Gå til innhold

Spørsmål om eksamen og klage

Anbefalte innlegg

Jeg har klaget på en eksamenskarakter (høyere utdannelse) -B , for jeg var sikker på at besvarelsen var rett så jeg skulle hatt A. 

Fikk forklart årsak til hvorfor sensor mente karakter var rett. Var fremdeles uenig så jeg leverte formell klage og fikk ny karakter. Fremdeles samme som første gang. 

Nå fikk jeg på nytt forklart hvorfor siste sensor mente karakteren skulle være B. Den nye sensor hadde ikke noe å utsette på det første sensor hadde hevdet var feil. Han hadde derimot noe annet han mente var grunn til at Aén glapp. Dette hadde første sensor skrevet var helt rett. 

Jeg er så sint.

Det den ene sier er feil, sier altså andre at er rett.

Det den andre sier er feil, sa første at er rett.

Hadde godtatt karakteren om jeg hadde gjort feil, men jeg har jo svart riktig.... 

Hvordan kan jeg nå frem med denne klagen? Gå til advokat? Jeg er så sinna.

Noen som har tips? 

Anonymous poster hash: 72eb7...66a

Fortsetter under...

Kan jeg spørre hvilket studie og emne du har avlagt eksamen innen?

Jeg fikk nettopp en A på en eksamen hvor jeg selv trodde sto til høyst B. Dette var et typisk sosiologisk emne, og har derfor ikke et to strek under svaret-fasit. Er det et slikt studie du tar, så da er det ikke uvanlig at man kan få to sensurer. Hovedtrekkene skal derfor være like, men tolkninger er ulike.

Anonymous poster hash: 337cc...e71

Det er matematikk.

Første vurdering: Sensor sier at oppgave 1 og 2 (for å gi et eksempel) er feil gjort. Jeg mener svaret er rett OG i tillegg blir disse to oppgavene av siste sensorene vurdert til å være helt riktig!

Siste sensor sier derimot at oppgave 3 og 4 er feil. Disse to oppgavene sier første sensor at er helt riktig utført. 

Dermed har de begge sagt at det de andre sier er feil, er riktig, akkurat slik jeg også sier.... 

Det er matematikk.

Første vurdering: Sensor sier at oppgave 1 og 2 (for å gi et eksempel) er feil gjort. Jeg mener svaret er rett OG i tillegg blir disse to oppgavene av siste sensorene vurdert til å være helt riktig!

Siste sensor sier derimot at oppgave 3 og 4 er feil. Disse to oppgavene sier første sensor at er helt riktig utført.

Dermed har de begge sagt at det de andre sier er feil, er riktig, akkurat slik jeg også sier....

Påpeker du det, kan de se enda flere feil, hvis sensor 1 mener 3 og 4 er feil i tillegg til 1 og 2. De kan da sette deg ned på C

Anonymous poster hash: ec6a6...1e8

Annonse

Det er matematikk.

Svaret kan være rett , men du har vist feil måte i utregningen

Svaret kan være rett , men du har vist feil måte i utregningen

Men - sensor 1 sier at en oppgave er feil. Sensor 2 sier at denne er riktig. Det betyr jo at det er rimelig at jeg også tror jeg har løst denne riktig slik som sensor 2?

De er ikke enig om en eneste oppgave.

Jeg har aldri opplevd maken. Karakterene ble mest sannsynlig så høye, så de har måttet lete med lykt og lys for å finne noe å pirke på for å sette ned flere. 

Har for øvrig ingen problemer med å akseptere B om den er riktig  satt, men dette er jo helt vilt. 

Be om å få tilgang til løsningsforslaget og sensorveiledningen om dette finnes, der står det ofte beskrevet hva som må til for å få full score på de ulike delene av oppgavene. 

Anonymous poster hash: c297f...7d2

Selv i matematikk skal det mer til enn å få riktig svar og riktig svar kan ha mindre å si enn en god fremgangsmåte.

Anonymous poster hash: 14a9c...0a8

Det er jeg jo helt klar over. 

Men - poenget her er jo at to sensorer sier at noe er helt riktig, og to andre sier at det samme er helt fei. 

Da mener jeg at jeg ikke kan straffes for noe som til og med sensorene ville løst på samme måte som meg.

Har fått detaljert beskrivelse av hver eneste oppgavebesvarelse og de to vurderingene er helt ulike.

Jeg kan da ikke straffes for å ha løst noe som to sensorer sier er helt riktig? (selv om to andre mener det er feil?) Når det er så stor uenighet så tilsier jo det at det oppgaven kan løses slik og det er rett. 

Påpeker du det, kan de se enda flere feil, hvis sensor 1 mener 3 og 4 er feil i tillegg til 1 og 2. De kan da sette deg ned på C

Nye regler sier at man alltid skal bli stående med beste karakter ved en klage.

Annonse

du ha kred for å tørre å klage på en B. Jeg vet flere som har fått B, klaget og fikk D.

Går du på høyere utdanning? I så fall skal klagesensor ikke vite hva første sensor gav. Har dette skjedd her kan du klage på formell feil ved eksamen.

Anonymous poster hash: 78748...ed9

du ha kred for å tørre å klage på en B. Jeg vet flere som har fått B, klaget og fikk D.

Går du på høyere utdanning? I så fall skal klagesensor ikke vite hva første sensor gav. Har dette skjedd her kan du klage på formell feil ved eksamen.

Enig :) synes også at å klage på en B er vågalt . En her skriver at reglene er endret ? Er det så sikkert ? Da kommer jo alle til å klage hver gang i håp om bedre karakter .

Enig :) synes også at å klage på en B er vågalt . En her skriver at reglene er endret ? Er det så sikkert ? Da kommer jo alle til å klage hver gang i håp om bedre karakter .

Nå skal jeg ikke være påståelig og si at denne regelendringen gjelder over hele fjøla, men det var den informasjonen vi fikk ved universitetet jeg studerer ved. Det ble endret fra 2016, og gjelder hos oss.

Nå skal jeg ikke være påståelig og si at denne regelendringen gjelder over hele fjøla, men det var den informasjonen vi fikk ved universitetet jeg studerer ved. Det ble endret fra 2016, og gjelder hos oss.

Da blir det jo misbrukt , da kommer alle til å klage da for da hopper man kanskje opp

Jeg jobber med dette ;) men sjekk din skoles forskrift og uhl loven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...