Gå til innhold

For og i mot egg og sæddonasjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ulike tanker hos meg i forhold til sæd og egg donasjon,som kristen så er jeg i mot det.Men i forhold til å unngå videreføring av arvelig syndrom, så blir jeg mer glad for muligheten det kan gi i fremtiden.

Alle ønsker jo friske barn, men som alle vet så kan en ikke garantere det når en blir gravid.

Angående syndrom, så kjenner de aller fleste kun til down syndrom. Men her ble det sotos syndrom.

Og siden det er en mulighet for videreføring av syndromet med 50 %, så kan muligheten for sæd eller eggdonasjon gjøre at hun slipper å videreføre det til eventulle egne barn i fremtiden, mitt barn er ikke psykisk utviklingshemmet.

Jeg vet at det blir dobbelmoralsk når jeg egentlig er i mot det i noen fora, men kan være positiv til det samme i forhold til eget barn.

Det er uansett mange år til det blir aktuelt med eventuelle barn hos henne.

Anonymous poster hash: 1b1a9...97a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er mot sæddonasjon til enslige kvinner. For barn trenger to foreldre. Særlig gutter, som trenger fedre for å kunne bli menn. En enslig mor vil aldri kunne lære sin sønn hvordan man blir til en mann. 

Anonymous poster hash: f1acc...bd4
Skrevet

Jeg er mot sæddonasjon til enslige kvinner. For barn trenger to foreldre. Særlig gutter, som trenger fedre for å kunne bli menn. En enslig mor vil aldri kunne lære sin sønn hvordan man blir til en mann.

Så en mor som mister sin ektemann er en udugelig forelder fordi hun ikke kan lære sin sønn å bli en mann?

Akkurat det samme, for gutten vokser jo opp uten far...

Jeg er glad noen er egg og sædceller donorer.

Selv kunne jeg ikke vært det, for jeg ville blitt hal av å tenkte på at jeg kunne hatt ett biologisk barn der ute.

Anonymous poster hash: 7c920...887

Skrevet

Barn trenger rollemodeller av begge kjønn, det er jeg enig i. Men at en mor ikke kan lære sønn sin og være en bra mann er dummeste jeg har hørt, mange fedre er ikke verdt merkelappen mann eller pappa. Tror mor kan lære en gutt om hvordan man skal være mann ved å ikke finne seg i alt fra en dårlig partner.

Anonymous poster hash: 647a6...3f0

Skrevet

Litt imot, barn har behov for å vite opphavet sitt. Pluss skummelt at det kan være så mange halvsøsken der ute uten å vite det. Men skjønner ønsket om å få barn også, men syntes litt synd på barnet om de sliter med å takle det senere.

Anonymous poster hash: 647a6...3f0

Skrevet

For så lenge det er åpen donor (dvs ikke helt anonym donor). Men jeg mener vel at minst halvparten av genene bør komme fra de vordende foreldrene.

Er også litt imot at single skal få hjelp - skal de få det bør de i alle fall "godkjennes" først (noe a la den prosessen adoptivforeldre må igjennom). Det er ekstremt ressurskrevende å ha barn, man bør ha en partner eller i det minste et solid nettverk.

Er ateist, så tenker kun på barnet, ikke bibelen ;-)

Anonymous poster hash: ad159...739

Skrevet

For en jævla hykler du er. Jeg kunne skrevet mer, men det var essensen.

Anonymous poster hash: 4c08d...2da

Skrevet

Hykler kanskje, men jeg ser jo saken fra begge kanter. Og får hun en mulighet til å slippe at sine barn arver syndromet,så vil jeg jo at hun skal få det. Saken blir personlig for meg.

Skrevet

Jeg er for begge deler, er ingen forskjell på dem.

Skrevet

Hykler kanskje, men jeg ser jo saken fra begge kanter. Og får hun en mulighet til å slippe at sine barn arver syndromet,så vil jeg jo at hun skal få det. Saken blir personlig for meg.

Det er dette som gjør deg så uspiselig. Uten din personlige erfaring ville du gått i protesttog som den gode kristne du er.

For din datter er det ok med eggdonasjon, alle andre er syndere som tukler med naturen?

Og bare for å spesifisere...jeg er kun veldig negativ til dine holdninger.

