Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #76 Skrevet 14. februar 2017 Det stemmer ikke. Alle kan bestille en sakkyndig vurdering. Det koster litt, men sakkyndige er ikke utelukket bestilt av barnevernet. Anonymous poster hash: 027e7...224 Koster litt? Jeg leste om dette i en reportasje en gang. Det er nærmest utelukkende lavinnteksfamilier det fremmes omsorgsovertakelse i, og en privat sakkyndigvurdering kostet visst i underkant av 100 000. Da sier det seg selv at dette ikke er en reell mulighet. Anonymous poster hash: 9ae93...2e1
Elina Skrevet 14. februar 2017 #77 Skrevet 14. februar 2017 Hvor har du den infoen fra? Hvilke saker er det snakk om? For de sakene der folk i utlandet har pisket opp en motstand mot Norge, handlet det om vold i hjemmet. Klapsing, slag på rumpa o.l. som "oppdragelse". Anonymous poster hash: c582b...fbb Dette er ren statistikk at utenlandske foreldre mister ungene oftere enn norske. Det har stått endel om det i media uavhengig av enkeltsaker. Eksperter snakker om mangel på kompetanse om andre kulturer er et stort problem i BV. Det er skrevet raporter og klagebrev om BV fra sakkyndige og advokater angående BV. Jeg er faktisk ikke imot BV men jeg synes det er spesielt at de får så mye kritikk fra både advokater, sakkyndige og politikere fra andre land, uten at tiltak blir gjort. Det skaper jo bare mer frykt for barnevernet fra kanskje dem som hadde trengt det mest. http://psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=450203&a=3 http://www.dagbladet.no/kultur/vi-ma-styrke-forstaelsen-av-ulike-kulturer-i-oppdragelsen-av-barn-i-norske-hjem/60140541
sug lut Skrevet 14. februar 2017 #78 Skrevet 14. februar 2017 Ja, for nordmenn gjør alt rett og alle i utlandet tar feil. Jadda. Anonymous poster hash: f1de4...d3f I veldig mange tilfeller, ja. Det er kun 47 land som har lovgivning mot oppdragervold, mens forskning er entydig på at oppdragervold er skadelig.
Lady lovely locks Skrevet 14. februar 2017 #79 Skrevet 14. februar 2017 Søsteren min er lettere psykiskutviklingshemet. Mental alder på 6-8 år. Hun hadde ikke egnet seg som mor. Hun er derimot en fantastisk hundeeier.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #80 Skrevet 14. februar 2017 Da må du jo utgå i fra at den psykisk utviklingshemmede personen er lik deg og meg, har de samme emosjonelle reaksjoner og de samme visjoner for sitt liv og sin framtid. Du må utgå fra at hun har et bevisst barneønsket, at hun er like informert og interessert omkring svangerskapet som en normaltfungerende mor, at hun leser de samme bøkene for å forberede seg, og gjør seg de samme tankene om livet med barn kontra livet uten barn. Dét tror jeg, med all mulig respekt, er feil. Graviditeten kan være en ren tilfeldighet, ikke resultat av familieplanlegging. Den kan også skyldes et overgrep, fordi hun selv er et sårbart individ som ikke klarer å beskytte seg. Resultatet av graviditeten, barnet, kan til og med være en stor overraskelse, fordi hun ikke har de kognitive evnene som skal til for å tenke fram i tid, eller skjønne konseptet "gravid". Jeg vil ikke kalle det "psykisk tortur" å hjelpe begge individer, både mor og barn, ut av en situasjon som ikke er god for noen av dem. Å bli gravid krever bare fungerende eggstokker og livmor, ikke barneønske, planlegging, kjæreste, stabilitet, omsorgsevne eller noe annet. Å bli mor er noe helt annet enn å være i stand til å bli gravid. Anonymous poster hash: c582b...fbb 😳 Hitler ringte og ville ha tilbake rådgiveren sin. Anonymous poster hash: ee7bb...19e
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #81 Skrevet 14. februar 2017 I de tilfellene som blir høyest omtalt i media er det snakk om en lett pu, og en baby er i høyeste grad påtenkt. Den vordende mor er fullt ut i stand til å glede seg, lese de samme bøkene som du gjør, oppsøke informasjon på Internett og i nettverket sitt. De vil kunne fylle mange av barnas behov, det er først når barnet ikke er en baby lenger, når ting ikke nødvendigvis er konkret og opplagt, at de vil komme til kort. Hvilke og hvorfor noen kamper må tas, konsekvent grensesetting, taktisk tale og omvendt psykologi og andre ting som vi bruker når barna skal oppdras. Jeg mener fortsatt at bv bør undersøke og ikke ta fra bare på bakgrunn av diagnose, men jeg tror nok også at det blir gjort. At de som står tilbake ikke forstår det er jo ikke rart, en diagnose er konkret, mens begrunnelsen til bv er nye mer kompleks og vanskelig å forstå. Tvangssterilisering vil vi ikke tilbake til, men det er mange gode prevensjonsmidler. For de som ikke evner å forstå sine manglende omsorgsevner og likevel lager barn, så vil de miste barna sine på ett eller annet tidspunkt. For barnas del tenker jeg at det er mindre traumatiserende å få vokse opp hos adoptivforeldre fra starten av enn å måtte gå gjennom en opprivende overtakelse senere. De tilfellene du snakker om her dreier seg heller om moderat til sterk pu. I det tilfellet som startet tråden var det vel snakk om tvangsadopsjon? Så uansett hvor planlagt svangerskapet var, har man slått fast at familien ikke er et blivende sted for barnet... Anonymous poster hash: c582b...fbb
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #82 Skrevet 14. februar 2017 Er ingen ekspert selv, men jeg mener du kraftig undervurderer og mangler innsikt i hva lett PU innebærer. Jeg tror at vi som møter en med lett psykisk utviklingshemming i første omgang ikke vil merke annet enn at personen virker litt "kort" eller umoden. I følge normalfordelingskurven, så kan så mye som 4- 5% av damene her inne ha en IQ under 75, og vil dermed ikke være så alt for langt fra en slik diagnose selv eller ha en slik. Anonymous poster hash: 9ae93...2e1 Og dermed er de automatisk berettiget til å ha barn...? Anonymous poster hash: c582b...fbb
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #83 Skrevet 14. februar 2017 Ja, for nordmenn gjør alt rett og alle i utlandet tar feil. Jadda. Anonymous poster hash: f1de4...d3f Hadde du noe info du ville dele? I så fall, svar på spørsmålet. Anonymous poster hash: c582b...fbb
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #84 Skrevet 14. februar 2017 😳 Hitler ringte og ville ha tilbake rådgiveren sin. Anonymous poster hash: ee7bb...19e Realisme kan være plagsomt for mange. Anonymous poster hash: c582b...fbb
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #85 Skrevet 14. februar 2017 Realisme kan være plagsomt for mange. Anonymous poster hash: c582b...fbb Det er ikke realisme å så til de grader underkjenne andres følelsesliv på den måten. Anonymous poster hash: ee7bb...19e
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #86 Skrevet 14. februar 2017 Dette er ren statistikk at utenlandske foreldre mister ungene oftere enn norske. Det har stått endel om det i media uavhengig av enkeltsaker. Eksperter snakker om mangel på kompetanse om andre kulturer er et stort problem i BV. Det er skrevet raporter og klagebrev om BV fra sakkyndige og advokater angående BV. Jeg er faktisk ikke imot BV men jeg synes det er spesielt at de får så mye kritikk fra både advokater, sakkyndige og politikere fra andre land, uten at tiltak blir gjort. Det skaper jo bare mer frykt for barnevernet fra kanskje dem som hadde trengt det mest. http://psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=450203&a=3 http://www.dagbladet.no/kultur/vi-ma-styrke-forstaelsen-av-ulike-kulturer-i-oppdragelsen-av-barn-i-norske-hjem/60140541 Kan godt hende det er ren statistikk. Men de linkene du la ved her, er jo ikke statistikk. De er kun meninger. Jeg spør igjen: hvor har du det fra at de (utenlandske) familiene som får ungene fjernet fra hjemmet kun er "annerledes enn norske familier", spiser med hendene osv.? For det kan du ikke dokumentere. Og de sakene som førte til reaksjoner i utlandet var noen få konkrete saker. Familiene var ressurssterke nok til å lage en masse ballade, og har siden flyttet hjem, men det var helt bestemt "oppdragervold" i hjemmet som førte til tiltak fra BV. Nå tenker jeg bl a på den rumenske familien som var pinsevenner og brukte dask som oppdragelse. Anonymous poster hash: c582b...fbb
Elina Skrevet 14. februar 2017 #87 Skrevet 14. februar 2017 (endret) Kan godt hende det er ren statistikk. Men de linkene du la ved her, er jo ikke statistikk. De er kun meninger. Jeg spør igjen: hvor har du det fra at de (utenlandske) familiene som får ungene fjernet fra hjemmet kun er "annerledes enn norske familier", spiser med hendene osv.? For det kan du ikke dokumentere. Og de sakene som førte til reaksjoner i utlandet var noen få konkrete saker. Familiene var ressurssterke nok til å lage en masse ballade, og har siden flyttet hjem, men det var helt bestemt "oppdragervold" i hjemmet som førte til tiltak fra BV. Nå tenker jeg bl a på den rumenske familien som var pinsevenner og brukte dask som oppdragelse. Anonymous poster hash: c582b...fbb http://www.barnevernsaksjonen.no/attachments/article/70/FNStat2009-12.pdf Det har vært ute i media før, det er ikke noe nytt. Spise med hendene var et eksempel på lik linje med sitte på gulvet å spise. Generell kulturforståelse mangler i BV. Og jeg sier det fordi eksperter gjør det men har også familie som jobber i BV som mener det samme. Jeg snakker ikke om enkeltsaker men om helheten. Jeg vet selv om enkeltsaker der foreldre snakker i media i hjemlandet om hvor fæle BV i Norge er og at de bare har gjort bagateller men så er sannheten at de har drevet med grov omsorgssvikt og vold. Og synes det er flott at vi har et BV som hjelper slike barn så det er ikke det jeg snakker om her. Men en generell kulturforståelse som kan hjelpe BV samt familiene slik at ryktet til BV blir bedre. For ryktet til BV er seriøst ødelagt og det må gjøres noe med. Endret 14. februar 2017 av Elina
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #88 Skrevet 14. februar 2017 http://www.barnevernsaksjonen.no/attachments/article/70/FNStat2009-12.pdf Det har vært ute i media før, det er ikke noe nytt. Spise med hendene var et eksempel på lik linje med sitte på gulvet å spise. Generell kulturforståelse mangler i BV. Og jeg sier det fordi eksperter gjør det men har også familie som jobber i BV som mener det samme. Jeg snakker ikke om enkeltsaker men om helheten. Jeg vet selv om enkeltsaker der foreldre snakker i media i hjemlandet om hvor fæle BV i Norge er og at de bare har gjort bagateller men så er sannheten at de har drevet med grov omsorgssvikt og vold. Og synes det er flott at vi har et BV som hjelper slike barn så det er ikke det jeg snakker om her. Men en generell kulturforståelse som kan hjelpe BV samt familiene slik at ryktet til BV blir bedre. For ryktet til BV er seriøst ødelagt og det må gjøres noe med. Generell kulturforståelse kan godt hende mangler hos mange. Men at de eksemplene du ga, skal ha vært grunnlag for omsorgsovertakelse, er oppspinn. Det bør du ikke spre hvis du vil bli tatt seriøst. Det blir som familien til den famøse Svanhild, som kokte veldig mye suppe på en IQ-test og prøvde å få det til å høres ut som om BV hentet barna kun på bakgrunn av testen. Sannheten var jo at mora ikke klarte å skjerme barna fra fyll, rus og vold i hjemmet. At hun i tillegg scoret lavt på en test var ikke med til å hjelpe henne, men den var ikke på noen måte "grunnen" til omsorgsovertakelsen. Anonymous poster hash: c582b...fbb
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #89 Skrevet 14. februar 2017 I veldig mange tilfeller, ja. Det er kun 47 land som har lovgivning mot oppdragervold, mens forskning er entydig på at oppdragervold er skadelig. KUN 47 land? Noe som igjen beviser at nordmenn ikke er best i verden på alt. Men med en gang det kommer kritikk av BV, uansett årsak, skriker mange at BV er ufeilbarlige og alltid gjør rett. Noe intet menneske kan, altså alltid gjøre alt rett. Myndighetsmisbrukslæren er egen lære i jussen, hvis det aldri hadde forekommet myndighetsmisbruk i Norge, ville vi ikke ha hatt slik lære. Det å mene at man alltid gjør alt rett vitner om lite selvinnsikt og dessverre lav intellekt. Anonymous poster hash: f1de4...d3f
sug lut Skrevet 14. februar 2017 #90 Skrevet 14. februar 2017 KUN 47 land? Noe som igjen beviser at nordmenn ikke er best i verden på alt. Men med en gang det kommer kritikk av BV, uansett årsak, skriker mange at BV er ufeilbarlige og alltid gjør rett. Noe intet menneske kan, altså alltid gjøre alt rett. Myndighetsmisbrukslæren er egen lære i jussen, hvis det aldri hadde forekommet myndighetsmisbruk i Norge, ville vi ikke ha hatt slik lære. Det å mene at man alltid gjør alt rett vitner om lite selvinnsikt og dessverre lav intellekt. Anonymous poster hash: f1de4...d3f Hehe, du er så lettgjennomskuelig, du klarer ikke engang å snakke ned til innbilte motstandere.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #91 Skrevet 14. februar 2017 KUN 47 land? Noe som igjen beviser at nordmenn ikke er best i verden på alt. Men med en gang det kommer kritikk av BV, uansett årsak, skriker mange at BV er ufeilbarlige og alltid gjør rett. Noe intet menneske kan, altså alltid gjøre alt rett. Myndighetsmisbrukslæren er egen lære i jussen, hvis det aldri hadde forekommet myndighetsmisbruk i Norge, ville vi ikke ha hatt slik lære. Det å mene at man alltid gjør alt rett vitner om lite selvinnsikt og dessverre lav intellekt. Anonymous poster hash: f1de4...d3f Men disse generelle påstandene bør jo følges av noe mer faktabasert. Du slenger jo bare om deg med "alle gjør feil og vi er ikke best" uten å konkretisere det. Anonymous poster hash: c582b...fbb
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #92 Skrevet 14. februar 2017 KUN 47 land? Noe som igjen beviser at nordmenn ikke er best i verden på alt. Men med en gang det kommer kritikk av BV, uansett årsak, skriker mange at BV er ufeilbarlige og alltid gjør rett. Noe intet menneske kan, altså alltid gjøre alt rett. Myndighetsmisbrukslæren er egen lære i jussen, hvis det aldri hadde forekommet myndighetsmisbruk i Norge, ville vi ikke ha hatt slik lære. Det å mene at man alltid gjør alt rett vitner om lite selvinnsikt og dessverre lav intellekt. Anonymous poster hash: f1de4...d3f I Norge kan barna tas ut av hjemmet også av andre ting enn oppdragerVOLD. I Erik og Natasha-saken har ingen utøvd vold eller omsorgssvikt. Flere saker blir vunnet av foreldre i tingretten som tilbakefører barna til foreldrene. Det har blitt slått fast flere ganger at BV har forfalsket og tilbakedatert dokumenter. Men det synes du er helt greit? Dommeren i tingretten som tar feil? BV gjør mye bra, men når de driter seg ut så får det ingen konsekvenser. Hadde saksbehandlere fått virkelig kilevink av retten og politiet når de ikke retter seg etter rettskraftige dommer, bedriver myndighetsmisbruk og utpressing, ville tilliten til barnevernet i Norge ha vært mye større. Det at "feil" gjort av BV ikke får noen konsekvenser og forblir ustraffet gjør at mange mister tilliten og ser at de ikke har noen rettigheter i det hele tatt. Skummelt med statlig instans som er fredet for straff. Anonymous poster hash: f1de4...d3f
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #93 Skrevet 14. februar 2017 Men disse generelle påstandene bør jo følges av noe mer faktabasert. Du slenger jo bare om deg med "alle gjør feil og vi er ikke best" uten å konkretisere det. Anonymous poster hash: c582b...fbb Jeg mener at når folk skriker om at BV ALDRI gjør noen feil og at utenlandsk media ALLTID fremstiller alt feil, så har man "verdensmestersyndrom" og tror at nordmenn er så mye bedre enn andre. Det er jo mange på DiB som mener akkurat det. Anonymous poster hash: f1de4...d3f
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #94 Skrevet 14. februar 2017 Hehe, du er så lettgjennomskuelig, du klarer ikke engang å snakke ned til innbilte motstandere. Jeg trenger ikke å snakke ned til noen, og lett gjennomskuelig skrives vel i to ord vil jeg tro? Du er da verdensmester i å finne opp ord som "minoritetsrunking" og diverse annet, men det er ikke gitt at det alltid ser kult ut. Ved å finne opp egne ord viser man bare at man ikke har flere vanlige ord å komme med. Da må man fremstå som kul og original for at folk skal beundre en og overse at innleggene mangler poeng fullstendig. Anonymous poster hash: f1de4...d3f
Elina Skrevet 14. februar 2017 #95 Skrevet 14. februar 2017 Generell kulturforståelse kan godt hende mangler hos mange. Men at de eksemplene du ga, skal ha vært grunnlag for omsorgsovertakelse, er oppspinn. Det bør du ikke spre hvis du vil bli tatt seriøst. Det blir som familien til den famøse Svanhild, som kokte veldig mye suppe på en IQ-test og prøvde å få det til å høres ut som om BV hentet barna kun på bakgrunn av testen. Sannheten var jo at mora ikke klarte å skjerme barna fra fyll, rus og vold i hjemmet. At hun i tillegg scoret lavt på en test var ikke med til å hjelpe henne, men den var ikke på noen måte "grunnen" til omsorgsovertakelsen. Anonymous poster hash: c582b...fbb Som sakt det var eksempel. Jeg føler ikke slike eksempel bør tas med i det hele tatt av BV. De bør holde seg konkret til sakens kjærne da slike eksempler ofte tas fram for å danne et feilaktig bilde. Ja, det har vært saker der foreldre har mistet barna som en helhetlig vurdering pga samsoving, ikke samme leggerutiner som nordmenn og spising med hendene osv. Det skjer! Så kulturforståelse er på sin plass i BV og det er ikke jeg som sier det men advokater som opplever mye useriøse utalelser i vurderingene. Det er ikke jeg som sprer det! Men ting de som jobber tett med BV forteller om. Og det er veldig synd! Jeg sier det bare som det er også etter min mening, jeg trenger ikke være politisk korrekt på noen måte.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #96 Skrevet 14. februar 2017 Jeg mener at når folk skriker om at BV ALDRI gjør noen feil og at utenlandsk media ALLTID fremstiller alt feil, så har man "verdensmestersyndrom" og tror at nordmenn er så mye bedre enn andre. Det er jo mange på DiB som mener akkurat det. Anonymous poster hash: f1de4...d3f Hvem på DIB? I hvilke tråder? Og hva slags "skriking"...? Hvis jeg skulle beskrive noe som "skriking" ville det være FB-gruppene med fornærma mødre og fedre som ikke skjønner hvorfor ungene har det best uten dem. Som legger ut film av at barna blir hentet og virkelig ikke ser ut til å skjønne hva et barn trenger. Anonymous poster hash: c582b...fbb
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #97 Skrevet 14. februar 2017 Som sakt det var eksempel. Jeg føler ikke slike eksempel bør tas med i det hele tatt av BV. De bør holde seg konkret til sakens kjærne da slike eksempler ofte tas fram for å danne et feilaktig bilde. Ja, det har vært saker der foreldre har mistet barna som en helhetlig vurdering pga samsoving, ikke samme leggerutiner som nordmenn og spising med hendene osv. Det skjer! Så kulturforståelse er på sin plass i BV og det er ikke jeg som sier det men advokater som opplever mye useriøse utalelser i vurderingene. Det er ikke jeg som sprer det! Men ting de som jobber tett med BV forteller om. Og det er veldig synd! Jeg sier det bare som det er også etter min mening, jeg trenger ikke være politisk korrekt på noen måte. Hvor var den saken med samsoving osv, og hvorfor kjenner du til den? Og hvor godt kjenner du den? (Like godt som den rasende allmennheten "kjente" Svanhild-saken før BV ble løst fra taushetsplikten, kanskje?) Anonymous poster hash: c582b...fbb
Elina Skrevet 14. februar 2017 #98 Skrevet 14. februar 2017 Hvor var den saken med samsoving osv, og hvorfor kjenner du til den? Og hvor godt kjenner du den? (Like godt som den rasende allmennheten "kjente" Svanhild-saken før BV ble løst fra taushetsplikten, kanskje?) Anonymous poster hash: c582b...fbb Jeg kjenner til den fra andre plasser enn media.....Kjenner til andre saker også der BV handlet rett med en gang bare så det er sagt. Svanhild saken kjenner jeg ikke til, den er ganske gammel. Dette er ikke snakk om media heller men om barns rettssikkerhet. Er det virkelig så galt at BV får et kompetanseløft i Norge?
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #99 Skrevet 14. februar 2017 Jeg kjenner til den fra andre plasser enn media.....Kjenner til andre saker også der BV handlet rett med en gang bare så det er sagt. Svanhild saken kjenner jeg ikke til, den er ganske gammel. Dette er ikke snakk om media heller men om barns rettssikkerhet. Er det virkelig så galt at BV får et kompetanseløft i Norge? Nei, men det er en annen diskusjon. Og at du kjenner en sak fra et annet sted enn media, betyr ikke at du sitter inne med de taushetsbelagte delene av saken. Anonymous poster hash: c582b...fbb
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #100 Skrevet 14. februar 2017 Jeg kjenner til den fra andre plasser enn media.....Kjenner til andre saker også der BV handlet rett med en gang bare så det er sagt. Svanhild saken kjenner jeg ikke til, den er ganske gammel. Dette er ikke snakk om media heller men om barns rettssikkerhet. Er det virkelig så galt at BV får et kompetanseløft i Norge? Eller at de blir jevnlig kvalitetsvurdert og kontrollert, og saksbehandlere som bedriver ulovlig praksis får sparken/bøter? Hva er det så viktig å hemmeligholde i barnevernets saksbehandling? Anonymous poster hash: f1de4...d3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå