Gå til innhold

Erfaring med Montessori skole

Anbefalte innlegg

Noen har med barn som har byttet fra den offentlige til Montessori skole? Vil gjerne høre deres erfaring. Vi har andreklassing og er ikke særlig fornøyd med skolen hun går på. Nå er vi i tankeboks hva videre. Hun er flink på skolen og sosial så det er ikke det det står på. Men det er andre faktorer som gjør at vi vurderer skolebytte. Jeg selv har lest mye om montessoripedagogikk og liker den måten å lære og jobbe på.

Anonymous poster hash: 997ad...4a3

Anonymous poster hash: 997ad...4a3
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144309886-erfaring-med-montessori-skole/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her vi bor kan barna gå hele skoleløpet på montesorri.

Lurer for øvrig på det samme som deg HI, men jeg har en som ikke har startet skolen enda.

Skulle så gjerne sett at han beholdt gleden og motivasjonen over å lære.

Anonymous poster hash: 43590...af5

HI her ... jeg vet at det med lekser er kjent problematikk. Men elevundersøkelser viser at spesielt ungdomsskoleelever sliter med motivasjon og en av grunnene er for mye lekser og teori. Kanskje tar jeg feil, men jeg føler at, i hvert fall her der vi bor, er det så lite skolen kan gjøre for å beholde gleden over å lære hos elevene. Derfor vurderer vi å prøve montessoripedagogikk.

Annonse

Jeg har mye og god erfaring med montessori, men det kommer jo an på om denne måten å organisere skole på tiltaler deg. Hva er du misfornøyd med?

Anonymous poster hash: d92a3...ae5

Stor klasse (28 elever) og høyt støynivå i timene er hovedgrunn. Ikke helt optimalt læringsmiljø, vil jeg si. Og foreldregruppa som blander seg i alt mulig når det gjelder ungene. Ofte lager de stor sak av ting som ungene bør lære seg å løse selv. Men kanskje er jeg for kresen, vet ikke.

Mine to barn går der. Jeg ble overrasket over hvor strengt og disiplinert det faktisk er! Jeg har fantastiske erfaringer fra montessori. Min datter ligger langt frem i forhold til venninner i offentlig skole. Min sønn har nettop begynnt. Mangel på lekser er ikke noe problem de har lange dager på skolen og blir de ikke ferdige har de prosjekter de må fullføre. Skolen til mine barn kom ganske godt ut på de nasjonale prøvene. På ungdomsskolen har de veldig mange proskjekter de må ha ferdig. Når de blir gjort ferdig er opp til barna men ferdig må de bli.

Anonymous poster hash: 74c76...a1c

Stor klasse (28 elever) og høyt støynivå i timene er hovedgrunn. Ikke helt optimalt læringsmiljø, vil jeg si. Og foreldregruppa som blander seg i alt mulig når det gjelder ungene. Ofte lager de stor sak av ting som ungene bør lære seg å løse selv. Men kanskje er jeg for kresen, vet ikke.

Det er mulig at det er små grupper på din lokale montessoriskole, men det er generelt ingen grunn til å forvente mindre klasser, lavere støynivå eller mindre foreldreengasjement ved en montessoriskole. - Men det er mange andre fordeler! Har du satt deg inn i hva montessori dreier seg om og hvordan det organiseres?

Ja, jeg har sett meg godt i hva montessori går ut på. Liker veldig godt deres måte å jobbe med barna på. Min største bekymring er selvfølgelig om jenta mi kommer til å passe inn, og selvfølgelig det med venner når man bytter til en ny skole.

Ja, jeg har sett meg godt i hva montessori går ut på. Liker veldig godt deres måte å jobbe med barna på. Min største bekymring er selvfølgelig om jenta mi kommer til å passe inn, og selvfølgelig det med venner når man bytter til en ny skole.

Er hun som du sier: flink sosialt, selvstendig og "skoleflink" vil hun antageligvis tilpasse seg montessorimiljøet forholdsvis enkelt og hun vil kunne ha stort personlig og faglig utbytte av dette miljøet. Hun vil få større muligheter til å følge sine interesser og vil ikke bli hindret i å bruke mye tid på arbeid som interesserer henne. Hun vil måtte ta større ansvar for sin egen hverdag. Hun vil få delta på presentasjoner sammen med små grupper av barn der alle barna kan være aktivt deltagende i det som foregår. Hun vil kunne strekke seg etter og bli inspirert av arbeidet til de barna som er eldre og flinkere og også få mulighet til å hjelpe dem som er yngre og ikke kan like mye.

Men som sagt vil du kunne møte de samme problemene der som du har i offentlig skole. Montessori er ingen garanti mot stor gruppe, engasjerte foreldre og høyt støynivå. Jeg tror ikke du vil få det du ønsker om du ser på Montessori som løsningen på de problemene. 

Annonse

Er hun som du sier: flink sosialt, selvstendig og "skoleflink" vil hun antageligvis tilpasse seg montessorimiljøet forholdsvis enkelt og hun vil kunne ha stort personlig og faglig utbytte av dette miljøet. Hun vil få større muligheter til å følge sine interesser og vil ikke bli hindret i å bruke mye tid på arbeid som interesserer henne. Hun vil måtte ta større ansvar for sin egen hverdag. Hun vil få delta på presentasjoner sammen med små grupper av barn der alle barna kan være aktivt deltagende i det som foregår. Hun vil kunne strekke seg etter og bli inspirert av arbeidet til de barna som er eldre og flinkere og også få mulighet til å hjelpe dem som er yngre og ikke kan like mye.

Men som sagt vil du kunne møte de samme problemene der som du har i offentlig skole. Montessori er ingen garanti mot stor gruppe, engasjerte foreldre og høyt støynivå. Jeg tror ikke du vil få det du ønsker om du ser på Montessori som løsningen på de problemene. 

Det er å holde motivasjon oppe og gleden over å lære er veldig viktig, og ut ifra det du forteller virker Montessori som et rett valg.

Det er å holde motivasjon oppe og gleden over å lære er veldig viktig, og ut ifra det du forteller virker Montessori som et rett valg.

Så bra! Det å ta vare på gleden til å lære er høyt prioritert i montessori.

• 3 år senere...

Hei. Vi skal flytte til Hamar neste år fra Trondheim. Sønnen min som er 10 år går på internasjonal skole og vi søker skole som er god med akademisk på skolen. Kan dere vær så snill deler med deres erfaringen på Hamar Montesorri Skole eller andre skole?

29 minutter siden, Kembang merah skrev:

Hei. Vi skal flytte til Hamar neste år fra Trondheim. Sønnen min som er 10 år går på internasjonal skole og vi søker skole som er god med akademisk på skolen. Kan dere vær så snill deler med deres erfaringen på Hamar Montesorri Skole eller andre skole?

Nja,jeg vet ikke helt jeg....https://www.nrk.no/innlandet/hamar-skole-etterforskes_-elever-skal-ha-blitt-baret-ned-i-kjelleren-1.14849742

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...