Skrevet

Så på grunn av at jeg er kristen,så kan jeg ikke ha et positivt syn på egg og sæd donasjon i enkelte tilfeller ? En kan ha to tanker i hodet samtidig. Men ellers er jeg veldig for at barn skal kjenne sitt opphav,og vite hvem som er mor og far.

Hadde jeg kunnet,så hadde jeg jo selvfølgelig gjort det jeg kunne for å unngå at hun ble født med et syndrom. Kan syndrom unngåes så er jo det flott.

Det gjøres vel allerede når det gjelder kjønnsbunden alvorlig sykdom.

Skrevet

Det er dette som gjør deg så uspiselig. Uten din personlige erfaring ville du gått i protesttog som den gode kristne du er.

For din datter er det ok med eggdonasjon, alle andre er syndere som tukler med naturen?

Og bare for å spesifisere...jeg er kun veldig negativ til dine holdninger.

Nå skjærer du alle kristne over en kam.

Anonymous poster hash: f54b7...7d0

Skrevet

For meg er det enkelt.

Jeg er så heldig å ha fått barn. Jeg vet også at jeg ville gått langt for å få barn dersom det hadde oppstått problemer,dette inkluderer både egg og sæddonasjon. Konklusjonen er at jeg ikke kan nekte noen som trenger det,det jeg ville brukt selv. Jeg er for, men ville helst brukt åpen donor.

Anonymous poster hash: f0e16...28b

Skrevet

For så lenge det er åpen donor (dvs ikke helt anonym donor). Men jeg mener vel at minst halvparten av genene bør komme fra de vordende foreldrene.

Er også litt imot at single skal få hjelp - skal de få det bør de i alle fall "godkjennes" først (noe a la den prosessen adoptivforeldre må igjennom). Det er ekstremt ressurskrevende å ha barn, man bør ha en partner eller i det minste et solid nettverk.

Er ateist, så tenker kun på barnet, ikke bibelen ;-)

Anonymous poster hash: ad159...739

Da burde alle godkjennes. Man er ikke automatiisk gode ressursterke foreldre selv om man er 2 stk

Anonymous poster hash: 21f8c...234

Skrevet

For.

Jeg er for øvrig enig i at du er hyklersk.

Anonymous poster hash: bdd9b...f62

Skrevet

Hvor i bibelen sier Jesus nei til egg og sæddonasjon?

Skrevet

Så på grunn av at jeg er kristen,så kan jeg ikke ha et positivt syn på egg og sæd donasjon i enkelte tilfeller ? En kan ha to tanker i hodet samtidig. Men ellers er jeg veldig for at barn skal kjenne sitt opphav,og vite hvem som er mor og far.

Hadde jeg kunnet,så hadde jeg jo selvfølgelig gjort det jeg kunne for å unngå at hun ble født med et syndrom. Kan syndrom unngåes så er jo det flott.

Det gjøres vel allerede når det gjelder kjønnsbunden alvorlig sykdom.

Så du er imot hvis det er et par som kkke kan få barn på den naturlige måten - enten pga dårlige egg eller sædceller?

Anonymous poster hash: 645e9...230

Skrevet

Jeg syns at par som har problemer med å bli gravide skal ha hjelp, men bare medinisk. Tette eggledere o.l.

Jeg er imot donorsæd og egg. Alle skal få vite om sitt genetisk opphav. Kvinner som blir gravid med en tilfeldig mann etter fuktig kveld på byen er noe som ikke kan forbys, men å legge til rette med donorer er feil i mine øyne.

Anonymous poster hash: 8471d...dad
Skrevet

Jeg syns at par som har problemer med å bli gravide skal ha hjelp, men bare medinisk. Tette eggledere o.l.

Jeg er imot donorsæd og egg. Alle skal få vite om sitt genetisk opphav. Kvinner som blir gravid med en tilfeldig mann etter fuktig kveld på byen er noe som ikke kan forbys, men å legge til rette med donorer er feil i mine øyne.

Anonymous poster hash: 8471d...dad

Er du mot lukket adopsjon også da?

Anonymous poster hash: bdd9b...f62

Skrevet

"jeg mener at et barn skal ha to foreldre, disse to skal leve sammen i harmoni og være genetisk opphav til barna"

Boble. Du som mener dette kan jo legge engasjementet ditt i samlivsbrudd først og fremst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...