Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #26 Skrevet 1. februar 2017 Det som jeg syns er dumt med dette at ap mener alt det de sier er det eneste riktige hele tiden og de vet best for folk. Jeg vil ha mer frihet og mer privatisering av det offentlige. Jeg syns heller det ikke er bærekraftig og spare på bok i utlandet fremfor å bruke penger på vedlikehold og infrastruktur i Norge. Den nåværende regjeringen har ikke brukt over handlingsregelen. Oljepengebruken økte kraftig i 2008 da ap skulle redde finansnæringen og det skulle være et enganggangstilfelle. Men de senket ikke bruken de resterende årene de satt i regjering til 2013. Ap klarte nesten ikke å innfri noen av sine løfter, ved denne regjeringen har de innført veldig mye godt ( ikke komed segway og lakrispiper) Jeg er for et bredt forlik på stortinget og kunne ønske høyre og ap samarbeidet mer for de er ganske like. Men for meg virker det ikke som ap er et alternativ for de endrer mening fra morgen til kveld. De er imot og kun for å være imot og for det ikke er gjort helt i tråd med hvordan ap ville gjort det selv om utfallet er det samme. Ap ønsker å innføre veldig mange økninger i avgiftene. Mange av disse avgiftene tror de at de kan få mer penger inn i kassa på men det er ikke sånn det helt fungerer. For når de foretar en endring skjer det noe med brukernes vaner i tillegg. For en del år siden skulle de ta inn mer ved leasing av biler for de så at hvis de økte skattene på det med så så mange prosent ville de få mye mer inn, problemer ble at færre leaset biler og de fikk mindre inn i statskassa. Idag kom det ut en rapport på lønn i offentlig sektor og det har kun vært en økning på 1,6%. Økningen har vært veldig høy i mange år selv da Norge måtte hjelpe finansnæringen. Jeg har jobbet i oljebransjen i mange år og siden 2014 har ikke vi hatt en eneste økning så i realitet har vi fått mindre kjøpekraft. Jeg er imot et lo som er så tungt inne i et parti og jobber kun for dem. Ønsker at det var en organisasjon som ikke hadde tilhørighet til et politisk parti. Og mener ikke de rike får mer når de minske formueskatten. Jeg er imot dobbel beskatning og det er mange firmaer som sliter med dette. Og så lenge vi skatter prosentvis ( ofte) og 2% mindre i skatt av et lavt beløp er lavere enn 2% enn et høyt beløp. Det ser vi jo måten lo og andre arbeidstakerorganisasjoner operer de som har mest i lønnsoppgjør får alltid mest pga det er en prosentsats av årslønn eller timelønn de får. Jeg ønsker egentlig en flat skatt. At alle betaler like mange prosent. Hvorfor skal det ikke lønne seg å ta utdannelse å få en god jobb. Hvorfor må de skatte mer enn de som ikke gjorde det. Sier heller ikke at utdannelse og jobb henger sammen. Det at ap i en flertallsregjering ikke klarte å innfri sier mye om viljen siden ingen regjering har hatt så stort handlingsrom noen gang og kanskje ikke kommer til å få igjen. Alle har sine preferanser og det er det jeg mener om det og vet at mange har andre preferanser og det er helt fint. Ingen sitter på den absolutt riktige måten å gjøre det på uansett. Anonymous poster hash: e4c77...659 Jeg tror ikke vi vil lykkes med kortsiktig tankegang. Fra 2014 til i dag er rett og slett ikke godt nok for å se på utviklingen. Ta 40 år da. Hvor mange reiste sydover for 40 år siden feks, kontra i dag. Der ser man en endring som tyder ganske sterkt på at Norge går fremover hva kjøpekraften angår. Å privatisere er jeg i mot. Og det hjelper ikke bare å gjennomføre når resultatet blir som dette 😔 http://www.dagbladet.no/nyheter/over-2000-avvik---veireno-bryter-arbeidsmiljoloven/66923642 Uansett skattetrykk vil det lønne seg med utdannelse og høy lønn! Min mann tjener over en million i året, skatter mer enn meg og enda tjener han ganske mye mer også. For meg er det en selvfølge at han bidrar mer til våre barns skole, vårt helsetilbud osv enn hva jeg gjør, fordi han har evne til mer. Gudsjelov har han også vilje. Jeg forstår fremdeles ikke hva som skal bli bedre?! Hi Anonymous poster hash: 5727d...4a4
