Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #1 Skrevet 4. februar 2017 Jeg jobber nattevakter i et bofellesskap, nå blir vi pålagt å vaske gulv i fellesstue, ganger og vaktrom. I tillegg skal vi skrelle poteter, vaske bord og andre overflater, personaltoalett, klesvask m.m Er dette lov? I arbeidsmiljøloven står det at det bare er oppgaver som ikke kan utføres fra kl 06-21 som skal utføres på natt. De er fra renhold og vasker gulvene en gang i uka, så det er jo mulig å gjøre utenom på natta. Anonymous poster hash: eea07...242
Herognå Skrevet 4. februar 2017 #2 Skrevet 4. februar 2017 Der jeg jobbet ble vi satt til renhold på natt. Kunne bruke 1 1/2 time bare på å vaske... Kommunen sparte penger. Nedskjæringer. Sa opp vaskehjelp og fikk oss til å vaske. Er sånn fortsatt der. Helt jævlig spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #3 Skrevet 4. februar 2017 Ta dette opp med fagforeningen hvis det ikke arbidsmiljøloven følges. Nei, man skal ikke legge slike oppgaver til natta. jeg jobber også på ry bofellesskap. Vet at nattevaktene noen ganger vasker toalettet, men at de ikke er pålagt å gjøre det, heller av eget ønske. Hos oss bruker det å være nattevaktas oppgave å pynte juletreet i fellesareal, men det er jo ikke så ofte det skjer. Og da har dag/kveldsvaktene tatt frem juletreet, pynten og gjort klart. Kan man ikke skrelle poteter når man er sammen med brukere på dagtid? Er vaskemaskinene inne i leilighetene eller på eget vaskerom? Kan ikke klesvask gjøres på dagtid? Anonymous poster hash: f29dc...c21
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #4 Skrevet 4. februar 2017 Har dere ellers mye å gjøre på nattevakt da? Eller er alternativet at du sitter og slapper av? Sover? Anonymous poster hash: e9f43...8a6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #5 Skrevet 4. februar 2017 Det synes jeg høres flott ut. Det er da meningen du skal jobbe? Skal du bare sitte på Facebook eller glo på TV? Er vel naturlig å gjøre det som kan gjøres når du førstes er på jobb? Anonymous poster hash: 1d42c...15b
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #6 Skrevet 4. februar 2017 Er det ikke like greit å gjøre noe nyttig i stedenfor å stirre ut i lufta hele natta? Så lenge dere ikke hindres i å gjøre det dere egentlig er der for å gjøre må da det da være greit å vaske noen gulv og skrelle poteter samtidig. Det er ikke vanskelig. Hva er problemet? Anonymous poster hash: 7b8d8...7f6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #7 Skrevet 4. februar 2017 Det synes jeg høres flott ut. Det er da meningen du skal jobbe? Skal du bare sitte på Facebook eller glo på TV? Er vel naturlig å gjøre det som kan gjøres når du førstes er på jobb?Anonymous poster hash: 1d42c...15b Nei sitter ikke bare og ser TV, Faste runder for å sjekke alle beboere. Svare på alarmer, følge de som står opp tilbake i seng og si at det er natta. Morgenstell og medesiner til de som har aktivitetstilbud på dagtid. Det ER mye tyngre å jobbe nattevakter, særlig når det hver gang er 3-4 netter etter hverandre. Anonymous poster hash: eea07...242
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #8 Skrevet 4. februar 2017 Jobber i bolig. Der skal vi: - se til alle beboere hvert 30 min gjennom hele natten (8 stk) - vaske kjøkken, 2 stuer, aktivitetsrom, 2 langganger, kontor, vaskerom og do. - Vaske klær, tørke klær og brette klær. - Henge opp nye "vakt-bilder" - Lage matpakker til samtlige beboere - ta ut alt av søppel - skrive i "bøkene" til alle beboere (hvordan natten har vært til de som "tar over") - Rydde - Har ansvaret for en av beboerne om morgen, med vekking, morgenstell og få han/hun avgårde. Anonymous poster hash: 6291e...beb
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #9 Skrevet 4. februar 2017 Arbeidsmiljøloven sier nei. Jeg jobber natt,10 timer. Da vasker jeg gulv og toalettet,eller lager opp middager. Tar meg to timer,og gjør meg ingenting. Enkelte ganger blir ikke dette gjort,men da er det pga våkne beboere eller annet som krever vår oppmerksomhet. Anonymous poster hash: b955d...59c
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #10 Skrevet 4. februar 2017 Nei sitter ikke bare og ser TV, Faste runder for å sjekke alle beboere. Svare på alarmer, følge de som står opp tilbake i seng og si at det er natta. Morgenstell og medesiner til de som har aktivitetstilbud på dagtid. Det ER mye tyngre å jobbe nattevakter, særlig når det hver gang er 3-4 netter etter hverandre.Anonymous poster hash: eea07...242 Tyngre å jobbe natt? Fordi du jobber 3-4 dager på rad for så å ha fri en uke? Vi andre jobber fem dager i uka hver uke. Og vi klager ikke på at vi må jobbe mens vi er på jobb... Anonymous poster hash: 1d42c...15b
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #11 Skrevet 4. februar 2017 Tyngre å jobbe natt? Fordi du jobber 3-4 dager på rad for så å ha fri en uke? Vi andre jobber fem dager i uka hver uke. Og vi klager ikke på at vi må jobbe mens vi er på jobb...Anonymous poster hash: 1d42c...15b Har fri en uke sammenhengende fri på 6 uker, ellers er det bare 2 dager, 3 dager hvis det ikke er jobbehelg. Snur døgnet hele tiden, du vet ikke hva du snakker om. Og før du sier jeg har valgt det selv, nei det har jeg ikke. Nok en omorganisering i kommunen etter en gjeng konsulenter var innom. Jobber 90% på natt. Anonymous poster hash: eea07...242
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #12 Skrevet 4. februar 2017 Vi ble pålagt å vaske. Tok det opp med hygienesykepleier. Endte opp med at vi skal ikke vaske. Det er en yrkesutdannelse og man trenger utdannelse til å vaske, noe vi ikke har. Vi er sykepleiere/omsorgasarbeidere og ikke vaskehjelp. Nok å gjøre om vi skal vaske i tillegg. Ta det videre. Anonymous poster hash: 9c2f6...54a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #13 Skrevet 4. februar 2017 utdannelse for å kunne vaske haha,DET var dagens beste kommentar! Den unnskyldningen skal jeg bruke her hjemme neste gang mannen ber meg vaske Anonymous poster hash: 964cd...ac5
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #14 Skrevet 4. februar 2017 utdannelse for å kunne vaske haha,DET var dagens beste kommentar! Den unnskyldningen skal jeg bruke her hjemme neste gang mannen ber meg vaske Anonymous poster hash: 964cd...ac5 Du skjønner vel forskjellen på å vaske på institusjon og hjemme hos en selv? Anonymous poster hash: 3058c...181
Øyne som ser!! Skrevet 4. februar 2017 #15 Skrevet 4. februar 2017 (endret) Tyngre å jobbe natt? Fordi du jobber 3-4 dager på rad for så å ha fri en uke? Vi andre jobber fem dager i uka hver uke. Og vi klager ikke på at vi må jobbe mens vi er på jobb... Anonymous poster hash: 1d42c...15b Det er tøffere å gå netter, er ikke for gøy at gravide blir anbefalt å ikke gå netter. Må være våken hele natten, snu døgnet. Typisk folk som går dagtid å hive alle oppgaver over på nattevakt ene for vi liksom ikke har noe å "gjøre" begynn på natt du heller siden du vil ha fri i 1uke. Endret 4. februar 2017 av Øyne som ser!!
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #16 Skrevet 4. februar 2017 Tyngre å jobbe natt? Fordi du jobber 3-4 dager på rad for så å ha fri en uke? Vi andre jobber fem dager i uka hver uke. Og vi klager ikke på at vi må jobbe mens vi er på jobb... Anonymous poster hash: 1d42c...15b Hjelpes...ja, det ER faktisk langt tyngre å jobbe fire nettet på rad enn fem dager på rad. Uansett hvor lite man gjør i arbeidstida. En annen ting: Hvor godt sover DU om natta hvis vaskemaskinen går noen meter bortenfor soveromsdøra di, eller om noen går i gang med husvasken midt på natta hjemme hos deg? Våknet du da eller? Det er tross alt sovetid og da skal det være stille og rolig. Hvis folk er så misunnelige over hvor mye fri nattarbeidere er så er det jo bare å skifte jobb da...mange ledige stillingerinnen helsevesenet! Hilsen ei som har jobbet natt tidligere og aldri mer vil tilbake til det, takke seg til ei dagstilling i stedet ja! Gørrslitsomt å jobbe natt og enda verre når dagfolket skal prakke på en allverdens oppgaver fordi man formodentlig bare "sitter på ræva og drikker kaffe" hele natta. Anonymous poster hash: ce677...3b6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #17 Skrevet 4. februar 2017 Tyngre å jobbe natt? Fordi du jobber 3-4 dager på rad for så å ha fri en uke? Vi andre jobber fem dager i uka hver uke. Og vi klager ikke på at vi må jobbe mens vi er på jobb... Anonymous poster hash: 1d42c...15b Ja, det er faktisk mye tyngre. Tiligere jobbet jeg 3-delt turnus med både dagvakter, kveldsvakter og nattevakter. Helt pyton. Er sjeleglad for å slippe det. Anonymous poster hash: 3058c...181
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #18 Skrevet 4. februar 2017 Hjelpes...ja, det ER faktisk langt tyngre å jobbe fire nettet på rad enn fem dager på rad. Uansett hvor lite man gjør i arbeidstida. En annen ting: Hvor godt sover DU om natta hvis vaskemaskinen går noen meter bortenfor soveromsdøra di, eller om noen går i gang med husvasken midt på natta hjemme hos deg? Våknet du da eller? Det er tross alt sovetid og da skal det være stille og rolig. Hvis folk er så misunnelige over hvor mye fri nattarbeidere er så er det jo bare å skifte jobb da...mange ledige stillingerinnen helsevesenet! Hilsen ei som har jobbet natt tidligere og aldri mer vil tilbake til det, takke seg til ei dagstilling i stedet ja! Gørrslitsomt å jobbe natt og enda verre når dagfolket skal prakke på en allverdens oppgaver fordi man formodentlig bare "sitter på ræva og drikker kaffe" hele natta. Anonymous poster hash: ce677...3b6 Jeg sover helt greit om selv om vaskemaskinen går og noen vasker gulvet i et annet rom. Anonymous poster hash: 7b8d8...7f6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #19 Skrevet 4. februar 2017 utdannelse for å kunne vaske haha,DET var dagens beste kommentar! Den unnskyldningen skal jeg bruke her hjemme neste gang mannen ber meg vaske Anonymous poster hash: 964cd...ac5 Bare le du, men det er forskjell på å vaske på institusjon og hjemme. Skulle bare mangle, hvorfor skal vi ta jobben fra vaskehjelpen? Er dette normen er det ikke rart at det er alt for mange arbeidsledige her i landet. Anonymous poster hash: 9c2f6...54a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #20 Skrevet 4. februar 2017 Jeg sover helt greit om selv om vaskemaskinen går og noen vasker gulvet i et annet rom. Anonymous poster hash: 7b8d8...7f6 Hvor mange diagnoser har du og hvor plaget er du av angst (som forøvrig svært ofte forverres om natten)? Anonymous poster hash: ce677...3b6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #21 Skrevet 4. februar 2017 Bare le du, men det er forskjell på å vaske på institusjon og hjemme. Skulle bare mangle, hvorfor skal vi ta jobben fra vaskehjelpen? Er dette normen er det ikke rart at det er alt for mange arbeidsledige her i landet. Anonymous poster hash: 9c2f6...54a Jeg sa ingenting om hva jeg mente om at dere må vaske om natten jeg,men er kanskje lurt å komme med litt bedre argumenter enn " jeg kan ikke vaske for jeg har ikke utdannelse innen det* Anonymous poster hash: 964cd...ac5
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #22 Skrevet 4. februar 2017 Jeg sa ingenting om hva jeg mente om at dere må vaske om natten jeg,men er kanskje lurt å komme med litt bedre argumenter enn " jeg kan ikke vaske for jeg har ikke utdannelse innen det* Anonymous poster hash: 964cd...ac5 Hvilken bedre grunn vil du ha? Vasking er egen utdannelse. Jeg har ikke den utdannelsen, derfor gjør jeg ikke den jobben. Blir det samme som at vaskebyrået skal ta sårstell, samme det om de vasker sår eller gulv. Vasking er vasking. Bedre grunn trenger ikke jeg. De fleste som vasker hos oss har fagbrev, det har ikke jeg. Anonymous poster hash: 9c2f6...54a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #23 Skrevet 4. februar 2017 utdannelse for å kunne vaske haha,DET var dagens beste kommentar! Den unnskyldningen skal jeg bruke her hjemme neste gang mannen ber meg vaske Anonymous poster hash: 964cd...ac5 Det var da en usedvanlig tåpelig kommentar? Hjemme gir man medisiner, plaster sår og steller syke. Med ditt syn så kan man ikke det om man ikke er lege eller sykepleier? Du skjønner kanskje at det er forskjell på jobb og privat? Anonymous poster hash: 2f7dc...a2e
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #24 Skrevet 4. februar 2017 Hvor mange diagnoser har du og hvor plaget er du av angst (som forøvrig svært ofte forverres om natten)? Anonymous poster hash: ce677...3b6 Jeg èr ikke plaget av angst og jeg har 5 diagnoser som jeg kommer på, uten at jeg forstår hva det skulle ha å si. Det er jo ingen av oss som vet hvor hi arbeider eller hva som er hennes primærarbeidsoppgaver. Det som fungerer fint et sted fungerer sikkert ikke et annet sted, men vi må nesten forutsette at sjefene til hi, som har bedt henne gjøre oppgavene, vet hva som kan fungere og hva som ikke vil fungere. Anonymous poster hash: 7b8d8...7f6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #25 Skrevet 4. februar 2017 Vi blir ikke pålagt noe. Tømmer ofte oppvaskmaskinen og setter på kaffe til de som kommer på tidligvakt. 1-2 sjekk på to brukere og en bruker som gjerne ikke sover i det hele tatt. Mesteparten av natta går til henne. Jeg har alltid vasket etter behov. Kveldsvaktene går kl 22, så innen 23 har jeg tatt alle gulv og toalettet. Anonymous poster hash: da56e...097
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå