Gå til innhold

Vurderer å skaffe oss hund i løpet av året. Hvilken hund passet for oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mynde har den avsluttende delen i jakta, finnes ikke mange med mynde som har et godt forhold til naboene. Ikke kult å få kaniner og katter drept. Om du ikke er veldig flink med hund så hold deg unna mynde

Nå har jeg en italiener i rett str og to kanine, samt en masse naboer -ikke noe problem det. Hunden går løs ute med kaninene.

Ellers avler ingen på jaktegenskaper på italienere lengre og de anses å være familiehunder. Min går aldri noe sted og aldri i bånd. Aldri hørt noen ha dette problemet med italienerne, whippet derimot. Men pass på rett str

Anonymous poster hash: 0710a...c4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Whippet er en type mynde

Ja, jeg sa ikke at det ikke var det. Jeg har ingen erfaring med italienere, men whippet har jeg kun hørt positivt om. Ingen jeg kjenner (kjenner en del med den rasen) har tatt kaniner/andre dyr.

Anonymous poster hash: 66580...816

Skrevet

Ja, jeg sa ikke at det ikke var det. Jeg har ingen erfaring med italienere, men whippet har jeg kun hørt positivt om. Ingen jeg kjenner (kjenner en del med den rasen) har tatt kaniner/andre dyr.

Da avles ikke på jakt de heller her i Norge, så så lenge man holder seg på norske kjente linjer bør det ikke være noe problem

Skrevet

Som regel lett å få stamtavler på blandingshunder også. I alle fall vet man stort sett helsen til foreldrene. Ren rase gir ingen helsegaranti det heller (ofte er det tvert om, og rene raser er også blandet og avlet på opp igjennom).

Man betaler det man synes hunden er verdt. For meg var min blandingshund mer attraktiv enn noen rasehund. Den har fått det beste fra to raser jeg liker. 10000 er likevel langt billigere enn rasene foreldrene er. Frisk og rask er han. Vet om flere rasehunder som har fått allskens typiske raseproblemer, men de kan jo også få kreft etc. Det er uansett lite risiko ved å blande typiske små selskapshunder, særlig puddelblandinger. Det går an å se an blandingen også da. Blandingshund trenger jo ikke bety vakthund krysset med jakthund ;)

Anonymous poster hash: 07504...0a5

Skrevet

Som regel lett å få stamtavler på blandingshunder også. I alle fall vet man stort sett helsen til foreldrene. Ren rase gir ingen helsegaranti det heller (ofte er det tvert om, og rene raser er også blandet og avlet på opp igjennom).

Man betaler det man synes hunden er verdt. For meg var min blandingshund mer attraktiv enn noen rasehund. Den har fått det beste fra to raser jeg liker. 10000 er likevel langt billigere enn rasene foreldrene er. Frisk og rask er han. Vet om flere rasehunder som har fått allskens typiske raseproblemer, men de kan jo også få kreft etc. Det er uansett lite risiko ved å blande typiske små selskapshunder, særlig puddelblandinger. Det går an å se an blandingen også da. Blandingshund trenger jo ikke bety vakthund krysset med jakthund ;)

Litt enig, men prisene overrasker meg når de som selger ikke har noe historie på foreldrene.

Anonymous poster hash: 9720c...b4a

Skrevet

En puddel er jo en jakthund, med innstinkter... Den ble opprinnelig brukt som en apporterende vannhund. Noen bruker den fortsatt som en jakthund. Alle hunder, også selskapshundene ble brukt til noe en gang i tiden. Havanaisen f.eks. gjetet kveg på Cuba.

Man kan aldri få en stamtavle på en blandingshund, men man kan NOX-registrere en blanding i NKK. Dette er Norsk kennel klubb sitt blandingsregister. Om du fremdeles påstår man kan få stamtavle på blandinger, så kan man lage en fiktiv stamtavle, men denne er ikke ekte og kan aldri stoles på. Kun registrerte renrasede hunder har stamtavle.

Kjøper man en blandingshund er det større risiko for å få rasesykdommer fra flere ulike raser. Det gjør ikke blandingshunden nødvendigvis friskere, men det KAN det. Men kun dersom man parrer helseundersøkte friske foreldredyr med plettfrie forfedre (og deres forfedre plettfrie igjen, (noe som er nærmest umulig å finne ut av når det er blandingshunder det er snakk om, da du aldri har en safe dokumentasjon)) Da blir genpoolen større, og man vil få et friskere avkom. Desverre er sette veldig risikabelt og man ender ofte opp med hunder med innstinkt som (satt på spissen) ikke ligner grisen. Norsk Kennelklubb driver per dags dato på med et krysningsprosjekt med Norsk Lundehund og Buhunden, for å øke Lundehunden sin genpool for å få mindre innavl (som fører til større risiko for sykdom). Avkommene i krysningsprosjektet blir registrert i NKK sitt X-register og er en sidepopulasjon utenfor lundehundrasen. Litt avsporing, men følte du trengte litt info.

Skrevet

Du får ikke nødvendigvis det beste fra to raser. Du kan like godt ende med det verste fra to raser
Skrevet

Å anbefale blandingshunder er litt som å tro på nisser og Jesus, gammel overtro... Gjør aldri! det! Dere kun til med å ødelegge hundenorge som enhet ytterligere

Skrevet

Du får ikke nødvendigvis det beste fra to raser. Du kan like godt ende med det verste fra to raser

Helt sant.

Skrevet

Å anbefale blandingshunder er litt som å tro på nisser og Jesus, gammel overtro... Gjør aldri! det! Dere kun til med å ødelegge hundenorge som enhet ytterligere

Jepp. Viss du tolket innlegget mitt som at jeg anbefalte blandingshunder, gjor jeg ikke det altså :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Men hva er nå risikoen ved å blande små selskapshunder, sånn egentlig?

Latterlig å påstå at det innebærer mer risiko å få inn større genpool, enn å avle på hunder med allskens rasetypiske helseproblemer.

At pudler har utpreget jaktinstinkt er en sannhet med modifikasjoner. De er populære å blande med av en grunn. Og det er ikke bare fordi de er allergivennlige.

Skrevet

Selv om en blander med puddel betyr ikke det at valpene er røytefri og alergi vennlige. Selv om jeg ser at alle som selger puddelblandinger på finn tydeligvis tror dette😂. Goldendoodle og labradoodler er jo veldig i vinden om dagen og valpene går som varmt hvetebrød, faktisk kan en ende opp med å betale helt opp mot 25 000 kr for en blandingshund som en ikke vet blir alergivennlig eller ikke, selv om selgeren på finn selvsagt hevedr dette da 🤔.

Gå heller for en rasehund og les dere godt opp på evt raser som kan være aktuelle. Snakk med rasekluben, ta en tur på utstilling og snakk med forskjellige oppdrettere og få tips fra hundefor. Besøk gjerne forskjellige oppdrettere for å få hilse på hundene deres.

Skrevet

Selv om en blander med puddel betyr ikke det at valpene er røytefri og alergi vennlige. Selv om jeg ser at alle som selger puddelblandinger på finn tydeligvis tror dette. Goldendoodle og labradoodler er jo veldig i vinden om dagen og valpene går som varmt hvetebrød, faktisk kan en ende opp med å betale helt opp mot 25 000 kr for en blandingshund som en ikke vet blir alergivennlig eller ikke, selv om selgeren på finn selvsagt hevedr dette da .

Gå heller for en rasehund og les dere godt opp på evt raser som kan være aktuelle. Snakk med rasekluben, ta en tur på utstilling og snakk med forskjellige oppdrettere og få tips fra hundefor. Besøk gjerne forskjellige oppdrettere for å få hilse på hundene deres.

Svogeren min har en blanding mellom flatcoated retriver og puddel, den er langt fra røytefri og allergivennlig! Fantastisk gemytt på den, men pelsen har den arvet etter retriveren, vanskelig å se at det er en puddelblanding i det hele tatt, veldig lite puddel i utseende på den.

Anonymous poster hash: f2080...77e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...