Gå til innhold

Trenger litt info angående norsk person nummer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en venninne som flyttet til Norge for nesten to år siden. Hun flyttet inn med sin norske samboer. Gikk på norsk kurs og har nå fast ansatt jobb, som hun har hatt siden mars. Det ble imellom tiden slutt ned hennes samboer og hun leier leilighet.

Hun er fra ett EU land.

Men nå kommer problemet. Hun har kun fått ett nummer som begynner på 60. Med dette nummeret for hun ikke noe annet en visa electron hun for heller ikke nettbank feks. I dag var hun helt fortvilet og bare gråt for hun for ikke lån, hun kan ikke betale regninger og hun for ikke kjøpt seg flybillett en gang. Hingst vert hos både skatte etaten og UDI har fått beskjed fra begge at det er det nummeret hun skall ha. Har noen erfaring med dette??

Anonymous poster hash: 3f55e...72c

Skrevet

Hei

Jeg har en venninne som flyttet til Norge for nesten to år siden. Hun flyttet inn med sin norske samboer. Gikk på norsk kurs og har nå fast ansatt jobb, som hun har hatt siden mars. Det ble imellom tiden slutt ned hennes samboer og hun leier leilighet.

Hun er fra ett EU land.

Men nå kommer problemet. Hun har kun fått ett nummer som begynner på 60. Med dette nummeret for hun ikke noe annet en visa electron hun for heller ikke nettbank feks. I dag var hun helt fortvilet og bare gråt for hun for ikke lån, hun kan ikke betale regninger og hun for ikke kjøpt seg flybillett en gang. Hingst vert hos både skatte etaten og UDI har fått beskjed fra begge at det er det nummeret hun skall ha. Har noen erfaring med dette??

Min samboer fikk et sånt, det startet på 58 og var derfor "feil" (det var jo ikke rett fødselsdato.) De kalte det et D-nummer. Men senere fikk han et ekte personnummer.

Anonymous poster hash: c552e...284

Skrevet

Så vidt jeg vet er det bare norske statsborgere som får fødselsnummer, men du finner sikkert noe info på nettsiden ny i Norge. Det er en nettside for de som flytter til Norge

http://www.nyinorge.no/no/Ny-i-Norge-velg-sprak/Ny-i-Norge/Flytting-til-Norge/Registrering-ved-innflytting/Folkeregistrering/

Anonymous poster hash: d6f26...89e

Det er ikke sant, samboeren min er ikke norsk statsborger, men har allikevel norsk personnummer

Anonymous poster hash: fe810...e6e

Skrevet

Hei

Hun er fra ett EU land.

Hun har D-nummer. Da legger de på 40 på enten fødselsdag eller månedene man er født i. Så hun er vel født den 20.

Utlendinger som kommer til Norge for å arbeide i Norge i mindre enn 6 måneder, får ikke fødselsnummer. De får isteden et D-nummer.

Skal du oppholde deg i Norge i mer enn 6 måneder, må du søke om et fødselsnummer ved å melde flytting til Norge. Har du tidligere fått D-nummer, skal du deretter bare bruke fødselsnummeret.

http://www.skatteetaten.no/no/taxnorway/Felles-innhold-benyttes-i-flere-malgrupper/Artikler/Norsk-identitetsnummer/?nav-veiviser=13206

Skrevet

Hun har D-nummer. Da legger de på 40 på enten fødselsdag eller månedene man er født i. Så hun er vel født den 20.

Utlendinger som kommer til Norge for å arbeide i Norge i mindre enn 6 måneder, får ikke fødselsnummer. De får isteden et D-nummer.

Skal du oppholde deg i Norge i mer enn 6 måneder, må du søke om et fødselsnummer ved å melde flytting til Norge. Har du tidligere fått D-nummer, skal du deretter bare bruke fødselsnummeret.

http://www.skatteetaten.no/no/taxnorway/Felles-innhold-benyttes-i-flere-malgrupper/Artikler/Norsk-identitetsnummer/?nav-veiviser=13206

OK vet du hvordan hun søker? Hun har vert her i mer en 6 måneder. Og hun sa ifra til både skatteetaten og UDI. Det d nummeret fikk hun i begynnelsen, så nå forrige uke dro hun ned dit igjen og fikk beskjed om at hun nå har fått fødselsnummer i posten kom da ett brev med akkurat samme nummer hun har hatt til nå....forstår hun er fortvilet, vil jo gjerne hjelpe henne men jeg aner ingebting om dette

Skrevet

Mannen min er fra England. Ha fikk bare Dnummer også, helt frem til han fikk seg fast jobb og kunne forsørge seg selv. Da kunne han gå til politiet å få registreringsbevis. Dette brukte han så for å få skattekort og norsk person nummer.

Anonymous poster hash: 0b8b5...2f4
Skrevet

Mannen min er fra England. Ha fikk bare Dnummer også, helt frem til han fikk seg fast jobb og kunne forsørge seg selv. Da kunne han gå til politiet å få registreringsbevis. Dette brukte han så for å få skattekort og norsk person nummer.

Anonymous poster hash: 0b8b5...2f4

Men her er problemet at hun har fast jobb!

Skrevet

Hun har fått et såkalt d-nummer (dummynummer). Alle som ikke er statsborgere får et slik. Det første tallet - et eller annet (husker det ikke nå, men er 30 eller 50 tror jeg) blir fødselsdag. (60-30=30/60-50=10) de neste er mnd og år tror jeg. Man kan ikke få lån før man er statsborger.

Anonymous poster hash: a6868...8d5

Skrevet

Det er ikke sant, samboeren min er ikke norsk statsborger, men har allikevel norsk personnummer

Man får først d-nummer så får man personnummer etterhvert

Anonymous poster hash: 39f3d...b2e

Skrevet (endret)

Hun har fått et såkalt d-nummer (dummynummer). Alle som ikke er statsborgere får et slik. Det første tallet - et eller annet (husker det ikke nå, men er 30 eller 50 tror jeg) blir fødselsdag. (60-30=30/60-50=10) de neste er mnd og år tror jeg. Man kan ikke få lån før man er statsborger.

Det der er direkte feil! Du burde ikke kommentere når du ikke aner hva du snakker om!

Mannen min er ikke norsk statsborger og har hatt norsk personnummer siden han kom til Norge for 5 år siden. Han tok også opp boliglån sammen med meg i banken for 2,5 år siden.

Endret av kajak&Daniel
Skrevet

Slutt å svar hvis du ikke vet hva du snakker om!!

Du kan absolutt få lån uten å være statsborger!! Og du kan få vanlig personnummer uten å være statsborger!

Anonymous poster hash: 64dc5...1cb

Skrevet

Tull og vås. Mannen min er ikke norsk statsborger, men fra et EU-land. Han har både kredittkort og huslån.

Anonymous poster hash: d93d9...d76

Skrevet

For det første så hjelper det lite å "si i fra" til noen etater, å si i fra betyr bare å snakke med en eller annen muligens tilfeldig person. Hun har flyttet til et annet land og det første folk som gjør det må gjøre er å sette seg inn i lover og regler for å flytte til et annet land. Ikke tro, ikke synse, ikke spørre på et forum, men sjekke opp. D-nummer skal hun bare ha i seks måneder, så hun burde ha meldt flytting og søkt om norsk personnummer for 1 1/2 år siden. 

Du ser bare hvor mange feil svar du har fått her. Jeg orker ikke å google og søke for mye, det kan hun gjøre selv, men noen ting er helt sikkert:

1. Man trenger ikke å være norsk statsborger for å få personnummer.

2. Det er ingen lov som sier at man ikke kan få lån  i Norge med et D-nummer. Det er låneinstitusjonene som etter kriteriene her, og mange gir ikke lån, men det finnes dem som gjør det også. Du trenger ikke personnummer for å opprette en vanlig bankkonto, inkl. nettbank, kun D-nummer og gyldig legitimasjon. 

Hun må få ut finger'n, sette seg inn i hva hun må få orden på og ordne opp sånn at hun får papirene sine i orden.

Skrevet

Snakket litt med henne nå etter at fortvilelsen har lagt seg. Og nå har vi kommet frem til hva feilen var. Hun jobbet 6 måneder med prøve tid og fikk da ny kontrakt i september. Det er den nye kontrakten hun viste skatteetaten og UDI der har hun jo ikke jobbet i 6 måneder før 1.3. Så da venter hun til 1.3 og da kan hun begynne prossen.

Jeg forstår at mange synes det er enkelt, men hun kom hit på en seng fylt av roser og det endte veldig dårlig med forholdet, i tillegg var han ikke intressert i å hjelpe henne med de norske papirene. Hun har virkelig prøvd og fått døren smelt i fjeset mang en gang. Det er ikke så lett å sette seg inn i ny kultur og nytt land helt på egen hånd.

Skrevet

Snakket litt med henne nå etter at fortvilelsen har lagt seg. Og nå har vi kommet frem til hva feilen var. Hun jobbet 6 måneder med prøve tid og fikk da ny kontrakt i september. Det er den nye kontrakten hun viste skatteetaten og UDI der har hun jo ikke jobbet i 6 måneder før 1.3. Så da venter hun til 1.3 og da kan hun begynne prossen.

Jeg forstår at mange synes det er enkelt, men hun kom hit på en seng fylt av roser og det endte veldig dårlig med forholdet, i tillegg var han ikke intressert i å hjelpe henne med de norske papirene. Hun har virkelig prøvd og fått døren smelt i fjeset mang en gang. Det er ikke så lett å sette seg inn i ny kultur og nytt land helt på egen hånd.

Du har rett i at det ikke er bare enkelt å komme hit og ordne med dokumenter, oppholdstillatelse, personnummer osv. Har en utenlandsk samboer og har vært gjennom hele greia.. i tillegg leier vi nå ut en hybel til en asylsøker og hjelper han så godt vi kan med dokumenter osv - men han får seg bla ikke bankkonto og nettbank, og da blir det vanskelig med jobb/lønn, husleie osv

Har selv bodd i utlandet og det var ikke noe enklere for meg der!!

Men så er din venninne heldig som har deg som kan hjelpe, og så får hun snart personnummer, bank, lån osv :)

Anonymous poster hash: 64dc5...1cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...