sotosmor Skrevet 12. februar 2017 #1 Skrevet 12. februar 2017 En vanskelig sak på tv 2. Barnevernet tar ofte barn fra foreldre med lettere psykisk utviklingshemmede. I Sverige blir disse foreldrene hjulpet med ulike tiltak. Det er ikke lett å vite hva som er det rette for foreldrene, men foreldre med kognitive vansker bør vel i utgangspunktet ikke få barn. En skal jo kunne følge opp barna på skolen og hverdagslivet ellers. Vel og merke om diagnosen er riktig.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #2 Skrevet 12. februar 2017 Sa det akkurat her også, hvordan er det egentlig å vokse opp med en lettere psykisk utviklingshemning, selv om hun får hjelp? Kjærligheten er nok der, men det er da virkelig ikke nok når barna blir eldre enn barnehagealder... Anonymous poster hash: b1035...f47
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #3 Skrevet 12. februar 2017 Barnevernet tar barn fra foreldre med dårlige foreldreevner. Å være psykisk utviklingshemmet er ikke synonymt med å være musikalske gladgutter som spiller i Dissimilis og har "masse kjærlighet å gi." Det innebærer også mye, mye mer - blant annet en manglende evne til å utsette/tilsidesette egne behov for å tilfredsstille andres. Anonymous poster hash: c582b...fbb
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #4 Skrevet 12. februar 2017 Det blir helt helt feil å ha fokus på hva som er det beste for foreldrene, det er barna som må stå i fokus. Anonymous poster hash: e72f8...4a2
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #5 Skrevet 12. februar 2017 Tja. Jeg synes saken TV2 fronter skurrer på mange områder. Det er greit at de fleste involverte utredningsinstansene sier "ingen kommentar" - det er jo utbredt ut fra en barnets beste-vurdering - men saken har jo faktisk vært behandlet i flere rettsinstanser. Det, samt at det er gitt anledning til tvangsadopsjon, som har en enda høyere terskel enn omsorgsovertakelse, gjør at jeg ikke helt henger med på vinklingen. Det er rikelig med foreldre som har eller åpenbart burde ha en PU-diagnose som har omsorg for barna sine. I mange tilfeller dessverre, siden det ofte ender med alvorlig barnevernssak når barnet blir litt større og forelderen faller gjennom. Anonymous poster hash: 46fd5...ede
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #6 Skrevet 12. februar 2017 Synes dette virker helt sinnsykt. Det kan umulig være så mange som 200 foreldrepar i året som pga lettere utviklingshemming ikke har omsorgsevne. Og mange av barna blir tatt rett etter fødsel,uten at andre tiltak forsøkes! Og paret på TV hadde jo ingen utviklingshemming engang. Og merkelig at behovet for å ta barna fra hjemmet skulle være så mye større i Norge enn i Sverige? Her er det noe som skurrer ALVOrLIG bra barnevernets side. Bekrefter min mistanke om folk som jobber der. Dette blir spennende å følge videre. Anonymous poster hash: b146e...168
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #7 Skrevet 12. februar 2017 Hva er lettere psykisk utviklingshemming? Trenger eksempel Anonymous poster hash: dfb43...b0d
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #8 Skrevet 12. februar 2017 Hva er lettere psykisk utviklingshemming? Trenger eksempel Anonymous poster hash: dfb43...b0d [/i Det betyr å ha en IQ under 70 Anonymous poster hash: 87c8e...a1b
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #9 Skrevet 12. februar 2017 Synes dette virker helt sinnsykt. Det kan umulig være så mange som 200 foreldrepar i året som pga lettere utviklingshemming ikke har omsorgsevne. Og mange av barna blir tatt rett etter fødsel,uten at andre tiltak forsøkes! Og paret på TV hadde jo ingen utviklingshemming engang. Og merkelig at behovet for å ta barna fra hjemmet skulle være så mye større i Norge enn i Sverige? Her er det noe som skurrer ALVOrLIG bra barnevernets side. Bekrefter min mistanke om folk som jobber der. Dette blir spennende å følge videre. Anonymous poster hash: b146e...168 Nå er det ikke barnevernet som bestemmer, men rettsinnstanser med både dommer og meddommere. Anonymous poster hash: fd0c0...ab7
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #10 Skrevet 12. februar 2017 Hva er lettere psykisk utviklingshemming? Trenger eksempel Anonymous poster hash: dfb43...b0d [/i Det betyr å ha en IQ under 70 Anonymous poster hash: 87c8e...a1b Blant annet evnenivå på 69 eller lavere, mental alder mellom 9-12 år. Selv om man skal være forsiktig med begrepet mental alder. Man må også ha svake adaptive ferdigheter. Og det må ha oppstått før fylte 18 år. Anonymous poster hash: b575f...a3d
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #11 Skrevet 12. februar 2017 ame="Anonym bruker" post="148320506" timestamp="1486932060"] Blant annet evnenivå på 69 eller lavere, mental alder mellom 9-12 år. Selv om man skal være forsiktig med begrepet mental alder. Man må også ha svake adaptive ferdigheter. Og det må ha oppstått før fylte 18 år. Anonymous poster hash: b575f...a3d Hva er adaptive ferdigheter? Anonymous poster hash: 30c55...26c
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. februar 2017 #12 Skrevet 12. februar 2017 Hva er adaptive ferdigheter? Anonymous poster hash: 30c55...26c Evne til å lære..
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #13 Skrevet 12. februar 2017 En ting er km foreldrene kan vise omsorg, men hvordan er det å vokse opp med foreldre som trenger hjelp til å betale regninger, vaske hus, gjøre lekser og som må få forklart ting ved hjelp av bilder (eksempler fra Sverige)? Når barnas kognitive evner passerer foreldrene allerede i barneskolen? Hva da med barnas integrering, oppfølging og sosiale status i skoleklassen? Hvem skal snakke med barna om mobbing, håndtering av vanskelige situasjoner, kjærester, alkohol osv.? Foreldrerollen er kompleks, og barnevernet skal ivareta barnets interesser. Så lenge barna ikke blir en kasteball i fostersystemet, må det da være bedre å finne hjem som kan ivareta barnet på best mulig måte. Barna bør skånes for å bli en del av et eksperiment for å se om psykisk utviklingshemmede er i stand til å ta seg av barn, og om kjærlighet er nok... Anonymous poster hash: 206a2...7ba
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #14 Skrevet 12. februar 2017 Elendig sensasjonsjournalistikk fra TV2 sin side. Retten har idømt tvangsadopsjon og saken skal behandles videre i rettsapparatet. Jeg setter min lit til at rettsvesenet er bedre egnet til å vurdere denne saken enn journalister på jakt etter scoop. Anonymous poster hash: 218e3...91b
Iiiiik Skrevet 12. februar 2017 #15 Skrevet 12. februar 2017 Det er jo veldig bra at det blir stilt et kritisk lys på en tjeneste som griper totalt inn i menneskers liv, og som kan styre det som nok er viktigst for alle mennesker - deres barn. Jeg tror både barnevern og helsetjenester trenger at media følger med, og er kritiske. Samtidig tenker jeg ofte at fremstillingene er tendensiøse, og at det er veldig ødeleggende for allmennhetens tillit til barnevernet. Det er nok av paranoide forestillinger fra før, blant annet om at barnevernet selger barn osv. Det skremmer en del fra å søke om, og ta imot hjelp, selv om de vitterlig trenger det. Dessuten blir det svært sjelden presentert at de aller fleste som mottar tjenester fra barnevernet faktisk er fornøyde, og at de fleste barn blir boende hjemme også etter at barnevernet har jobbet med dem lenge.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #17 Skrevet 13. februar 2017 De fleste foreldre med lav IQ, får jo gjerne også barn med lav IQ, barn som trenger ekstra oppfølging. Det er ikke lett det der. Veldig vanskelig. Anonymous poster hash: 2daab...b2c
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #18 Skrevet 13. februar 2017 Synes dette virker helt sinnsykt. Det kan umulig være så mange som 200 foreldrepar i året som pga lettere utviklingshemming ikke har omsorgsevne. Og mange av barna blir tatt rett etter fødsel,uten at andre tiltak forsøkes! Og paret på TV hadde jo ingen utviklingshemming engang. Og merkelig at behovet for å ta barna fra hjemmet skulle være så mye større i Norge enn i Sverige? Her er det noe som skurrer ALVOrLIG bra barnevernets side. Bekrefter min mistanke om folk som jobber der. Dette blir spennende å følge videre. Anonymous poster hash: b146e...168 Sånn skjer det når en offentlig instans er "fredet" for reprimander og kritikk og kan gjøre hva de vil. Barnevernet gjør mye bra, men det har aldri før vært gjennomgang av systemet for å se om det misbrukes av enkelte saksbehandlere. Når mange foreldre vinner saken i tingretten, tyder jo dette på at barnevernet også gjør feil, selv om de gjør mye bra. Jeg synes det er mer skremmende at mange har ubetinget tillit til at ALT barnevernet gjør er bra, og at de er ufeilbarlige, enn at enkelte har skepsis til systemet. Ingen offentlige instanser er feilfrie, og det sitter folk i stillinger som de absolutt ikke burde ha, overalt. Når barnevernet nekter å etterkomme rettskraftig dom og det ikke får noen konsekvenser, når det blir konstatert alvorlige brudd i saksbehandlingen og det får ingen konsekvenser, er det noe galt fatt. Anonymous poster hash: f1de4...d3f
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #19 Skrevet 13. februar 2017 Elendig sensasjonsjournalistikk fra TV2 sin side. Retten har idømt tvangsadopsjon og saken skal behandles videre i rettsapparatet. Jeg setter min lit til at rettsvesenet er bedre egnet til å vurdere denne saken enn journalister på jakt etter scoop. Anonymous poster hash: 218e3...91b Det er merkelig at retten har idømt tvangsadopsjon så raskt slik at de ikke en gang kan SE barna sine med tilsyn. Her er det noe som skurrer. Barnet burde være i fosterhjem først for SÅ å bli adoptert. Å adoptere bort barnet så kjapt før saken er ferdigbehandlet i rettssystemet er ikke riktig. Det er heller ikke riktig å frata biologiske foreldre enhver rett til noen sinne å se barnet sitt igjen. Anonymous poster hash: f1de4...d3f
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 13. februar 2017 #20 Skrevet 13. februar 2017 Om det er slik at barna blir tatt utelukkende pga diagnose, uten å ha møtt foreldrene før, så mener jeg at de burde gjort flere undersøkelser. Men jeg får ikke det til å stemme, ettersom det er en ganske stor og dyr prosess å fjerne barn fra foreldre. En ting er at de kanskje kunne fulgt opp enkelte områder som mat og klær, men hvor lenge vil de være i stand til å følge barna på områder som ikke er like opplagt for dem? Stimuli, barneoppdragelse etc? Hvor gunstig er det for barnet å vokse opp i en slik familie som må ha en tredje voksenperson i oppdragerrollen? Jo eldre barnet blir, jo mer mer krever de på det mentale plan også, og de vil måtte flytte til en fosterfamilie likevel. Kan det være bedre å skåne barnet ved aldri å la dem knytte bånd til biologiske foreldre? Jeg ser ikke bort ifra det. Barnevernet kan også gjøre feil, men i denne saken tror jeg det er en side av saken som kommer frem, den andre er bundet av taushetsplikt.
Elina Skrevet 13. februar 2017 #21 Skrevet 13. februar 2017 Hva er lettere psykisk utviklingshemming? Trenger eksempel Anonymous poster hash: dfb43...b0d [/i Det betyr å ha en IQ under 70 Anonymous poster hash: 87c8e...a1b I så fall så bør jo ikke en god del personer fra Kongo, Burundi, Eteopia, Somalia, Liberia OSV få barn ? https://iq-research.info/en/page/average-iq-by-country For i alle de landene så er gjennomsnittet under 70......
sug lut Skrevet 13. februar 2017 #22 Skrevet 13. februar 2017 I så fall så bør jo ikke en god del personer fra Kongo, Burundi, Eteopia, Somalia, Liberia OSV få barn ? https://iq-research.info/en/page/average-iq-by-country For i alle de landene så er gjennomsnittet under 70...... "...to be used with extreme caution"...
Elina Skrevet 13. februar 2017 #23 Skrevet 13. februar 2017 "...to be used with extreme caution"... Satt det på spissen da siden folk snakket om IQ under 70 For i disse testene så er mer de vestlige verdiene tatt med, verdier som kanskje ikke er like viktige i de landene nederst på listen. Det er veldig typisk at en vurdering ofte blir tatt utifra vår kultur og våre verdier. Det er også et flertall av utenlandske familier som mister barna sine i Norge i forhold til norske familier.
Pobie Skrevet 13. februar 2017 #24 Skrevet 13. februar 2017 Det er i de aller fleste tilfeller mer traumatisk for barna å bli tatt fra foreldrene sine enn det er å ikke ha en helt ideell barndom med masse oppfølging. Så det at man har lite penger og ikke følger opp så mye som man burde, burde ikke være grunn til å miste barna sine. Hvis det er barna som skal være i fokus, må man også tenke på hvordan barna har det etter de blir tatt fra foreldrene sine. Kanskje får de mer oppfølging i fosterhjem, men er det nok til å gjøre opp for traumene de blir påført og skyldfølelsen deres og at de hele tiden bekymrer seg for og savner foreldrene sine?
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #25 Skrevet 13. februar 2017 Er som flere andre er inne på; hva om barnet trenger ekstra oppfølgning? Hvordan klare å takle et utagerende barn? Tror barnet også vil være flau over en tilbakestående mor, og det vil begrense barnet veldig. Det som i grunnen undrer meg mest, er normale menn som går inn i forhold med kvinner som er lettere psykisk utviklingshemmet. Er nok det som får varselklokkene til å ringe mest her. Anonymous poster hash: 26841...ffe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå