Fru vims Skrevet 10. februar 2017 #26 Skrevet 10. februar 2017 Hva med å faktisk blande fløte i den brune posesausen da?😜 om du absolutt skal bruke posesaus. Hørtes tungvindt ut å bruke posefløte saus, om du vil gjøre det lettvindt
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #27 Skrevet 10. februar 2017 Lapskaus skal da inneholde brun saus! Slik er den lapskausen jeg er oppvokst med og fått servert alle steder. Min mor brukte riktig nok ikke posesaus, men laget selv. Vil uansett tro det ikke er noen krise å bruke posesaus som base, så lenge du smaker til med pepper, brunost osv. Virker som at flere her tenker på det vi her kaller brennsnut, som er grønnsaker og kjøtt kokt i tynn kraft. Anonymous poster hash: b905b...d18 Tror aldri jeg har sett brun saus i lapskaus noensinne. Anonymous poster hash: b45c9...0bb
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #28 Skrevet 11. februar 2017 Hehe altså. Man tar saus og kraft og hiver oppi en ferdig lapskausgrønnsaker frossen pose.høres jævelig ut.men det er jo nam! Også har jeg oppi høyrygg og røkt kjøttpølse pga barna Anonymous poster hash: ed3e3...35b Sorry, det hørtes skikkelig vemmelig ut! Ikke mye mer arbeid å lage skikkkelig lapskaus da... Anonymous poster hash: 03d9e...0ee
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #29 Skrevet 11. februar 2017 Det er kjempelettvint og godt Koker først 3 poser lapskausblanding, så blander jeg i 2 toroposer og ca en pose potetmos. Har i det jeg har av resten. Feks karbonader, røkte kjøttpølser, kotelettkjøtt eller det jeg ellers finner som kan passe. Potetrester osv Veldig lettvint når en skal fikse noe lettvint kjapt til mange Anonymous poster hash: 2bb90...a9c Sorry, men æsj!! Dere er iallefall ikke kresne, det skal dere ha! Anonymous poster hash: 03d9e...0ee
Himmel og hav Skrevet 11. februar 2017 #30 Skrevet 11. februar 2017 Lapskaus skal da inneholde brun saus! Slik er den lapskausen jeg er oppvokst med og fått servert alle steder. Min mor brukte riktig nok ikke posesaus, men laget selv. Vil uansett tro det ikke er noen krise å bruke posesaus som base, så lenge du smaker til med pepper, brunost osv. Virker som at flere her tenker på det vi her kaller brennsnut, som er grønnsaker og kjøtt kokt i tynn kraft. Anonymous poster hash: b905b...d18 Sjekk noen oppskrifter på nettet , da. Det som gjør at brun lapskaus ser ut som den har brun saus i seg er fordi man bruner kjøtt, og så bruner man løk, koker selvsagt ut av panna og slenger det i kjelen, og koker dette til det er mørt. Så har man i poteter og gulrøtter pluss evt andre grønnsaker og koker dette. Krafta som dannes når du koker kjøtt og løk blir brun av seg selv, og trenger absolutt ingen saus, hverken lagd på smør og mel eller av Toro. Brennsnut, lys lapskaus, suppelapskaus osv, er lagd på kjøtt som kokes uten å brunes først, så da blir den ikke brun.
skinnfilla Skrevet 11. februar 2017 #31 Skrevet 11. februar 2017 Nå skjønner jeg ingenting?! Bruker dere ikke brun saus i lapskaus? Aldri smakt noe annet jeg.. 🤔 Anonymous poster hash: 38eae...503 Lys lapskaus ; Koker høyrygg av okse og gjerne et par kraftbein. Kutter opp masse grønnsaker ( kål,kålrot,gulrot,selleri , purre og potet) Tar opp kjøttet etter 3-4 timer, har grønnsakene i krafta, kutter kjøtt og har i. Koker i ca1 time.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #32 Skrevet 11. februar 2017 Oi, glad jeg aldri har fått servert dette noe sted. Hos oss er lapskaus kjøtt av svin, lam eller okse. Kokt til det faller fra hverandre. Kraften fra dette brukes til koking av grønnsaker, potetene kokes "ihjel" og jevner kraften, kjøttet tilsettes i små biter, dryss over persille og server. Toroposer er aldri en god løsning, toroposer OPPI lapskaus høres forferdelig ut! Anonymous poster hash: 6ceda...056
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #33 Skrevet 11. februar 2017 Man har da ikke saus i lapskaus. "Sausen" er jo poteter som har gått i oppløsning,vann, kraft fra kjøttet og grønnsakene, litt buljong og krydder. Ikke posesaus...jeg er ikke kresen, men æsj. Hi her Jeg liker ikke buljong 🙁 Anonymous poster hash: ed3e3...35b
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #34 Skrevet 11. februar 2017 Sorry, det hørtes skikkelig vemmelig ut! Ikke mye mer arbeid å lage skikkkelig lapskaus da... Anonymous poster hash: 03d9e...0ee Haha vemmelig ut? Grønnsaker og saus er ikke veldig crazy Anonymous poster hash: ed3e3...35b
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2017 #35 Skrevet 11. februar 2017 Haha vemmelig ut? Grønnsaker og saus er ikke veldig crazyAnonymous poster hash: ed3e3...35b Jo, når du drukner alt i saus høres det gyselig ut. Det må jo smake høgg? Anonymous poster hash: 03d9e...0ee
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #36 Skrevet 12. februar 2017 Nå er ikke jeg noe geni på middagslagingen, men bruker av og til å ha svenske kjøttbullar(ferdigkjøpte.) Pleier da å blande kjøttkakesaus og fløtesaus (fra Toro). Smaker upåklagelig. Lapskaus har jeg aldri laga, selv om jeg nærmer meg 50 () Men skjønner ikke hvorfor hi får pes her for å lage lapskaus med brun saus. Er ikke brun saus en viktig ingrediens i brun lapskaus? Mamma pleide å lage det.... Her lager mannen lys lapskaus, og det er visst en annen variant der most potet utgjør sausen. Håper maten smakte, og god bedring hi! Brun saus på pose inneholder jevning (mel), og fløtesaus inneholder mel og melkeprodukt. Lapskaus er helt fritt for mel og melk. Det er bruningen av storfekjøtt og evt løk som gjør den brun, og sundkokte poteter som gjør den tykkere. Lapskaus er kjøtt, grønnsaker og buljong/fond/kraft og krydder. Det er jo ikke noe enklere å lage det med saus enn med fond, og fond smaker mye bedre enn posesaus. Når jeg lager det kjapt og barnevennlig, bruker jeg 2 poser tint lapskausblanding, 2 fondcups, drøyt 0,5 l kokende vann, 1 pk røkt pølse og litt pepper. Hvis man har laget med for mye vann, kan man tilsette litt melkefri potetmospulver for å tykne den. Anonymous poster hash: b93ce...6d4
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #37 Skrevet 12. februar 2017 Jo, når du drukner alt i saus høres det gyselig ut. Det må jo smake høgg? Anonymous poster hash: 03d9e...0ee Er du et barn eller ? 😂"Æsj, jeg liker ikke!" Føøøør du har smakt? 😆 altså, den sausen er en bitteliten del av gryta Anonymous poster hash: ed3e3...35b
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #38 Skrevet 12. februar 2017 Er du et barn eller ? 😂"Æsj, jeg liker ikke!" Føøøør du har smakt? 😆 altså, den sausen er en bitteliten del av gryta Anonymous poster hash: ed3e3...35b Det er bare det at de som har spist og liker ordentlig lapskaus, og som ikke synes posesaus er digg, kan forestille seg at det er en grell kombinasjon... Anonymous poster hash: b93ce...6d4
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #39 Skrevet 12. februar 2017 Det er bare det at de som har spist og liker ordentlig lapskaus, og som ikke synes posesaus er digg, kan forestille seg at det er en grell kombinasjon... Anonymous poster hash: b93ce...6d4 Så teit 😅 din lapskaus er nok den eneste som duger! 😁 Anonymous poster hash: ed3e3...35b
Yellow Brick Road Skrevet 12. februar 2017 #40 Skrevet 12. februar 2017 Nå ble det jo godt, så da spiller det ingen rolle hva andre mener. Jeg ville likevel ikke kalt kjøtt, grønnsaker og poteter i brun saus for lapskaus, men for en eller annen form for gryterett, og det kan være godt det, uansett om sausen er Toro eller ikke. I mine øyne er "lapskaus" med brun saus noe man får på dårlige veikroer / kafeer som tar snarveier når det gjelder maten. Det er også lov, men det er juks å kalle det lapskaus.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #41 Skrevet 12. februar 2017 Er du et barn eller ? "Æsj, jeg liker ikke!" Føøøør du har smakt? altså, den sausen er en bitteliten del av grytaAnonymous poster hash: ed3e3...35b Det høres vel mer ut som du er et barn her, og elendig på kjøkkenet. Skal ikke ha mye fantasi for å forestille seg at det smaker vondt. Det er jo ikke lapskaus, men saus med grønnsaker og kjøtt OG pølse i?? Anonymous poster hash: 03d9e...0ee
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2017 #42 Skrevet 12. februar 2017 Lapskaus som min mormor lagde den og som jeg nå lager den: Høyrygg i terninger brunes og pannen kokes ut etterpå. Ha på vann så det så vidt dekker kjøttet. kokes til det er mørt. Ha så i oppkuttede poteter og grønnsaker. Og husk disse slipper vann så vær forsiktig med å helle på mer. Kok så til grønnsakene også er møre. Tykk brun lapskaus er digg. Og når du først skal lage det så ta deg god tid og lag den ordentlig Anonymous poster hash: 4c7b4...f43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå