Gå til innhold

Pengegave til eget barn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Ja, hvorfor setter du spørsmålstegn ved det?

Anonymous poster hash: f84d3...b81

Jeg setter ikke spørsmålstegn ved det. Det var en umiddelbar reaksjon på en alt for høy sum å bruke på gaver til 6 åringer (eller noen i det hele tatt). Fordi i mine øyne er det helt latterlig mye å bruke på en gave til noen hvis det ikke er snakk om en helt spesiell anledning (som feks rund dag, bryllup el.l.). Og det mener jeg, uansett hvor mye man tjener. Og for ordens skyld: Jeg og min mann har godt over gjennomsnittet god inntekt og formue, så vi kunne hatt råd til å gi vårt barn så mye i gave, men det kunne virkelig ikke falle meg inn. 

Men du må gjerne gjøre det du, for all del. 

Anonymous poster hash: 7e678...1cb

Jeg setter ikke spørsmålstegn ved det. Det var en umiddelbar reaksjon på en alt for høy sum å bruke på gaver til 6 åringer (eller noen i det hele tatt). Fordi i mine øyne er det helt latterlig mye å bruke på en gave til noen hvis det ikke er snakk om en helt spesiell anledning (som feks rund dag, bryllup el.l.). Og det mener jeg, uansett hvor mye man tjener. Og for ordens skyld: Jeg og min mann har godt over gjennomsnittet god inntekt og formue, så vi kunne hatt råd til å gi vårt barn så mye i gave, men det kunne virkelig ikke falle meg inn. 

Men du uttaler deg jo uten å vite noenting om hva disse gavene er da. Jeg har f.eks. sett i tidligere tråder om julegaver at noen pakker inn klær og nødvendig utstyr, som bilstoler o.l. og kaller det gave. Ved én anledning har også vi gitt sønnen vår bursdagsgave til 8000,-. Da fikk han lekestativ i hagen.

Anonymous poster hash: 3e118...c99

Men du uttaler deg jo uten å vite noenting om hva disse gavene er da. Jeg har f.eks. sett i tidligere tråder om julegaver at noen pakker inn klær og nødvendig utstyr, som bilstoler o.l. og kaller det gave. Ved én anledning har også vi gitt sønnen vår bursdagsgave til 8000,-. Da fikk han lekestativ i hagen.

Ja, det gjør jeg, fordi for meg er det likegyldig hva gavene er. Hva du eller andre mener får jo du stå for. Jeg står for det jeg mener. 

Annonse

Ja, det gjør jeg, fordi for meg er det likegyldig hva gavene er. Hva du eller andre mener får jo du stå for. Jeg står for det jeg mener. 

Men hva om det dreier seg om ting som ditt barn uansett får i løpet av året? Er det det å gi det som gave som er feil? Hvorfor i såfall?

Og i mine øyne er det latterlig å gi 200 kr i pengegave til barnet sitt, og det er jeg i min fulle rett til å mene. Forøvrig fikk min datter ponni til jul med alt utstyr og i dine øyne er nok deg også latterlig, men det bekymrer meg overhodet ikke.

Vi har alltid gitt penger til våre unger til bursdagsgaver. 500kr pr unger hvert år. For de får uansett mange gaver fra venner og familien ellers i året. Ellers går barnetrygd rett inn i deres konto. Greit å ha de pengene tilgjengelig når man skal kjøpe dyre ting i årene som kommer.

Anonymous poster hash: 4850c...454

Og i mine øyne er det latterlig å gi 200 kr i pengegave til barnet sitt, og det er jeg i min fulle rett til å mene. Forøvrig fikk min datter ponni til jul med alt utstyr og i dine øyne er nok deg også latterlig, men det bekymrer meg overhodet ikke.

Mine barn får gaver for ca 200 kr til bursdag og jul, hva er så latterlig med det????

Anonymous poster hash: 8e0e2...4bd

Mine barn får gaver for ca 200 kr til bursdag og jul, hva er så latterlig med det????

Fordi med den summen får man ingenting for, og i mine øyne er en slik sum smålig.

Det lurer jeg også på! Det er da ikke summen som teller. Selv om vi også har kjempe god økonomi, så gir jeg heller ikke flere tusener til mine. Det viktigste er nå at de har alt de trenger til daglig, og man stiller opp for dem.

Anonymous poster hash: 4850c...454

Vi gir barna gave for ca 1000 kr til bursdag, de gangene de har ønsket seg penger fordi de sparer til noe har de fått 1000 kr.

Vi har 4 barn og helt normal økonomi.

Det har selvfølgelig hendt de får dyrere gaver også da, men det skjer ikke hvert år. I fjor fikk f.eks 10-åringen sykkel og 13-åringen snowboard med bindinger og støvler, det er dyrere gaver.

Anonymous poster hash: f29be...943

Bilstol og nødvendig utstyr er ikke noe man gir som gave til noen, bortsett fra hvis man er foreldre til voksne barn og gir bilstol til sitt barn som venter barn eller har barn som trenger ny bilstol. Til små barn som fremdeles bor hjemme er slikt utstyr noe man som foreldre er forpliktet til å sørge for å ha. Skal man kjøre barn i bil er man forpliktet til å sikre dem korrekt feks. 

At dere ønsker å bruke 8000 kroner på et lekestativ i hagen er kjempefint. Jeg hadde ikke gjort det, for det er det ikke verdt. Det er min vurdering. 

Ville gitt 1000 om det ikke er penger til et spesielt formål.

Hvor dyre gaver man kjøper til egne barn ellers kommer jo an på alder og hva barnet ønsker/trenger. Jeg bruker mer penger om gaven skal være sykkel eller ski enn om gaven skal være Lego.

Anonymous poster hash: d5877...ff1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...