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #27 Skrevet 1. februar 2017 Det du sier om debattklima gjelder dessverre ikke bare her inne. I politikken, i media og blandt folk flest er debattklimaet så forsøpla at man skal være spesielt interessert for å orke å delta. Det er rett og slett et demokratisk problem. Argumenter er ikke viktig, det viktigste er å komme med mest mulig nedsettende karakteristikker om meningsmotstanderne ("populist" og "elite" de mest moderne nå på nyåret). Vi snakker om at det er viktig å samles, men begge fløyer debatterer på en måte som er mest mulig splittende ("vi vil ikke EGENTLIG samles, vi vil at dere skal forstå at vi er mye smartere enn dere"). Den egentlig ubetydelige (i den store sammenheng), men akk, så beskrivende, ulvedebatten er et godt eksempel. Makan til forsøpla debatt. Der har vi "kaffelattedrikkende, snobbete byfolk som aldri har sett en ku eller vært utenfor ring 3" på den ene siden og "lavt utdanna bondepakk som er redd for konkurranse i jakta og som er så dumme at de tror på eventyret om Rødhette og ulven" på den andre. Og de i midten som forsøker å forstå begge sider av saken holder seg klokelig unna, for sier de noe som kan tolkes i den ene eller andre retningen er de plutselig trygt plassert i kategorien "bondepakk" eller "kaffelattejævel". Man skulle jo tro at et vestlig demokrati med likhet som fremste verdi og gratis utdanning skulle klare å avle opp mer dannede mennesker enn dette. Anonymous poster hash: 89666...3e9 Nettopp det at det ikke lenger er mulig å diskutere sak konstruktivt, det tror jeg er begynnelsen på fallet av den vestlige verden slik vi kjenner den.Masse prat, men mindre handling. Masse arroganse. Masse egoisme. Viktigere å vinne en diskusjon enn å forholde seg til virkeligheten. Lempfeldig omgang med sannheten - eller alternative sannheter som det visstnok heter nå... Fryktbasert, større forskjeller mellom rik og fattig. Dårlig kombinasjon! Anonymous poster hash: 93582...729
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #28 Skrevet 1. februar 2017 Nettopp det at det ikke lenger er mulig å diskutere sak konstruktivt, det tror jeg er begynnelsen på fallet av den vestlige verden slik vi kjenner den.Masse prat, men mindre handling. Masse arroganse. Masse egoisme. Viktigere å vinne en diskusjon enn å forholde seg til virkeligheten. Lempfeldig omgang med sannheten - eller alternative sannheter som det visstnok heter nå... Fryktbasert, større forskjeller mellom rik og fattig. Dårlig kombinasjon! Anonymous poster hash: 93582...729 Jeg er dessverre redd for at du har rett... Jeg har til og med hørt høyt utdanna, veltilpassede og tilsynelatende oppegående mennesker si at den og den gruppen "burde fratas stemmeretten". Og vipps var vi satt en god del tiår tilbake i tid, og et av de viktigste prinsippene vi begynte å kjempe for på 1800-tallet er bare sååå passé... Skremmende. Anonymous poster hash: 89666...3e9
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #29 Skrevet 1. februar 2017 Jeg tror ikke vi vil lykkes med kortsiktig tankegang. Fra 2014 til i dag er rett og slett ikke godt nok for å se på utviklingen. Ta 40 år da. Hvor mange reiste sydover for 40 år siden feks, kontra i dag. Der ser man en endring som tyder ganske sterkt på at Norge går fremover hva kjøpekraften angår. Å privatisere er jeg i mot. Og det hjelper ikke bare å gjennomføre når resultatet blir som dette 😔 http://www.dagbladet.no/nyheter/over-2000-avvik---veireno-bryter-arbeidsmiljoloven/66923642 Uansett skattetrykk vil det lønne seg med utdannelse og høy lønn! Min mann tjener over en million i året, skatter mer enn meg og enda tjener han ganske mye mer også. For meg er det en selvfølge at han bidrar mer til våre barns skole, vårt helsetilbud osv enn hva jeg gjør, fordi han har evne til mer. Gudsjelov har han også vilje. Jeg forstår fremdeles ikke hva som skal bli bedre?! Hi Anonymous poster hash: 5727d...4a4 Du tror ikke ap alene har innført alle våre velferdsgoder? Du vet ap var og den som vedtok den nye pensjonsreformen som gjør at det blir enda større skille på de som jobber privat og de som jobber offentlig sektor. Du vet og at det var vedtok den nye uførereformen som gjør at de som er uføre får mindre Idag. Det er denne regjeringen som innførte det men det er Stoltenberg regjeringen som vedtok. Men det nytter ikke å diskutere meg deg for du besitter den fulle sannheten. Ingenting annet enn det ap står for er godt nok. Men når det er sagt så er ap og FrP nesten helt like på innvandring. Så debatt på NRK om det og det eneste som skiller det er at ap vil ha 3 år på familiegjenforening og FrP vil ha 5 år. De fleste partiene er veldig like og alle har gode ting og mindre gode ting. Syns faktisk at istedenfor at man skal stemme blindt på et parti så skulle man fått mange spørsmål nesten som en partitest og de du var mest enig i skulle du stemme på. For mange uansett parti stemmer for de alltid har stemt det eller de høres moralsk riktig ut uten å ha satt seg inn i partiprogrammet. Det er veldig mange eksempler på gode ting som har skjedd med privatisering. Sykehjem spesielt og barnehager som er private scorer høyere på tilfredsshet fra foreldre enn offentlige. men som sagt du har gjort opp en mening om hvordan Norge fungerer så det nytter ikke for andre å si noe som helst. De som bruker midlertidig ansatte osv mest er faktisk det offentlige. Og forrige regjering brukte enormt mye av det. Anonymous poster hash: e4c77...659
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #30 Skrevet 1. februar 2017 Jeg tror ikke vi vil lykkes med kortsiktig tankegang. Fra 2014 til i dag er rett og slett ikke godt nok for å se på utviklingen. Ta 40 år da. Hvor mange reiste sydover for 40 år siden feks, kontra i dag. Der ser man en endring som tyder ganske sterkt på at Norge går fremover hva kjøpekraften angår. Å privatisere er jeg i mot. Og det hjelper ikke bare å gjennomføre når resultatet blir som dette 😔 http://www.dagbladet.no/nyheter/over-2000-avvik---veireno-bryter-arbeidsmiljoloven/66923642 Uansett skattetrykk vil det lønne seg med utdannelse og høy lønn! Min mann tjener over en million i året, skatter mer enn meg og enda tjener han ganske mye mer også. For meg er det en selvfølge at han bidrar mer til våre barns skole, vårt helsetilbud osv enn hva jeg gjør, fordi han har evne til mer. Gudsjelov har han også vilje. Jeg forstår fremdeles ikke hva som skal bli bedre?! Hi Anonymous poster hash: 5727d...4a4 Og Oslo kommune har ikke privatisert søppeltømming. Oslo kommune har hatt en firma som har drevet med det men det skulle ut på ny konkurranse. Og at byrådet i Oslo har valgt dette må nesten stå for arbeiderpartiet og mdg sin kappe og ikke de borgerlige. Jobber med offentlige anskaffelser og her har Oslo kommune gjort en veldig dårlig jobb Anonymous poster hash: e4c77...659
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #31 Skrevet 1. februar 2017 Du tror ikke ap alene har innført alle våre velferdsgoder? Du vet ap var og den som vedtok den nye pensjonsreformen som gjør at det blir enda større skille på de som jobber privat og de som jobber offentlig sektor. Du vet og at det var vedtok den nye uførereformen som gjør at de som er uføre får mindre Idag. Det er denne regjeringen som innførte det men det er Stoltenberg regjeringen som vedtok. Men det nytter ikke å diskutere meg deg for du besitter den fulle sannheten. Ingenting annet enn det ap står for er godt nok. Men når det er sagt så er ap og FrP nesten helt like på innvandring. Så debatt på NRK om det og det eneste som skiller det er at ap vil ha 3 år på familiegjenforening og FrP vil ha 5 år. De fleste partiene er veldig like og alle har gode ting og mindre gode ting. Syns faktisk at istedenfor at man skal stemme blindt på et parti så skulle man fått mange spørsmål nesten som en partitest og de du var mest enig i skulle du stemme på. For mange uansett parti stemmer for de alltid har stemt det eller de høres moralsk riktig ut uten å ha satt seg inn i partiprogrammet. Det er veldig mange eksempler på gode ting som har skjedd med privatisering. Sykehjem spesielt og barnehager som er private scorer høyere på tilfredsshet fra foreldre enn offentlige. men som sagt du har gjort opp en mening om hvordan Norge fungerer så det nytter ikke for andre å si noe som helst. De som bruker midlertidig ansatte osv mest er faktisk det offentlige. Og forrige regjering brukte enormt mye av det. Anonymous poster hash: e4c77...659 Vet du, jeg stemmer ikke ap så det blir bare vås. Jeg ser historisk på det og da har ap styrt landet betydelig mye lengre enn andre partier. Du finner det lett selv ved å Google. På bakgrunn av det kan man vel si at ap har hatt en betydelig innflytelse på hvordan vi har det i dag. Uførereformen er ap konfrontert med flere ganger og etter hva jeg har forstått var det aldri meningen at den skulle iverksettes uten andre tiltak som ville rette opp økonomien for de som nå er kommet uheldig ut. De ble bare aldri ferdige med jobben. Nei, jeg oppfatter heller ikke ap som et parti som slipper alle innvandrere inn, men de prater på en hyggeligere måte og trigger ikke motsetninger slik FrP gjør. Privatisering er jeg i hovedsak i mot fordi overskuddet ikke går tilbake til fellesskapet, men i lomma på noen ytterst få Hi Anonymous poster hash: 5727d...4a4
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #32 Skrevet 1. februar 2017 Og Oslo kommune har ikke privatisert søppeltømming. Oslo kommune har hatt en firma som har drevet med det men det skulle ut på ny konkurranse. Og at byrådet i Oslo har valgt dette må nesten stå for arbeiderpartiet og mdg sin kappe og ikke de borgerlige. Jobber med offentlige anskaffelser og her har Oslo kommune gjort en veldig dårlig jobb Anonymous poster hash: e4c77...659 Søppeltømmingen er privat og det skaper nå store problemer. Er da virkelig ikke noe å diskutere. Jeg er i mot privatisering. Så enkelt! Hi Anonymous poster hash: 5727d...4a4
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #33 Skrevet 1. februar 2017 Søppeltømmingen er privat og det skaper nå store problemer. Er da virkelig ikke noe å diskutere. Jeg er i mot privatisering. Så enkelt! Hi Anonymous poster hash: 5727d...4a4 Søppeltømming er ikke privatisering. Det er Oslo kommune som har ansvar for det. alle de som tømte søppel i Oslo kommune før den nye avtalen var ikke ansatt hos Oslo kommune. Men da bør alt bli offentlig og heller innføre borgerlønn så får alle likt og du slipper å se private selskaper i det hele tatt. Verdiskapning kommer fra private bedrifter og ikke offentlige så det er ikke bare dumt. Anonymous poster hash: e4c77...659
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #34 Skrevet 1. februar 2017 Søppeltømming er ikke privatisering. Det er Oslo kommune som har ansvar for det. alle de som tømte søppel i Oslo kommune før den nye avtalen var ikke ansatt hos Oslo kommune. Men da bør alt bli offentlig og heller innføre borgerlønn så får alle likt og du slipper å se private selskaper i det hele tatt. Verdiskapning kommer fra private bedrifter og ikke offentlige så det er ikke bare dumt. Anonymous poster hash: e4c77...659 Jeg synes det er sikkerhetsmessig tryggere med ansatte i offentlig eller kommunal sektor og jeg synes det smaker bedre av et overskudd som går tilbake til oss innbyggere enn til noen få aktører. Det er også i høyeste grad verdiskapning! Hi Anonymous poster hash: 5727d...4a4
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #35 Skrevet 1. februar 2017 Du tror ikke ap alene har innført alle våre velferdsgoder? Du vet ap var og den som vedtok den nye pensjonsreformen som gjør at det blir enda større skille på de som jobber privat og de som jobber offentlig sektor. Du vet og at det var vedtok den nye uførereformen som gjør at de som er uføre får mindre Idag. Det er denne regjeringen som innførte det men det er Stoltenberg regjeringen som vedtok. Men det nytter ikke å diskutere meg deg for du besitter den fulle sannheten. Ingenting annet enn det ap står for er godt nok. Men når det er sagt så er ap og FrP nesten helt like på innvandring. Så debatt på NRK om det og det eneste som skiller det er at ap vil ha 3 år på familiegjenforening og FrP vil ha 5 år. De fleste partiene er veldig like og alle har gode ting og mindre gode ting. Syns faktisk at istedenfor at man skal stemme blindt på et parti så skulle man fått mange spørsmål nesten som en partitest og de du var mest enig i skulle du stemme på. For mange uansett parti stemmer for de alltid har stemt det eller de høres moralsk riktig ut uten å ha satt seg inn i partiprogrammet. Det er veldig mange eksempler på gode ting som har skjedd med privatisering. Sykehjem spesielt og barnehager som er private scorer høyere på tilfredsshet fra foreldre enn offentlige. men som sagt du har gjort opp en mening om hvordan Norge fungerer så det nytter ikke for andre å si noe som helst. De som bruker midlertidig ansatte osv mest er faktisk det offentlige. Og forrige regjering brukte enormt mye av det. Anonymous poster hash: e4c77...659 AP har innført hvert eneste ett av velferdsgodene med støtte fra andre sosialistiske partier (og med litt vekslende shopping av støtte fra ulike kanter) men MOT Høyres stemme hele veien. Lønn under sykdom, barselpermisjon, arbeidsledighetstrygd m.m., alt dette har H stemt imot siden 1800-tallet. Anonymous poster hash: 788ae...989
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #36 Skrevet 1. februar 2017 Søppeltømming er ikke privatisering. Det er Oslo kommune som har ansvar for det. alle de som tømte søppel i Oslo kommune før den nye avtalen var ikke ansatt hos Oslo kommune. Men da bør alt bli offentlig og heller innføre borgerlønn så får alle likt og du slipper å se private selskaper i det hele tatt. Verdiskapning kommer fra private bedrifter og ikke offentlige så det er ikke bare dumt. Anonymous poster hash: e4c77...659 "Velferdsprofitørene" har ett eneste mål: å tjene penger til eieren. Om det er barnevern, eldreomsorg eller søppeltømming; i TILLEGG til å utbetale lønn og løpende utgifter skal en privat aktør også ha et utbytte til overs til eieren. Det ender med at "noen" må betale den prisen, og det er enten det offentlige via større overføringer, de ansatte via lavere lønner og dårligere kontrakter, eller forbrukerne via høyere egenandeler. Anonymous poster hash: 788ae...989
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #37 Skrevet 2. februar 2017 Hvor mye penger det er å bruke i Norge kommer stort sett an på hvordan det går i resten av verden pga pensjonsfondet. De politiske partiene bestemmer heller ikke oljeprisen og dermed ikke hvor mange som er ansatt innen oljesektoren. Det spises så mye av lasset at vi nå bruker mer penger enn vi tjener. Dette pga inkluderende AP som ansatte svært mange flere i offentlig sektor for å pynte på arbeidsledighetsstatistikken. Det ser vakkert ut på papiret, men det finansierer ikke eldreomsorgen eller skolene som du sier er "gratis". At du skriver det veldig avslørende. Å bruke mer penger enn man har heter å være på luksusfellen. Derfor er det å være mer inkluderende enn H/FrP ikke spesielt økonomisk. Da blir det dårligere stell på sykehjem, ikke de beste medisinene etc. Det er bare en pott med penger. Buker du noe på en post, må du ta fra en annen post. Våre nye landsmenn koster mer enn det smaker rent økonomisk sett. Dette har med statsbudsjettet å gjøre og ikke inkludering. Det har ikke noe med samhold å gjøre, men med penger. Dersom du er på jobb på dagen, vet du ikke hvor mange arbeidsføre mennesker som sitter på cafe på Grønnland. Dette kan du ikke ta på øyemål. Innvandringen er et økonomisk problem for deg siden du er en borger i landet og det ikke er uendelig med penger. Dette er toppen. Fint at du liker Norge fra krigens tider til nå. Det blir ikke bedre enn dette. Pensjonsforpliktelsene for offentlig sektor er større enn oljefondet. Det vil si at det er lovet bort i sin helhet. Alle på luksusfellen har brukt opp sparekontoen og kredittkortet. Norge har lovet bort sparekontoen. Jeg håpet at mine barn også skulle få litt av oljefondet som de kaller pensjonsfondet da det høre mer miljøvennelig ut, men det er ikke tilfelle. Vi har 80 ganger så stor offentlig sektor som Tyskland uten å ha 80 ganger så mange goder. Det er dårlig drift rett og slett. Å tenke langsiktig og skape verdier er nettopp det offentlig sektor og innvandring ikke gjør. Du kan ikke være økonomisk og solidarisk i samme setning. Du kan bare velge størrelsen på de forskjellige postene i statsbudsjettet. Norge AS går i minus. Anonymous poster hash: 9b5ba...c2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå