isrl Skrevet 2. februar 2017 #1 Skrevet 2. februar 2017 Holder på å strikke en genser og er nå på ermet. Jeg har totalt 64 m på pinnen, hvorav den første er merkemaske og strikkes vrang hver omg. Skal nå begynne på mønster. Det står merket i mønsterrapporten hvor midten på ermet er, og at jeg må regne meg fram til hvor jeg skal begynne! Kan noen hjelpe meg??? Har som sagt 64m på pinnen, midten på ermet vil da bli maske nr 33 (siden den første masken er merkemaske). Mønsterrapporten er på 18 masker, og det står markert at midten på ermet er msker nr 7 fra høyre! Hvordan i huleste gjør man dette?
Superdolly Skrevet 2. februar 2017 #2 Skrevet 2. februar 2017 Det enkleste synes jeg, er å først ta en kopi av mønsterdiagrammet. For da kan du tegne og markere på kopien, så husker du det til du skal strikke neste erme. Er merkemasken med i antallet på 64 m? I såfall blir regnestykket 63:2= 31,5. Maske nr 32 er den midterste på ermet. Finn den masken i diagrammet som skal være midt på ermet, og så teller du mot høyre i rapporten til du kommer til 32. Hver gang du kommer til rapportens begynnelse må du hoppe til rapportens slutt, 18 masker til venstre, og fortsette å telle. Marker den masken du kommer til, med en penn, tusj eller blyant. Det er der du skal begynne å strikke mønsteret fra. Og hvis du markerer så slipper du telleprossessen når du starter på det andre ermet.
isrl Skrevet 2. februar 2017 Forfatter #3 Skrevet 2. februar 2017 Men da vil ikke mønstret gå opp under armen... mønstrer går slik: 1m farge1, 5m farge2 (gjentas gjennom hele rapporten) hvis jeg gjør på denne måten vil det bli feil under armen..
Superdolly Skrevet 2. februar 2017 #4 Skrevet 2. februar 2017 Men da vil ikke mønstret gå opp under armen... mønstrer går slik: 1m farge1, 5m farge2 (gjentas gjennom hele rapporten) hvis jeg gjør på denne måten vil det bli feil under armen.. Mønsteret går ikke opp under ermet. Det gjør aldri det. Sånn er det bare. (Hvis mønsteret skulle ha gått opp rundt hele ermet, måtte du ha hatt et fast masketall oppover hele ermet. Altså ingen økninger oppover. Ermene er designet for å passe armens fasong, de er smalest nede ved håndleddet og blir videre oppover.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå