skjotta Skrevet 13. februar 2017 #51 Skrevet 13. februar 2017 Men i Natasha-saken og saken som ble omtalt på TV2 er ingen av mødrene psykisk utviklingshemmede. Natasha har ikke festet mens barna var alene hjemme, kalt dem jævelunger eller låst dem noe sted. Hun fikk ikke en gang sjanse til å holde de nyfødte babyene før de ble tatt vek. Sikkert "optimalt" for barna å ikke få råmelken fra mor etter fødsel fordi BV skal være overivrig - det er jo skadelig for barnas immunforsvar. BV har brukt feilsatte diagnoser uten å undersøke nærmere og få mødrene vurdert av kvalifisert helsepersonell (diagnose PU skal blant annet ikke settes av en fastlege). Å begjære tvangsadopsjon så raskt og nekte foreldrene, som verken har skadet barna eller gjort noe annet fælt, å se barnet sitt noen sinne igjen, er bare jævlig. Men gjøres mest sannsynlig for at BV skal kunne spille på "irreversibel"-kortet hvis foreldrene får medhold i lagmannsretten. Da kan BV si at barnet nå er adoptert og de ikke får gjort noe med det. En annen ting jeg er irritert over, er at man aldri blir "frikjent", uansett hvor latterlig bekymringsmeldingen var. Hvis din gale nabo melder deg for å hevne seg eller være jævlig, er du stuck med barnevernet til barna er voksne. Har du selv vært under barnevernet fordi dine foreldre sviktet, får du dem på nakken når du selv blir gravid, uansett hvor gode omsorgsevner du har. Sånn overvåkingssamfunn er ikke noe særlig, selv om vi selvfølgelig trenger barnevern i Norge. Bare ikke i den form vi har det nå. Anonymous poster hash: f1de4...d3f Jeg sier ikke noe om Natasha saken, bare at de som ikke bør få ivareta barn i de aller fleste tilfellene ikke ser det selv. Når slike saker kommer opp i media blir det for dem nok et bevis på at bv tar feil og at de bør få barna tilbake.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #52 Skrevet 13. februar 2017 Men da må barnevernet foreta undersøkelser FØR de bare tropper opp på fødestua og tar barnet FORDI du har en diagnose. Da blir det jo usaklig forskjellsbehandling av folk med PU som har diagnose, og de store mørketallene av folk som går rundt med PU uten at det er registrert noe sted - de mister ikke barna sine på fødestuen. Hvis man mener at mødre må ha visse IQ for å få lov til å være foreldre, må det innføres obligatorisk IQ-test ved svangerskapskontroller. Anonymous poster hash: f1de4...d3f Barnet blir ikke bare tatt på fødestua med mindre det er grunnlag for bekymring i forkant. Anonymous poster hash: 218e3...91b
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #53 Skrevet 13. februar 2017 Satt det på spissen da siden folk snakket om IQ under 70 For i disse testene så er mer de vestlige verdiene tatt med, verdier som kanskje ikke er like viktige i de landene nederst på listen. Det er veldig typisk at en vurdering ofte blir tatt utifra vår kultur og våre verdier. Det er også et flertall av utenlandske familier som mister barna sine i Norge i forhold til norske familier. Og du tar ikke med at det da ofte handler om en oppdragerstil som bl. a. innebærer voldsbruk som disiplinering? Anonymous poster hash: c582b...fbb
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #54 Skrevet 13. februar 2017 Sånn skjer det når en offentlig instans er "fredet" for reprimander og kritikk og kan gjøre hva de vil. Barnevernet gjør mye bra, men det har aldri før vært gjennomgang av systemet for å se om det misbrukes av enkelte saksbehandlere. Når mange foreldre vinner saken i tingretten, tyder jo dette på at barnevernet også gjør feil, selv om de gjør mye bra. Jeg synes det er mer skremmende at mange har ubetinget tillit til at ALT barnevernet gjør er bra, og at de er ufeilbarlige, enn at enkelte har skepsis til systemet. Ingen offentlige instanser er feilfrie, og det sitter folk i stillinger som de absolutt ikke burde ha, overalt. Når barnevernet nekter å etterkomme rettskraftig dom og det ikke får noen konsekvenser, når det blir konstatert alvorlige brudd i saksbehandlingen og det får ingen konsekvenser, er det noe galt fatt. Anonymous poster hash: f1de4...d3f BV er ikke fredet. Hver eneste sak der BV foreslår omsorgsovertakelse, blir gransket og skal opp for retten. Advokater på begge sider får forklare seg for tingretten. Og de biologiske foreldrene kan fremme ny sak, igjen og igjen, med stadige nye advokatutgifter og stadig ny uro for barnet. Anonymous poster hash: c582b...fbb
Elina Skrevet 13. februar 2017 #55 Skrevet 13. februar 2017 Og du tar ikke med at det da ofte handler om en oppdragerstil som bl. a. innebærer voldsbruk som disiplinering? Anonymous poster hash: c582b...fbb Litt generaliserende kanskje?
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #56 Skrevet 13. februar 2017 Litt generaliserende kanskje? Ikke mer generaliserende enn påstander om at barnevernets inngrep mot utenlandske familier angivelig skal skyldes IQ. En IQ-test, må du vite, skal lages spesifikt, og kan ikke flyttes til en annen nasjon eller et annet miljø. Resultatet skal alltid gi en gjennomsnittskvotient på 100. Dersom man flytter den til en annen gruppe, vil de ha andre forutsetninger. Dermed ryker medianen. Men det betyr ikke at hjernecellene er fordelt annerledes. Anonymous poster hash: c582b...fbb
Elina Skrevet 13. februar 2017 #57 Skrevet 13. februar 2017 Ikke mer generaliserende enn påstander om at barnevernets inngrep mot utenlandske familier angivelig skal skyldes IQ. En IQ-test, må du vite, skal lages spesifikt, og kan ikke flyttes til en annen nasjon eller et annet miljø. Resultatet skal alltid gi en gjennomsnittskvotient på 100. Dersom man flytter den til en annen gruppe, vil de ha andre forutsetninger. Dermed ryker medianen. Men det betyr ikke at hjernecellene er fordelt annerledes. Anonymous poster hash: c582b...fbb DET sa jeg ikke. Jeg nevnte aldri IQ! Det er mer det at BV ikke forstår seg på andre kulturer noe de har fått endel kritikk for også. Jeg har faktisk ikke troen på at andre land har lavere IQ, jeg tror det er testen som feiler der. I land der de ikke har tilstrekkelig skolegang og der de jobber når de er barn så vil disse testene få et annet utslag. Uansett hvor mye de er tilrettelagt det spesifikke området så vil de ikke være korrekte i settinger med store kulturforskjeller, noe som forøvrig også har fått kritikk.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #58 Skrevet 13. februar 2017 DET sa jeg ikke. Jeg nevnte aldri IQ! Det er mer det at BV ikke forstår seg på andre kulturer noe de har fått endel kritikk for også. Jeg har faktisk ikke troen på at andre land har lavere IQ, jeg tror det er testen som feiler der. I land der de ikke har tilstrekkelig skolegang og der de jobber når de er barn så vil disse testene få et annet utslag. Uansett hvor mye de er tilrettelagt det spesifikke området så vil de ikke være korrekte i settinger med store kulturforskjeller, noe som forøvrig også har fått kritikk. Selv om foreldre kommer fra andre kulturer har ikke barna deres noe mindre rettsvern enn barn av foreldre med sier i Norge tilbake til vikingtiden. I min manns hjemland er det lov å slå barn for å disiplinere dem for eksempel. Det betyr ikke at han bør ha rett til å slå dem når vi bor i Norge. I hans lang har de kultur for å drikke alkohol før de kjører også. Han kan ikke påberope seg kulturforskjell hvis han blir tatt i promillekontroll av den grunn. Anonymous poster hash: da133...162
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #59 Skrevet 13. februar 2017 Ja viss mor er så traumatisert at hun ikke kan ta seg av barna i et vanlig hverdagsliv, da må selvsagt barna tas fra henne. At mor blir mer traumatisert har ikke betydning, det er barna man skal tenke på. Hvordan tror du det er for barn å vokse opp med en mor med så store traumer at hun ikke kan hente posten/se en håndballkamp ungene spiller/prate med barnas venner/møte opp på foreldremøte/handle mat i butikken/hente barnet hjem sent en kveld osv? Anonymous poster hash: 0a422...739 Dette må være trådens mest unyanserte og kunnskapsløse. Omsorgsovertakelse er ikke noe man bør ta i bruk uten at det er høyst nødvendig, og det er naturligvis svært traumatisk for barn. Anonymous poster hash: 9ae93...2e1
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #60 Skrevet 13. februar 2017 En ting er km foreldrene kan vise omsorg, men hvordan er det å vokse opp med foreldre som trenger hjelp til å betale regninger, vaske hus, gjøre lekser og som må få forklart ting ved hjelp av bilder (eksempler fra Sverige)? Når barnas kognitive evner passerer foreldrene allerede i barneskolen? Hva da med barnas integrering, oppfølging og sosiale status i skoleklassen? Hvem skal snakke med barna om mobbing, håndtering av vanskelige situasjoner, kjærester, alkohol osv.? Foreldrerollen er kompleks, og barnevernet skal ivareta barnets interesser. Så lenge barna ikke blir en kasteball i fostersystemet, må det da være bedre å finne hjem som kan ivareta barnet på best mulig måte. Barna bør skånes for å bli en del av et eksperiment for å se om psykisk utviklingshemmede er i stand til å ta seg av barn, og om kjærlighet er nok... Anonymous poster hash: 206a2...7ba Nå kan jeg dessverre lite om utfordringene psykisk utviklingshemmede har utover det som angår intelligens. Men med en slik argumentasjon og forhåndsdømming, så burde det være en åpenbar konklusjon at tvangssterlisering er å foretrekker fremfor dagens praksis hvor barnevernet står parat på sidelinjen der det foreligger en PU- diagnose hos en eller begge foreldrene. Og at vi har kommet dit er skremmende.... Anonymous poster hash: 9ae93...2e1
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #61 Skrevet 13. februar 2017 Nå kan jeg dessverre lite om utfordringene psykisk utviklingshemmede har utover det som angår intelligens. Men med en slik argumentasjon og forhåndsdømming, så burde det være en åpenbar konklusjon at tvangssterlisering er å foretrekker fremfor dagens praksis hvor barnevernet står parat på sidelinjen der det foreligger en PU- diagnose hos en eller begge foreldrene. Og at vi har kommet dit er skremmende.... Anonymous poster hash: 9ae93...2e1 Hva er "skremmende" med å beskytte de mest utsatte i samfunnet? Nemlig små vergeløse barn av foreldre som ikke har de nødvendige verktøy til å oppdra og beskytte dem. Anonymous poster hash: c582b...fbb
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #62 Skrevet 13. februar 2017 BV er ikke fredet. Hver eneste sak der BV foreslår omsorgsovertakelse, blir gransket og skal opp for retten. Advokater på begge sider får forklare seg for tingretten. Og de biologiske foreldrene kan fremme ny sak, igjen og igjen, med stadige nye advokatutgifter og stadig ny uro for barnet. Anonymous poster hash: c582b...fbb Det er ikke tingretter som behandler disse sakene, det er en egen nemd som heter fylkesnemda for barnevernssaker. Anonymous poster hash: 9ae93...2e1
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #63 Skrevet 13. februar 2017 Det er ikke tingretter som behandler disse sakene, det er en egen nemd som heter fylkesnemda for barnevernssaker. Anonymous poster hash: 9ae93...2e1 Og der er det oppnevnt både sakkyndige og advokater som skal tale barnets ov foreldrenes sak. Anonymous poster hash: c582b...fbb
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #64 Skrevet 13. februar 2017 Hva er "skremmende" med å beskytte de mest utsatte i samfunnet? Nemlig små vergeløse barn av foreldre som ikke har de nødvendige verktøy til å oppdra og beskytte dem. Anonymous poster hash: c582b...fbb Dette skjønte du visst ikke...? Poenget er at dersom PU nesten automatisk bør kvalifisere til omsorgsovertakelse, så er det psykisk tortur å la foreldre skape barn for å planlegge å ta dem fra dem. Da er faktisk tvangssterilisering et bedre alternativ. Og det er virkelig skremmende å innse at man lever i et samfunn hvor tvangssterilisering av en gruppe fremstår som et plausibelt og mer humant alternativ. Anonymous poster hash: 9ae93...2e1
