Gå til innhold

Ser de alltid alt på MR?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker hvis nerver er i klem osv, vil de garantert se det på MR? Har tatt en MR og lurer litt. Fastlegen henviste bare, og han som tok MR tok bare MR. Ingen har pratet med meg om noe som helst.

Anonymous poster hash: ff695...fc3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan vel kanskje ikke se om nerver er i klem, men ved Mr av fex rygg og nakke kan de se om prolaps el forkalkninger gjør det sannsynlig at nerver kommer i klem.

Skrevet

Det vanlige når man tar MR et at en tar bilde og etter du har gått, er det en annen person son tolker bildene og sender svaret til den som har henvist, dvs fastlegen din. Hvis bildene ser bra ut hører du ikke nødvendigvis noe, men hvis det er noe galt hører du fra han. Ring og sjekk om de har fått svarene.

Anonymous poster hash: 4c0f1...2a2

Skrevet

De kan vel kanskje ikke se om nerver er i klem, men ved Mr av fex rygg og nakke kan de se om prolaps el forkalkninger gjør det sannsynlig at nerver kommer i klem.

Jeg tok av rygg og nakke, ja :) Finner de ikke noe, får jeg prøve noe annet da. Får strålende smerter i ryggen, og bena, og armene ut av det blå. Det kan jo være alt mulig.

Det vanlige når man tar MR et at en tar bilde og etter du har gått, er det en annen person son tolker bildene og sender svaret til den som har henvist, dvs fastlegen din. Hvis bildene ser bra ut hører du ikke nødvendigvis noe, men hvis det er noe galt hører du fra han. Ring og sjekk om de har fått svarene.

Anonymous poster hash: 4c0f1...2a2

Ja, det er det som skulle skje. Skulle ta 1 uke før jeg får svar så er tålmodig, men hører jeg ikke noe i løpet av neste uke får jeg vel ringe fastlegen.

Skrevet

Det er en egen profesjon å ta slike bilder som MR, CT, vanlig røntgen osv. Disse kalles for radiografer. De skal ikke tolkebildene, men legge tilrette for at de beste bildene blir tatt og at pasienten har det bra under omstendighetene. Selvsagt, ser de om noe er akutt når bildene blir tatt skal de kunne se dette, men det er ikke deres ansvar å tolke bildene. 

Det er opp til radiologen (en røntgenlege) å tolke bildene. Ved mange sykehus er det ikke nok radiologer, så med mindre det haster med svar, blir bildene sendt til utlandet for tolkning for så å bli videresendt til sykehus/fastlege igjen. 

Anonymous poster hash: 9f8ed...252
Skrevet

Ja, nå er tyding av MR-bilder blitt så avansert at de kan se om du er pervers eller ei, om du tenker mye på sex, eller eer normal, om du er forelsket eller ei. De kan til og med diagnostisere sinnssyke ved hjelp av MR. 

Anonymous poster hash: 7f6f1...07f
Skrevet

Det er en egen profesjon å ta slike bilder som MR, CT, vanlig røntgen osv. Disse kalles for radiografer. De skal ikke tolkebildene, men legge tilrette for at de beste bildene blir tatt og at pasienten har det bra under omstendighetene. Selvsagt, ser de om noe er akutt når bildene blir tatt skal de kunne se dette, men det er ikke deres ansvar å tolke bildene. 

Det er opp til radiologen (en røntgenlege) å tolke bildene. Ved mange sykehus er det ikke nok radiologer, så med mindre det haster med svar, blir bildene sendt til utlandet for tolkning for så å bli videresendt til sykehus/fastlege igjen. 

Ja... jeg vet det.

Skrevet

Vet du hvilke sykehus som sender bilder for tolkning til utlandet? Ev. hvilke diagnoser?

Jeg har ikke fått med meg at dette gjøres.

Hvordan sikres pasientenes opplysninger i denne ordningen?

Og hvem oversetter utenlandske legers tolkning av bilder til norsk?

Anonymous poster hash: fc6a8...230

Skrevet

Dei såg ikke mannens avrenvnet scener, der måtte dei åpne opp med operasjon for å finne årsaken.

Anonymous poster hash: c1d03...827

Skrevet

Dei såg ikke mannens avrenvnet scener, der måtte dei åpne opp med operasjon for å finne årsaken.

Anonymous poster hash: c1d03...827

Ok! Tror heldigvis ikke det er noe sånt, men.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...