Gå til innhold

Om man jobber deltid.... regnes ferie ut fra fast stillingsprosent eller hvor mye man faktisk jobber?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten stilling på 20% fast, men tar hver mnd ganske mye ekstravakter, så jeg ligger på mellom 40-80% arbeid i mnd. 

Skal antall feriedager regnes ut fra min faste stillingsprosent, eller ut fra hvor mye jeg faktisk jobbet sist år?

Anonymous poster hash: 38120...3ed
Skrevet

Ferie er feie 😊 De fleste har 5 uker.

Anonymous poster hash: 3065b...668

Skrevet

Du har samme antall feriedager uansett hvor stor stillingsprosent du har eller hvor mye du jobber. En uke ferie er en uke ferie, uansett om du jobber en dag i uka eller fem dager i uka.

Forskjellen ligger i hvor mye feriepenger du får. Det er jo selvsagt basert på hvor mye du tjente året før.

Anonymous poster hash: f8b8d...935

Skrevet

Ferie er feie De fleste har 5 uker.

Nei, jeg har ikke 5 uker "betalt ferie" når jeg ikke har full stilling ;) Normalt har jeg 3-4 arbeidsdager ferie med lønn. 

HI

Skrevet

Du kan ta ut like mye ferie som en som jobber 100%, men du får bare utbetalt feriepenger fra det du har tjent.

Så du må finne ut hvor mye ferie du har råd til.

Anonymous poster hash: bacc8...e3a
Skrevet

Nei, jeg har ikke 5 uker "betalt ferie" når jeg ikke har full stilling ;) Normalt har jeg 3-4 arbeidsdager ferie med lønn.

HI

Alle har rett på full ferie uansett stilling. At man får lite feriepenger ved 20% stilling sier seg selv 😊

Skrevet

Du har samme antall feriedager uansett hvor stor stillingsprosent du har eller hvor mye du jobber. En uke ferie er en uke ferie, uansett om du jobber en dag i uka eller fem dager i uka.

Forskjellen ligger i hvor mye feriepenger du får. Det er jo selvsagt basert på hvor mye du tjente året før.

Dette!

Alle har like mye ferie, men ikke lye mye feriepenger.

Anonymous poster hash: c7994...cbd

Skrevet

HI

Ingen har ferie med lønn. Du har misforstått noe grunnleggende når det gjelder dette.

Skrevet

Du har som sagt 5 uker ferie. Er vakta di hver mandag, så har du fem uker ferie med fri hver mandag. Tar du ut enkelt dager har du fem enkeltdager du kan ta ut da du kun jobber en vakt i uka. Er det ekstravakter du tar ellers vil jo disse være ekstra og ikke satt opp i din faste turnus og dermed vil du ikke trenge å ta fri fra disse ved ferie.

Skrevet

Jeg jobber redusert stilling, og får dermed trekt feriedager.

Anonymous poster hash: 905ac...460

Skrevet

ALLE arbeidstakere har rett på 25 dager ferie! Det er lovbestemt det. Ingen kan bare trekkes i ferie pga deltidsstilling.

Skrevet

Feriepenger skal regnes ut utifra den inntekten du hadde året før. Så i feriepenger vil du få 10,2% av fjorårets lønn. Det er helt uavhengig av om lønnen ble utbetalt for fast stilling eller for ekstravakter.

Du har 5 uker ferie som alle andre. Men på de dagene du har fri i din 20% stilling, har du jo også fri når du tar ferie.

Anonymous poster hash: 74100...488

Skrevet

Du har rett på like mye ferie, men mange feriedager vil falle på fridager. En uke har 6 virkedager, i 100% stilling får du da ferie 5 arbeidsdager og en fridag (+søndag) i 80% blir det 4/2, i 40% blir det 2/4 osv..

Anonymous poster hash: 79847...bc5

Skrevet

Hva mener du med at du får trekt feriedager? 

Skrevet

Da blir du i så fall lurt.

Alle skal ha like mye ferie, men når en har ferie blir en trekt i lønn og får utbetalt litt over 10% av fjorårets inntekt.

Dette gjelder uansett om du jobber 10% eller 100%

Rett til feriepenger er noe du har opparbeidet deg, ikke noe som blir avgjort av stillingen du har innehavende ferie.

Anonymous poster hash: c7994...cbd

Skrevet

Jeg jobber 20 % med fast arbeidsdag.

I stedet for 5 uker ferie, har jeg 5 dager ferie = i praksis det samme som de andre på arbeidsplassen.

Gjør din arbeidsgiver det på annen måte enn 5 uker / 5 dager (evt. 4 uker / 4 dager osv.), blir du lurt.

Anonymous poster hash: 3803e...faf

Skrevet

"Trekt" er kanskje mer korrekt. Fri en dag i uken. 25 dager ferie - 5 dager. 20 dager ferie.

Skrevet

"Trekt" er kanskje mer korrekt. Fri en dag i uken. 25 dager ferie - 5 dager. 20 dager ferie.

De 5 dagene du mener du blir "trekt" regnes også som ferie, akkurat som lørdager. Du har fri. Alle har krav på 25 feriedager i året, inklusive lørdager. Det vil si 4 uker og en dag. Mange har krav på 5 hele uker etter arbeidsmiljøloven. Det vil si 30 dager.

Anonymous poster hash: 0382b...72f

Skrevet

Hvis du er i en fagforening som har tariffavtale regner jeg med du har 5 uker ferie. Da blir det som følger:

I ferieloven er det 6 virkedager ferie pr uke (man-lør). Søndag er ikke feriedag etter ferieloven.

En 20% stilling tilvarer 1 arbeidsdag i gjennomsnitt pr uke. Dvs at du har krav på 30 virkedager (5 uker) ferie,men bare 5 arbeidsdager. Det er det antall arbeidsdager du kan ta ferie pr år,uavhengig om de er fordelt på 1 uke eller 5 uker. Når du har avviklet 5 feriedager har du brukt opp årets ferie. Du må ikke blande feriepenger inni dette,det har ikke noe å gjøre med feriefritiden å gjøre,det er noe som er basert på din inntekt året før.

Når det foretas ferietrekk trekkes du i lønn for 5 uker,og det utbetales feriepenger fra året før istedenfor. Dette er fordi nesten ingen har ferie med lønn i Norge i dag.

Anonymous poster hash: 2f781...951

Skrevet

Du blir ikke trukket noe som helst. Man kan ikke regne ferien som enkeltdager, det ville blitt helt feil. Hvis alle hadde hatt krav på 25 enkeltdager ferie uavhengig av stillingsprosent kunne man i praksis endt opp på denne måten: En person som jobber 20 % stilling, altså en dag i uka, og fikk lov å ta ut ferien som 25 enkeltdager (fremfor 5 hele uker ferie), så ville personen vært på jobb i 27 dager i løpet av et helt år. Du ser at det blir helt feil, sant? 

Og for øvrig; Heller ikke heltidsansatte får lov å ta ut 25 enkeltdager. Ferieloven sier at de både har rett og plikt til å ta ut 3 hele uker i løpet av hovedferieperioden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...