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #65 Skrevet 13. februar 2017 Dette skjønte du visst ikke...? Poenget er at dersom PU nesten automatisk bør kvalifisere til omsorgsovertakelse, så er det psykisk tortur å la foreldre skape barn for å planlegge å ta dem fra dem. Da er faktisk tvangssterilisering et bedre alternativ. Og det er virkelig skremmende å innse at man lever i et samfunn hvor tvangssterilisering av en gruppe fremstår som et plausibelt og mer humant alternativ. Anonymous poster hash: 9ae93...2e1 Psykisk tortur...? Ikke alle med PUH har sex. Ikke alle som har sex er fertile. Ikke alle som er fertile blir gravide. Man oppfordrer til sterilisering, og man hjelper/tilrettelegger mht å bruke prevensjon. Men tvangssterilisering er et medisinsk overgrep. Anonymous poster hash: c582b...fbb
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #66 Skrevet 13. februar 2017 Og der er det oppnevnt både sakkyndige og advokater som skal tale barnets ov foreldrenes sak. Anonymous poster hash: c582b...fbb Sakkyndige har kun barnevernet. Vitner og advokater har begge sider. Slik jeg har forstått det fra de som jobber med dette, så er behandlingen raskt unnagjort i denne retten, men dersom saken tas videre til tingretten ved anke så behandles den mer omfattende. Har forstått det slik at det likevel kan ta uforholdsmessig lang tid å få noe opp i tingretten. Anonymous poster hash: 9ae93...2e1
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #67 Skrevet 13. februar 2017 Psykisk tortur...? Ikke alle med PUH har sex. Ikke alle som har sex er fertile. Ikke alle som er fertile blir gravide. Man oppfordrer til sterilisering, og man hjelper/tilrettelegger mht å bruke prevensjon. Men tvangssterilisering er et medisinsk overgrep. Anonymous poster hash: c582b...fbb Jeg vil kalle det psykisk tortur ja. Anonymous poster hash: 9ae93...2e1
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #68 Skrevet 13. februar 2017 Jeg vil kalle det psykisk tortur ja. Anonymous poster hash: 9ae93...2e1 Da må du jo utgå i fra at den psykisk utviklingshemmede personen er lik deg og meg, har de samme emosjonelle reaksjoner og de samme visjoner for sitt liv og sin framtid. Du må utgå fra at hun har et bevisst barneønsket, at hun er like informert og interessert omkring svangerskapet som en normaltfungerende mor, at hun leser de samme bøkene for å forberede seg, og gjør seg de samme tankene om livet med barn kontra livet uten barn. Dét tror jeg, med all mulig respekt, er feil. Graviditeten kan være en ren tilfeldighet, ikke resultat av familieplanlegging. Den kan også skyldes et overgrep, fordi hun selv er et sårbart individ som ikke klarer å beskytte seg. Resultatet av graviditeten, barnet, kan til og med være en stor overraskelse, fordi hun ikke har de kognitive evnene som skal til for å tenke fram i tid, eller skjønne konseptet "gravid". Jeg vil ikke kalle det "psykisk tortur" å hjelpe begge individer, både mor og barn, ut av en situasjon som ikke er god for noen av dem. Å bli gravid krever bare fungerende eggstokker og livmor, ikke barneønske, planlegging, kjæreste, stabilitet, omsorgsevne eller noe annet. Å bli mor er noe helt annet enn å være i stand til å bli gravid. Anonymous poster hash: c582b...fbb
Elina Skrevet 13. februar 2017 #69 Skrevet 13. februar 2017 Selv om foreldre kommer fra andre kulturer har ikke barna deres noe mindre rettsvern enn barn av foreldre med sier i Norge tilbake til vikingtiden. I min manns hjemland er det lov å slå barn for å disiplinere dem for eksempel. Det betyr ikke at han bør ha rett til å slå dem når vi bor i Norge. I hans lang har de kultur for å drikke alkohol før de kjører også. Han kan ikke påberope seg kulturforskjell hvis han blir tatt i promillekontroll av den grunn. Anonymous poster hash: da133...162 Snakker da ikke om at BV skal godta at foreldre fra andre kulturer slår. Men det er ganske mange saker der BV har hatt et A4 syn til hvordan man skal oppdra barn. Så foreldre som har spist med hendene og matet barna med hendene, samsovet med barna, ikke lagt de klokka 19 osv har fått problemer. Andre land reagerer på dette og det har skapt diplomatiske kriser. Jeg tror ikke at BV alltid gjør hva som er best for barnet men de gjør hva som er best for barnet etter deres egen mening, og det er også problemet. Det er et flertall av utenlandske foreldre som har mistet barna til staten, eksperter forteller at det er et kompetanseproblem i BV og det mener jeg vi bør ta alvorlig.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #70 Skrevet 14. februar 2017 Snakker da ikke om at BV skal godta at foreldre fra andre kulturer slår. Men det er ganske mange saker der BV har hatt et A4 syn til hvordan man skal oppdra barn. Så foreldre som har spist med hendene og matet barna med hendene, samsovet med barna, ikke lagt de klokka 19 osv har fått problemer. Andre land reagerer på dette og det har skapt diplomatiske kriser. Jeg tror ikke at BV alltid gjør hva som er best for barnet men de gjør hva som er best for barnet etter deres egen mening, og det er også problemet. Det er et flertall av utenlandske foreldre som har mistet barna til staten, eksperter forteller at det er et kompetanseproblem i BV og det mener jeg vi bør ta alvorlig. Hvor har du den infoen fra? Hvilke saker er det snakk om? For de sakene der folk i utlandet har pisket opp en motstand mot Norge, handlet det om vold i hjemmet. Klapsing, slag på rumpa o.l. som "oppdragelse". Anonymous poster hash: c582b...fbb
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 14. februar 2017 #71 Skrevet 14. februar 2017 Da må du jo utgå i fra at den psykisk utviklingshemmede personen er lik deg og meg, har de samme emosjonelle reaksjoner og de samme visjoner for sitt liv og sin framtid. Du må utgå fra at hun har et bevisst barneønsket, at hun er like informert og interessert omkring svangerskapet som en normaltfungerende mor, at hun leser de samme bøkene for å forberede seg, og gjør seg de samme tankene om livet med barn kontra livet uten barn. Dét tror jeg, med all mulig respekt, er feil. Graviditeten kan være en ren tilfeldighet, ikke resultat av familieplanlegging. Den kan også skyldes et overgrep, fordi hun selv er et sårbart individ som ikke klarer å beskytte seg. Resultatet av graviditeten, barnet, kan til og med være en stor overraskelse, fordi hun ikke har de kognitive evnene som skal til for å tenke fram i tid, eller skjønne konseptet "gravid". Jeg vil ikke kalle det "psykisk tortur" å hjelpe begge individer, både mor og barn, ut av en situasjon som ikke er god for noen av dem. Å bli gravid krever bare fungerende eggstokker og livmor, ikke barneønske, planlegging, kjæreste, stabilitet, omsorgsevne eller noe annet. Å bli mor er noe helt annet enn å være i stand til å bli gravid.Anonymous poster hash: c582b...fbb I de tilfellene som blir høyest omtalt i media er det snakk om en lett pu, og en baby er i høyeste grad påtenkt. Den vordende mor er fullt ut i stand til å glede seg, lese de samme bøkene som du gjør, oppsøke informasjon på Internett og i nettverket sitt. De vil kunne fylle mange av barnas behov, det er først når barnet ikke er en baby lenger, når ting ikke nødvendigvis er konkret og opplagt, at de vil komme til kort. Hvilke og hvorfor noen kamper må tas, konsekvent grensesetting, taktisk tale og omvendt psykologi og andre ting som vi bruker når barna skal oppdras. Jeg mener fortsatt at bv bør undersøke og ikke ta fra bare på bakgrunn av diagnose, men jeg tror nok også at det blir gjort. At de som står tilbake ikke forstår det er jo ikke rart, en diagnose er konkret, mens begrunnelsen til bv er nye mer kompleks og vanskelig å forstå. Tvangssterilisering vil vi ikke tilbake til, men det er mange gode prevensjonsmidler. For de som ikke evner å forstå sine manglende omsorgsevner og likevel lager barn, så vil de miste barna sine på ett eller annet tidspunkt. For barnas del tenker jeg at det er mindre traumatiserende å få vokse opp hos adoptivforeldre fra starten av enn å måtte gå gjennom en opprivende overtakelse senere. De tilfellene du snakker om her dreier seg heller om moderat til sterk pu.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #72 Skrevet 14. februar 2017 Mannen min og jeg blir aldri besteforeldre. Vår lille familie dør med oss. Anonymous poster hash: a126c...a73
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #73 Skrevet 14. februar 2017 Da må du jo utgå i fra at den psykisk utviklingshemmede personen er lik deg og meg, har de samme emosjonelle reaksjoner og de samme visjoner for sitt liv og sin framtid. Du må utgå fra at hun har et bevisst barneønsket, at hun er like informert og interessert omkring svangerskapet som en normaltfungerende mor, at hun leser de samme bøkene for å forberede seg, og gjør seg de samme tankene om livet med barn kontra livet uten barn. Dét tror jeg, med all mulig respekt, er feil. Graviditeten kan være en ren tilfeldighet, ikke resultat av familieplanlegging. Den kan også skyldes et overgrep, fordi hun selv er et sårbart individ som ikke klarer å beskytte seg. Resultatet av graviditeten, barnet, kan til og med være en stor overraskelse, fordi hun ikke har de kognitive evnene som skal til for å tenke fram i tid, eller skjønne konseptet "gravid". Jeg vil ikke kalle det "psykisk tortur" å hjelpe begge individer, både mor og barn, ut av en situasjon som ikke er god for noen av dem. Å bli gravid krever bare fungerende eggstokker og livmor, ikke barneønske, planlegging, kjæreste, stabilitet, omsorgsevne eller noe annet. Å bli mor er noe helt annet enn å være i stand til å bli gravid. Anonymous poster hash: c582b...fbb Er ingen ekspert selv, men jeg mener du kraftig undervurderer og mangler innsikt i hva lett PU innebærer. Jeg tror at vi som møter en med lett psykisk utviklingshemming i første omgang ikke vil merke annet enn at personen virker litt "kort" eller umoden. I følge normalfordelingskurven, så kan så mye som 4- 5% av damene her inne ha en IQ under 75, og vil dermed ikke være så alt for langt fra en slik diagnose selv eller ha en slik. Anonymous poster hash: 9ae93...2e1
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #74 Skrevet 14. februar 2017 Sakkyndige har kun barnevernet. Vitner og advokater har begge sider. Slik jeg har forstått det fra de som jobber med dette, så er behandlingen raskt unnagjort i denne retten, men dersom saken tas videre til tingretten ved anke så behandles den mer omfattende. Har forstått det slik at det likevel kan ta uforholdsmessig lang tid å få noe opp i tingretten. Anonymous poster hash: 9ae93...2e1 Det stemmer ikke. Alle kan bestille en sakkyndig vurdering. Det koster litt, men sakkyndige er ikke utelukket bestilt av barnevernet. Anonymous poster hash: 027e7...224
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2017 #75 Skrevet 14. februar 2017 Hvor har du den infoen fra? Hvilke saker er det snakk om? For de sakene der folk i utlandet har pisket opp en motstand mot Norge, handlet det om vold i hjemmet. Klapsing, slag på rumpa o.l. som "oppdragelse". Anonymous poster hash: c582b...fbb Ja, for nordmenn gjør alt rett og alle i utlandet tar feil. Jadda. Anonymous poster hash: f1de4...d3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå