Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #1 Skrevet 12. februar 2017 Da de var mindre var det jo helt greit å overholde aldersgrensene på ulike spill, filmer etc. På kino kan jo en 9-åring se 12 årsgrensefilm sammen med en voksen også så det er litt slingringsmonn og rom for vurdering. Men nå er de noen 18-årsgrensespill som lokker da. Og ja, det er en del scener der som ser reelle ut, men de har jo sett mye rart på film også opp gjennom. Det er ogås et visst press, i og med at disse spillene gjerne spilles online med hverandre. Om 4 fra klassen spiller sammen, og den 5 ikke kan være med fordi han ikke får lov å spille pga av aldersgrense blir det kjipt. Hva gjør man som forelder ? Står knallhardt på prinsippene og ser at barnet faller litt utenfor i den perioden dette spillet er "hot" eller fire og la han være med, men ha samtaler om innhold og hvorfor vi har de synspunktene vi har ? Trenger ikke påståelige svar fra foreldre som fortsatt har små barn enda, at de ikke i ville h... får spille noe over anbefalt aldersgrense. Ønsker svar fra dere med reell erfaring fra aldersgruppen og problemstilling. Anonymous poster hash: 68112...d0d
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #2 Skrevet 12. februar 2017 Vi sier nei og så later vi som om vi ikke vet hva de gjør hos andre. De må ha noen regler å bryte og skal få ha gleden over å kunne klage på håpløst strenge goreldre noen ganger. Anonymous poster hash: 40481...8d8
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #3 Skrevet 12. februar 2017 Vi sier nei. Anonymous poster hash: 72933...3d4
Mandala Skrevet 12. februar 2017 #4 Skrevet 12. februar 2017 Sier nei. Men så er ikke dette et problem her, de andre spiller også spill som passer for alderen. Altså,jeg er ikke helt strikt, 13-åringen har et 16-årsspill, men da gjør jeg research først for å se hvordan spillet er og hvorfor det har den aldersgrensen. Det er stor forskjell på 16-årsspill feks. 18 år er absolutt nei, uten tvil!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #5 Skrevet 12. februar 2017 Siste året på barneskolen og skal få lov til å spille spill/se filmer med 18-års grense? Nei, nei og atter nei! Anonymous poster hash: 51b4b...e58
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #6 Skrevet 12. februar 2017 Har en gutt i 8. klasse. Har vært streng og prinsippfast helt til nå. Jeg så at han falt helt utenfor, dessverre. Han spiller bl. a CS sammen med gutta i klassen. Siden slike typer spill er veldig avhengighetsskapende har vi heller innført strenge spilleregler. 2 spillfrie/internettfrie dager i uken (mandag og onsdag). De andre hverdagene er internett åpent mellom 17.30 og 20 (hvis lekser og husarbeid er gjort). I helgene har han det mer fritt, men han får ikke sitte inne hele helgen å spille. Han spiller ikke bare CS, men også Fifa og Minecraft. Anonymous poster hash: 4e6bc...37c
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #7 Skrevet 12. februar 2017 Det finnes ikke et eneste spill med 18 års grense som har fått det pga vanskelighetsgrad, den aldersgrensen settet pga innhold, altså vold. Jeg har to gutter på 13 og 16 år og vi har ikke et eneste spill med 18-års grense. Jeg nekter å ha de i hus. Vi har snakket mye om det da, hvorfor de ikke får spille f.eks GTA. De har forståelse for mine regler og aksepterer dem. Eldste har spill med 16-års grense, om 13-åringen får spille dem vurderes fra spill til spill. Han får lov å spille Star wars f.eks, det er et skytespill men i et fantasiunivers uten blod og gørr. Anonymous poster hash: 221ad...6e6
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #8 Skrevet 12. februar 2017 Nei her også, men han ønsker ikke å spille slike spill selv, så har aldri vært en reell problemstilling. Har inntrykk av at grenser overholdes hos vennene til barna mine også (11 og 13 år) Anonymous poster hash: 06c1f...c49
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #9 Skrevet 12. februar 2017 Barnevakten er en fin nettside å sjekke spillene på. Der står det hva de handler om, hva slags aldersgrense de har og hvorfor de har fått den aldersgrensen. Det kan gjøre det lettere å ta en vurdering på hvert enkelt spill, og også argumentere overfor ungene. http://www.barnevakten.no/spill/ Anonymous poster hash: 221ad...6e6
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #10 Skrevet 12. februar 2017 Sier selvfølgelig nei mår 13-åringen spør om å spille/se 18-årsgrense. Skjønner ikke hva andre som lar ungene får lov tenker med... Anonymous poster hash: 0ef7e...efc
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #11 Skrevet 12. februar 2017 Jeg jobber i bibliotek hvor vi låner ut ulike spill, også med 18-årsgrense. Vi er VELDIG strenge på aldersgrenser, og barn under grensen sperres automatisk for utlån på automatene. Dessverre er det mange barn som kommer med foreldrene sine, som godtar utlånet på vegne av egne barn, eller låner på sine kort. Jeg er sikkert den urkjipe ansatte som spør mødre om de er klar over hva slags spill dette er, og at jeg personlig aldri ville ha latt mine barn spille det.. Men like fordømt..!! Så spill med 18-årsgrense til barneskoleelever: nei og atter nei. Ta det opp med foreldrene til de andre i klassen, gjerne på foreldremøte. Inviter en person som jobber med spill som kan snakke om problemet og vise eksempler på hva barna deres faktisk opplever ved å spille disse spillene. Så blir det forhåpentligvis tatt på alvor. Anonymous poster hash: e7596...5a4
amandine Skrevet 13. februar 2017 #12 Skrevet 13. februar 2017 Ingen spiller det her i huset, heller. Jeg vet jo at det finnes i hus hos noen av 13-åringens kompiser, og at han har vært innom det der. Men de er heldigvis for opptatte med andre ting til at det blir spilt mye. Jeg tenker at det viktigste jeg kan gjøre er å være krystallklar på hva som er ok hjemme, og hvorfor, ikke minst. Det er jo ikke en grense som er satt uvilkårlig, det ergo en gid grunn. Og når det gjelder eksempelvis GTA så spiller det egentlig ingen rolle hvor gammel du er, sånne spill kommer ikke i mitt hus så lenge jeg puster.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #13 Skrevet 13. februar 2017 Ingen spiller det her i huset, heller. Jeg vet jo at det finnes i hus hos noen av 13-åringens kompiser, og at han har vært innom det der. Men de er heldigvis for opptatte med andre ting til at det blir spilt mye. Jeg tenker at det viktigste jeg kan gjøre er å være krystallklar på hva som er ok hjemme, og hvorfor, ikke minst. Det er jo ikke en grense som er satt uvilkårlig, det ergo en gid grunn. Og når det gjelder eksempelvis GTA så spiller det egentlig ingen rolle hvor gammel du er, sånne spill kommer ikke i mitt hus så lenge jeg puster. Hehe, det har jeg sagt til mine gutter også, at om de absolutt skal spille slike spill må de vente til de har flyttet hjemmefra, jeg nekter å ha det i mitt hus. Guttene mine har ihvertfall ikke noe problem med å forstå og akseptere det. Her tok forresten læreren til 7.klassingen og viste YouTubeklipp fra gta på storskjerm på et foreldremøte. De var ganske effektivt, det var et par foreldre som trodde "det bare var et bilspill" Anonymous poster hash: 221ad...6e6
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #14 Skrevet 13. februar 2017 Vi har en veldig god dialog ang spill og nett til vår trettenåring. Han får lov å spille gta mm, men innenfor visse regler som blir respektert. Vi foreldre mangler kunnskap om spillene barna spiller og setter oss ikke inn i det. Vi vet hvor vondt det er å være utenfor så vi gir etter for at barna skal slippe å oppleve det. Jeg mener det viktigste er en god og ekte dialog med barnet for å kunne fange opp alt som ikke er greit. Anonymous poster hash: 699d9...86c
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #15 Skrevet 13. februar 2017 Her spiller alle spill med aldersgrense 18. De får ikke spille gta, men eller spilles det de vil. Gutta går i 7. Trenger ikke strenge regler på spilletid, da de stort sett er ute og spiller fotball eller på pokemonjakt. Ofte velger de film framfor spill. Anonymous poster hash: aa0c2...284
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #16 Skrevet 13. februar 2017 Min 12-åring spiller nesten aldri, han er mer interessert i å drive med fysisk aktivitet ute. Men han har fått lov til å spille et spill med 18-årsgrense. Husker ikke hva det heter, men det er et sånt hvor man skal skyte zombier. GTA får han absolutt ikke lov til å spille fordi der er det ufyselig ting som voldtekt (har jeg hørt)? og at det er om å gjøre å drepe så mange sivile som mulig, på verst mulige måter osv. (?) Jeg har også barn som er over 18 (som heller ikke er særlig interessert i dataspill) det er derfor vi har det andre 18-årsspillet, så han har spilt med eldre søsken. Jeg syns egentlig det er ok, men man må altså se an hvert enkelt spill og vurdere hvordan det vil påvirke ditt barn. Anonymous poster hash: 55f46...ef7
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #17 Skrevet 13. februar 2017 Vi har en veldig god dialog ang spill og nett til vår trettenåring. Han får lov å spille gta mm, men innenfor visse regler som blir respektert. Vi foreldre mangler kunnskap om spillene barna spiller og setter oss ikke inn i det. Vi vet hvor vondt det er å være utenfor så vi gir etter for at barna skal slippe å oppleve det. Jeg mener det viktigste er en god og ekte dialog med barnet for å kunne fange opp alt som ikke er greit. Anonymous poster hash: 699d9...86c Når dere gir etter setter dere samtidig andre barn "utenfor". Bedre om foreldre sammen utviser integritet, men her i huset er ikke "alle andre" noe argument uansett. Det minste dere bør gjøre er å faktisk sette dere inn i disse spillene hvis dere lar barna spille. Bare da kan dere ta et informert valg om å se bort fra aldersgrenser. Anonymous poster hash: 06c1f...c49
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #18 Skrevet 13. februar 2017 Jeg synes ikke det trenger å være svarthvitt, det er stor forskjell på de forskjellige spillene med 18-årsgrense, og det er stor forskjell på barn. Noen tåler det fint, andre har større problemer med å skille mellom spill/film og virkelighet. Dersom mitt barn faktisk var den eneste som ikke fikk lov, så hadde jeg vurdert det sterkere (men da etter å ha sjekket med de andre foreldrene at det stemte), men måtte fortsatt ha tatt en individuell vurdering med tanke på akkurat mitt barn. Nå er det ikke så veldig vanlig at de spiller slike spill i den alderen her, og det er jeg egentlig veldig glad for. Anonymous poster hash: c8efe...e6f
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #19 Skrevet 13. februar 2017 Når dere gir etter setter dere samtidig andre barn "utenfor". Bedre om foreldre sammen utviser integritet, men her i huset er ikke "alle andre" noe argument uansett. Det minste dere bør gjøre er å faktisk sette dere inn i disse spillene hvis dere lar barna spille. Bare da kan dere ta et informert valg om å se bort fra aldersgrenser. Anonymous poster hash: 06c1f...c49 Det siste avsnittet mitt var ment om oss foreldre generelt. Jeg gjør setter meg inn i spillene, spiller sammen med barna og setter grenser etter hva jeg mener er greit for mine barn. Reglene i alle hjem er forskjellige og det vet barn. Mine spiller gta offline og uten våpenbruk. De blir også indoktrinert om hvordan samfunnet vi lever i er og hvorfor disse spillene ikke er ok. Forøvrig er det et stort spenn på hva som er akseptabelt fra generasjon til generasjon. Din bestemor hadde ikke likt Rambo, mens det er vanlig underholdning i denne generasjonen. Jeg kjemper ikke for at barn skal spille spill de ikke er gamle nok til å spille, men jeg mener at så lenge barna følges opp forsvarlig og har en god dialog hjemme rundt dette med spill så trenger ikke aldersgrensen og være absolutt. Anonymous poster hash: 699d9...86c
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #20 Skrevet 13. februar 2017 Det siste avsnittet mitt var ment om oss foreldre generelt. Jeg gjør setter meg inn i spillene, spiller sammen med barna og setter grenser etter hva jeg mener er greit for mine barn. Reglene i alle hjem er forskjellige og det vet barn. Mine spiller gta offline og uten våpenbruk. De blir også indoktrinert om hvordan samfunnet vi lever i er og hvorfor disse spillene ikke er ok. Forøvrig er det et stort spenn på hva som er akseptabelt fra generasjon til generasjon. Din bestemor hadde ikke likt Rambo, mens det er vanlig underholdning i denne generasjonen. Jeg kjemper ikke for at barn skal spille spill de ikke er gamle nok til å spille, men jeg mener at så lenge barna følges opp forsvarlig og har en god dialog hjemme rundt dette med spill så trenger ikke aldersgrensen og være absolutt. Anonymous poster hash: 699d9...86c Ok. Da misforstod jeg. Beklager. Jeg lar barna her noen ganger se filmer de er for små til, men da bare hvis jeg har sett filmen selv først og vet de har glede av den. Jeg synes ikke alltid det er god korrelasjon mellom aldersgrenser og handling. For eksempel har Gremlins (som 13-åringen synes er urkomisk) 16årsgrense, mens hungergames (hvor barn dreper barn, og sønnen min er fornuftig nok til selv ikke å ville se) bare har 11årsgrense. 18årsgrense er uaktuelt, både på spill og film. Anonymous poster hash: 06c1f...c49
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #21 Skrevet 13. februar 2017 Det siste avsnittet mitt var ment om oss foreldre generelt. Jeg gjør setter meg inn i spillene, spiller sammen med barna og setter grenser etter hva jeg mener er greit for mine barn. Reglene i alle hjem er forskjellige og det vet barn. Mine spiller gta offline og uten våpenbruk. De blir også indoktrinert om hvordan samfunnet vi lever i er og hvorfor disse spillene ikke er ok. Forøvrig er det et stort spenn på hva som er akseptabelt fra generasjon til generasjon. Din bestemor hadde ikke likt Rambo, mens det er vanlig underholdning i denne generasjonen. Jeg kjemper ikke for at barn skal spille spill de ikke er gamle nok til å spille, men jeg mener at så lenge barna følges opp forsvarlig og har en god dialog hjemme rundt dette med spill så trenger ikke aldersgrensen og være absolutt. Anonymous poster hash: 699d9...86c Og nei, Rambo er ikke vanlig underholdning i denne generasjonen, det nekter jeg å godta. Unger har ingenting med Rambo å gjøre. Anonymous poster hash: c37c9...ac4
MTF Skrevet 13. februar 2017 #22 Skrevet 13. februar 2017 Har en gutt i 7. klasse (12-åring) som heldigvis ikke spiller annet enn Fifa - men vi hadde ikke latt han få spille spill med 18-års grense. Det hadde vi vært beinharde på.Tilsvarende på filmer med 18-års grense, de får han ikke se. Han har heller ikke fått sett filmer med 16-års grense så langt.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #23 Skrevet 13. februar 2017 Vi sier nei og så later vi som om vi ikke vet hva de gjør hos andre. De må ha noen regler å bryte og skal få ha gleden over å kunne klage på håpløst strenge goreldre noen ganger. Anonymous poster hash: 40481...8d8 Samme her! Anonymous poster hash: 14d15...1a0
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #24 Skrevet 13. februar 2017 Når dere gir etter setter dere samtidig andre barn "utenfor". Bedre om foreldre sammen utviser integritet, men her i huset er ikke "alle andre" noe argument uansett. Det minste dere bør gjøre er å faktisk sette dere inn i disse spillene hvis dere lar barna spille. Bare da kan dere ta et informert valg om å se bort fra aldersgrenser. Anonymous poster hash: 06c1f...c49 Vi prøvde å ta opp bl. a dataspill og aldersgrenser på foreldremøtet. Jeg spurte om det stemte som min sønn sa at "alle de andre i klassen får lov". Å joda. Samtlige av gutteforeldrene på møtet lot barna sine spille disse spillene... Anonymous poster hash: 4e6bc...37c
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #25 Skrevet 13. februar 2017 Vi prøvde å ta opp bl. a dataspill og aldersgrenser på foreldremøtet. Jeg spurte om det stemte som min sønn sa at "alle de andre i klassen får lov". Å joda. Samtlige av gutteforeldrene på møtet lot barna sine spille disse spillene... Anonymous poster hash: 4e6bc...37c Og da sa du selvsagt "syns dere ikke det er betenkelig? Lurer dere ikke på hva som er grunnen til at grensene er satt som de er?" Anonymous poster hash: 14d15...1a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå