Gå til innhold

Finansiering av påbygging av hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags lån kan man få til å bygge på huset? Hvordan beregner de hvor mye en kan låne til det?

Anonymous poster hash: f4e8e...20c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med dere har huslån fra før av, da er det 'bare' å be om refinansiering av lånet. Hva renter blir, kommer helt an på den nye verdivurdering av huset deres. Vi gjorde for en tid tilbake, da lå det nye lånet innenfor 75% av verdivurdering ( som banken selv sjekket ut for oss. Hvis de ikke gjør det, bare ta kontakt med en eller annen megler. De utfører det som regel gratis ), og da beholdt vi den samme renter. Og bandt den like greit i 10 år med fast renter på 'bare' 2,8%.

Anonymous poster hash: ca713...1d7

Skrevet

Tror man må ha byggelån. Nå har ikke megler lov lenger til å gjøre en verdivurdering på bygg som ikke eksisterer enda, det må en takstmann inn i bildet og gjøre en forhåndstakst. Da må man ha klart tegninger på hvordan påbygget skal bli, det holder som regel med en forenklet tegning.

Anonymous poster hash: 473c9...8c9

Skrevet

Tror man må ha byggelån. Nå har ikke megler lov lenger til å gjøre en verdivurdering på bygg som ikke eksisterer enda, det må en takstmann inn i bildet og gjøre en forhåndstakst. Da må man ha klart tegninger på hvordan påbygget skal bli, det holder som regel med en forenklet tegning.

Anonymous poster hash: 473c9...8c9

Så lenge man ikke bygge nytt hus kun påbygging, så trenger man ikke å ta byggelån. Byggelån er dessuten mye dyrere.

Tror du misforstår HI her. Slik som jeg tolker teksten hennes, så har de bare tenkt å utvide boligen deres, og da er det billigst å refinansiere nåværende boliglån. Og da kan verdivurdering utføres av megler eller banken selv.

Jeg overtok barndomshjemmet mitt for 6 år siden, og da utvidet vi huset med 1 stor anneks på ca 90 kvm, alt på et plan, som mine foreldre bor i. Da refinansierte vi bare boliglånet. Ingen byggelån.

Anonymous poster hash: ca713...1d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...