper seg ekspertise som innimellom kan være farlig, men det får stå for din egen læring.

Min mening er at endel av en valps naturlige oppdragelse eller prefing om du vil er å lære seg og gå i trapper. Jeg ville latt den holde på i noen få trapper, dersom disse er trygge og venter med resten. Er forøvrig de trappene inni huset noe valpen bør gå i? Har den noe i alle etg å gjøre egentlig? Hvis den overhode ikke får få i noen trapper kan den bli redd det som voksen og vegre seg, det er heller ikke ok

Skrevet

Folk her påberoper seg ekspertise som innimellom kan være farlig, men det får stå for din egen læring.

Min mening er at endel av en valps naturlige oppdragelse eller prefing om du vil er å lære seg og gå i trapper. Jeg ville latt den holde på i noen få trapper, dersom disse er trygge og venter med resten. Er forøvrig de trappene inni huset noe valpen bør gå i? Har den noe i alle etg å gjøre egentlig? Hvis den overhode ikke får få i noen trapper kan den bli redd det som voksen og vegre seg, det er heller ikke ok

Ja, jeg vet det, men litt kritisk er jeg nå også :) Dersom noen hadde skrevet at de lot sin på 8 uker løpe i trapper fra dag en hadde jeg nok ikke vektet det svaret noe særlig ;)

Jeg tenker egentlig litt som deg, at de fire trinnene utenfor kan være en god øvelse, jeg bare lurer på om hun er gammel nok. Når det gjelder trappene inne skal hun i hvert fall ha tilgang til ene trappen (vi har tre etasjer), den siste er vi enda litt usikker på. I tredje etasje er det i hvert fall to soverom hun ikke skal ha tilgang på grunnet allergi. De to med allergi reagerer ikke på henne (hun er allergivennlig og de har mild allergi), men jeg vil ikke ha henne inn på soverommet likevel. Ellers kan hun gjerne gå fritt på sikt.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...