Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg ang kjøtt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg vet at dette ikke har noe med temaet å gjøre, men kutt ned på det kjøtt forbruket!!! Å kutte med på produksjonen av kjøtt er det viktigste man kan gjøre for å redde klimaet!! I tilleg til de stakkars dyra! Anbefaler alle å lese om kjøtt og hvor mye det skader naturen. Hvis noen her er opptatt av miljøet så er det ikke å kjøpe bil som ikke forurenser, som er det beste p gjøre!! Kutt ned på kjøttforbruket!!!

Anonymous poster hash: 252b6...47c

Hi, kjøtt som er tint bør brukes innen et døgn, så du burde stekt det opp i går slik noen over her foreslo. Da kan det stå et døgn til i kjøleskapet.

Anonymous poster hash: 29b07...488

Kommer helt an på innpakning. Er det vakuumpakket fra butikk med 4 dager holdbarhet når du fryser det, er det fortsatt 4 dager holdbarhet når det tines. Dessuten er kjøttet neppe tint om det har ligget i kjøleskap siden i går. Ikke rart det kastes mye mat med de reglene som dere har ang mat. Bruk øyne, nese og fingre. Se på maten, ta på maten og lukt på den. Drit i datostempling.

Annonse

Hi, kjøtt som er tint bør brukes innen et døgn, så du burde stekt det opp i går slik noen over her foreslo. Da kan det stå et døgn til i kjøleskapet.

Kjøtt tåler mye mer enn det. Så lenge det skal varmebehandles før du spiser det kan det ligge noen dager i kjøleskapet uten at du merker noen forskjell. Det går fint å fryse det igjen også men smaken kan forringes litt.

Anonymous poster hash: dde02...b69

Jeg vet at dette ikke har noe med temaet å gjøre, men kutt ned på det kjøtt forbruket!!! Å kutte med på produksjonen av kjøtt er det viktigste man kan gjøre for å redde klimaet!! I tilleg til de stakkars dyra! Anbefaler alle å lese om kjøtt og hvor mye det skader naturen. Hvis noen her er opptatt av miljøet så er det ikke å kjøpe bil som ikke forurenser, som er det beste p gjøre!! Kutt ned på kjøttforbruket!!!

Anonymous poster hash: 252b6...47c

Sikkert mange som kan kutte ned på kjøttforbruket. Jeg spiser nok fisk, og kan ikke spise skalldyr, og nesten ikke noe av de typiske vegetabilske proteinkildene. Jeg må også begrense inntak av nøtter.

Da er det ikke mye annet igjen enn kjøtt som god nok proteinkilde. Men jeg bruker ikke kylling eller svin, jeg unngår oppdrettsfisk, jeg velger økologisk der jeg kan og jeg velger aller helst lam eller vilt. Jeg har dessuten den raskeste metabolske typen, så jeg er helt avhengig av å spise nok proteiner til hvert eneste måltid. Levde nesten helt vegetarisk for en god del siden, eneste som skjedde da var at jeg fikk mindre og mindre energi og la mer og mer på meg. Jeg velger å ikke spise meg syk. Men det betyr ikke at jeg ikke tenker miljø likevel.

Ikke har jeg bil, jeg tar knapt offentlig kommunikasjon, ikke reiser jeg noe, og ikke kjøper jeg stadig nytt i hjemmet eller av klær/bruksting. Bor i en liten leilighet og er nøye på å slå av lys i rom som ikke er i bruk. Bor du i hus? Har dere mer plass enn dere strengt tatt trenger? Har du bil? Reiser du ofte med andre drivstoffdrevne fremkomstmidler? Har familien flere biler, eller båt eller motorsykkel? Har dere hytte? Reiser dere på ferie med bil, tog, båt eller fly? Pendler du til jobb? Har du mer klær og andre ting enn du egentlig trenger? Har du en jobb som ikke belaster miljøet?

Du kan opprette en egen tråd om du ønsker å ta opp temaet overforbruk av kjøtt, istedenfor å messe her med altfor mange og provoserende utropstegn. Du mener sikkert godt, men måten du velger å uttrykke deg på gjør dessverre at du oppnår at folk får motstand til det du sier istedenfor å lytte til budskapet du kommer med. Start en egen tråd så slipper du å avspore andre tråder.

Stekt kjøtt kan oppbevares minst fire dager i kjøleskap, og varmes opp igjen to ganger!

Kommer helt an på innpakning. Er det vakuumpakket fra butikk med 4 dager holdbarhet når du fryser det, er det fortsatt 4 dager holdbarhet når det tines. Dessuten er kjøttet neppe tint om det har ligget i kjøleskap siden i går. Ikke rart det kastes mye mat med de reglene som dere har ang mat. Bruk øyne, nese og fingre. Se på maten, ta på maten og lukt på den. Drit i datostempling.

Kjøtt tåler mye mer enn det. Så lenge det skal varmebehandles før du spiser det kan det ligge noen dager i kjøleskapet uten at du merker noen forskjell. Det går fint å fryse det igjen også men smaken kan forringes litt.

Anonymous poster hash: dde02...b69

Stekt kjøtt kan oppbevares minst fire dager i kjøleskap, og varmes opp igjen to ganger!

Jeg er ikke spesielt nøye med datostemplingen, bruker nesa for å lukte og andre sanser for å bedømme mat.

Min erfaring er at det som tines ikke tåler særlig lenger enn et døgn, heller ikke det vakumpakkede. Jeg har hørt det som hevdes her, men hver gang jeg har prøvd har det vist seg at kjøttet var surt, selv om det var fryst ned før datoen gikk ut.

Jeg kan drøye kjøtt i kjøleskapet to dager etter det er stekt, men det er også maks, for etter det kjenner jeg altfor godt "gammelsmak" på det og at fettet har endret smak mot det harske også. Eneste unntaket jeg er pinnekjøtt, det greier jeg å spise også etter tre dager. Å varme opp igjen kjøtt mer enn en gang gir det også en smak som jeg ikke greier.

Ting som har vært tint og så fryst en gang til kjenner jeg også så tydelig smaksforskjell på at det ikke går ned.

Jeg er ikke spesielt sær på ting og kan fint spise mat langt over datostemplingen. Men jeg har veldig god luktesans og det påvirker smakssansen, så jeg kjenner nok smaksendringene tidligere enn en del andre. Men de fleste jeg står nær kjenner endring i smak på mat om noe har stått i to dager, så jeg tror ikke jeg er så unik, akkurat.

Jeg kaster lite mat, for jeg tilpasser bruken etter det som passer meg.

Jeg er enig i at altfor mange kaster mat ukritisk.

Jeg er ikke spesielt nøye med datostemplingen, bruker nesa for å lukte og andre sanser for å bedømme mat.

Min erfaring er at det som tines ikke tåler særlig lenger enn et døgn, heller ikke det vakumpakkede. Jeg har hørt det som hevdes her, men hver gang jeg har prøvd har det vist seg at kjøttet var surt, selv om det var fryst ned før datoen gikk ut.

Jeg kan drøye kjøtt i kjøleskapet to dager etter det er stekt, men det er også maks, for etter det kjenner jeg altfor godt "gammelsmak" på det og at fettet har endret smak mot det harske også. Eneste unntaket jeg er pinnekjøtt, det greier jeg å spise også etter tre dager. Å varme opp igjen kjøtt mer enn en gang gir det også en smak som jeg ikke greier.

Ting som har vært tint og så fryst en gang til kjenner jeg også så tydelig smaksforskjell på at det ikke går ned.

Jeg er ikke spesielt sær på ting og kan fint spise mat langt over datostemplingen. Men jeg har veldig god luktesans og det påvirker smakssansen, så jeg kjenner nok smaksendringene tidligere enn en del andre. Men de fleste jeg står nær kjenner endring i smak på mat om noe har stått i to dager, så jeg tror ikke jeg er så unik, akkurat.

Jeg kaster lite mat, for jeg tilpasser bruken etter det som passer meg.

Jeg er enig i at altfor mange kaster mat ukritisk.

Bakgrunnen for innlegget mitt var "farlig" og ikke nødvendigvis smak. Jeg har også god luktesans og stoler derfor helt på den i forhold til mat. Jeg orker feks ikke oppvarmet mat med kjøttdeig i, unntaket er taco hvor krydderet er med og konserverer maten. Men jeg vet også at ingen av de store kokkene ville spist biffen på det tidspunktet hvor butikken sier at datoen er ute, fordi det er for langt unna modning. Kylling derimot er jeg skeptisk til fordi det lukter så ille også innenfor holdbarhetsdato. 

Bakgrunnen for innlegget mitt var "farlig" og ikke nødvendigvis smak. Jeg har også god luktesans og stoler derfor helt på den i forhold til mat. Jeg orker feks ikke oppvarmet mat med kjøttdeig i, unntaket er taco hvor krydderet er med og konserverer maten. Men jeg vet også at ingen av de store kokkene ville spist biffen på det tidspunktet hvor butikken sier at datoen er ute, fordi det er for langt unna modning. Kylling derimot er jeg skeptisk til fordi det lukter så ille også innenfor holdbarhetsdato. 

Kylling spiser jeg ikke, så det har jeg ikke erfaring med. Men jeg har flere ganger opplevd å bli dårlig i magen av kjøtt som var innenfor den fristen du og en annen over bruker, så da holder jeg meg til den grensen jeg vet fungerer for min mage. Og der har nesen min egentlig fortalt meg at jeg ikke burde spise det, men andre har påstått at det har vært ok. Så jeg stoler på egen nese :) Jeg kjøper ofte kjøtt på halv pris den dagen det går ut på dato, biff o.l. lar jeg gjerne ligge noen dager ekstra før jeg fryser dem, nettopp for å mørne kjøttet mer.

Men å være mer forsiktig med oppvarming osv. er jo ikke noe problem, jeg lager den maten jeg/vi trenger og spiser ev. rester dagen etter. Da blir det ikke kastet noe :)

Om kjøttet fortsatt har frossen kjerne så kan du fryse det igjen, men det beste er om du lar det ligge i kjøleskapet og bruker det i løpet av 1-5 dager avhengig av innpakking.

La tinet kjøtt ligge i opptil 5 dager?? :sjokkert:

Anonymous poster hash: 323d0...455

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...