Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #1 Skrevet 12. februar 2017 Trenger gode råd til hvordan vi voksne kan lære oss gode vaner for å holde det ryddig og hvordan vi kan lære det videre til barna. Nå er vi veldig slappe hele gjengen og det har sklidd helt ut. Ingen som treffer skittentøyskurven, ingen som treffer søpppelbøtta, ingen som legger tilbake ting etter bruk. Det er kaos overalt for jeg er av typen som blir helt satt ut av rot. Blir stressa, deppa og lat. Så om det sklir ut et sted så overveldes jeg sånn at jeg bare overgir meg til rotet. Lei av å ha det sånn. Anonymous poster hash: ec052...1e2
Mamma til 2 søte Skrevet 12. februar 2017 #2 Skrevet 12. februar 2017 Rydd med en gang. Ikke la det ligge. Rydd opp før dere begynner med noe nytt. Rydd kjøkkenet før mat-laging, rydd ferdig før dere spiser, rydd med en gang dere er ferdig å spise. Det med søppelbøtta og skittentøyskurven skjønner jeg rett og slett ikke, det er jo bare ekkelt. Dere kan ikke lære ungene noe dere ikke evner selv, sånn er det bare.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #3 Skrevet 12. februar 2017 Rydd ofte, sett ting på plassen sin, tørk over gulvene hver dag med tørrmopp, tørk over bade, sett skoene på plass. Jeg ryddet alltid kjøkkenbenken før matlaging, og etter. Går ALDRI i senga før kjøkkenet er strøkent. Det er så godt å våkne opp til et ryddig kjøkken. Når jeg rydder/vasker hus tenker jeg på att det skal vere visning her 😂 Da skal jeg love deg det blir resultat da 😇 Anonymous poster hash: 5b0fd...316
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #4 Skrevet 12. februar 2017 Vi har det aldri rotete, for vi rydder alltid med en gang. Og da mener jeg alltid. Derfor trenger jeg aldri å "rydde", egentlig, for jeg legger bare tingene tilbake på riktig plass med en gang. Jeg forstår ikke det du skriver om skittentøyskurven og søppelkurven, kaster dere ting utenfor? Barna dine tar jo bare etter dere voksne, så de trenger dere ikke tenke på. Det er du og mannen din som må ta grep. Du kan nok ikke si du blir satt ut av rot, for da hadde du aldri latt det bli rotete. Jeg liker at hjemmet er strøkent til en hver tid, så her blir det rett og slett aldri rotete. Anonymous poster hash: b7162...6b5
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #5 Skrevet 12. februar 2017 Jeg trenger og desperat hjelp til dette. Problemet mitt, er at jeg er enslig mor til 2 barn, fulltid. Så har jeg så mange sykdommer. Så det å ta alt, med en gang, den funker ikke. For 2 uker siden hadde jeg omgangssyke, nå har jeg en kraftig forkjølelse. Og de dagene jeg ikke har sånn sykdom, så er det uansett sånn at jeg kan gjøre noe i 15 min, så må jeg hvile, så gjøre noe, så hvile. Og jeg får det jo aldri skikkelig rydda, nå ser det helt bomba ut grunnet sykdom, så vil jeg bli bedre, og rydde gradvis mer og mer, men innen det har blitt strøkent, så skjer det noe igjen, så blir det bomba igjen. Og får jeg det strøkent, så ser det ille ut bare et døgn etterpå. Og da er jeg gjerne utslitt, og orker minimalt i noen dager. Så jeg vil gjerne ha smarte tips, om det så er å kvitte seg med det meste man har. Anonymous poster hash: 341df...a5d
Twintipp og himmelblå Skrevet 12. februar 2017 #6 Skrevet 12. februar 2017 System, faste plasser og rydd med en gang! En skittentøyskurv til hver. Rydd underveis imens du lager mat. Ikke reis deg opp å gå fra stuebordet uten å ta med deg noe som eksempelvis skal på kjøkkenet... Ikke tenk og vent, bare gjør! Du bruker sikkert 10 ganger så mye krefter på å la deg påvirke av rot enn og faktisk rydde. La det bli et felles prosjekt: Nå rydder vi alle sammen så vi kan tenne lys og kose oss med kvelds foran TV!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #7 Skrevet 12. februar 2017 Hos oss rydder vi fortløpende hele tiden. Blant annet - klær rett i skittentøyskurven når det er skittet (jeg vasker alt tøy og hadde en periode jeg nektet å vaske ting som ikke lå i kurven, da ble det fart i sakene både blant unger og mann) - ikke ta frem noe uten å legge bort noe annet - rydde mens man lager mat og rydde bort så fort man er ferdig Alle ting har faste plasser. Vi hadde storrengjøring rett over nyttår og kastet/ga bort masse. Dette fører til at vi har mye mindre å rydde i. En annen ting som fungerer godt blant ungene (2,4 og 5 år) er å ha en egen ryddesang alle i familien kjenner. Hver gang den sangen spilles (nå er det "what does the fox say") rydder alle! Om alle 5 rydder i de 3 minuttene et par ganger om dagen hjelper det ganske godt Anonymous poster hash: 357e0...b71
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #8 Skrevet 12. februar 2017 Ingen som "treffer" skittentøyskurven og søppelbøtta? Og ingen som arresterer dem? Anonymous poster hash: b8500...d61
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #9 Skrevet 12. februar 2017 Jeg trenger og desperat hjelp til dette. Problemet mitt, er at jeg er enslig mor til 2 barn, fulltid. Så har jeg så mange sykdommer. Så det å ta alt, med en gang, den funker ikke. For 2 uker siden hadde jeg omgangssyke, nå har jeg en kraftig forkjølelse. Og de dagene jeg ikke har sånn sykdom, så er det uansett sånn at jeg kan gjøre noe i 15 min, så må jeg hvile, så gjøre noe, så hvile. Og jeg får det jo aldri skikkelig rydda, nå ser det helt bomba ut grunnet sykdom, så vil jeg bli bedre, og rydde gradvis mer og mer, men innen det har blitt strøkent, så skjer det noe igjen, så blir det bomba igjen. Og får jeg det strøkent, så ser det ille ut bare et døgn etterpå. Og da er jeg gjerne utslitt, og orker minimalt i noen dager. Så jeg vil gjerne ha smarte tips, om det så er å kvitte seg med det meste man har. Anonymous poster hash: 341df...a5d Jeg kan bare si at jeg forstår deg ❤ hallo.. å rydde og legge ting på plass med engang skjønner jo vi også. Jeg har det sånn som deg.jeg har kronisk migrene.migrene 20 dager i mnd, fikk nylig et prematurt barn.(migrenen ble værre etter fødsel)og alt har bare hopet seg opp! Det er forskjell på å ta i et tak når man er frisk eller syk. Ta et rom av gangen? Kvitt deg med klær❤ Anonymous poster hash: 44078...166
Superdolly Skrevet 12. februar 2017 #10 Skrevet 12. februar 2017 Kast alt du kan kaste. Skaff deg gode systemer for oppbevaring. Lag systemene slik at de er enkle å følge opp. Et eksempel: Hvis alle slenger nøklene på det lille bordet i gangen, setter du en kurv til nøkler der. Ikke sett den kurven et helt annet sted og forvent at nøklene skal havne der, da ender du opp med en tom kurv og nøkler som slenger på det lille bordet. Så tenk godt gjennom oppbevaringsløsningene. Å treffe søppelbøtta og skittentøyskurven er en selvfølge, og det gjelder spesielt de voksne. Man står ikke tre meter unna og kaster søppel i sånn omtrent riktig retning i håp om treffe søppelbøtta, man går bort og legger søpla i søppelbøtta. Det samme gjelder skittentøyskurven. Dette er bare å gjennomføre. Endringer er alltid vanskelige, og det krever litt krefter å gjøre det, men på sikt sparer du mange krefter på å gjennomføre det nå.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #11 Skrevet 12. februar 2017 Jeg trenger og desperat hjelp til dette. Problemet mitt, er at jeg er enslig mor til 2 barn, fulltid. Så har jeg så mange sykdommer. Så det å ta alt, med en gang, den funker ikke. For 2 uker siden hadde jeg omgangssyke, nå har jeg en kraftig forkjølelse. Og de dagene jeg ikke har sånn sykdom, så er det uansett sånn at jeg kan gjøre noe i 15 min, så må jeg hvile, så gjøre noe, så hvile. Og jeg får det jo aldri skikkelig rydda, nå ser det helt bomba ut grunnet sykdom, så vil jeg bli bedre, og rydde gradvis mer og mer, men innen det har blitt strøkent, så skjer det noe igjen, så blir det bomba igjen. Og får jeg det strøkent, så ser det ille ut bare et døgn etterpå. Og da er jeg gjerne utslitt, og orker minimalt i noen dager. Så jeg vil gjerne ha smarte tips, om det så er å kvitte seg med det meste man har. Anonymous poster hash: 341df...a5d Det er faktisk tull. Kan du rydde 4x15 minutter pr dag så er huset strøkent. Anonymous poster hash: 7d365...94b
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #12 Skrevet 12. februar 2017 HI her. Tusen takk for mange tips. Må bare oppklare en ting som jeg ser flere har hengt seg opp i. Det er ikke sånn at vi står og bruker søppelbøtta som mål og det blir full jubel hvis vi scorer altså. Det jeg mente var at vi ikke alltid gidder å gå bort til søppelbøtta. Foreksempel så trenger barna plaster hele tiden, så kjøkkenbenk og bord er fulle av plasterlapper. Når jeg kommer hjem fra klesshopping så legger jeg lappene jeg fjerner fra klærne i en haug nær meg osv. Det er ikke sånn at det flyter matsøppel her altså, for det er faktisk for ekkelt for meg også Anonymous poster hash: ec052...1e2
Superdolly Skrevet 12. februar 2017 #13 Skrevet 12. februar 2017 HI her. Tusen takk for mange tips. Må bare oppklare en ting som jeg ser flere har hengt seg opp i. Det er ikke sånn at vi står og bruker søppelbøtta som mål og det blir full jubel hvis vi scorer altså. Det jeg mente var at vi ikke alltid gidder å gå bort til søppelbøtta. Foreksempel så trenger barna plaster hele tiden, så kjøkkenbenk og bord er fulle av plasterlapper. Når jeg kommer hjem fra klesshopping så legger jeg lappene jeg fjerner fra klærne i en haug nær meg osv. Det er ikke sånn at det flyter matsøppel her altså, for det er faktisk for ekkelt for meg også Anonymous poster hash: ec052...1e2 Men det tar faktisk ikke så mange sekunder å legge ting i søppelbøtta med en gang, og de sekundene gir deg så utrolig mye mer velvære at det er absolutt verdt å bruke dem. Er det ungene som legger fra seg plasterlapper på benk og bord, så hent dem med en gang du oppdager det, og tving dem til å legge det i søpla. De lærer fort at det er raskere og bedre å legge det i søpla med en gang enn å bli avbrutt i det de holder på med, gang på gang. Jeg brukte denne metoden for å lære mine barn å henge opp jakkene sine, og det tok ikke lang tid før de skjønte tegninga.
nasse nøffen Skrevet 12. februar 2017 #14 Skrevet 12. februar 2017 en ting som er veldig lurt, er at alle har en egen kurv til rene klær etter de er tørket. Da er det ikke like stress med å få det i skaper, men det er ryddig i en kurv. Også er det mye lettere å få det inn i skapene , bare å bære rett kurv til rett rom=) Ellers har jeg ikke noen veldig spesielle tips, uten å alltid rydde opp det man har brukt...
Bumblebeee Skrevet 12. februar 2017 #15 Skrevet 12. februar 2017 Ser du tv? Reklamerydd! Hver gang det er pause i programmet rydder du som en gal 😊
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #16 Skrevet 12. februar 2017 Hos oss rydder vi fortløpende hele tiden. Blant annet - klær rett i skittentøyskurven når det er skittet (jeg vasker alt tøy og hadde en periode jeg nektet å vaske ting som ikke lå i kurven, da ble det fart i sakene både blant unger og mann) - ikke ta frem noe uten å legge bort noe annet - rydde mens man lager mat og rydde bort så fort man er ferdig Alle ting har faste plasser. Vi hadde storrengjøring rett over nyttår og kastet/ga bort masse. Dette fører til at vi har mye mindre å rydde i. En annen ting som fungerer godt blant ungene (2,4 og 5 år) er å ha en egen ryddesang alle i familien kjenner. Hver gang den sangen spilles (nå er det "what does the fox say") rydder alle! Om alle 5 rydder i de 3 minuttene et par ganger om dagen hjelper det ganske godt Anonymous poster hash: 357e0...b71 Ryddesang var smart Anonymous poster hash: 619fe...f44
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #17 Skrevet 12. februar 2017 Fordel med slike tråder er at jeg også får et spark i ræva! (Er egentlig ganske ryddig, men "gidder ikke" rydde de siste koppene liksom..). Mine tips: - Færre ting! Særlig etter jul hoper det seg opp. Noe nytt inn = noe gammelt ut. Kvitt deg med leker barna har vokst i fra eller deler mangler (ta vare på kvalitetsting som lego og Brio feks) - Oppbevaring og faste plasser. Feks på badet: kurver i skap til stæsj. Når harspray er brukt = rett på plass. Få ting bort fra flatene (gjelder også kjøkken). - Gå gjennom tingene og kast alt du ikke har brukt på 1 år. Nei, de ørten plastboksene, vasene du fikk i gave eller telysholdere fra 2001 får du ikke bruk for til neste år. Ikke ser du i alle kokebøkene eller bladene heller. - Ikke glem soverommet "where the magic happens"! - Mann MÅ hjelpe til!! Barna etterhvert også. Og "vask" gulvet med en våtserviett etter måltidene hvis du har små barn Anonymous poster hash: 3c575...6f5
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #18 Skrevet 12. februar 2017 Aldri hå tomhendt fra stua, ta slltid med deg noe som ligger på feil plass og legg det dit det hører hjemme. Finn faste plasser til alt, kast og selg alt du ikke trenger. Sorter klær og annet, så er det lettere å ha oversikt. System i skuffer og skap. Jeg har små kurver i skuffene, en til kulepenner, en til batterier osv. I gangen har vi en skuff til refleksvester, en til luer og votter, osv. Ungene legger tingene dit de skal fordi de vet hvor det hører hjemme. Hvis slt er et kaos vil de selvfølgelig bare legge det der det er plass. Aldri sett deg ned før du har ryddet opp, og aldri legg deg førhuset er i orden. Brett klær etterhvert som de er ferdig tromlet/tørket, legg på plass med en gang. Gjør man dette hele tiden så blir det ikke så mye jobb om gangen, og du vil slippe å ta skippertak. Anonymous poster hash: bb863...8ca
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #19 Skrevet 12. februar 2017 Det er faktisk tull. Kan du rydde 4x15 minutter pr dag så er huset strøkent. Anonymous poster hash: 7d365...94b Jeg bor alene med 2 barn jeg har 100%, ene barnet med diagnose. Som etterlater seg en tornado. Hver morgen er det 2 barn som skal opp, lage frokost til de, matpakke til de, få de ut av døra. Så går det med tid til middag, og kveldsmat, vaskemaskin og oppvaskmaskin daglig. Bare rydde. Hva da med å støvsuge og vaske. Så er jeg mye hos leger, jeg går til behandling. Ene behandlingen, så har jeg reisevei på 2 timer en vei. Så hva med alle dagene jeg er så syk, at jeg ikke klarer å gjøre noe. Jeg vet at selv om jeg hadde gjort noe hjemme 1 time om dagen, så hadde det ikke vært strøkent. Jeg må og ut og handle ca annenhver dag, har ikke bil, så jeg må ta buss. Anonymous poster hash: 341df...a5d
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #20 Skrevet 13. februar 2017 Fordel med slike tråder er at jeg også får et spark i ræva! (Er egentlig ganske ryddig, men "gidder ikke" rydde de siste koppene liksom..). Mine tips: - Færre ting! Særlig etter jul hoper det seg opp. Noe nytt inn = noe gammelt ut. Kvitt deg med leker barna har vokst i fra eller deler mangler (ta vare på kvalitetsting som lego og Brio feks) - Oppbevaring og faste plasser. Feks på badet: kurver i skap til stæsj. Når harspray er brukt = rett på plass. Få ting bort fra flatene (gjelder også kjøkken). - Gå gjennom tingene og kast alt du ikke har brukt på 1 år. Nei, de ørten plastboksene, vasene du fikk i gave eller telysholdere fra 2001 får du ikke bruk for til neste år. Ikke ser du i alle kokebøkene eller bladene heller. - Ikke glem soverommet "where the magic happens"! - Mann MÅ hjelpe til!! Barna etterhvert også. Og "vask" gulvet med en våtserviett etter måltidene hvis du har små barn Anonymous poster hash: 3c575...6f5 "Gå gjennom tingene og kast alt du ikke har brukt på 1 år. Nei, de ørten plastboksene, vasene du fikk i gave eller telysholdere fra 2001 får du ikke bruk for til neste år. Ikke ser du i alle kokebøkene eller bladene heller." Det der er veldig sant, utrolig fort det hoper seg opp. Jeg har akkurat hatt en skikkelig ryddesjau og samlet like ting på samme plass. Hjelpes så mye plastbokser jeg hadde, i alle fasonger og størrelser, det er helt vilt Anonymous poster hash: 619fe...f44
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #21 Skrevet 13. februar 2017 Jeg har en kasse på vaskerommet. Der legger jeg ting som jeg skal kvitte meg med. Klær som har blitt for små, leker ungene ikke leker med lenger osv. Når kassen er full leverer jeg innholdet til fretex eller venninner med yngre barn. Jeg tror de aller fleste har en hel del ting de ikke bruker, bare flytter rundt på. Få det ut! Ellers ser jeg at mange involverer barna i rydding. Selvfølgelig kan barn legge lekene sine på rommet osv, men jeg forsøker å få ungene til å gjøre andre ting (f.eks. vaske badet) så kan jeg rydde. Nøkkelen til god rydding er ofte å kaste ting, og mine barn klarer ikke vurdere hva som er boss (invitasjon til å begynne i kor) og hva som er viktig (invitasjon til foreldremøte). Anonymous poster hash: 98452...2f0
Mostly Harmless Skrevet 13. februar 2017 #22 Skrevet 13. februar 2017 Mange gode tips her. Vi klarer oss relativt bra. Har gode rutiner for kjøkken og barna rydder før de legger seg, men så er det jo problemet med de tingene som ikke egentlig har fått noen plass. De blir gjerne flyttet litt hit og dit, og når det begynner å tårne seg opp med slike ting, liker jeg å invitere folk på besøk. Utrolig hva et nært forestående besøk kan gjøre med ryddeviljen, haha!
nasse nøffen Skrevet 13. februar 2017 #23 Skrevet 13. februar 2017 Jeg bor alene med 2 barn jeg har 100%, ene barnet med diagnose. Som etterlater seg en tornado. Hver morgen er det 2 barn som skal opp, lage frokost til de, matpakke til de, få de ut av døra. Så går det med tid til middag, og kveldsmat, vaskemaskin og oppvaskmaskin daglig. Bare rydde. Hva da med å støvsuge og vaske. Så er jeg mye hos leger, jeg går til behandling. Ene behandlingen, så har jeg reisevei på 2 timer en vei. Så hva med alle dagene jeg er så syk, at jeg ikke klarer å gjøre noe. Jeg vet at selv om jeg hadde gjort noe hjemme 1 time om dagen, så hadde det ikke vært strøkent. Jeg må og ut og handle ca annenhver dag, har ikke bil, så jeg må ta buss. Anonymous poster hash: 341df...a5d Du må lage matpakker på kvelden=)
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #24 Skrevet 13. februar 2017 Jeg bor alene med 2 barn jeg har 100%, ene barnet med diagnose. Som etterlater seg en tornado. Hver morgen er det 2 barn som skal opp, lage frokost til de, matpakke til de, få de ut av døra. Så går det med tid til middag, og kveldsmat, vaskemaskin og oppvaskmaskin daglig. Bare rydde. Hva da med å støvsuge og vaske. Så er jeg mye hos leger, jeg går til behandling. Ene behandlingen, så har jeg reisevei på 2 timer en vei. Så hva med alle dagene jeg er så syk, at jeg ikke klarer å gjøre noe. Jeg vet at selv om jeg hadde gjort noe hjemme 1 time om dagen, så hadde det ikke vært strøkent. Jeg må og ut og handle ca annenhver dag, har ikke bil, så jeg må ta buss. Anonymous poster hash: 341df...a5d Joda jeg ser at det er ekstra utfordringer med å være syk. Men 15 minutter etter at ungene har dratt så har du ryddet opp etter frokost og matpakke. 15 minutter når de har lagt seg så har du pakket oppvaskmaskin og vaskemaskin. Vi andre som ikke er syke er tross alt ute av huset 8-9 timer om dag hvor vi ikke kan rydde. Før vi kommer hjem, ofte slitne og skal lage mat og gjøre det samme som du gjør. Du virker til å være mer fokusert på hva du ikke kan få til enn hva du faktisk kan få til. Anonymous poster hash: 7d365...94b
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #25 Skrevet 13. februar 2017 Det er faktisk tull. Kan du rydde 4x15 minutter pr dag så er huset strøkent. Anonymous poster hash: 7d365...94b Tull! Ikke når du er syk Anonymous poster hash: 44078...166
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå