Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #51 Skrevet 14. februar 2017 Jeg sparte på bsu før jeg flyttet hjemmefra. Anonymous poster hash: 9dfe1...68e
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #52 Skrevet 14. februar 2017 Jeg bodde billig (lite rom med tilgang til kjøkken og felles bad) i 3 år og så 10 år i billig leilighet mot at jeg gjorde hagearbeid, s økning ol for eier. Kjøpte ikke bil før jeg var 27 og levde generelt nøkternt. Sparte ca 100.000 i året fra jeg begynte å jobbe fult. Litt mindre mens jeg studerte. Anonymous poster hash: c54dd...2c5
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #53 Skrevet 14. februar 2017 Det var enkelt å få 100% finansiering med kausjonist før finanskrisen kom også en stund etterpå. Men så ble det og vanskelig. De som har solgt seg oppover, det går ikke alle steder man bor. Osloområdet er i en særstilling når det kommer til det. Burde vært egne regler for boligkjøp i Oslo egentlig for pga at prisene galopperer der så går det ikke så bra resten i landet. Her på sørlandet er det så utrolig mange hus til salgs og det blir bygd så mange at flere har problemer med å selge. Mange hus må ligge ut i opptil et år før de kanskje selger. Leiligheten jeg eier kjøpte jeg for 900.000 i 2008 og nå er den verdt 1.000.000 så er ikke mye boliger stiger i pris her. Anonymous poster hash: 9a2df...f28
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #54 Skrevet 14. februar 2017 Kjøpte nylig uten egenkapital. Men foreldrene mine måtte være kausjonister for egenkapitalen. Tror det kommer litt ann på hvilken bank du har 😊 Anonymous poster hash: c919c...e9a
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #55 Skrevet 14. februar 2017 Kjøpte hus 4 dager etter jeg fylte 18. Hadde jobb som tilkallingsvikar og tjente vel 7000 i mnd. Min daværende samboer hadde fast jobb og tjente 16.000 i mnd. Kjøpte hus til 1.1 million, uten egenkapital. Det er ca 15 år siden da Anonymous poster hash: c1c50...354
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #56 Skrevet 14. februar 2017 Sparing og heldige med boligsalg. Både jeg og mannen har jobbet siden vi var ungdommer. Han kjøpte sin første leilighet da han var 25, og jeg kjøpte min rundt samme tid. Han i Oslo og jeg utenfor byen. Jeg hadde faren min som kausjonist, og kjøpte leiligheten for 1.1 mill. Solgte min for 1,55 og flyttet inn til mannen. Han hadde kjøpt sin leilighet for underkant av 1.9, og solgte den et halvår etter at vi hadde flyttet sammen. Prisen var da steget til 2.7 mill så fikk ca 800k ut av det. Vi hadde da godt over 1.2 bare av boligsalg. Kjøpte et hus sammen til 3.8 som vi solgte for 4.2 senere. Bygget oss et hus nå til 6.4 og har 2.3 mill i egenkapital. Vi har som sagt begge jobbet fra ungdommen og har jobbet i greit betalte jobber i voksen alder. Vi har tilsammen rundt 500k i bsu og aksjer. Utover det har vi 200-300k i sparing/forbrukskonto slik at vi kan senke boliglånet ytterligere. Har to biler uten lån, ikke studielån og ingen andre lån utover da huslånet. Egenkapitalen er jo da godt over 4 mill for tiden. Vi nærmer oss snart midten av 30-årene. Må også si at vi kjøper det meste på salg, passer på gode tilbud, prøver å ikke sløse osv. Forbrukslån er forøvrig ikle veien å gå... flytt heller litt mindre sentralt (pendle) og spar opp pengene. Ta oppdrag og ekstrajobber for å øke hva du får inn av kapital. Vær økonomisk i alt du gjør og innfør kjøpestopp der det er mulig. Anonymous poster hash: f59a5...f21
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #57 Skrevet 14. februar 2017 Men det er en 10% regel som bankene kan bruke. Den gjelder de under en viss alder, uten kausjonist og egenkapital. De kan gi lån så lenge du har god jobb og de har "trua". Jeg fikk beskjed av DnB å komme tilbake om 1 år, da slapp jeg kausjonist og egenkapital siden jeg var nærmere endt utdanning. Men jeg gikk til en mindre bank som godkjente min mor små kausjonist (det gjorde ikke DnB) og jeg fikk låne 2.8 med utleie... jeg er student. Jeg føler meg ganske heldig! Jeg vet det er vanskelig. Anonymous poster hash: 45a23...14b
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #58 Skrevet 14. februar 2017 Det var ganske enkelt å få 100% finansiering på 2000-tallet. De krevde egenkapital på minst 10, gjerne 15%. Anonymous poster hash: c156d...12e
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #59 Skrevet 14. februar 2017 Mente å skrive at vi har 2.3 i lån - skulle ikke stå egenkapital. Ek er jo over 4 Anonymous poster hash: f59a5...f21
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #60 Skrevet 14. februar 2017 Det er dritvanskelig! Jeg er alene med barn og har absolutt ikke mulighet til å spare 10.000 i mmd. Kanskje bare 1000 kr som regel. Med den summen jeg sparer kommer jeg til å kunne kjøpe noe om 30 år kanskje. Det er ikke spesielt motiverende! Hadde jeg kunnet skulle jeg funnet meg en deltidsjobb, men det mar seg ikke gjøre i dag. Leiemarkedet i Norge er overhodet ikke et billig alternativ for de som ikke får lån til å kjøpe bolig, heller motsatt. I tillegg har en ikke tryggheten i at vi med sikkerhet kan bo på samme plassen. Jeg er ikke gira på å flytte rundt på ungene i tide og utide. Hadde jeg i det minste kunne leie en leilighet der jeg visste at vi kunne bo de neste ti årene så skulle jeg ikke stressa så mye med manglende EK. Anonymous poster hash: 6d57f...bd4
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #61 Skrevet 14. februar 2017 Vi fikk lån uten egenkapital eller kausjonist i 2014. Søkte i flere banker og både DnB og sparebanken vest var villig til å låne oss penger ellers hadde vi måtte leie i mange år før vi hadde klart å spare opp ek Anonymous poster hash: a21fe...a25
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #62 Skrevet 14. februar 2017 Tull. Det gjorde jeg også, og de krevde egenkapital også da. Anonymous poster hash: c156d...12e Tull faktisk. Fikk lån uten verken egenkapital eller kausjonist i 2006. Var til og med student, ringte bare banken (dnb) for å forhøre meg om lån og det fikk jeg da. Førstehjemslån het det da, med 100 % finansiering. Da vi solgte den leiligheten og kjøpte huset i 2011 var det derimot blitt 10% egenkapitalkrav. Det hadde vi da etter gevinst på verdistigningen ved salget. Anonymous poster hash: 5f6aa...709
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #63 Skrevet 14. februar 2017 Privat lån (tinglyst) via familie. Hadde ikke klart det uten dem. Betaler boliglån og privatlån hver måned. Anonymous poster hash: 80d16...cf8
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #64 Skrevet 14. februar 2017 Boligprisene er så høye, hvordan klarer dere å spare opp til egenkapital? Vurderer sterkt å ta opp forbrukslån bare for å få ek 😔 Anonymous poster hash: e1bd0...a38 Det er ikke egenkapital det er et lån. Du må jo opplyse om at du da har et forbrukslån på x antall tusen. Da får du mindre i boliglån Anonymous poster hash: 5278e...ed8
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #65 Skrevet 14. februar 2017 Hvor stort bor du egentlig for 12.000 i måneden?!? Anonymous poster hash: c156d...12e Her i Tromsø koster en 50 kvm stor sokkelleilighet 12000! Mange MÅ faktisk bo i byen, bygda avfolkes fordi det ikke finnes arbeidsplasser. Anonymous poster hash: c3c91...2b4
aanonym Skrevet 14. februar 2017 #66 Skrevet 14. februar 2017 De krevde egenkapital på minst 10, gjerne 15%. Anonymous poster hash: c156d...12e Jeg gjentar: Det var enkelt å få 100% boliglån på 2000-tallet. Flere andre i denne tråden bekrefter det. Jeg ønsket å kjøpe selveierleilighet. Hadde 60000 i egenkapital i 2005 og fikk låne 1,5 mill (var alenemor og tjente godt under 300 000 i året). Det fantes imidlertid mange andre muligheter, særlig når det gjaldt borettslag med lavt innskudd og høy fellesgjeld. Uproblematisk å få fullfinansiert,og gjerne med land avdragsfrihet (5-10). Galskap, spør du meg, men kjenner mange som benyttet seg av det.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #67 Skrevet 14. februar 2017 Kjøpte uten egenkapital i 2009. Solgte med bra fortjeneste 6 år etterpå og kjøpte noe større. Anonymous poster hash: b7660...873
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #68 Skrevet 14. februar 2017 Mange har nok foreldre på begge sider som stepper inn med "litt" cash... Vet ikke om vi hadde fått det til idag, men vi fikk startlån fra kommunen som regnes som egenkapital (i tillegg til det vi hadde fra før) når vi skulle kjøpe hus for snart 3 år siden. Så og si rett etter vi hadde kjøpt ble det enda vanskeligere å få startlån også, så vi kjøpte nok i grevens tid. Anonymous poster hash: 4fb02...e2a
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #69 Skrevet 14. februar 2017 Tull faktisk. Fikk lån uten verken egenkapital eller kausjonist i 2006. Var til og med student, ringte bare banken (dnb) for å forhøre meg om lån og det fikk jeg da. Førstehjemslån het det da, med 100 % finansiering. Da vi solgte den leiligheten og kjøpte huset i 2011 var det derimot blitt 10% egenkapitalkrav. Det hadde vi da etter gevinst på verdistigningen ved salget. Anonymous poster hash: 5f6aa...709 Ok? Vi var i 2 banker og hadde 2 inntekter. Men hadde det ikke vært for mine 150.000 hadde vi ikke fått kjøpe. Anonymous poster hash: c156d...12e
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #70 Skrevet 14. februar 2017 Ok? Vi var i 2 banker og hadde 2 inntekter. Men hadde det ikke vært for mine 150.000 hadde vi ikke fått kjøpe. Anonymous poster hash: c156d...12e Og det var vel i 2005. Anonymous poster hash: c156d...12e
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #71 Skrevet 14. februar 2017 Ok? Vi var i 2 banker og hadde 2 inntekter. Men hadde det ikke vært for mine 150.000 hadde vi ikke fått kjøpe. Anonymous poster hash: c156d...12e Hvilke banker var det da? Dnb var i hvert fall veldig ivrige på å gi lån. Jeg hadde såvidt startet BSU sparing, men den har jeg ikke måtte bruke på noen av boligkjøpene så de står maks spart urørt den dag i dag. Rart det var så forskjell i lånevilkår på den tiden. Anonymous poster hash: 5f6aa...709
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #72 Skrevet 14. februar 2017 Hvilke banker var det da? Dnb var i hvert fall veldig ivrige på å gi lån. Jeg hadde såvidt startet BSU sparing, men den har jeg ikke måtte bruke på noen av boligkjøpene så de står maks spart urørt den dag i dag. Rart det var så forskjell i lånevilkår på den tiden. Anonymous poster hash: 5f6aa...709 Det var DnB som var strammest, faktisk. De forlangte 100.000 mer i EK, så Sparebank 1 var den vi endte med. Anonymous poster hash: c156d...12e
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #73 Skrevet 14. februar 2017 Boligprisene er så høye, hvordan klarer dere å spare opp til egenkapital? Vurderer sterkt å ta opp forbrukslån bare for å få ek Anonymous poster hash: e1bd0...a38 - Fikk min første jobb som 13-åring (gå med reklame), sparte mesteparten - Første butikkjobb som 16-åring, jobbet kvelder og lørdager hele vgs og hele studietiden, sparte mesteparten - Brukte ikke opp alt studielånet, satte resten på sparing - Fikk råd til en *knøttliten* leilighet kjøpt sammen med min forlovede (som hadde jobbet tilsvarende hardt og spart mye) da vi var 24 - Fortsatte å spare masse, ved å overbetale på lånet hver måned, sette alle feriepenger rett på huslånet, alle bursdags- og julegaver (penger) osv. - Fikk råd til større leilighet da vi var 28 - Fortsatte å spare, på samme måten - Fikk råd til stor tomannsbolig da vi var 30 Ingen hjelp fra mine foreldre eller hans foreldre, ingen kausjonister e.l., ingen private lån. Det er klart det går, men man må jobbe hardt, spare og stå på. Vi fikk vårt første barn da vi var 31. Vi valgte bevisst å ikke få barn før alt var på stell: to faste jobber, tomannsbolig, bil. Det er klart dette er vanskelig hvis man er 18 år og alenemor, jeg sier ikke det. Men i de fleste tilfeller, så får man det til hvis man vil. Anonymous poster hash: 46269...2cc
anneh95 Skrevet 1. mars 2017 #74 Skrevet 1. mars 2017 Mange har nok foreldre på begge sider som stepper inn med "litt" cash... Vet ikke om vi hadde fått det til idag, men vi fikk startlån fra kommunen som regnes som egenkapital (i tillegg til det vi hadde fra før) når vi skulle kjøpe hus for snart 3 år siden. Så og si rett etter vi hadde kjøpt ble det enda vanskeligere å få startlån også, så vi kjøpte nok i grevens tid. Anonymous poster hash: 4fb02...e2a Anbefaler å bruke en lånemegler. Min erfaring er at de er litt mer ok å ha med å gjøre enn å møte bak skranken i banken...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå