Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #1 Skrevet 14. februar 2017 Jeg har nettopp lært meg å strikke bittelitt via youtube, og vil strikke en lue til guttungen. Han er 1 år og 46-47cm i hodeomkrets. Tror luene han har fra før av som passer egentlig er i str 45cm/9mnd, han har aldri vært spesielt stor i hodet. Skal bruke denne oppskriften: https://strikkbybernsen.wordpress.com/2014/09/30/lue-og-hals-til-ettaring/ Har skjønt oppskriften i seg selv, men... Jeg syns det virker som at luen vil bli altfor liten med kun 68 masker! På garnet står det strikkefasthet 21, men også at garnet er veldig elastisk så det anbefales å strikke litt for stramt.. Jeg vet også at hodeomkrets målt på helsestasjonen er et annet sted på hodet enn der nederste kanten på lua skal ligge... Prøvde dog å strekke ut maskene over hele rundpinnen (bruker rundpinne 4, 40cm som i oppskriften), og så måle rundt hodet på han, men da virket det fortsatt som at det blir smått.. Så er det noen som har strikket nok til at de klarer noenlunde å se utfra oppskrift og garntype om det blir så voldsomt smått som jeg frykter? Anonymous poster hash: 2843b...9c7
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #2 Skrevet 14. februar 2017 Bruker du samme garn som i mønsteret? Har du strikket langt før du prøvde å se hvor stor den ble? Ofte kan det virke mindre hvis du har strikket veldig kort og prøver å sjekke. Både vrangborden og mønsteret på denne luen gjør at den blir veldig tøyelig. Om du ser på det andre bildet av bare strikkearbeidet, så ser du at vrangborden ser veldig liten/stram ut, men når du ser den på barnet på det første bildet så ser du at den passer. Dette ble ikke et særlig klart svar, du må nesten bare se det an. Blir den for liten selger du den til noen og strikker en ny. Blir den for stor gjemmer du den til han blir litt større. Jeg har brent meg et par ganger på å sjekke slike arbeid for tidlig, og har så trodd at det blir for lite, lagt til noen masker - og endt med noe som ble for stort likevel. Har du samme garn og pinnetykkelse som i mønsteret og strikker noenlunde lik strikkefastheten eller det som sies i mønsteret så vil det som regel stemme. Anonymous poster hash: bbf74...22a
Superdolly Skrevet 14. februar 2017 #3 Skrevet 14. februar 2017 Mitt beste råd til deg er å strikke en prøvelapp. Strikk den i glattstrikk. Legg opp 25 m og strikk til lappen måler ca 10 cm. Så retter du den ut, sett den eventuelt fast med knappenåler slik at den ikke ruller seg, men uten å strekke den, og måler. Tell hvor mange masker og omganger du har på 10 cm. Har du flere masker enn oppgitt i oppskriften, så skifter du til tykkere pinner. Har du færre masker på ti cm, så skifter du til tynnere pinner. Så er det sant som hun over her sier, at når arbeidet sitter på pinnen ser du ikke hvor stort det blir. Det er vanskelig å strekke det ut og måle. Du må strikke langt før du kan få et realistisk bilde av størrelsen. Men vrangbordstrikk og rutemønsteret hun beskriver gjør luen veldig elastisk, og det er jo godt at den sitter tett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå