Gå til innhold

Å irritere seg over andres skrivefeil sier noe om personligheten din..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er trist at så mange her inne reagerer så negativt på skrivefeiler.

Det kan være mange grunner til at andre har problemer med å rettskriving.

Det som er helt sikkert er at vedkommende synes det er problematisk selv.

Det å få såpass med negative reaksjoner hvis en sliter med rettskriving, kan føre til vegring for å delta aktivt i sosiale forum.

Jeg tenker alle mennesker har sterke og svake sider, men det er ikke nødvendig å påpeke andres svakheter hele tiden.. 

Fant denne artikkelen som jeg synes var interessant:

http://www.side3.no/vitenskap/forskning-folk-som-henger-seg-opp-i-skrivefeil-er-introverte-pedantiske-og-mindre-sympatiske/3423210413.html

Anonymous poster hash: 42468...d92
Skrevet

Jeg synes det kommer an på måten det blir sagt fra på. Har lært noe her inne selv, og det er jeg veldig glad for. Vil helst slippe for mange feil i jobbkorrespondanse.

Anonymous poster hash: 747a0...005

Skrevet

Skjønte ikke helt den artikkelen der: Er introvert det samme som usympatisk? 

For øvrig ser det ikke ut til at dårlig språk stopper særlig mange fra å skrive på sosiale media. 

Skrevet

Vel, det sier da om meg at jeg synes ting skal være riktig - og det kan jeg leve med. Slurv, juks og lathet er ikke noe jeg synes om.

Anonymous poster hash: 40672...806
Skrevet

Det er mange grunner til å ha dårlig språk, men ikke så mange av de grunnene er gode. Jeg er litt språkferdigheter selv, og retter gjerne på andre IRL, men ikke her. De jeg retter på IRL er nære personer som etterspør hjelpen. Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger selv, både her inne, og i verden utenfor. Enkelte ting kan være bare tastefeil, men om jeg har for vane å stave ord feil, eller bruke feil ord, så vil jeg gjerne få vite om det så jeg kan gjøre noe med det.

Skrevet

Mitt barn har diagnose lett psykisk utviklingshemmet.

Hun lærte seg ikke å skrive før i 5 klasse. 

Hun har masse skrivefeil, spesielt har hun vansker med enkel og dobbel konsonant.

Nå er det jo ikke aktuelt for henne å være her inne, men hun er jo på andre forum.

Hvis f.eks en person har celebral parese og til tider må sitte i rullestol - fortjener den personen kritikk for dette?

Ville det vært riktig å si at de burde unngått å vise seg offentlig? 

Kalle personen for lat?

Mitt barn kan ikke noe for sine vansker, hun forsøker av alle krefter å mestre hverdagen og ta aktivt del i den på alle mulige måter.

HI

Skrevet

Mener du virkelig at det er sammenlignbart? Man påpeker skrivefeil fordi det kan læres, man kan ikke påpeke noens rullestol så de kan lære seg å ikke ha den!

Psykisk utviklingshemming er en av de gode grunnene til å ha dårlig språk. Det betyr dog ikke at de bør skånes for kritiske tilbakemeldinger, de må heller lære å takle dem, akkurat som alle andre mennesker må.

Å sy puter under armene på barna er ingen tjent med, og spesielt ikke psykisk utviklingshemmede, som vil bruke mye lenger tid på å finne en plass til seg selv i samfunnet. Jeg sier ikke at man skal fokusere på begrensningene, men om ikke man har selvinnsikt i sin egen situasjon vil man slite psykisk etterhvert...

Skrevet

Jeg irriterer meg ikke over andres skrivefeil, en og annen tastefeil, slurvefeil eller autokorrekt som har sneket seg inn overser jeg glatt. 

Men jeg må si jeg av og til undrer meg over hvor dårlig det er mulig for et menneske å formulere seg skriftlig. Det er voksne mennesker som er født og oppvokst i Norge, som har norsk som morsmål, og overhodet ikke klarer skrive en eneste setning riktig.

I klassen til det ene barnet mitt er det en mamma som er veldig aktiv i sosiale medier, skriver lange avhandlinger, og jeg blir like forundret hver gang. Det er en blanding av dialekt og bokmål, det er en setningsoppbygging som ikke fungerer hverken skriftlig eller muntlig, det er fullt av skrivefeil. Ingen kontroll på og/å, komma og punktum i hytt og pine, ingen stor bokstav, ingen mellomrom etter komma og punktum. Veldig rotete og nesten umulig å lese.

Hun er en helt normal dame i 30-årene med tre barn på skolen, jobber i en barnehage. Ingenting som tilsier at hun er utviklingshemmet, men leser du tekstene hennes tenker du automatisk max 9 år på skole, aldri lest en bok, og lurer oppriktig på hvordan hun skal klare følge opp ungene på skolen.... 

Anonymous poster hash: be87e...458
Skrevet

Legg merke til hvordan folk avsporer fra tema når man tilbakeviser ubegrunnede påstander og går til nettopp personangrep gjennom å påpeke manglende rettskrivning. 

Har man ikke noe intelligent å si, skift tema og prøv å drite ut personer på alle mulige måter, få ut litt sinne og håp at folk ikke legger merke til avsporingen. En time senere er posten slettet av en administrator her på forumet  :legrine:

M

Anonymous poster hash: ea614...bef
Skrevet (endret)

Mitt barn har diagnose lett psykisk utviklingshemmet.

Hun lærte seg ikke å skrive før i 5 klasse. 

Hun har masse skrivefeil, spesielt har hun vansker med enkel og dobbel konsonant.

Nå er det jo ikke aktuelt for henne å være her inne, men hun er jo på andre forum.

Hvis f.eks en person har celebral parese og til tider må sitte i rullestol - fortjener den personen kritikk for dette?

Ville det vært riktig å si at de burde unngått å vise seg offentlig? 

Kalle personen for lat?

Mitt barn kan ikke noe for sine vansker, hun forsøker av alle krefter å mestre hverdagen og ta aktivt del i den på alle mulige måter.

HI

5 % av Norges befolkning har dysleksi. Liten prosent igjen har utviklingshemming. Det vil si at de fleste av de 80 % som skriver feil på Facebook, i aviser (VG og Dagblad) og på diverse fora ikke har vansker, men er late og uinteresserte. Nå har de til og med begynt med regler for klarspråk i forvaltningen fordi folk flest ikke lenger klarer å lese "vanskelige" ord. Det er ikke en heldig utvikling at språket blir mer og mer forringet.

Jeg har for øvrig ikke norsk som morsmål, men har lært det i voksen alder.

Endret av MrsRiddick
Skrevet

Legg merke til hvordan folk avsporer fra tema når man tilbakeviser ubegrunnede påstander og går til nettopp personangrep gjennom å påpeke manglende rettskrivning. 

Har man ikke noe intelligent å si, skift tema og prøv å drite ut personer på alle mulige måter, få ut litt sinne og håp at folk ikke legger merke til avsporingen. En time senere er posten slettet av en administrator her på forumet  :legrine:

M

Det er ikke å drite ut personen når folk på forumet spør om følgende:

* hvorfor får jeg ikke jobb?

* hvordan skrive en bok?

* vi ønsker å etablere et formidlingsbyrå som skal drive med leksehjelp - hvordan skal vi gå frem?

Hvis slike innlegg er pepret med skrivefeil, er det faktisk helt OK å kommentere det. For å hjelpe personen å skrive bedre søknader, bli bedre forfatter og så videre. Hvis du kommer til en seriøs arbeidsgiver med en søknad som er skrevet av en treåring, er det ingen som ønsker å vurdere deg som den nye ansatte. Jeg setter selv pris på folk som retter på meg, særlig fordi jeg ikke er etnisk norsk. Det er givende og positivt å lære nye ting hver dag.

Skrevet

Jeg påpeker det ikke her inne eller veldig lite IRL. Men ja, jeg blir overgitt når man får offentlige dokumenter eller kontraktsdokumenter som ikke er riktig stavet. De aller fleste skriver da i word og der har man hjelp. Hvis du vet at du har problemer med rettskriving hadde jeg spurt noen andre om hjelp før jeg sendte slike dokumenter. 

Anonymous poster hash: 9987e...52a
Skrevet

Mulig de er late og uinteresserte. Dersom du mener at de er uinteresserte i rettskrivning, så tror jeg også de uinteresserte i å få kritikk for det.  Jeg misstenker tidvis at de er innavla rednecks, men å tro at du hjelper mennesker på et forum ved å påpeke deres skrivefeil mener jeg er å ha i overkant stor tro på din påvirkningskraft ovenfor andre mennesker. 

Går jeg inn på en tråd om religion, må jeg lese post etter post om rettskrivning. Jeg synes det er manglende respekt for trådstarter som hadde noe å si om religion. Dersom 100 mennesker leser tråden, må de også lese om dette. Det er jo å sløse veldig mye tid etter hvert. Digital forsøpling. 

"Jeg har for øvrig ikke norsk som morsmål, men har lært det i voksen alder."

Det er flott. Jeg synes du klarer deg bra, men hva DU synes er nyttig, er ikke det samme som Jeg synes er nyttig. Jeg synes ikke at alle tråder på et forum skal være en arena for å lære norsk.

Mange har ingen planer om å skifte jobb heller, så å ufrivillig motta "hjelp" til CV er et skikkelig dårlig argument. 

Skrevet

Kan du ikke skrive så tar ingen deg alvorlig, annet enn vennene dine på FB, som heller ikke kan det. Er du verd å ta seriøst så kan du også uttrykke deg skriftlig.

Skrevet

Vel, det sier da om meg at jeg synes ting skal være riktig - og det kan jeg leve med. Slurv, juks og lathet er ikke noe jeg synes om.

Anonymous poster hash: 40672...806

Samme her.

Og det en del gjør, skylde på at "så mange er dyslektikere" er rett og slett feigt. Slutt å skyve folks plager foran deres egen dovenskap! Man hjelper dyslektikerne best med selv å skrive rett.

Anonymous poster hash: 2fce9...887

Skrevet

Det er ikke å drite ut personen når folk på forumet spør om følgende:

* hvorfor får jeg ikke jobb?

* hvordan skrive en bok?

* vi ønsker å etablere et formidlingsbyrå som skal drive med leksehjelp - hvordan skal vi gå frem?

Hvis slike innlegg er pepret med skrivefeil, er det faktisk helt OK å kommentere det. For å hjelpe personen å skrive bedre søknader, bli bedre forfatter og så videre. Hvis du kommer til en seriøs arbeidsgiver med en søknad som er skrevet av en treåring, er det ingen som ønsker å vurdere deg som den nye ansatte. Jeg setter selv pris på folk som retter på meg, særlig fordi jeg ikke er etnisk norsk. Det er givende og positivt å lære nye ting hver dag.

Kom igjen 'a. 90% av trådene her dreier seg om når barnetrygden kommer på konto. Skrivefeil i en tråd som heter Hvordan skrive en bok? Nå konstruerer du et fiktivt scenario hvor skrivefeil hadde vært komisk. Slutt å sløse tiden min med den kritikken. Slutt å hjelpe mennesker med CV når de har spurt om en muffinsoppskrift. 

Skrevet

5 % av Norges befolkning har dysleksi. Liten prosent igjen har utviklingshemming. Det vil si at de fleste av de 80 % som skriver feil på Facebook, i aviser (VG og Dagblad) og på diverse fora ikke har vansker, men er late og uinteresserte. Nå har de til og med begynt med regler for klarspråk i forvaltningen fordi folk flest ikke lenger klarer å lese "vanskelige" ord. Det er ikke en heldig utvikling at språket blir mer og mer forringet.

Tidligere regnet en med at 4% hadde dysleksi, nyere forskning viser at tallet er mellom 10-20%

Kilde:http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/dysleksi-15298.html?page=2

Andel personer med pu-diagnose er 2%.

Kilde:http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/dysleksi-15298.html?page=2

Hvis en legger disse diagnosene tilsammen vil det si at en plass mellom 12 og 22% av befolkningen har diagnoser som gjør at skrivefeilene skyldes diagnoser..

Jeg vet også om flere som ikke har fått diagnose dysleksi, men som åpenbart har det.

Diagnosen blir lettere fanget opp i dag da det er større fokus på det. Men for en generasjon siden var fokuset på dette mindre.

Sånn sett kan det tenkes at andel personer med dysleksi har mørketall..

Skrevet

Kom igjen 'a. 90% av trådene her dreier seg om når barnetrygden kommer på konto. Skrivefeil i en tråd som heter Hvordan skrive en bok? Nå konstruerer du et fiktivt scenario hvor skrivefeil hadde vært komisk. Slutt å sløse tiden min med den kritikken. Slutt å hjelpe mennesker med CV når de har spurt om en muffinsoppskrift. 

Det er ikke lenge siden det var en tråd her inne hvor en bruker spurte om nettopp det: Hvordan skal jeg gå frem for å skrive en bok? Og ja, innleggene til trådstarter var fulle av skrivefeil.

For øvrig pleier jeg ikke kommentere skrivefeil her inne, men det hender ikke så rent sjelden at jeg åpner en tråd, men går ut igjen uten å svare rett og slett fordi jeg ikke forstår hva hi prøver å spørre om. Nå skal man jo ikke ta for gitt at det nødvendigvis er et stort tap for hi at jeg ikke svarer, men jeg har jo også lest tråder her inne hvor brukere klager over at noen tråder har veldig mange visninger men få svar. Og hvis man virkelig ønsker å få svar på problemstillingen sin, så kan det hjelpe at man formulerer seg slik at folk forstår hva man spør om. 

Skrevet

Det å bruke påpeking av skrivefeil som hersketeknikk i debatt sykes jeg er bak mål, men likevel ser jeg ikke noe galt med konstruktive tilbakemeldinger om språk, selv på forum som dette. Det er sånn man lærer og for min egen del blir jeg bare glad om jeg får rettet opp i ting jeg tror er riktig, men som egentlig er feil - f.eks. skrev jeg "nyskjerrig" frem til jeg begynte på universitetet og noen påpekte det for meg.

Si det er et innlegg der Hi skriver: "Mannen min er ikke intrisert i meg lenger. Jeg prøver å være intrisang for han hele tiden men han ignorerer meg. Hva bør jeg gjøre for å få han intrisert?"

Bruker A skriver: Det er ikke rart at han ikke er interessert i deg når du ikke klarer å skrive riktig engang! Det virker jo som du har intelligens på nivå med en treåring - skjerp deg!

Bruker B skriver: Så leit at du ikke har det så bra med mannen, kanskje familieterapi hadde vært noe for dere. (Det skrives forresten "interessert" og "interessant", bare et lite tips :) )

Her er Bruker A helt klart en drittsekk, men Bruker B er hjelpsom og vennlig i tilbakemeldingen sin. Om HI velger å ignorere oppfordringen så er det opp til henne, men jeg ser ikke noe galt i at B nevner feilstavingen, som åpenbart er mangel på kunnskap om hvordan man skriver ordet, og ikke en tastefeil.

Anonymous poster hash: 43b25...bed
Skrevet

Enig, med ett unntak: Klarspråk er ikke å eliminere vanskelige ord, men å kutte vekk fagsjargong og unødvendig knotete formuleringer. F eks NAV, som tar juridiske forbehold hele veien; mye av det kan skrives på lettere måter.

Skrevet

Hun som ville skrive en bok ble drittsur på alle som påpekte at hun ikke var noe særlig til skribent...

Skrevet

http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/144308716-å-skrive-ei-bokhvordan-gjør-man-det/?hl=bok

Reelt tråd på DiB, ikke noe "fiktivt scenario hvor skrivefeil hadde vært komisk".

Skrevet

Eller man kan være yrkesskadet.

Jeg har jobbet som advokatsekretær i nesten 20 år. Jobben min består stort sett i å skrive etter diktat. Det er veldig viktig at alt som sendes ut fra oss ser bra ut og uten masse skrivefeil.

Derfor kan jeg ta meg selv i å sitte på busser og t-baner og direkte irritere meg over skrivefeil jeg ser på plakater rundt omkring.

Men skal sies at jeg aldri kommenterer slike ting her inne eller til andre som skriver feil (så lenge det ikke er jobbmessig).

Jeg er kanskje litt introvert, men absolutt ikke usympatisk. 😊😊

Anonymous poster hash: e8668...a51

Skrevet

Jeg har problemer med å finne riktige ord og setningsoppbygging. Har en diagnose på det. Må jobbe mye med ett innlegg om det skulle ha vært perfekt. Her inne orker jeg ikke å bruke lang tid på å forsikre meg om at det er riktig skrevet. I jobben min bruker jeg ekstra tid på å dobbeltsjekke om at det jeg skriver er riktig. Synes det er lavmål å kritisere andre sine innlegg pga skrivefeil, har andre ting å bruke tiden min på.

Anonymous poster hash: 665b4...d59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...