Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #1 Skrevet 7. februar 2017 Mannen min har hele livet ønsket seg hund. Han har bestemt seg for rase, og har satt seg godt inn i denne rasen. Tidligere har jeg sagt nei. Ungene har vært små, økonomien bare ok, og jeg har ikke sett at vi har hatt tid eller overskudd. Mannen min blir 40 nå til sommeren, og jeg lurer litt på om jeg faktisk skal gi ham en hund i gave? Jeg er student (videreutdanning) i år, og er ferdig med undervisning i begynnelsen av mai, så jeg har mulighet til å være hjemme med valpen på dagtid. Er det galskap? Jeg vet at både mann og barn hadde blitt veldig glade. De venter egentlig bare på at jeg skal si "klart". Og om jeg gjør det; bør mannen være med å velge valp selv, eller holder det at jeg får med meg en annen som kan mye om rasen? Hadde vært så gøy å kunne komme hjem med valpen som en overraskelse. Men bare hvis det går bra. Anonymous poster hash: c92fd...e27
Elsker livet Skrevet 7. februar 2017 #2 Skrevet 7. februar 2017 I dette tilfellet høres det greit ut å gi hund i gave. Vet du hvilket kjønn han ønsker?
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #3 Skrevet 7. februar 2017 Hadde blitt kjempeglad for hund i gave, men tror jeg ville valgt valp selv. Kjemi med valp er viktig for meg, min siste hund valgte meg selv. Hva med å finne oppdretter og ta familien med uten å si hva dere skal, overtakelse og han får valgt. Anonymous poster hash: 9ff58...c77
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #4 Skrevet 7. februar 2017 Hadde blitt kjempeglad for hund i gave, men tror jeg ville valgt valp selv. Kjemi med valp er viktig for meg, min siste hund valgte meg selv. Hva med å finne oppdretter og ta familien med uten å si hva dere skal, overtakelse og han får valgt. Anonymous poster hash: 9ff58...c77 Dette. Anonymous poster hash: f4e88...438
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #5 Skrevet 7. februar 2017 I dette tilfellet høres det greit ut å gi hund i gave. Vet du hvilket kjønn han ønsker? Så godt å høre! Begynte å lure på om jeg holdt på å bli sprø 😂🙊 Nei, det er det eneste jeg er usikker på. Tenkte kanskje å be kameraten hans "ta opp temaet" og lure det ut av ham. Vet at de snakker en del om hund. Kjenner at jeg selv har mest lyst på hannhund, da. Slipper løpetid og gris. Er det stor forskjell? Skal brukes til jakt, hvis det spiller noen rolle. Anonymous poster hash: c92fd...e27
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #6 Skrevet 7. februar 2017 Hadde blitt kjempeglad for hund i gave, men tror jeg ville valgt valp selv. Kjemi med valp er viktig for meg, min siste hund valgte meg selv. Hva med å finne oppdretter og ta familien med uten å si hva dere skal, overtakelse og han får valgt. Anonymous poster hash: 9ff58...c77 Ja, kanskje det? Men må man ikke "bestille" valper før man henter dem, da? Kan man komme og velge, liksom? Trodde man valgte ut fra bilder og preferanser. Er langt å kjøre til nærmeste oppdretter, men klart, hvis det er viktig, så gjør vi jo det. Anonymous poster hash: c92fd...e27
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #7 Skrevet 7. februar 2017 Ja, kanskje det? Men må man ikke "bestille" valper før man henter dem, da? Kan man komme og velge, liksom? Trodde man valgte ut fra bilder og preferanser. Er langt å kjøre til nærmeste oppdretter, men klart, hvis det er viktig, så gjør vi jo det. Anonymous poster hash: c92fd...e27 Jeg hadde aldri kjøpt en hund usett, ville møtt oppretter og foreldre dyrene og deretter tatt et valg. Endel oppdretter tar imot besøk fra uke 4 og 5, da kan man jo velge valp og skrive kontrakt. Kan også be om referanser fra andre valpekjøpere. Er et familiemedlem dere skal ha i mange år. Anonymous poster hash: 9ff58...c77
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #8 Skrevet 7. februar 2017 Jeg hadde aldri kjøpt en hund usett, ville møtt oppretter og foreldre dyrene og deretter tatt et valg. Endel oppdretter tar imot besøk fra uke 4 og 5, da kan man jo velge valp og skrive kontrakt. Kan også be om referanser fra andre valpekjøpere. Er et familiemedlem dere skal ha i mange år. Anonymous poster hash: 9ff58...c77 Det var lurt! Skal sjekke om det er mulig. Da må jeg bare finne på en forklaring til hvorfor vi skal reise bort 😂 Anonymous poster hash: c92fd...e27
Elsker livet Skrevet 7. februar 2017 #9 Skrevet 7. februar 2017 Så godt å høre! Begynte å lure på om jeg holdt på å bli sprø Nei, det er det eneste jeg er usikker på. Tenkte kanskje å be kameraten hans "ta opp temaet" og lure det ut av ham. Vet at de snakker en del om hund. Kjenner at jeg selv har mest lyst på hannhund, da. Slipper løpetid og gris. Er det stor forskjell? Skal brukes til jakt, hvis det spiller noen rolle. Anonymous poster hash: c92fd...e27 Er fordeler og ulemper med begge deler. Tisper har som du sier løpetid, men det er jo ikke så ofte. Generelt sett såhar man dette med å være bitchy, altså mer humørsyke. Hannhunder er gjerne med eventyrlystne og urolige, slik at de stikker av, og i tillegg er de mer dominerende og har mer behov for å vise styrke i møte med andre hunder. Selv foretrekker jeg tisper. Vi har en gammel hannhund, han er veldig avslappet og lite kamplysten. Men han er en "gris", ser for meg en tispe hadde vært litt finere på det. Men mye av dette avhenger jo av rasen også.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #10 Skrevet 7. februar 2017 Det var lurt! Skal sjekke om det er mulig. Da må jeg bare finne på en forklaring til hvorfor vi skal reise bort 😂 Anonymous poster hash: c92fd...e27 Finne en attraksjon eller noe i nærheten, eller kun du og mannen som lå hjelpe en kompis med noe lurt 😉 Håper det blir hund på dere, kontakt kennelklubben og kontakt oppdrettere så kan du sette deg på liste😊 Anonymous poster hash: 9ff58...c77
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #11 Skrevet 8. februar 2017 Det jeg hadde gjort.. er å pakke inn et kort der det sto : Gratulerer ! Du skal få en hund ! Selvom han ikke får den akkurat der og da..er det stort! Også får han velge selv Anonymous poster hash: fc9cc...058
Mamma_til_2 Skrevet 8. februar 2017 #12 Skrevet 8. februar 2017 Du kan jo si til din mann at i gave i år får du valp, du skal få velge den du vill ha.
Gjest Muji81 Skrevet 8. februar 2017 #13 Skrevet 8. februar 2017 Jeg ville sagt at dere skal gjøre noe spesielt til bursdagen hans, men at det er en overraskelse. Også bedt han om å ta på gode sko, for å villede litt. Moro for ungene å måtte holde på hemmeligheten i bilen Eventuelt kjøpe sånn elektrisk lekehund og la den hoppe rundt i esken mens han åpner. "Kan byttes inn i ordentlig hund"
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #14 Skrevet 8. februar 2017 La ham velge valp selv. Hos oss var det jeg som lengtet meg syk etter hund og da mannen endelig sa ja, så fikk jeg velge fritt. Jeg så på flere kull og da jeg fant hunden min, så bare visste jeg det at dette var riktig hund for meg. Jeg er glad for at hunden min og jeg fant hverandre og at jeg ikke fikk en "tilfeldig" hund servert 😆 Anonymous poster hash: 81d92...b36
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2017 #15 Skrevet 8. februar 2017 Mange gode forslag her! Takk 😊 Det blir nok så jeg lar ham velge selv. Men gaven må da komme en god stund før bursdagen hans. For hvis han skal velge selv tar det jo flere uker før vi kan hente valpen, og da skal jeg starte på jobb igjen og kan ikke være hjemme med den på dagtid. Kan jeg velge kennel og kull (sammen med en som har peiling), og så velger han valp, eller må/bør han få styre alt selv? Det er 7 timer å kjøre til den kennelen jeg har sett på som passer fint for oss i forhold til leveringstid. Så må nok dra på en langhelg. Kan ikke si noe til ungene og forvente at de klarer å ikke røpe noe på så lang tur. De kommer helt sikkert til å komme med "hint", som de selv tror ingen forstår, men som egentlig er lette å gjennomskue 😂 Anonymous poster hash: c92fd...e27
Gjest Skrevet 8. februar 2017 #16 Skrevet 8. februar 2017 Når jeg har valgt valper så har latt valpen komme til meg. For å se hvilken valp som liker meg. Noen er nysgjerrige, mens andre fortsetter leken. Kjemien er viktig for meg når valget står om en ny hund. Tror du gjør det lurt i å kontakte oppdretter i forkant, besøke de og finne ut av hvilken valp som passer inn hos dere Selv har jeg tispe og meget fornøyd med henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå