Gå til innhold

Hva er symptomer på autisme?


Anbefalte innlegg

 

Og når han begynner å snakke mindre så er det et tegn på at du må finne ut hvorfor og gjøre de tiltakene som må til for å sikre at barnet ditt får nok stimulering.

 

Snakk med helsestasjon eller lege ang. hørselstest.

Kutt ut iPad og tv i en periode og bruk mer tid med barnet.

Skaff hjelp om du ikke greier å ta godt nok vare på begge barna selv!

 

Anonymous poster hash: 11a90...c7e

Du vet VIRKELIG hvilke knapper du skal trykke på for å muntre folk. Imponert!

 

HI: ta en ting av gangen. Mange kolikkbarn har det godt med å trilles i vogn. Start med å gi mer utetid og mindre skjermtid. Og be helsesøster kikke på hørselen. Men husk også at 22 måneder ikke er alderen for å stille autismediagnoser. Man kan ikke si for sikkert før de er i alle fall 4-5.

 

Anonymous poster hash: 2b5fc...134

Fortsetter under...

Det et helt normalt sett barn ikke har mye språk før de fyller 2 år. Min gutt sa bil og der da han var på alder med din, 5mnd senere da vi var på 2 årskontroll på helsestasjon, snakket han greit. Selvfølgelig ikke lange setninger, men han sa mange ord og satte sammen 2-3.

 

Han snurret ikke hjulene på biler, men parkerte dem, gang på gang på gang. Helt normalt.

 

I dag er han en normal 10 åring med godt språk og ingen tegn til autisme☺

 

Anonymous poster hash: 4306b...50f

Kriterier Rediger

 

ICD-10 har følgende kriterier for å sette diagnosen:

- Forstyrret utvikling som manifesterer seg før 3-årsalderen innen for minst et av følgende:

 

Impressivt eller ekspressivt språk

Utvikling av sosial tilknytning eller evne til sosialt samspill

Funksjonell eller symbolsk lek

- Minst 6 av følgende symptomer, hvorav minst 2 fra A, og minst 1 fra både B og C:

o A: avvikende sosialt samspill med hensyn til:

 

Blikkontakt, mimikk, kroppsholdning eller gestikulasjon

Utvikling av felles interesser, aktiviteter og emosjoner med jevnaldrende

Emosjonell respons, situasjonsfornemmelse eller integrasjon av sosial, emosjonell og kommunikativ adferd

Spontan delaktiggjørelse av andre i fornøyelser, interesser eller aktiviteter

o B: kvalitativt avvikende kommunikasjon med hensyn til:

 

Talespråk, som mangler eller er tilbakestående, uten forsøk på å kompensere med mimikk eller gestikulasjon

Evne til spontan tale

Bruk av ord og setninger som er stereotype, repetitive eller ideosynkratiske

Spontan deltakelse i som-om leker, eller for de yngste, imitasjonsleker

o C: innsnevrede, repetitive og stereotypisk adferds-, interesse-, og aktivitetsmønstre med minst 1 av følgende:

 

Uttalt opptatthet av en eller flere stereotype, innsnevrede interesser, avvikende med hensyn til innhold eller fokus, eller avvikende i hensyn til intensitet og avgrensning.

Tvangspreget fastholdenhet til spesifikke, formålsløse rutiner eller ritualer

Stereotype, repetitive motoriske manerer, omfattende hånd eller fingervridning, eller komplekse kroppsbevegelser

Opptatthet av delelementer eller detaljer uten funksjonell betydning for eksempel lekens lukt, konsistens, berøringsfornemmelse eller lyd

- Forklares ikke ved schizofreni, spesifikk forstyrrelse av språkoppfattelsen eller tilknytningsforstyrrelser

 

Klinisk bilde Rediger

 

Typisk infantil autisme erkjennes som oftest i de første leveår, hvor barnet er påfallende uinteressert i kontakt med foreldrene. Barnet utvikler ikke impressivt eller ekspressivt språk på normalt vis, og viser ikke interesse for spontan dialog. Omtrent halvparten av barn med infantil autisme utvikler et språk, men disse bruker ikke språket på en normal kommunikativ måte. Barn med autisme skiller seg fra andre med spesifikke språklige forstyrrelser, som kan vise foreldrene hva de vil ha ved f. eks. å trekke foreldrene mot objektet. Barn med autisme som utvikler språk vil ofte bruke språk og setninger som er stereotypiske, gjentatte og med en privat mening. Barna kan vise ekkolali, som vil si at de gjentar det andre har sagt i stedet for å svare. Gjentagelsen kan midletid være forsinket, slik at ord og setninger som gjentas kan komme uventet og uprovosert fra barnet og virke helt løsrevet fra enhver sammenheng.

 

 

 

Klinisk Bilde 2 Rediger

 

Et barn med infantil autisme utvikler ikke en selektiv sosial tilknytning eller evne til sosialt samspill. Moren vil ofte fortelle at hun har vanskeligheter med å opprette blikkontakt, og at det ikke liker å bli tatt opp og synes å være uimotagelig for trøst. Barna skjelner først sent mellom foreldrene og fremmede, en evne som normalt utvikles i løpet av det første leveåret. Barn med autisme har problemer med å tolke andres mimikk, kroppsholdning og gestikulasjon. Når det blir eldre virker det uinteressert i å leke med andre barn. Det viser uttalt mangel på situasjonsforståelse og forstår ikke vanlige, sosiale spilleregler. Bak den manglende evnen til å inngå i sosialt samspill ligger en manglende evne til innlevelse i andre mennesker. Denne forstyrrelsen antas å kun være av kognitiv art, og skyldes manglende Theory of Mind (ToM).[klargjør][trenger referanse] I tillegg mangler de evnen til å intuitativt innrette seg etter en bestemt sosial situasjon. Dette betegnes som manglende evne til mentalisering, dvs. manglende evne til å forestille seg hva andre tenker og føler. Barn med infantil autisme utvikler innsnevrede, gjentatte og stereotypiske adferdsmønstre og interesser. De vil typisk ikke utvikle evne til funksjonell eller symbolsk lek, og de behandler leker annerledes enn normale barn. Barn med autisme vil typisk være interessert i deler eller detaljer ved lekene, for eksempel lukten eller konsistensen. Barnet virker ritualisert og vanebundet. Det kan være opptatt av tall eller remser og eksempelvis stereotypt gjenta alle menneskers navn og fødselsdato.

Går han ikke i barnehagen? En aktiv toåring burde heller det, enn å være hjemme med iphone og baby som har kolikk! Da min eldste var to år startet han i barnehagen, jeg var hjemme i permisjon med kolikkbaby. Ellers må en UT med aktive barn, minst en gang om dagen. Prøv også bæresjal til babyen, da har du armene fri, og kan gi mer oppmerksomhet til toåringen. Husk han har fått all oppmerksomheten til nå, mens han nå får lite oppmerksomhet pga ny baby i hus. Han er fortsatt liten!

Er det åpen barnehage i nærheten, om han ikke går i vanlig barnehage? Har du ikke avlastning fra far i det hele tatt?

Språket kommer nok, han er bare veldig opptatt av andre ting nå, utvikling går i rykk og napp.

Barnehage!

 

Anonymous poster hash: 9dffb...9e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...