Gå til innhold

Når begynte dine barn å kjøre slalom, gå på skøyter, sykle osv?

Anbefalte innlegg

Jeg har tre barn på 1,3 og 5 år. Får så dårlig samvittighet for føler ikke jeg rekker lære alle barna alle disse aktivitetene "fort nok", eller tidlig nok. På facebook ser en jo alle er ute med barna på slalom, skøyter osv, virker som barna kan alt så fort de kan gå.

Her er det kun eldste på 5 som har prøvd skøyter, ingen av dem har prøvd slalom, og snø er det jo ikke så de to eldste har knapt gått på ski. Sykle har de ikke vært så interessert i, men eldste syklet fint med støttehjul i sommer. Han er litt engstelig så gikk av sykkelen i nedoverbakker fordi han ikke likte at det går fort. Pga at de ikke har vært så ivrige på det, og også har vist litt engstelse har jeg ikke pushet så mye på sånt heller, heller bare vært uke og lekt, gått i skogen osv.

Vi var nå i helgen ett sted med snø, og da raste begge de to eldste utfor bakker i full fart på akebrett, så fart er de ikke redd for lenger tydeligvis. Da tenker jeg at de burde jo få prøve slalom også. Men jeg selv stod ikke på slalom før jeg var 13... Det er jo ikke bakker her heller. Når bør barn få prøve sånt?

Det er også litt sånn at selvom eldste er gammel nok til mmye, så er ikke de to yngste det, hvertfall ikke yngstemann, og da må en jo hele tiden drive å dele seg opp for aktiviteter.

Hvordan har det vært hos dere? Vil dette bli lettere og mer naturlig når yngste også blir 3-4 og alle kan være med på alt?

Vil barna slite sosialt eller motorisk for om de ikke er først ute på skøyter og i slalombakken?

Skjønner ikke hvordan man skal ha tid til alt dette heller? Men føler ikke vi strekker helt til med alt av aktiviteter. Ungene har aldri etterlyst noe av det da. De spør gjerne om å gå i skogen osv.

Anonymous poster hash: b0567...dea

Fortsetter under...

Vi ligger nok litt etter snittet (uten at jeg vet hva snittet er..)

Min nettopp 6: kan ikke sykle. Sint hver gang vi prøvde i fjor (og årene før..) Men er plutselig blitt motivert nå i vinter så tipper hun knekker koden nå på vårparten. Har ikke villet prøve slalom før. Ett mislykket forsøk i fjor. To vellykkede turer i år og nå elsker hun det plutselig. Står ok på skøyter, men må ha litt hjelp. Ok på ski (mye bedre i år enn i fjor). Vært på skikurs i år.

Snart 4-åring: vil ikke sykle eller skøyte. Er med, men veldig lei seg når vi går/sykler. Ikke prøvd slalom. Går greit på ski (men veldig føre og løypeavhengih)

Anonymous poster hash: ce388...f32

Vi ligger nok litt etter snittet (uten at jeg vet hva snittet er..)

Min nettopp 6: kan ikke sykle. Sint hver gang vi prøvde i fjor (og årene før..) Men er plutselig blitt motivert nå i vinter så tipper hun knekker koden nå på vårparten. Har ikke villet prøve slalom før. Ett mislykket forsøk i fjor. To vellykkede turer i år og nå elsker hun det plutselig. Står ok på skøyter, men må ha litt hjelp. Ok på ski (mye bedre i år enn i fjor). Vært på skikurs i år.

Snart 4-åring: vil ikke sykle eller skøyte. Er med, men veldig lei seg når vi går/sykler. Ikke prøvd slalom. Går greit på ski (men veldig føre og løypeavhengih)

Vi stresser heller ikke veldig mye med det. Eneste gangen det har vært et problem var da vi ble invitert på sykkeltur sammen med noen venninner. Da kunne ikke min 6-åring (da 5 år) bli med og det var litt sårt.

De er jo fortsatt små! Mine på 7 og 10 kan sykle, stå på skøyter og stå litt på langrennsski. Slalom har de aldri stått og verken de eller jeg er interesserte.

Minsten har akt akebrett og syklet på trehjulssykkel, men ellers ikke noe.

Ikke poeng å kjøre på med mye slikt før de er store nok til å mestre.

Anonymous poster hash: 364d7...eb4

Skøyter 2-3 år.

ski så fort de kunne gå.

begge kan svømme (5&10år)

Begge syklet uten støttehjul året de fylte 4 år.

det er jo bare å la de prøve og øve på egenhånd :)

Anonymous poster hash: 82675...27c

Jeg har en datter på  5 år, hun lære å sykle uten støttehjul når hun var 4,5 år. Lærte seg å svømme for et par mnd siden. Slalom prøvde hun for første gang i nå i vinter, skøyter har hun aldri prøvd ( vet ikke hvor man står på skøyter på Nordvestlandet :)

Aner ikke hva som er normalt, men for at vi skal få gått på langrennski evt kjøre slalom må vi kjøre et par timer, så det sier seg selv at det ikke blir så ofte.

Anonymous poster hash: b47ee...771

Annonse

Tror dette er veldig forskjellig.

Det er baksiden med facebook, veldig lett å føle seg akterutseilt når en ser hva andre gjør...

Hverken jeg eller mannen står slalåm, hvordan skal vi få lært ungene det da? Egentlig samme med langrenn, vi blir aldri noen skifamilie..

Skøyter 2-3 år.

ski så fort de kunne gå.

begge kan svømme (5&10år)

Begge syklet uten støttehjul året de fylte 4 år.

det er jo bare å la de prøve og øve på egenhånd :)

Anonymous poster hash: 82675...27c

Det er jo ikke bare, for en må jo ha riktig utstyr og være et sted med is, snø, bakke osv.

Skal vi gå på skøyter må vi jo kjøpe skøyter og hjemler og dra et sted med is, skal vi gå på ski må de jo ha ski og et sted med snø.

Hadde alt vært "utenfor døra" så hadde det jo vært enklere, DA kunne de jo bare fått utstyr og prøvd seg fram. Ikke så mye vits å kjøpe skipakker til alle om vi aldri får dratt et sted med skiløyper liksom, blir dyre skiturer da. Før hadde vi skiløyper rett utenfor vinduet her, men nå kommer det jo ikke snø mer. Får ikke akt engang. Hjemme altså

Vi holder på og er nok litt over snittet på vinteraktiviteter. Har fire barn på 3,5,8 og 9 og alle kjører slalåm og går langrenn (selvfølgelig på forskjellig nivå) de går på skøyter også, men minste gikk første gang i år, og sliter litt ennå. De to eldste kan svømme og sykle, ikke de to minste.

Når det gjelder skøyter, behøver man ikke styre for mye før barnet er 4-5 mener jeg. Langrenn kan de prøve fra de er ca 2, men selvfølgelig helt på barnets premisser. Vil de ikke mer etter fem minutter er det OK.

Men for å få til dette må man nesten dele opp barna. En ettåring har ikke noe i slalåmbakken å gjøre, da har en av oss akt/lekt i snøen mens den andre går i bakken. Vi må fremdeles dele oss, da de største vil kjøre rød/sort bakke og går mye fortere på langrenn enn de minste.

Anonymous poster hash: 78caa...564

Jeg har gutt som akkurat ble fem og jente som er 7,5 år.

Begge begynte tidlig med skøyter og langrenn, men det er fordi vi har både skøytebane og skispor i umiddelbar nærhet. Slalom har ingen av ungene prøvd enda, og hverken far eller jeg har noe interesse av det.

Eldste klarte ikke å sykle uten støttehjul før hun var seks år. Yngste var mer interessert og tøffere, så han klarte det før han fylte fire. Veldig nedtur for storesøster når lillebror fikser det før henne, men unger er forskjellige.

Ingen av dem kan svømme, men i mars starter eldste på kurs. Det er viktig å være trygg i vann, men dessverre har det ikke vært kurs her før nå.

Ikke stress. Unger er forskjellige og de har forskjellige interesser.

Anonymous poster hash: de178...a43

Jeg har en forsiktig gutt på 7 og ei mindre forsiktig jente på 2.

Han lærte seg å sykle rett før skolestart. Har ikke hatt den store interessen for sykkel. Liker bedre å gå i skogen.

Han har kjørt slalom et par ganger i året siden han var 4. Begynte med langrenn når han var 3. Går noen turer på vinteren.

Skøyter fikk han i år siden det var is på skolen.

Har gått på et kurs men liker ikke skøyter.

Minsta fikk ski i år. Går typ 5 min i hagen.

Blir hverken slalom eller skøyter før tidligst neste år.

Sykler på 3 hjulsykkel😂😂

Ta det i ungenes tempo og etter deres interesser😀😀

Anonymous poster hash: 7175f...b14

Bortoverski har de prøvd fra de omtrent kunne gå, men kun når vi er på hytta, da det dessverre ikke blir snø her vi bor om vinteren lenger.

Nedover har de ikke prøvd enda, men hadde ikke jeg vært fødeklar og i dårlig form, hadde nok eldste på 5 prøvd seg nå i vinter.

Sykling uten støttehjul har vi vært dårlige på, men satser på at den på 5 lærer seg nå til våren.

Har innendørsskøytebane rett borti veien, så det er faktisk det de har prøvd seg mest på. Litt ironisk, da jeg selv hater skøyter. Men funker fint å gå på sko.

Anonymous poster hash: 84bec...0b2

Annonse

Jeg har en forsiktig gutt som egentlig ikke ønsker å prøve nye ting så han har vært ganske sen med å begynne med ting.

Han var vel 3.5 år når han begynte å få interesse for sykling.

Ski fikk han i fjor vinter så han var 4 år når prøvde det første gang men han likte ikke det noe særlig.

Stå på skøyter har han vært veldig redd så det har han ikke ville prøvd med meg,men nå var barnehagen på skøyter å da prøvde han heldigvis.Da var han 5 år.

Var mange av de andre barna som heller aldri hadde stått på skøyter så var ikke sånn at han ble utenfor fordi han ikke hadde prøvd det før.

Anonymous poster hash: 6df46...1d7

Har en atletisk og meget uredd niåring.

Han kjørte slalom første gang som 6-7 åring, han kjørte som et uvær andre gang vi var i bakken, han er helt rå.

Alt har vel skjedd i nturlig utvikling. Da han skulle prøve å sykle som fireåring kunne han det bare, på grunn av mye bruk av sparkesykkel, han hadde balansen inne. Skøyter prøvde han som syvåring, syntes det var veldig gøy. Langrenn i barnehagen som 3-4åring.

Svømte da han var seks, hoppet fra femmern da han var 7-8 år.

Anonymous poster hash: cc984...9b1

Jeg har en gutt på 5,5. Han lærte å sykle i sommer, har ikke prøvd slalom, men gikk såvidt på vanlige ski ute på gårdsplassen her i fjor vinter. I år har det ikke vært nok snø her enda. Skøyter begynte han også med i fjor vinter, men lærte ikke å gå uten støtte før i år.

Han sliter ikke motorisk eller sosialt enda i alle fall. :P

Anonymous poster hash: f2fe0...1ca

Tror dette er veldig forskjellig.

Det er baksiden med facebook, veldig lett å føle seg akterutseilt når en ser hva andre gjør...

Hverken jeg eller mannen står slalåm, hvordan skal vi få lært ungene det da? Egentlig samme med langrenn, vi blir aldri noen skifamilie..

Ja, virkelig en bakside med facebook. Jeg har ikke vært på facebook så lenge, men merker at jeg har blitt mer stressa og føler meg mer mislykka etter jeg ble med der. Alle andre orker, rekker, greier og gjør så mye. Men det er vel mye fasade også. Jeg legger aldri ut hva vi gjør der, når skulle jeg rekke å gjøre det? Og en ser jo bare de som gjør ting, ikke alle de som er som oss som heller ikke rekker alt mulig.

Har det som deg hi, får dårlig samvittighet for den eldste som vi ikke rekker å gjøre noe med bortsett fra å ake med småsøsknene en gang i blant. Mine er 9 mnd, 2 år og snart 5. Kanskje vi klarer mer neste vinter? :/ de er jo fortsatt små, men blir stressa av andre som har sine på skøyteskole, slalåmkurs osv.. ser virkelig ikke hvordan vi skal få til det i vår situasjon. Og eldste rørte ikke sykkelen i fjor sommer. Ville bare sparkesykle. Så ville ikke presse han til noe han ikke ville heller.

Anonymous poster hash: 58f23...44f

Jeg har jo ett barn, så mye enklere for oss å ha tid til slike ting, dessuten er både far og jeg glad i å gå på ski.

Her har det vært ski og skøyter siden 2 år.

Hadde pulk også gikk han det han orket selv.

Men, han elsker det selv også, og vi har fått låne hytte gratis på fjellet!

Dette har jeg også hatt SÅÅÅ dårlig samvittighet for. Vi er ingen "aktiv" familie, hverken pappen eller jeg har store interesser som innebærer å være aktiv innen noe. Men vi har selvfølgelig alltid være mye ute med barna! Bruker fantasien, går turer, lekeplasser, basseng, osv. Nå har vi en seksåring og en baby. Seksåringen kan ikke sykle enda. Han er litt redd og gidder liksom ikke prøve så mye, men vi satser på at han kan det til neste sommer! Slalom har vi også lyst til å prøve, men det har aldri pappaen eller jeg prøvd. Tenker vi skal prøve det når eldste blir kanskje 10 -12 år for da kan minsten også prøve. Skøyter har vi kjøpt til hele familien i år, så nå holder vi på å lære eldste å stå på det. Kjempemoro for hele gjengen. 

Jeg ville ikke ha stresset med det HI. Vi sliter som dere også med tiden, man har jo ikke tid til alt mulig! Ski har eldste enda ikke stått på fordi det ikke er snø her. Vi tenker at til neste vinter skal vi kjøpe oss ski alle mann og kanskje prøve å komme oss ut av byen for å lære han å stå på ski. Det er jo veldig koselig for hele familien tenker jeg. 

Ikke ha dårlig samvittighet hi. Gjør det som passer dere og kos dere sammen som familie! 

Anonymous poster hash: 64129...85f

Jeg har en datter på  5 år, hun lære å sykle uten støttehjul når hun var 4,5 år. Lærte seg å svømme for et par mnd siden. Slalom prøvde hun for første gang i nå i vinter, skøyter har hun aldri prøvd ( vet ikke hvor man står på skøyter på Nordvestlandet :)

Aner ikke hva som er normalt, men for at vi skal få gått på langrennski evt kjøre slalom må vi kjøre et par timer, så det sier seg selv at det ikke blir så ofte.

Anonymous poster hash: b47ee...771

Nå vet ikke jeg hvor på Nordvestlandet du bor, men her jeg bor på nordvestlandet så er det skøyteis både på ulike fjellvann og en skøyteis er laget på dugnad. Her sykler hun, og går på skøyter og ski.

Vi er ikke så veldig glade i fjell og snø, men våre tre gutter har gått langrenn siden de var to-tre år. Kun den eldste har stått slalom, i fjor, da han var ni. Skøyter står de på et par ganger i året, med skole og speider, fra rundt skolestart.

Alle har syklet uten støttehjul sommeren de ble fire. Ikke noe vi har øvd på, de har gått fra løpesykkel til tohjulssykkel "av seg selv".

Anonymous poster hash: b055b...d45

Sykle uten støttehjul 3-4 år

Slalom 2-3 år

Langrenn 2 år

Skøyter... eldste var 5 år, men siden har det ikke vært kaldt nok.

Vi snakker korte turer på ski når de er så små. Slalom tidlig fordi vi voksne liker det, og det er bonus for oss å få de selvgående så tidlig som mulig. Fin familieaktivitet.

Langrenn og sykkel hadde jeg lagt ned energi på å få de til å klare før skolealder om jeg skulle prioritere. Det er aktiviteter som de har mye igjen for å kunne.

Kjøp løpesykkel til 3 og 5 åringen, så sykler de nok iløpet av kort tid.

Hadde ikke stresset med skøyter og ski. Men veldig greit å lære seg å sykler skolestart. Mange blir mer engstelig med alderen , og vil da ha mer problemer med å lære seg å sykle.

Anonymous poster hash: a60b7...f44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...