Gå til innhold

Ta opp forbrukslån til oppussing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om å ta opp et forbrukslån for å pusse opp/gjøre ferdig huset vårt?

Vi kan ikke låne på huset i første omgang, dette har noe med at vi kun har litt over 15% egenkapital.(vi har i tillegg brukt egenkapital utover dette til oppussing/bygging.

Inntekten derimot, er ganske bra. Vi tjener ca 1.350 tilsammen.

Vi har vel egentlig kommet dit at vi tenker p gjøre ferdig endel av det som gjenstår, og kan anslå at det kan ligge på rundt 300 000kr +/-.

Tenker at vi kan etter oppussingen få ny prisvurdering og få innbakt forbrukslånet inn i huset. Men er redd dette er "dårlig" Deal for banken at de ser vi ønsker å refinansiere et oppussingslån..

Hva tenker dere som kan noe om dette?

Anonymous poster hash: 10494...ef5

Skrevet

Hva med heller å spare en stund? Hvis dere tjener så godt vil dere ha råd til å sette av penger hver måned fremfor å betale dobbelt så mye pga renter.

Anonymous poster hash: 003f4...583

Skrevet

Ser den, men den oppussingen vi skal gjøre innebærer en relativt stor operasjon som må gjøres i en håndvending, dette pga totalendring av planløsning, fasadeendring etc. Dette betyr at vi ikke kan ta litt og litt av gangen, og om vi skal spare opp til dette så vil jo det likevel kreve tid av oss mtp trivselen per idag.

Ikke at det er krise å bo slik vi gjør nå, men hadde gjort mye for trivselen å endret det.

Kjenner du til hva banken syns om slike økonomiske løsninger? Jeg er helt sikker på at ny prisvurdering vil føre til at vi kan få det inn i huslånet, så vil jo kun være for en mellomfase og ikke 10 år fremover..

Skrevet

Sjeldent at verdine på boligen stiger like mye som du har lagt inn i det.

Bruker du 300 000 kr på nytt bad vil ikke vedien stige med 300 000 kr. Og dere blir sittende med forbrukslånet mye lenger enn dere hadde trodd og betaler mye mer enn dere hadde trengt.

Spar heller først. Tar vel ikke så lang tid med deres lønn?

Anonymous poster hash: 17dd0...9fe
Skrevet

Vi har ca 800' og kunne lett spart 150' per år.

Ville aldri tatt opp forbrukslån for å pusse opp - ville heller ventet den tiden det tar å spare pengene.

Men så hadde jeg heller aldri kjøpt ett tv med forbrukslån, så..

Skrevet

Spar!

Vi har "bare" 900 000, men har spart / sparer til oppussing. 2016: ny kledning og utvendig maling, 2017: lite bad, 2018: kjøkken osv.

Anonymous poster hash: 068eb...1c3

Skrevet

Nei, nei, nei. Aldri forbrukslån

Anonymous poster hash: f550d...b5d

Skrevet

Med mindre huset er ubeboelig bør dere heller vente til dere har spart pengene. Med deres inntekt går vel det greit på et år. Bruk heller den tiden på å planlegge prosjektet.

Anonymous poster hash: cde3c...16e

Skrevet

Folk skjønner jo ikke konseptet "har ikke råd" lenger. Argumenterer som barn ("men jeg har jo LYST på"), i beste fall som fjortiser ("men jeg blir så ULYKKELIG uten et nytt bad!!!").

Vil ikke banken gi deg mer lån, og har du ikke klart å spare opp, nei da har du faktisk ikke finansielle midler til å pusse opp! Forbrukslån er en ELENDIG løsning, er bare folk med eksesterende eller fremtidig skakkjørt økonomi som velger en så dum "løsning".

Anonymous poster hash: 6a158...502

Skrevet

Takk for svar, ser det kan virke som om vi tenker langvarig forbrukslån i banken- men vi tenker kun i oppussingsfasen, slik at huset kan ferdigstilles og verdien økes slik at lånet bakes inn i ordinært huslån.

Vi bor i et sentralt og lett omsettelig område og kan derfor være sikker på at boligen øker sin verdi ved sin ferdigstillelse.

Vi har forøvrig brukt alt vi har av midler de siste 2 årene på å komme dit vi er idag, men siste operasjon kreves at alt gjøres i en håndvending dessverre. Huset er såklart ikke ubeboelig, men for trivselsnivået hadde det vært svært behagelig å se en ende på dette nå, og ikke om 2 år. :-) 

Til deg over som har klart å spare 150 000 kr på en inntekt på 800, wow! Det tror jeg dessverre ikke er mulig for oss, selv om vi har høy inntekt betaler vi nok i skatter, samt at vi har flere barn enn folk flest, hvorav et par av de driver med relativt dyre idretter. Hvordan får du det til? Hva gikk på bekostning? Bare nysgjerrig :-) 

HI

Skrevet

Takk for svar, ser det kan virke som om vi tenker langvarig forbrukslån i banken- men vi tenker kun i oppussingsfasen, slik at huset kan ferdigstilles og verdien økes slik at lånet bakes inn i ordinært huslån.

Vi bor i et sentralt og lett omsettelig område og kan derfor være sikker på at boligen øker sin verdi ved sin ferdigstillelse.

Vi har forøvrig brukt alt vi har av midler de siste 2 årene på å komme dit vi er idag, men siste operasjon kreves at alt gjøres i en håndvending dessverre. Huset er såklart ikke ubeboelig, men for trivselsnivået hadde det vært svært behagelig å se en ende på dette nå, og ikke om 2 år. :-)

Til deg over som har klart å spare 150 000 kr på en inntekt på 800, wow! Det tror jeg dessverre ikke er mulig for oss, selv om vi har høy inntekt betaler vi nok i skatter, samt at vi har flere barn enn folk flest, hvorav et par av de driver med relativt dyre idretter. Hvordan får du det til? Hva gikk på bekostning? Bare nysgjerrig :-)

HI

Uansett om dette er tenkt kortsiktig; nei!!

Hvorfor sier ikke banken ja til dette lånet nå? De vil vite hva en bolig stiger, så hvis de gir dette lånet etter oppussing, vil det være logisk at de gir det før oppussing også.

Du spør et spm, men ser du prøver å forsvare når folk ikke er enige med deg. Dette er ufornuftig!

Anonymous poster hash: 2643a...171

Skrevet

Uansett om dette er tenkt kortsiktig; nei!!

Hvorfor sier ikke banken ja til dette lånet nå? De vil vite hva en bolig stiger, så hvis de gir dette lånet etter oppussing, vil det være logisk at de gir det før oppussing også.

Du spør et spm, men ser du prøver å forsvare når folk ikke er enige med deg. Dette er ufornuftig!

Anonymous poster hash: 2643a...171

Banken (DNB) sier selvfølgelig at man ikke kan låne utover 85% av dagens verdi. Det er derfor de også sier at så fort det foreligger en ny prisvurdering av boligen så kan vi refinansiere huslånet vårt. 

HI

Skrevet

HI

Vi har to barn, bhg+sfo. Sparte ca 60' per år ved å ha smartere bilhold. Vi pendler ca 8mil hver per dag.

Vi betaler 15' ekstra på huslånet per mnd - har rammelån så betalt ned ca 255' siden sept 15 i ekstra kreditt.

Føler ikke det går på bekostning av noe. Vi har ingen dyre vaner -røyker/snuser ikke, bruker kanskje 1000kr per år i alkohol. Bruker tid, men lite penger på ferie - altså sjelden pakkereiser, men kjøper og planlegger selv. Kjøper nye klær/ting kun når det er nødvendig, ikke når vi har lyst på. Klart, vi har ingen dyre hobbyer, og ungene får ikke lov til å ha mer en en aktivitet per uke. De er heller ikke så store enda.

Jeg kunne glatt svidd av 100K+ for å få ett mer oppgradert hjem, med fler ting jeg har lyst på - men det føles ikke riktig når de tingene vi har fortsatt virker/er hele.

Så småting oppgraderer vi etterhvert, og ved behov. Da blir gleden når det blir gjort også større, føler jeg. Vi har ikke ett magasinhjem, men det er vårt og vi trives 😉

Kjenner mange som syns vi har sykt bra økonomi -men vi har jo ikke det, vi bare prioriterer annerledes enn dem 🙂 de 1000kronene venninna mi glatt svir av på hele sesonger på dvd per mnd ville gått rett i sparekassa hos oss 😉 vi er enige om hva vi ønsker oss, og akkurat nå er det, i likhet med dere, å bli ferdig med huset. Nå har vi råd, men ikke tid 🙈

Skrevet

Dere vil altså ta opp det mest ulønnsomme lånet som finnes for å ta opp mer lån. Hva KAN gå galt!

Særlig når dere ikke har mulighet til å spare opp penger pgs forbruk som ikke vil minke neste år.

Jeg ser en skalla mann med høy panne i din fremtid

Anonymous poster hash: a2950...15c

Skrevet

Dere vil altså ta opp det mest ulønnsomme lånet som finnes for å ta opp mer lån. Hva KAN gå galt!

Særlig når dere ikke har mulighet til å spare opp penger pgs forbruk som ikke vil minke neste år.

Jeg ser en skalla mann med høy panne i din fremtid

Anonymous poster hash: a2950...15c

😂😂😂

Anonymous poster hash: 8b345...e72

Skrevet

Banken (DNB) sier selvfølgelig at man ikke kan låne utover 85% av dagens verdi. Det er derfor de også sier at så fort det foreligger en ny prisvurdering av boligen så kan vi refinansiere huslånet vårt.

HI

Veldig bra at bankene ikke låner over 85% av verdien for tiden !

Vi lever i en boble. Hva skjer når prisene stangerer, eller i verste fall går ned, det kan absolutt skje. Minner en god del om startet av 90-tallet, folk har lån "til pipa" og er sårbar hvis feks inntekten til en av partene forsvinner.

Avdragsfrihet på lånet er ikke mulig heller når du har over 60% av verdien.

Ny verdivurdering. Bad til 300.000,- øker nødvendigvis ikke verdien med tilsvarende.

Råder dere til å spare først, iallefall noe ek, kanskje boligverdien går opp i mellomtiden også.

Anonymous poster hash: a6d59...c8b

Skrevet

Vi har to barn, bhg+sfo. Sparte ca 60' per år ved å ha smartere bilhold. Vi pendler ca 8mil hver per dag.

Vi betaler 15' ekstra på huslånet per mnd - har rammelån så betalt ned ca 255' siden sept 15 i ekstra kreditt.

Føler ikke det går på bekostning av noe. Vi har ingen dyre vaner -røyker/snuser ikke, bruker kanskje 1000kr per år i alkohol. Bruker tid, men lite penger på ferie - altså sjelden pakkereiser, men kjøper og planlegger selv. Kjøper nye klær/ting kun når det er nødvendig, ikke når vi har lyst på. Klart, vi har ingen dyre hobbyer, og ungene får ikke lov til å ha mer en en aktivitet per uke. De er heller ikke så store enda.

Jeg kunne glatt svidd av 100K+ for å få ett mer oppgradert hjem, med fler ting jeg har lyst på - men det føles ikke riktig når de tingene vi har fortsatt virker/er hele.

Så småting oppgraderer vi etterhvert, og ved behov. Da blir gleden når det blir gjort også større, føler jeg. Vi har ikke ett magasinhjem, men det er vårt og vi trives

Kjenner mange som syns vi har sykt bra økonomi -men vi har jo ikke det, vi bare prioriterer annerledes enn dem de 1000kronene venninna mi glatt svir av på hele sesonger på dvd per mnd ville gått rett i sparekassa hos oss vi er enige om hva vi ønsker oss, og akkurat nå er det, i likhet med dere, å bli ferdig med huset. Nå har vi råd, men ikke tid

Takk for et fint svar, jeg ser du prioriterer ganske likt som oss- vi kjører eldre biler uten for mye gjeld, og er absolutt opptatt av gjenbruk mellom barna- nedover. Men de eldste er nettopp kommet i tenårene og vokser ukontrollert og det er ikke alt som ikke kan kjøpes inn nytt da- særlig ikke sportsutstyret som må passe perfekt i størrelsene. Vi spiser så og si alltid hjemme, med få unntak i året når jeg og mannen setter av tid sammen, ellers lager vi alt fra bunnen av men er opptatt av gode råvarer som også kan koste litt.

Ingen røyke/snus her, men vi unner oss gjerne litt vin innimellom uten at det er de store summene.

Vi har gjort mesteparten selv av arbeidet på huset her, og har spart mye på det. Vi er ikke opptatt av at huset skal se ut som et boligmagasin, men det må være funksjonelt i den livsfasen vi er i nå.

Vi reiser kun på "storferie" ca hvert 3 år, ellers ferierer vi mye i Norge, og bruker mye tid på friluftsturer i telt, DNT hytter og har knapt overnattinger på hotell utenom jobbrelaterte opphold.

Har to barn i barnehage, og det går definitivt mest penger på de eldste og til idretten deres. De har en idrett, men deltar også på en sommeridrett som også krever noe ressurser av oss. 

Ellers så tenker jeg at skattenivået har mye å si om hva folk sitter igjen med hver mnd, og øvrige utgifter såklart. Jeg tror nok ikke vi får til å sette av så mye som du skisserer på relativt kort tid, men vi er kanskje dobbelt så mange i husstanden og flere utgifter relatert til dette. Feriepenger og evt restskatt vil såklart hjelpe på.

Holder på å hente inn anbud på siste jobben som skal gjøres, det vil gi oss et bedre tallmateriale for vurdering av evt fremdriften på saken. Men vi har holdt på i over 2 år med selve oppussingen, og i 3 år hvis man tar med prosjekteringen/planleggingen. Begynner å bli litt mettet ;) 

HI

Skrevet

Anonymous poster hash: 8b345...e72

Ingen fare, han hadde ikke så mye hår fra før av ;-P 

HI

• 5 måneder senere...
Skrevet
På 10.2.2017 den 22.58, Anonym bruker skrev:

Ingen fare, han hadde ikke så mye hår fra før av ;-P 

HI

Trur ho tenkte på Hallgeir Kvadsheim i "luksusfellen". 😉

Hadde aldri teke opp forbrukslån for å pusse opp for deretter å satse på å få det inn i huslånet. Er ikkje sikkert verdien av huset stig tilsvarande, og om de bur litt sentralt der prisane kan gå både opp og ned, så kan de risikere å sitte med skjegget i postkassa og eit stort og kjempedyrt lån. 

Skrevet

Reklame er fjernet fra tråden.

Kira, moderator 

Skrevet

Hadde jeg aldri gjort! 

Hi, hvorfor bruke penger du ikke har?

Spar heller.

Anonymkode: 42859...d75

Skrevet

Hi, du kan ikke skylde på "skatt". (Nesten) alle betaler skatt. Dere har rett og slett ikke råd til å gjøre den siste oppussingssjauen nå. Spar, og gjør det når dere får råd.

Anonymkode: 58a34...1d5

Skrevet

Herlighet. Jeg synes du skal ta forbrukslånet og deretter gå skikkelig på ræva med tvangssalg og full pakke, jeg. Det har du fortjent.

Skrevet

Tok dere opp forbrukslån hi?

Anonymkode: 20a64...c7e

Skrevet

Du må nesten snakke med banken din og eiendomsmegler om ting som dette. Vi kan ikke gjette om du vil oppnå det du ønsker. Forbrukslån er dyrt! Vi bruker det endel for å få ting ferdig, men det er ikke slik at banken hopper av glede og vi har en god del ekstrautgifter pga valgene våre. Nå tjener vi dog enda litt mer enn dere og vi bor på et veldig billig sted. Det gjør at lånet vårt ikke er veldig høyt, under 2,5 mill, men sikkerheten er jo også ræva lav og utrolig slitsom å forholde seg til i en renoveringsfase 

Anonymkode: d26de...ce1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...