Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #1 Skrevet 1. februar 2017 Ap har styrt landet de aller fleste årene etter krigen og vi kan jo ikke si det er gått nedover?! Forstår ikke de som mener ap styrer landet til helvete! Innvandring klages det på, men hvem klager? Her jeg bor nå finnes ytterst få av de og på Grønland i Oslo, der jeg bodde før hundegalskapen tok meg, var de aldri et problem for meg, eller andre jeg var i kontakt med. Har også mye familie på Stovner og de klager heller aldri. Vi har gratis skoler, leger, sykelønnsordninger, ferie og arbeidstider å forholde oss til. Vi har høy kjøpekraft og de aller fleste er i jobb. For de uten jobb finnes også ordninger. Hva klager vi egentlig over? Jeg synes vi har det fordømt bra jeg! Hvorfor i alle dager setter man lite inkluderende partier til å styre landet når det finnes alternativer med årelange bevis på at de vet hva de driver med? Hvorfor er det plutselig feil å tenke solidarisk for så mange? Å tenke langsiktig, skape verdier. Jeg forstår det bare ikke! Anonymous poster hash: 5727d...4a4
Mumua Skrevet 1. februar 2017 #2 Skrevet 1. februar 2017 Man kan diskutere seg grønn og blå (eller rød om du vil), men vi har alle ulike synspunkter og kommer aldri til å bli enige. Hvert parti har sin oppslutning og de velgerne er som regel enige med partiet sitt. Noen mener at FRP eller Høyre står for den beste og mest bærekraftige politikken, andre mener at Arbeiderpartiet eller KRF står for den mest fornuftige politikken. Det eneste som er sikkert er at ingen noengang (!) vil bli helt fornøyd uansett hvem som blir valgt. I tillegg går det bare sport i å rakke ned på hverandre og hva andre mener, så det er jo håpløst å få til en god, fruktbar politisk diskusjon. Det går ikke mange innleggene før folk begynner med " FRP`ere er lavpanna idioter og rasister, AP`ere er tiltaksløse og vil bare øke skatter og avgifter, MGP`ere er på trynet, Høyre-velgere er kun næringslivsledere og rikinger som tenker på seg selv osv osv. Ved å holde på sånn kommer man ingen vei, så det er egentlig bare å gi opp en slik diskusjon her inne.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #3 Skrevet 1. februar 2017 Man kan diskutere seg grønn og blå (eller rød om du vil), men vi har alle ulike synspunkter og kommer aldri til å bli enige. Hvert parti har sin oppslutning og de velgerne er som regel enige med partiet sitt. Noen mener at FRP eller Høyre står for den beste og mest bærekraftige politikken, andre mener at Arbeiderpartiet eller KRF står for den mest fornuftige politikken. Det eneste som er sikkert er at ingen noengang (!) vil bli helt fornøyd uansett hvem som blir valgt. I tillegg går det bare sport i å rakke ned på hverandre og hva andre mener, så det er jo håpløst å få til en god, fruktbar politisk diskusjon. Det går ikke mange innleggene før folk begynner med " FRP`ere er lavpanna idioter og rasister, AP`ere er tiltaksløse og vil bare øke skatter og avgifter, MGP`ere er på trynet, Høyre-velgere er kun næringslivsledere og rikinger som tenker på seg selv osv osv. Ved å holde på sånn kommer man ingen vei, så det er egentlig bare å gi opp en slik diskusjon her inne. Æh, ok, men da trengte jo ikke du å svare 😉 Hi Anonymous poster hash: 5727d...4a4
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #4 Skrevet 1. februar 2017 På Haugenstua i Groruddalen slåss et 3o-talls ungdommer torsdag kveld. Det var to gjenger som hadde et oppgjør seg i mellom. Da politiet ankom stedet løste situasjonen seg opp og flere løp fra stedet. En person ble funnet blødende fra hodet, og ikke overraskende, ingen er pågrepet. En mann i 18-19-års alder ble funnet blødende etter at to gjenger barket sammen på Haugenstua i Oslo torsdag kveld.Politiet i Oslo rykket ut med flere patruljer da de fikk melding om at rundt 30 ungdommer slåss på Haugenstua. https://www.document.no/2017/01/27/groruddalen-blodig-gjengslagsmal-pa-haugenstua/ Derfor er så mange mot å få hit flere innvandrere. De står for 80% av all kriminalitet i følge SSB. For øvrig, hvorfor flykter alle muslimene til kristene land?? Anonymous poster hash: 78ac1...311
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #5 Skrevet 1. februar 2017 Høyre har styrt før, bl.a da alt gikk på trynet økonomisk på 80-tallet.... Er en grunn til at mange av de som er i 60-årene i dag fikk helt hetta da det ble blå seier ved forrige valg, de husker godt den tiden vi hadde tosifret boligrente, folk mistet jobben, hus ble solgt på tvangsauksjon osv. Anonymous poster hash: cab09...69e
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #6 Skrevet 1. februar 2017 Tja... du har de som har mye og gjerne vil beholde mer av det selv da. Også har du de som har lite men tror de vil spare penger på billigere drivstoff selv om de taper ti ganger så mye på andre ting. Den første gruppen kan jeg til en viss grad forstå... Jeg er enig i at vi stort sett har det veldig bra og skulle ønske vi kunne bruke mer tid på å finpusse de få tingene som ikke fungerer så godt (for de som faller mellom to stoler f.eks.) i stedet for å endre på ting som fungerer. Men det er nok ikke sånn ting funker dessverre. Anonymous poster hash: ac36b...aeb
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #7 Skrevet 1. februar 2017 På Haugenstua i Groruddalen slåss et 3o-talls ungdommer torsdag kveld. Det var to gjenger som hadde et oppgjør seg i mellom. Da politiet ankom stedet løste situasjonen seg opp og flere løp fra stedet. En person ble funnet blødende fra hodet, og ikke overraskende, ingen er pågrepet. https://www.document.no/2017/01/27/groruddalen-blodig-gjengslagsmal-pa-haugenstua/ Derfor er så mange mot å få hit flere innvandrere. De står for 80% av all kriminalitet i følge SSB. For øvrig, hvorfor flykter alle muslimene til kristene land?? https://www.youtube.com/watch?v=Eh0VEFmAppo Anonymous poster hash: 78ac1...311 Sånn gjorde vi da vi var unge også! Vokst opp i Groruddalen. Vi slo oss sammen en haug og tok t-banen en holdeplass eller to og sloss. Tidligere hadde feks ikke alle skolene i Oslo høstferie likt, men etter endel uheldige episoder med politi på skolene osv, ble det endret. Forskjellen den gang var at alle var hvite, men vi var jammen ikke bedre! Jeg er forøvrig ikke med på tankegangen at innvandrere flest kommer hit for å gjøre Norge muslimsk. Vi har jo ingen statsreligion lengre og det har vi sørger for selv, så der løper vi liten fare. Hi Anonymous poster hash: 5727d...4a4
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #8 Skrevet 1. februar 2017 Du trenger ikke hjelp til å forstå, HI. The proof is in the pudding, som det heter - se på resultatene. Se også på den ironisk navngitte "nærpolitireformen" og den tildekkende navngitte "jernbanereformen", så ser du resultatet av kun 4 år med mesterhjernene Jensen, Sandberg, Listhaug og Søviknes... Anonymous poster hash: 788ae...989
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #9 Skrevet 1. februar 2017 Du trenger ikke hjelp til å forstå, HI. The proof is in the pudding, som det heter - se på resultatene. Se også på den ironisk navngitte "nærpolitireformen" og den tildekkende navngitte "jernbanereformen", så ser du resultatet av kun 4 år med mesterhjernene Jensen, Sandberg, Listhaug og Søviknes... Anonymous poster hash: 788ae...989 Jeg vil VIRKELIG forstå hvorfor så mange mener det er løsningen 😊 Hi Anonymous poster hash: 5727d...4a4
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #10 Skrevet 1. februar 2017 På Haugenstua i Groruddalen slåss et 3o-talls ungdommer torsdag kveld. Det var to gjenger som hadde et oppgjør seg i mellom. Da politiet ankom stedet løste situasjonen seg opp og flere løp fra stedet. En person ble funnet blødende fra hodet, og ikke overraskende, ingen er pågrepet. https://www.document.no/2017/01/27/groruddalen-blodig-gjengslagsmal-pa-haugenstua/ Derfor er så mange mot å få hit flere innvandrere. De står for 80% av all kriminalitet i følge SSB. For øvrig, hvorfor flykter alle muslimene til kristene land?? Anonymous poster hash: 78ac1...311 Du sprer usannheter. Innvandrere står ikke for 80% av kriminaliteten i Norge, selv om de er overrepresentert. Når en justerer for alder og kjønn faller forskjellen nesten bort. Ja, det er en utfordring med kriminalitet i grupper der unge menn er overrepresentert. Spesielt når disse i tillegg må integreres i et nytt samfunn, men det er et verdensproblem Norge ikke kan la være å forholde oss til. Muslimene (din generalisering) flykter til trygge land, på samme måte som du ville ha gjort om helvete brakte løs her. Det gjør de fordi det er krig og derfor farlig å oppholde seg i hjemlandene deres. Det gjorde mange nordmenn under andre verdenskrig og ikke minst fryktelig mange jøder, burde de også ventet på å få hjelp der de var? La oss heller ikke glemme at mye av årsaken til uroligheter i midtøsten er FN sin svært lite gjennomtenkte og respektløse oppreising for jødene etter andre verdenskrig. Anonymous poster hash: 903c0...bc8
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #11 Skrevet 1. februar 2017 Jeg vil VIRKELIG forstå hvorfor så mange mener det er løsningen 😊 Hi Anonymous poster hash: 5727d...4a4 Da må man ta en kikk inni deres forvirrede hoder, der frykt og desinformasjon rår. Vil du virkelig det...? Anonymous poster hash: 788ae...989
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #12 Skrevet 1. februar 2017 Da må man ta en kikk inni deres forvirrede hoder, der frykt og desinformasjon rår. Vil du virkelig det...? Anonymous poster hash: 788ae...989 Ja, såpass respekterer jeg mine medmennesker Hi Anonymous poster hash: 5727d...4a4
Hjertefru Skrevet 1. februar 2017 #13 Skrevet 1. februar 2017 Du sprer usannheter. Innvandrere står ikke for 80% av kriminaliteten i Norge, selv om de er overrepresentert. Når en justerer for alder og kjønn faller forskjellen nesten bort. Ja, det er en utfordring med kriminalitet i grupper der unge menn er overrepresentert. Spesielt når disse i tillegg må integreres i et nytt samfunn, men det er et verdensproblem Norge ikke kan la være å forholde oss til. Muslimene (din generalisering) flykter til trygge land, på samme måte som du ville ha gjort om helvete brakte løs her. Det gjør de fordi det er krig og derfor farlig å oppholde seg i hjemlandene deres. Det gjorde mange nordmenn under andre verdenskrig og ikke minst fryktelig mange jøder, burde de også ventet på å få hjelp der de var? La oss heller ikke glemme at mye av årsaken til uroligheter i midtøsten er FN sin svært lite gjennomtenkte og respektløse oppreising for jødene etter andre verdenskrig. Anonymous poster hash: 903c0...bc8 Skjønner godt at folk vil komne seg til trygge land når de lever i et helvete. Det hadde vi også gjort. Problemet er imidlertid følgende: Som det sies i klippet er islam i en slags "borgerkrig" mellom to trosretninger. Hvis det blir tilstrekkelig mange av henholdsvis Sunni- og sjia i Norge er det en betydelig fare for at de drar med seg stridighetene sine hit. Den samme mekanismen vil sannsynligvis gjøre seg gjeldende hvis du bytter ut disse to grupperingene med fex andre som strides, etniske russere kontra ukrainere er et eksempel. Jeg opplevde tilløp til dette i kretsen rundt meg når konflikten på Krim var på sitt høydepunkt. Ikke voldelige da, men det kan kanskje ha noe med kjønn å gjøre? Nordmenn har stort sett levd i fred med hverandre i tusen år. Kanskje fordi vi har vært et kristent land med en homogen befolkning?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #14 Skrevet 1. februar 2017 Jeg tenker akkurat som deg, hi, og nettopp derfor vil jeg for første gang i livet stemme AP til høsten. Jeg har tidligere stemt både H og KrF, men nå mener jeg at det er for "risikabelt" mtp høyrebølgen som feier inn over Europa. Jeg vil ikke, og kan ikke, støtte den fløyen nå i disse dager. Da får jeg heller være "sosialist," og veie opp for mange av de ugjennomtenkte stemmene fra den høyre fløy. Jeg er oppriktig redd for hva som kan skje hvis FrP får mere makt enn de har pr i dag, og ikke minst hvis de blir inspirert av Trump som gjør akkurat som han vil. Det funker jo for han, hvorfor skulle det ikke funke for Sylvi? Nei. Tilbake til det trygge AP. Kanskje litt kjedelig å betale mer skatt, men jeg mener som deg at politikken deres har bygget landet til hva det er i dag. Anonymous poster hash: 18d2c...673
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #15 Skrevet 1. februar 2017 Skjønner godt at folk vil komne seg til trygge land når de lever i et helvete. Det hadde vi også gjort. Problemet er imidlertid følgende: Som det sies i klippet er islam i en slags "borgerkrig" mellom to trosretninger. Hvis det blir tilstrekkelig mange av henholdsvis Sunni- og sjia i Norge er det en betydelig fare for at de drar med seg stridighetene sine hit. Den samme mekanismen vil sannsynligvis gjøre seg gjeldende hvis du bytter ut disse to grupperingene med fex andre som strides, etniske russere kontra ukrainere er et eksempel. Jeg opplevde tilløp til dette i kretsen rundt meg når konflikten på Krim var på sitt høydepunkt. Ikke voldelige da, men det kan kanskje ha noe med kjønn å gjøre? Nordmenn har stort sett levd i fred med hverandre i tusen år. Kanskje fordi vi har vært et kristent land med en homogen befolkning? Jeg følger deg der, men tror vel ikke alle muslimer er mer troende enn mange av oss. Jeg kjenner flere som spiser feil mat og drikker alkohol feks, de er også gift med hardbarka nordmenn. På samme måte feirer vi jul, bruker kirken til dåp osv, men ellers tenker vi ikke på og ser så mye til den kristne tro. Uansett da så er det ingen partier i dette landet som mener det skal være "fri flyt" og at alle norske lover skal opphøre. Det betyr jo igjen at vi kan regulere innvandringen uten å stoppe den helt og alle må uansett forholde seg til norsk lov. Med styrket politi og bevisstgjøring feks forstår jeg ikke hvorfor vi ikke skal kunne lykkes. Vi har jo ikke feilet så langt! Hi Anonymous poster hash: 5727d...4a4
Mrs. Kaizer Skrevet 1. februar 2017 #16 Skrevet 1. februar 2017 Personlig merker jeg svært liten forskjell nå i forhold til når regjeringen var rødgrønn, så for meg er det det samme hvem som styrer dette landet. Folk blir aldri enige uansett og finner alltid noe å klage på.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #17 Skrevet 1. februar 2017 Jeg bor på Grønland og jeg kommer til å stemme på et parti som vil begrense innvandring. Anonymous poster hash: 26158...203
Hannasbananas Skrevet 1. februar 2017 #18 Skrevet 1. februar 2017 På Haugenstua i Groruddalen slåss et 3o-talls ungdommer torsdag kveld. Det var to gjenger som hadde et oppgjør seg i mellom. Da politiet ankom stedet løste situasjonen seg opp og flere løp fra stedet. En person ble funnet blødende fra hodet, og ikke overraskende, ingen er pågrepet. https://www.document.no/2017/01/27/groruddalen-blodig-gjengslagsmal-pa-haugenstua/ Derfor er så mange mot å få hit flere innvandrere. De står for 80% av all kriminalitet i følge SSB. For øvrig, hvorfor flykter alle muslimene til kristene land?? https://www.youtube.com/watch?v=Eh0VEFmAppo Anonymous poster hash: 78ac1...311 Du kan ikke forvente at noen skal ta deg seriøst når du bruker document.no som kilde. Litt kildekritikk er fint!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #19 Skrevet 1. februar 2017 Jeg tenker akkurat som deg, hi, og nettopp derfor vil jeg for første gang i livet stemme AP til høsten. Jeg har tidligere stemt både H og KrF, men nå mener jeg at det er for "risikabelt" mtp høyrebølgen som feier inn over Europa. Jeg vil ikke, og kan ikke, støtte den fløyen nå i disse dager. Da får jeg heller være "sosialist," og veie opp for mange av de ugjennomtenkte stemmene fra den høyre fløy. Jeg er oppriktig redd for hva som kan skje hvis FrP får mere makt enn de har pr i dag, og ikke minst hvis de blir inspirert av Trump som gjør akkurat som han vil. Det funker jo for han, hvorfor skulle det ikke funke for Sylvi? Nei. Tilbake til det trygge AP. Kanskje litt kjedelig å betale mer skatt, men jeg mener som deg at politikken deres har bygget landet til hva det er i dag. Anonymous poster hash: 18d2c...673 Heia deg!! 👍🏼👏🏼😊 Anonymous poster hash: 14b56...fe1
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #20 Skrevet 1. februar 2017 Jeg bor på Grønland og jeg kommer til å stemme på et parti som vil begrense innvandring. Anonymous poster hash: 26158...203 Hvorfor det? Hi Anonymous poster hash: 5727d...4a4
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #21 Skrevet 1. februar 2017 Hvorfor det? Hi Anonymous poster hash: 5727d...4a4 Sikkert fordi hele øya er full av dansker. Først kom misjonærene, så kom kjøpmennene og så kom spriten og kjønnssykdommene. Eller vent! Var det et annet Grønland hun mente? Anonymous poster hash: 788ae...989
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #22 Skrevet 1. februar 2017 Ingen? Det må da være noen med reflekterte grunner for hvorfor stemmer H / FrP? Hi Anonymous poster hash: 5727d...4a4
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #23 Skrevet 1. februar 2017 Det som jeg syns er dumt med dette at ap mener alt det de sier er det eneste riktige hele tiden og de vet best for folk. Jeg vil ha mer frihet og mer privatisering av det offentlige. Jeg syns heller det ikke er bærekraftig og spare på bok i utlandet fremfor å bruke penger på vedlikehold og infrastruktur i Norge. Den nåværende regjeringen har ikke brukt over handlingsregelen. Oljepengebruken økte kraftig i 2008 da ap skulle redde finansnæringen og det skulle være et enganggangstilfelle. Men de senket ikke bruken de resterende årene de satt i regjering til 2013. Ap klarte nesten ikke å innfri noen av sine løfter, ved denne regjeringen har de innført veldig mye godt ( ikke komed segway og lakrispiper) Jeg er for et bredt forlik på stortinget og kunne ønske høyre og ap samarbeidet mer for de er ganske like. Men for meg virker det ikke som ap er et alternativ for de endrer mening fra morgen til kveld. De er imot og kun for å være imot og for det ikke er gjort helt i tråd med hvordan ap ville gjort det selv om utfallet er det samme. Ap ønsker å innføre veldig mange økninger i avgiftene. Mange av disse avgiftene tror de at de kan få mer penger inn i kassa på men det er ikke sånn det helt fungerer. For når de foretar en endring skjer det noe med brukernes vaner i tillegg. For en del år siden skulle de ta inn mer ved leasing av biler for de så at hvis de økte skattene på det med så så mange prosent ville de få mye mer inn, problemer ble at færre leaset biler og de fikk mindre inn i statskassa. Idag kom det ut en rapport på lønn i offentlig sektor og det har kun vært en økning på 1,6%. Økningen har vært veldig høy i mange år selv da Norge måtte hjelpe finansnæringen. Jeg har jobbet i oljebransjen i mange år og siden 2014 har ikke vi hatt en eneste økning så i realitet har vi fått mindre kjøpekraft. Jeg er imot et lo som er så tungt inne i et parti og jobber kun for dem. Ønsker at det var en organisasjon som ikke hadde tilhørighet til et politisk parti. Og mener ikke de rike får mer når de minske formueskatten. Jeg er imot dobbel beskatning og det er mange firmaer som sliter med dette. Og så lenge vi skatter prosentvis ( ofte) og 2% mindre i skatt av et lavt beløp er lavere enn 2% enn et høyt beløp. Det ser vi jo måten lo og andre arbeidstakerorganisasjoner operer de som har mest i lønnsoppgjør får alltid mest pga det er en prosentsats av årslønn eller timelønn de får. Jeg ønsker egentlig en flat skatt. At alle betaler like mange prosent. Hvorfor skal det ikke lønne seg å ta utdannelse å få en god jobb. Hvorfor må de skatte mer enn de som ikke gjorde det. Sier heller ikke at utdannelse og jobb henger sammen. Det at ap i en flertallsregjering ikke klarte å innfri sier mye om viljen siden ingen regjering har hatt så stort handlingsrom noen gang og kanskje ikke kommer til å få igjen. Alle har sine preferanser og det er det jeg mener om det og vet at mange har andre preferanser og det er helt fint. Ingen sitter på den absolutt riktige måten å gjøre det på uansett. Anonymous poster hash: e4c77...659
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #24 Skrevet 1. februar 2017 Pga. sykdom har jeg de siste årene falt litt ut, ikke fulgt så nøye med politisk som jeg gjorde før. Nå er jeg rett og slett i tvil om hva jeg skal velge, men det blir i hvert fall ingen av de partiene som regjerer i dag som får min stemme, såpass vet jeg. Om jeg tenker at jeg skal tilbake i jobb så burde jeg stemt Frp, fordi de har programfestet noe som ville vært midt i blinken for meg, og som også er en fanesak for meg profesjonelt. Først og fremst fordi det ville gagnet de jeg jobber med, og en hyggelig bivirkning ville vært en økning av inntekt for meg også. Men jeg gnager før av meg en fot enn å gi det partiet min stemme! Ang. det å være skeptisk til for mye innvandring. Jeg bodde flere år i Oslo, Oslo øst, og ble der daglig utsatt for trakassering av mange av våre nye landsmenn. Det var ille, ble snakket stygt til og om, ble kalt hore, ble utsatt for det som helt klart var oppførsel for å skremme osv. Jeg har ikke noe imot folk fra andre kulturer, men når man opplever slikt over år, da kan jeg forstå at det vokser frem en stor motvilje, spesielt når de samler seg veldig mange på mindre områder og nærmest presser andre ut. Det sammen med at man ser en del forskjeller som ikke burde vært der når det kommer til bl.a. Navsystemet øker dessverre motviljen. Men det er viktig å aldri tenke på de som kommer som en gruppe, men som enkeltpersoner, tror jeg. De fleste er jo positive og ønsker å fungere bra i det norske samfunnet og bidra. Jeg har lest deler av Frps partiprogram, og om man leser det overfladisk, så virker det jo ved første lesing helt fint og mye fornuftig. Men når man leser det en gang til og begynner å se hva de faktiske følgene blir av det som står der, da kan man bli skremt med tanke på en fremtid hvis de alene får styre! Solidaritetstanken er det som har formet samfunnet vårt til å bli det det er i dag. Og det er langt fra det Frp står for. Om vi går for langt bort fra solidaritetstanken så tror jeg vi mister svært viktige verdier i samfunnet. Å finne tilbake til det om vi mister det, det tror jeg må en krise til. Akkurat hvilket parti jeg skal stemme til høsten, det vet jeg ikke. Vet bare hva jeg absolutt ikke skal stemme Har ikke overskudd til å sette meg ned for å lese og sammenligne partiprogrammene, og jeg synes jeg har fått lite ut av valgkampene de siste årene. Det blir mye løst snakk og valgflesk. Så om noen har gode og seriøse - og uavhengige - linker hvor man kan sammenligne partiene så tar jeg gjerne en kikk på dem. Anonymous poster hash: 93582...729
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #25 Skrevet 1. februar 2017 Man kan diskutere seg grønn og blå (eller rød om du vil), men vi har alle ulike synspunkter og kommer aldri til å bli enige. Hvert parti har sin oppslutning og de velgerne er som regel enige med partiet sitt. Noen mener at FRP eller Høyre står for den beste og mest bærekraftige politikken, andre mener at Arbeiderpartiet eller KRF står for den mest fornuftige politikken. Det eneste som er sikkert er at ingen noengang (!) vil bli helt fornøyd uansett hvem som blir valgt. I tillegg går det bare sport i å rakke ned på hverandre og hva andre mener, så det er jo håpløst å få til en god, fruktbar politisk diskusjon. Det går ikke mange innleggene før folk begynner med " FRP`ere er lavpanna idioter og rasister, AP`ere er tiltaksløse og vil bare øke skatter og avgifter, MGP`ere er på trynet, Høyre-velgere er kun næringslivsledere og rikinger som tenker på seg selv osv osv. Ved å holde på sånn kommer man ingen vei, så det er egentlig bare å gi opp en slik diskusjon her inne.Det du sier om debattklima gjelder dessverre ikke bare her inne. I politikken, i media og blandt folk flest er debattklimaet så forsøpla at man skal være spesielt interessert for å orke å delta. Det er rett og slett et demokratisk problem. Argumenter er ikke viktig, det viktigste er å komme med mest mulig nedsettende karakteristikker om meningsmotstanderne ("populist" og "elite" de mest moderne nå på nyåret). Vi snakker om at det er viktig å samles, men begge fløyer debatterer på en måte som er mest mulig splittende ("vi vil ikke EGENTLIG samles, vi vil at dere skal forstå at vi er mye smartere enn dere"). Den egentlig ubetydelige (i den store sammenheng), men akk, så beskrivende, ulvedebatten er et godt eksempel. Makan til forsøpla debatt. Der har vi "kaffelattedrikkende, snobbete byfolk som aldri har sett en ku eller vært utenfor ring 3" på den ene siden og "lavt utdanna bondepakk som er redd for konkurranse i jakta og som er så dumme at de tror på eventyret om Rødhette og ulven" på den andre. Og de i midten som forsøker å forstå begge sider av saken holder seg klokelig unna, for sier de noe som kan tolkes i den ene eller andre retningen er de plutselig trygt plassert i kategorien "bondepakk" eller "kaffelattejævel". Man skulle jo tro at et vestlig demokrati med likhet som fremste verdi og gratis utdanning skulle klare å avle opp mer dannede mennesker enn dette. Anonymous poster hash: 89666...3e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå