Gå til innhold

Weetos frokostblanding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn spiser brød til frokost. Nå har han vært mye hos ei i klassen i det siste, og ifølge denne jenta spiser de weetos til frokost hver dag. Kanskje han overdriver til meg når han sier hver dag, eller kanskje hun overdriver for å friste han. De er 8 år. Så nå vil min sønn ha dette. Er det mulig? Jeg sa at dette har vi aldri hatt, men om han vil ha frokostblanding så kan vi se på hva vi kan kjøpe, for finnes ulike frokostblandinger med korn osv, men at det er uaktuelt at han kan få sjokolade hver morgen. Men han ville ikke ha noe annet,mulle barne ha disse sjokoladeweetosene. Vi kan evt kjøpe weetos så kan han få det en Og annen lørdags morgen, sa jeg. Da ble han sur, og da avsluttet jeg hele diskusjonen. Da får vi bare la vær,å kjøpe hele greia, kanskje likegreit. men det der kan da ikke stemme? Er vel ingen som gir sjokolade til ungen sin hver morgen?

Anonymous poster hash: 2f3e9...7df

Skrevet

Joda, mine småsøsken fikk det hver dag en periode. (Noen mnd eller opp mot et år kanskje, før de gikk lei.) De fikk også sjokolademelk til lunsj hver dag. Det er ikke alle foreldre som har så god greie på kosthold... så lenge man kan forledes til å tro at det går i kategorien "mat" så er det liksom greit.

Sønnen min har heldigvis ikke smakt det enda (han er 5), men koser seg skikkelig når han får havre cheerios. ;) Vi serverer ikke det heller hver dag da, ettersom den også inneholder en del sukker.

Anonymous poster hash: abd4b...c7a
Skrevet

Shock! horror! Tenk at det går ann!!

Anonymous poster hash: 7e515...b24

Skrevet

Er du overrasket over at noen får det hver dag? Er jo de som spiser kneip med nugatti hver dag på skolen, og det er hakket verre. 

Hos oss får ungene weetos blandet 50/50 med havre cherios på lørdagsmorgenen om de vil,  eller evt. grovbrød med jordbærsyltetøy. 

Anonymous poster hash: 96f1e...3fc
Skrevet

Vi har slike typer innimellom.

Men har en fast regel om at en skal ha tilsvarende mengde bra frokostblanding også.

Denne blandingen er de fornøyd med, men kan innimellom gå uker mellom hver gang de spiser frokostblanding.

Anonymous poster hash: f3e71...00f

Skrevet

Tja, i perioder får barnet mitt sjokofrokostblanding. Vi pleier å bytte litt på det. Favoritten han er havrecherioos da, så det er stort sett det han spiser hvis han vil ha frokostblanding. Men av og til kjøper vi inn sjokovarianter. 

Anonymous poster hash: da5bd...a88
Skrevet

Ja, sånn er det.

Og i følge min sønn får noen rislunsj på skolen nesten hver dag, andre nugatti hver morgen. Noen har med muffins i hytt og pine, andre spiser ketsjup på nesten all middag.

Da svarer jeg at det er sikkert hyggelig for dem, og at han får kose seg når han er der. Hjemme hos oss får vi ikke søtt til frokost og lunsj, men vi spiser veldig ofte yoghurt med sukker til kvelds, det er det andre som ikke får lov til.

Alle kan ikke ha det helt likt. Vi har det på,vår måte fordi vi gjerne vil ha en balanse mellom kos og sunt kosthold. Og det kan godt være at andre familier får til det samme, men på en helt annen måte enn oss.

Anonymous poster hash: f5cf2...747

Skrevet

Ja, sant, der traff du meg. Vi har aldri brus, juice, saft, syltetøy, sjokoladepålegg osv, for hverken jeg eller min sønn liker det. Ja, vi drikker kun vann og er fornøyd med det. Men så spiser han ketshup nesten hver dag. Det er konsentrerte tomater, så jeg tenker jo ikke over at det er usunt, akkurat som noen kanskje ikke tenker over frokostblandinger har mye sukker osv. Jeg forstår at det lett kan skje, hi

Skrevet

Vet om flere som får dette, hver dag til frokost. Men det får ikke mine barn. De er glade i frokostblanding, men får kun de sunne med minst mulig sukker og mest mulig korn. Spiser og ofte havregrøt, eller havregryn og melk. En periode var det litt "kamp" da vi var på butikken og jeg var "verdens kjipeste" mamma. Men jeg ga meg ikke. Og i dag er de fornøyd, og når vi skal handle frokostblanding så velger faktisk 5 åringen den som er sunnest istedenfor frostblandingen.

Kjøpte en pakke med cornflakes de kunne få i helgene. Var veldig stas, men den vil de ikke ha alikevel lenger. Så går faktisk ann å venne barna til den sunnere varianten 😊

Anonymous poster hash: 3cee8...673

Skrevet

Nå er vel ikke weetos den beste av disse frokostblandingene, det er fullkorn og der er kakaopulver på.

Mine barn får spise det en gang i uken, de spiser det da til kveldsmat etter trening.

Anonymous poster hash: 6199f...aa7

Skrevet

Nå er vel ikke weetos den beste av disse frokostblandingene, det er fullkorn og der er kakaopulver på.

Mine barn får spise det en gang i uken, de spiser det da til kveldsmat etter trening.

Ikke den verste skulle jeg skrive, honnycorn er den verste tror jeg

Skrevet

Mine har for tiden en forferdelig søt star wars-blanding. Det er uaktuelt å spise som måltid, de får med en sånn knøttliten boks i bhg som "dessert".

Anonymous poster hash: eab63...264

Skrevet

Jeg ser ikke problemet med det en gang i mellom.

Synes heller at du høres hysterisk ut?

Er sukker forbudt i huset? Ingen brus, ingen syltetøy.. ikke engang melk? Siden du skriver at dere kun drikker vann?

Du sier "Min sønn vil ikke ha det" eller "Min sønn liker det ikke."

Hvis det var riktig, så ville han ikke bedt om weetos? Bedt om sukker.. Du må kanskje slakke tøylene der hjemme.

Anonymous poster hash: 22200...bd3

Skrevet

Det gjør mine også periodevis.

Vi spiser sunt resten av dagen. Ingen er overvektige, og vi er veldig aktive.

Vi er bare ikke noe frokostmennesker.

Brekker meg nesten av tanken på brød til frokost. Så her er det kun mannen og en av ungene som spiser brød, vi andre spiser sjokoringer eller bananyoghurt.

Vil du ha adressen så du kan melde til barnevernet?

Anonymous poster hash: c1ef7...6ce

Skrevet

Det gjør mine også periodevis.

Vi spiser sunt resten av dagen. Ingen er overvektige, og vi er veldig aktive.

Vi er bare ikke noe frokostmennesker.

Brekker meg nesten av tanken på brød til frokost. Så her er det kun mannen og en av ungene som spiser brød, vi andre spiser sjokoringer eller bananyoghurt.

Vil du ha adressen så du kan melde til barnevernet?

Åh ja! Glemte å si at ungene har ketchup på ca 80% av middagene. Få det også med i bekymringsmeldingen!

Skrevet

Disse barna som vokser opp med hysteriske mødre som er livredde for sukker, blir spiseforstyrret! Når mor er ute av synet klikker de og kaster seg over alt det forbudte uten å greie å begrense seg! HVORFOR lærer dere ikke ungene at sukker er greit i moderate mengder istedet for denne sukkerfanatismen? Forstår dere ikke at dere glipper på en viktig del av omsorgen og oppdragelsen? Er lærer og ser disse ofrene av sukkernazistene daglig. Helt opphengt i søtsaker, mens unger av "vanlige" folk har et helt avslappet forhold til sukker. Idioti satt i system! Omsorgsvikt kalles det også!

Anonymous poster hash: 87675...f1b

Skrevet

Disse barna som vokser opp med hysteriske mødre som er livredde for sukker, blir spiseforstyrret! Når mor er ute av synet klikker de og kaster seg over alt det forbudte uten å greie å begrense seg! HVORFOR lærer dere ikke ungene at sukker er greit i moderate mengder istedet for denne sukkerfanatismen? Forstår dere ikke at dere glipper på en viktig del av omsorgen og oppdragelsen? Er lærer og ser disse ofrene av sukkernazistene daglig. Helt opphengt i søtsaker, mens unger av "vanlige" folk har et helt avslappet forhold til sukker. Idioti satt i system! Omsorgsvikt kalles det også!

Det at man ikke serverer sukker som frokost er ikke det samme som at barna ikke får sukker i det hele tatt altså. ;) Det er snakk om en "matvare" som inneholder ca 30 % sukker, det vil ikke jeg kalle moderate mengder om det serveres som et eget måltid hver eneste dag.

Anonymous poster hash: abd4b...c7a

Skrevet

Jeg har fire barn og har også sett noen av disse barna ja, barna som aldri har smakt syltetøy eller nugatti, som aldri har fått vafler etter skolen en fredag osv. De er så utrolig opphengt i søtsaker.

9-åringen min har en venninne som ikke kan komme inn døra her omtrent uten å spørre om å få skive med syltetøy, om hun skal overnatte her begynner hun å snakke om lørdagsgodt så fort hun kommer. For meg er dette veldig rart, vi har alltid syltetøy i kjøleskapet og ungene spiser kanskje en eller to skiver i uka med det på, og snop i helgene har vi alltid hatt uten at ungene er særlig opptatt av det.

16-åringen min har en slik kompis også, han har begynt å tjene noen kroner selv og han lever omtrent på snop. Han er ofte med hit etter skolen, men han vil aldri ha en skive for han har vært innom butikken og kjøpt både potetgull, brus og sjokolade. I følge sønnen min lever han nærmest på sånt for han har egne penger og mamma har ikke lenger kontroll på hva han kjøper for dem.

Så jeg er veldig enig, det må være mye bedre å ha et avslappet forhold til sukker og usunn mat.

7-åringen min vet da veldig godt at mat er kroppens bensin, og for at vi skal klare å fungere godt, holde oss friske og orke det vi har lyst til må den få riktig bensin, altså sunn og variert mat. Men hun vet også at det er helt greit for kroppen at vi koser oss med ting som ikke er så sunt av og til, som å spise lørdagsgodt, ta en skål weetos etter treningen en gang i uken, drikke brus i bursdag osv. Det er da helt uproblematisk, jeg skjønner ikke hvorfor man skal lage så mye drama rundt dette med sukker.

Skrevet

Hos oss spiser vi brødskiver til frokost de aller fleste dagene, men vi har både nugati, syltetøy, peanøttsmør og honning på bordet hver dag. Det er fri tilgang på det når barna kommer fra skolen også.

Barnas venner kan nok rapportere hjem om at ungene våre bestandig får den typen mat. Det er jo sant også, men grunnen til at vi kan ha fri tilgang er at de ikke spiser så mye av det. Mannen derimot har vokst opp med bare loff med søtt pålegg til frokost. Han spiser grovbrød nå, men har ikke vent seg til annet pålegg.

Barna spiser en skive med søtt nå og da, men som regel velger de ost, skinke, egg ol. Hadde de valgt søtt hver dag måtte vi jo innført begrensninger.

Anonymous poster hash: 80dc8...a07

Skrevet

Bare så det er sagt så elsker min samboer både brus, melk, juice og syltetøy så vi har det i hus, men sønnen min og jeg liker det ikke. Og han spiser ketshup på nesten all middagsmat, så jeg er ikke hysterisk altså :) men sånn weetos til frokost hver dag er ikke særlig greit syns jeg, selvom jeg ikke er hysterisk. Hi

Skrevet

Bare så det er sagt så elsker min samboer både brus, melk, juice og syltetøy så vi har det i hus, men sønnen min og jeg liker det ikke. Og han spiser ketshup på nesten all middagsmat, så jeg er ikke hysterisk altså :) men sånn weetos til frokost hver dag er ikke særlig greit syns jeg, selvom jeg ikke er hysterisk. Hi

Men om dette barnet er et slikt barn som overhodet ikke har matlyst om morgenen og må trues i noe får hun/han går på skolen så er jo en skål weetos bedre enn ingenting. 

Jeg har ikke det problemet, for mine unger er ulvesultne om morgenen og kan fint sette til livs både 3 og 4 skiver og holde godt frem til spisefri, men selv er jeg aldri sulten om morgenen. Da jeg var barn gikk jeg til skolen på tom mage, og det er ikke helt greit det heller. Så barn som nekter å spise frokost kan jeg skjønne at foreldre blir litt desperate i letingen etter et eller annet de kan få i magen fra morgenen av...

Om barnet ellers i døgnet spiser variert og sunt er det ikke direkte skadelig med en skål weetos med melk hver morgen heller...

Skrevet

Men om dette barnet er et slikt barn som overhodet ikke har matlyst om morgenen og må trues i noe får hun/han går på skolen så er jo en skål weetos bedre enn ingenting.  Jeg har ikke det problemet, for mine unger er ulvesultne om morgenen og kan fint sette til livs både 3 og 4 skiver og holde godt frem til spisefri, men selv er jeg aldri sulten om morgenen. Da jeg var barn gikk jeg til skolen på tom mage, og det er ikke helt greit det heller. Så barn som nekter å spise frokost kan jeg skjønne at foreldre blir litt desperate i letingen etter et eller annet de kan få i magen fra morgenen av... Om barnet ellers i døgnet spiser variert og sunt er det ikke direkte skadelig med en skål weetos med melk hver morgen heller... Anonymous poster hash: 6199f...aa7

han spiser brød, 2-3 skiver, og må aldri trues. Men weetos smaker jo bedre enn brød, så derfor han vil ha det. Spurte ikke om råd for å få i han mat, matlysten er god. Lurte bare på om det kunne være sant at noen gir barnet sitt sjokoladefrokostblanding hver morgen. Dessuten hadde han ikke villet ha melk i, siden han liker ikke melk.mvil kunna den frokostblandingen

Skrevet

han spiser brød, 2-3 skiver, og må aldri trues. Men weetos smaker jo bedre enn brød, så derfor han vil ha det. Spurte ikke om råd for å få i han mat, matlysten er god. Lurte bare på om det kunne være sant at noen gir barnet sitt sjokoladefrokostblanding hver morgen. Dessuten hadde han ikke villet ha melk i, siden han liker ikke melk.mvil kunna den frokostblandingen

Nei, jeg skjønte at det ikke var noe problem hos dere, og som sagt er det ikke noe problem hos oss heller. Jeg sa bare at jeg kan skjønne at noen foreldre blir desperate om de har barn som fullstendig nekter å spise frokost og går til skolen på tom mage, at de da kan ty til slike løsninger for å få i ungen noe før de går hjemmefra....

Selvfølgelig vil de fleste barn som får valget mellom en skive med leverpostei og en skål weetos velge weetosen, var ikke det jeg mente, som du ser av tråden er det ikke så mange barn som får det valget ;)

Men om vennen til barnet ditt har gått til skolen dag etter dag, uke etter uke, uten noe i magen, så kanskje foreldrene kjøpte weetos i håp om å få i barnet noe.

Skrevet

Ja, det kan hende. :)

Skrevet

Idioti satt i system? Du rakker ned på andre som gjør det annerledes enn deg. Du trenger ikke høyne deg selv om andre velger andre løsninger

Anonymous poster hash: 5c92b...42d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...