Herognå Skrevet 4. februar 2017 #26 Skrevet 4. februar 2017 (endret) Jeg var den som skrev legge opp at det var jævlig å ha så mye å gjøre på natt. (Vaske). Grunnen til det er at jeg jobber en plass hvor det er 15 stk. Ofte at noen er våkne, folk ramler, man må ringe sykebil/folk blir syke, osv osv. Det er så mye å gjøre, og det er ille å gå hjem med dårlig samvittighet fordi dagvaktene blir sure fordi de må vaske. Evt er de så "greie" at de ikke gjør det, så det er enda en ekstra ting å gjøre til natta igjen. Verste med å jobbe natta er å ha for mye å gjøre når man er ett menneske! Man kan ikke dele seg i 5 dessverre som man gjerne skulle ønske.. Rakk over det som var akuratt. Men når det kom på vasking i tillegg... Og alle som ikke ser eller skjønner belastningen det er både fysisk og psykisk å jobbe natt. Endret 4. februar 2017 av Herognå
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #27 Skrevet 5. februar 2017 Jobber på sykehus, overvåkning. En periode ble vi pålagt å vaske senger. Og å re de opp. Men jeg sa ifra; jeg har ikke fagbrev i vasking. Og jeg er ikke interessert i å ta over jobben til de som har det. Jeg vet ikke hvilke deler av en seng som skal vaskes med hvilke midler og hvor lenge disse skal virke. Så av hygieniske (og selvfølgelig tidsmessige og praktiske) årsaker nektet jeg. Og det ble respektert. Anonymous poster hash: 5f819...b56
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #28 Skrevet 5. februar 2017 Tyngre å jobbe natt? Fordi du jobber 3-4 dager på rad for så å ha fri en uke? Vi andre jobber fem dager i uka hver uke. Og vi klager ikke på at vi må jobbe mens vi er på jobb... Anonymous poster hash: 1d42c...15b Oj, den kommentaren din var veldig kunnskapsløs. Les deg litt opp på hva nattarbeid gjør med helsa. Og tror du ikke noe på det så anbefaler jeg deg å skifte til en nattevaktjobb i noen år og prøve det - så kan du komme tilbake til diskusjonen. (Og nei, jeg jobber ikke nattevakter selv, men har i hvert fall kunnskap og normal logikk til å forstå omfanget av det) Anonymous poster hash: 58548...378
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #29 Skrevet 5. februar 2017 Tyngre å jobbe natt? Fordi du jobber 3-4 dager på rad for så å ha fri en uke? Vi andre jobber fem dager i uka hver uke. Og vi klager ikke på at vi må jobbe mens vi er på jobb... Anonymous poster hash: 1d42c...15b Det er mye forskning rundt dette med tydelige funn som tilsier at nattarbeid er negativt for helsen. Blandt annet Statens arbeidsmiljøinstitutt har gjort en stor undersøkelse på dette feltet med tydelige funn på negative helseeffekter og påvirkning på kroppen generelt. Du burde innhente litt kunnskap før du kommer med kommentarer som du gjør her. Anonymous poster hash: 0147e...4ae
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #30 Skrevet 5. februar 2017 Det synes jeg høres flott ut. Det er da meningen du skal jobbe? Skal du bare sitte på Facebook eller glo på TV? Er vel naturlig å gjøre det som kan gjøres når du førstes er på jobb? Anonymous poster hash: 1d42c...15b Sove! Det er jo midt på natta. Vil vel tenke det er sovende nattevakt på et bofellesskap, i alle fall ikke noe i veien for å ta det på tur. Anonymous poster hash: 58e87...326
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #31 Skrevet 5. februar 2017 Det jeg lurte på var hva dag og kveldsvakter kan skyve over på nattevaktene og lovverket rundt dette. Ikke hva de som aldri har jobbet natt mener. De som faktisk jobber natt har svart ordentlig, takk til dere. Skal snakke med HTV om det er noen regler på hva som kan dyttes over på natt. HI Anonymous poster hash: eea07...242
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #32 Skrevet 5. februar 2017 Det jeg lurte på var hva dag og kveldsvakter kan skyve over på nattevaktene og lovverket rundt dette. Ikke hva de som aldri har jobbet natt mener. De som faktisk jobber natt har svart ordentlig, takk til dere. Skal snakke med HTV om det er noen regler på hva som kan dyttes over på natt. HI Anonymous poster hash: eea07...242 Det er hverken den som jobber dag eller den som jobber natt som bestemmer hvem som skal gjøre Hva. Det er det ledelsen som bestemmer. Anonymous poster hash: 7b8d8...7f6
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #33 Skrevet 5. februar 2017 Det er hverken den som jobber dag eller den som jobber natt som bestemmer hvem som skal gjøre Hva. Det er det ledelsen som bestemmer. Anonymous poster hash: 7b8d8...7f6 Men du vet at slikt skjer på slike steder? Anonymous poster hash: 92d37...535
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #34 Skrevet 5. februar 2017 Men du vet at slikt skjer på slike steder? Anonymous poster hash: 92d37...535 Det er det sikkert, men siden det var snakk om det juridiske då svarte jeg som jeg gjorde. Hvis leder har bestemt at nattevakt bare skal sitte og se ut i lufta hele dagen eller om det er så travelt at nattevakt ikke har tid til noe annet så kan ikke Dag vakten overprøve det. Anonymous poster hash: 7b8d8...7f6
Twintipp og himmelblå Skrevet 5. februar 2017 #35 Skrevet 5. februar 2017 Jeg jobber natt. På natt skal typiske oppgaver forbeholdt natten gjøres. Fra 23-00 om det er rolig så vasker jeg eller gjør annet arbeid det er behov for, både for å holde meg i gang og for å lette de som kommer etter. Vi er et team og hjelper hverandre, og gjør arbeidet etter når det er hensiktsmessig og mulig å gjennomføre. MEN, jeg tror ikke det er lov å pålegge noen slike arbeidsoppgaver på natt. Det er tøft å jobbe natt, men ikke tøffere enn at jeg i 9 år har kombinert det med full stilling og høyskolestudier.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #36 Skrevet 5. februar 2017 Oj, den kommentaren din var veldig kunnskapsløs. Les deg litt opp på hva nattarbeid gjør med helsa. Og tror du ikke noe på det så anbefaler jeg deg å skifte til en nattevaktjobb i noen år og prøve det - så kan du komme tilbake til diskusjonen. (Og nei, jeg jobber ikke nattevakter selv, men har i hvert fall kunnskap og normal logikk til å forstå omfanget av det) Anonymous poster hash: 58548...378 Jeg kjenner flere som jobber nattevakt, eller "jobber". De sitter mye foran skjerm for å si det sånn, men ikke med jobbrelaterte ting. Jeg har aldri hatt tid eller samvittighet til å sitte i timesvis på fb eller sett på TV i arbeidstida. De har jo valgt nattarbeid nettopp fordi det er "arbeid"... Anonymous poster hash: 1d42c...15b
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #37 Skrevet 5. februar 2017 Det er mye forskning rundt dette med tydelige funn som tilsier at nattarbeid er negativt for helsen. Blandt annet Statens arbeidsmiljøinstitutt har gjort en stor undersøkelse på dette feltet med tydelige funn på negative helseeffekter og påvirkning på kroppen generelt. Du burde innhente litt kunnskap før du kommer med kommentarer som du gjør her. Anonymous poster hash: 0147e...4ae Men det er jo pga at de er våkne og utsatt for kunstig lys på feil tid. Så derfor skal de da altså slippe unna å faktisk gjøre noe på jobb? De må jo uansett være våkne og de får jo betalt, så da kan de vel jobbe også? Anonymous poster hash: 1d42c...15b
Hjertefru Skrevet 5. februar 2017 #38 Skrevet 5. februar 2017 Nattarbeid er egentlig ikke lov. Jfr arb. miljøloven. Det er dispensasjon for arbeidsplasser der det er helt nødvendig at noen passer på om natta, fex innen helse. Men arbeidsoppgaver som ikke er direkte pasientrettet og som derfor kan utføres innen normalarbeidstid skal ikke lesses over på nattevakta. Dette må ledelsen ordne opp i. Har jobbet på natt selv, på dementavdeling. Og tro meg, det er veldig vanskelig å få fru Hansen som er dement til å gå å legge seg med begrunnelsen at det er natt når du selv står der med bøtte og langkost. Noen syns det er greit å ha lettere oppgaver å sysle med om natta, men dette er individuelt. Man kan ikke pålegge nattevakt masse arbeidsoppgaver.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #39 Skrevet 5. februar 2017 Jobber en del nattevakt og har fått beskjed om at vi ikke kan bli pålagt noenting utenom tilsyn, medisiner og det som er naturlig. Det blir oppmuntret til at vi skal dekke bord, tørke støv, ordne papirer, men orker vi ikke/rekker ikke så er det greit. Og ja, det er mye tøffere å jobbe natt. Mangel av kollegaer å prate med, fullt ansvar for 25 mennesker og plutselig situasjoner som oppstår... I tillegg er det mye værre å få nok søvn når dagene skal gå opp med barnehage osv. Såååå mye enklere å jobbe dagtid imo. Selv om jeg sitter og glor i TV'en mer om natta enn dagen. Anonymous poster hash: dea36...b3d
Twintipp og himmelblå Skrevet 5. februar 2017 #40 Skrevet 5. februar 2017 Men det er jo pga at de er våkne og utsatt for kunstig lys på feil tid. Så derfor skal de da altså slippe unna å faktisk gjøre noe på jobb? De må jo uansett være våkne og de får jo betalt, så da kan de vel jobbe også? Anonymous poster hash: 1d42c...15b Jeg har jobbet både dag/kveld og natt.Som nattevakt får du friperiode, det er gulroten. Jobbe natt vs dag går ikke an å sammenligne. En dag/kveldsvakt er ufattelig mye enklere. Det er naturlig liv, flere mennesker og da kroppen er på sitt beste. På natt kjemper du mot kroppen, kroppstemperaturen synker, du fryser, det kognitive svekkes så du må jobbe for å holde deg skjerpet.. Så kommer friperioden for de som har det, da skal du først tvinge deg til å holde deg våken første dagen for å sove til kvelden, så skal du snu døgnrytmen igjen. Deretter føle deg bakfull to-tre dager, så har et par vanlige dager før nye fire netter skal jobbes. Det er mye tyngre på enkelte områder å jobbe natt. Forsøk å holde deg våken flere netter på rad og rundvask hus etc, kan nesten garantere at det er enklere å utføre på dagtid. Det er ikke uten grunn at nattarbeidere har høyere risiko for hjertesykdom, kreft og høyt blodtrykk. Det er tyngre å jobbe om natten!
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #41 Skrevet 5. februar 2017 Det er noen regler som gjelder nattarbeid. Prøvde å Google det uten at jeg fant noe interessant, men du kan jo prøve det selv HI. Men jeg mener reglene som gjelder er at nattarbeidere ikke skal pålegges fysisk krevende oppgaver, nettopp fordi det er natt, og kroppen er i hvilemodus om natta, selv om man er på jobb. Det er en gitt tidsramme omkring dette, tror man kan pålegge at nattevakter skal vaske mellom 22.00- og 00.00 eller noe sånt, mener å ha hørt det. Men det er jo kun dersom det ikke oppstår andre prekære ting i denne perioden. På det bofellesskapet jeg jobber går man faste runder til brukerne om natta. Har også brukere som kan våkne om natta hvor man må skifte på og følge i seng. Mulig det hadde fungert med sovende nattevakt noen steder, men tror at på de fleste plaser har man våken nattevakt grunnet mange tilsyn om natta, våkne beboere og lignende. Jeg går ikke selv natt, så har derfor ikke hatt behov for å sette meg inn i reglen. Anonymous poster hash: f29dc...c21
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2017 #42 Skrevet 5. februar 2017 Prøvde også å google, men står bare at det er det som ikke kan utføres på dag som skal gjøres på natt. Gulvvask kan gjøres på dag, men lurte på om noen kjente til et mere utfyllende regelverk enn det jeg finner i arbeidsmiljøloven. Det var for generelt. HI Anonymous poster hash: eea07...242
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå