Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #1 Skrevet 6. februar 2017 Har fått en epost fra huseierJeg har husleie på kr 10.000. På dette er det lagt til 400 kr for å dekke vann og kloakk, så jeg betaler altså 10400. Nå skriver han at beløpet for 400 kr i mnd i dekker ikke utgiftene for vann og kloakk i 2016, da den er høyere enn normalt. Han ber meg derfor betale en regning på nesten 5000 kr "snarest mulig".Er dette riktig?Blir det ikke mest riktig at han heller justerer husleia, dvs ny kontrakt, og at jeg evnt betaler noen hundrelapper mer i måneden for vann og kloakk? (Jeg har betalt samme husleia i mange år, så det er ikke noe problem å justere den litt opp litt, men dette skal det vel varsles om litt i forkant? ) Anonymous poster hash: 8b28a...113
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #2 Skrevet 6. februar 2017 Det var litt rart ja... men vanskelig å si noe når jeg ikke har sett kontrakten. Det er vel ikke helt vanlig at leietaker betaler for vann og kloakk heller, men det kommer vel an på hvordan dere bor osv. Søk på husleiers rettigheter, eller sånt så finner du sikkert svar. Anonymous poster hash: 5995a...6d1
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #3 Skrevet 6. februar 2017 Hvis de 400 er spsifisert at er for vann og kloakk skal dere ikke betale noe mer. At han har tatt for lite er hans problem, det var han som satte beløpet. Han kan justere for fremtiden, men ikke tilbake i tiden. Anonymous poster hash: 26686...0b4
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #4 Skrevet 6. februar 2017 Kommer an på om dere har vannmåler eller ikke. Hvis dere har vannmåler, må dere ha separat for å få riktige kostnader. Er de kommunale avgiftene konstante, så deles de på huseier og leietaker. I og med at han kommer og krever penger nå, tipper jeg at dere har én vannmåler og at noen har brukt mer enn normalt. Da blir det i så fall ikke riktig å pålegge deg disse ekstra utgiftene da huseier ikke kan bevise hvem som står for det økte forbruket. Anonymous poster hash: de711...4fd
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #5 Skrevet 6. februar 2017 Sjekk i leiekontrakten din hva som står der. Om det ikke er spesifisert noe om kloakk og kommunale avgifter, så bør den avgiften faller på huseieren. Vi leier også ut 1 boenhet, og der tar vi ikke betalt for kommunale avgifter. Det er på en måte innbakt i husleien. Om du er usikker, ta kontakt med forbrukslån og høre med dem Anonymous poster hash: 8c030...a57
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #6 Skrevet 6. februar 2017 Vi har egen vannmåler, og jeg bruker å sende han tallene for dette hver desember.Har sett litt mer nøye på eposten hans nå, og ser at han sier jeg bruker to husleier i året i vann og kloakk, altså nærmere 20.000 kr. (!) Han sier at han får en regning hver 3. måned på kr 2700-3900 kr. Jeg betaler altså 4800 kr i vannavgift, noe han da mener er bare 1/4 av faktiske utgifter.I følge kontrakten så står det vel om vann, og ikke kloakk. Vet ikke om det har noe å si.Hvis han skal øke husleien slik at det matcher vannavgiften, så er det vel noen regler om hvor mye han kan øke leien også, mener jeg å huske. Har prøvd å lese meg opp på dette, men ble ikke mye klokere. Anonymous poster hash: 8b28a...113
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #7 Skrevet 6. februar 2017 Høres feil ut. Og de regningene høres rare ut. Vi betaler ikke 20 000 i året for vann og kloakk. Anonymous poster hash: e71d9...903
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #8 Skrevet 6. februar 2017 Vi har egen vannmåler, og jeg bruker å sende han tallene for dette hver desember. Har sett litt mer nøye på eposten hans nå, og ser at han sier jeg bruker to husleier i året i vann og kloakk, altså nærmere 20.000 kr. (!) Han sier at han får en regning hver 3. måned på kr 2700-3900 kr. Jeg betaler altså 4800 kr i vannavgift, noe han da mener er bare 1/4 av faktiske utgifter. I følge kontrakten så står det vel om vann, og ikke kloakk. Vet ikke om det har noe å si. Hvis han skal øke husleien slik at det matcher vannavgiften, så er det vel noen regler om hvor mye han kan øke leien også, mener jeg å huske. Har prøvd å lese meg opp på dette, men ble ikke mye klokere. Anonymous poster hash: 8b28a...113 De tallene henger jo uansett ikke sammen. Hvis han får en regning på mellom 2700 og 3900 hver 3.dje mnd blir det mellom 10800 og 15600 i året. I snitt 13200,- Det er jo langt unna to husleier på 20800,- Tror denne huseieren er litt pengelens før lønning og prøver å skaffe litt raske kontanter. Anonymous poster hash: 26686...0b4
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #9 Skrevet 6. februar 2017 Prisene han kommer med er helt på jordet. Det er riktignok litt forskjellige priser fra kommune til kommune, men så høye priser som han oppgir høres helt feil ut. Her ser du hva de tar i vann og avløp fra de som ikke har vannmåler i Asker, da regner de et gjennomsnittlig bruk. De som må betale 20.000 i året har da en bolig på over 350 kvm, leier du en så stor bolig? https://www.asker.kommune.no/vann-og-avlop/priser-og-beregninger/ Anonymous poster hash: b01b2...304
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #10 Skrevet 6. februar 2017 Skal du ha noe håndfast så anbefaler jeg å ta kontakt med advokat,tviler sterkt på at han kan gå tilbake og kreve vann og kloakk. Du må be om kopi av regninger og si at du vil betale en advokat se på det da du synes det høres merkelig ut. Anonymous poster hash: 4e613...709
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #11 Skrevet 6. februar 2017 Prisene han kommer med er helt på jordet. Det er riktignok litt forskjellige priser fra kommune til kommune, men så høye priser som han oppgir høres helt feil ut. Her ser du hva de tar i vann og avløp fra de som ikke har vannmåler i Asker, da regner de et gjennomsnittlig bruk. De som må betale 20.000 i året har da en bolig på over 350 kvm, leier du en så stor bolig? https://www.asker.kommune.no/vann-og-avlop/priser-og-beregninger/ Anonymous poster hash: b01b2...304 Hm, leier 80m2.... Har riktig nok tre store unger som dusje mye (tar dette opp med dem ukentlig), og jeg vasker opp for hånd (har ikke oppvaskmaskin), men kan ikke se hvorfor det skal være så mye mer vann i 2016 i forhold til 2015 feks. Kan jeg kreve å se regningene? Anonymous poster hash: 8b28a...113
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #12 Skrevet 6. februar 2017 I alle dager for noen tall du oppgir. Det kan ikke være riktig. Gå på nettsidene til kommunen og sjekk hva prisene ligger på. Er det slik at dere deler de kommunale avgiftene på to og så betaler dere eget forbruk av vann i tillegg? Anonymous poster hash: de711...4fd
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #13 Skrevet 6. februar 2017 Hm, leier 80m2.... Har riktig nok tre store unger som dusje mye (tar dette opp med dem ukentlig), og jeg vasker opp for hånd (har ikke oppvaskmaskin), men kan ikke se hvorfor det skal være så mye mer vann i 2016 i forhold til 2015 feks. Kan jeg kreve å se regningene? Anonymous poster hash: 8b28a...113 Ja, du kan kreve å se regningene. Høres ut som han prøver å få deg til å betale hans regninger også? Deilig for han å få leietager til å betale for hans forbruk også da.... Høres ut som en luring han her. Anonymous poster hash: b01b2...304
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #14 Skrevet 6. februar 2017 Hva sier kontrakten? Da jeg leide sto det at strøm utgjorde 300 i måneden, dette var estimert kost og ville bli avregnet årlig. Enten fikk jeg da igjen penger eller en tilleggsregning. Anonymous poster hash: 58e8f...d16
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #15 Skrevet 6. februar 2017 Ser nå på tallene jeg har skrevet av vannmåler siden 2012. Tallene har vært: 144, 144, 144. 147, 148. Litt mer siste året altså, men ikke akkurat fordoblet. Satsene her jeg bor ser jeg er 13 kr pr m3 + 509 kr abonnement. Avløp (står ikke noe om det i kontrakten, bare vann), er på 920 i gebyr, + 23 kr pr m3. Så når det gjelder vann, hvis jeg det vannmåleren måler er m3 i forbruk, så blir feks fjoråret 148x13 = 1924 kr. + 509 i abo = 2433 kr? Anonymous poster hash: 8b28a...113
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #16 Skrevet 6. februar 2017 Ser nå på tallene jeg har skrevet av vannmåler siden 2012. Tallene har vært: 144, 144, 144. 147, 148. Litt mer siste året altså, men ikke akkurat fordoblet. Satsene her jeg bor ser jeg er 13 kr pr m3 + 509 kr abonnement. Avløp (står ikke noe om det i kontrakten, bare vann), er på 920 i gebyr, + 23 kr pr m3. Så når det gjelder vann, hvis jeg det vannmåleren måler er m3 i forbruk, så blir feks fjoråret 148x13 = 1924 kr. + 509 i abo = 2433 kr? Anonymous poster hash: 8b28a...113 Sjekk på boligjegeren.no, der står det en del om hva som er lov å legge på husleie. Ser ut som det ikke er anledning til å plusse på slik det forøkes her. Anonymous poster hash: 96c0c...2e8
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #17 Skrevet 6. februar 2017 "Tillegg er ofte ulovligHusleieloven forutsetter langt på vei at husleien skal utgjøre dine samlede og totale utgifter knyttet til leie- og boforholdet. (Et unntak er imidlertid om dere avtaler at utgifter til strøm, varme og varmtvann skal oppkreves særskilt. Det er tillatt.) Det som imidlertid utleier ikke kan kreve at du skal betale i tillegg til leien er kommunale avgifter (UNNTAK ER VANN- OG AVLØP I KOMMUNER DER EIER FAKTURERES FOR FAKTISK FORBRUK) , depositumsgebyr, trappevask, kabel-TV, vaktmestertillegg etc. Dette er utgifter som utleier ikke kan kreve at du betaler, selv om du har skrevet under på en avtale om det. Når betalingstidspunktet kommer kan du rett og slett nekte. Har du allerede betalt, kan du med loven i hånd kreve pengene tilbakebetalt" http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Tillattogulovlig.aspx Anonymous poster hash: d1a63...ae0
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #18 Skrevet 6. februar 2017 Har du en kran som drypper, en do som renner/det er synlig bevegelse i vannet? Dette kan koste deg mange tusen i året. Ville sjekket dette. Anonymous poster hash: fa808...f81
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #19 Skrevet 6. februar 2017 Avløp er som regel innbakt i vann prisen. Fordi vannforbruk og vann ut av boligen henger tett sammen. Regnestykket ditt ser sannsynlig ut, men hvis du har bodd der siden 2012 uten problemer er det veldig rart at huseier prøver seg på noe så rart nå Anonymous poster hash: e71d9...903
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2017 #20 Skrevet 6. februar 2017 Hvis de 400 er spsifisert at er for vann og kloakk skal dere ikke betale noe mer. At han har tatt for lite er hans problem, det var han som satte beløpet. Han kan justere for fremtiden, men ikke tilbake i tiden. Anonymous poster hash: 26686...0b4 Dette. Du skal ikke dekke hans uforutsette utgifter. Og at det liksom "plutselig" kommer 5000 i regning fordi han har beregnet for lite - altså, det er en dårlig unnskyldning! Dere har vel ikke en vannmåler som plutselig har vist at dere bruker vann for 5000 ekstra? For det klarer dere neppe i Norge... Så mye tar de ikke pr. kubikk! Anonymous poster hash: 822be...237
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå