Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #1 Skrevet 31. januar 2017 Faktisk første noen gang. Er nyutdannet og i mitt første arbeidsår. Har et årsvikariat i kommunen. Nå har jeg fått innkalling til medarbeidersamtale. Håper veldig på å få fortsette i jobben når vikariatet er utløpt. Hva blir tatt opp på slike samtaler? Så vidt jeg vet har jeg klart jobben bra (bratt læringskurve), det eneste jeg kommer på som er negativt er at jeg nylig hadde syv dagers fravær på grunn av sykdom (har selvsagt legeattest). Anonymous poster hash: 55477...061
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #2 Skrevet 31. januar 2017 Det er ikke bare negative ting som blir tatt opp på en medarbeidersamtale. Man snakker om alt som har med deg og jobben din å gjøre. Du må forberede ev. ting du vil ta opp i samtalen. Er det noe du liker veldig godt å jobbe med og som du kunne tenke deg å gjøre mer av? Er det noe du føler du ikke takler så godt og som du kunne trenge mer opplæring/veiledning på? Det eneste jeg anbefaler deg å ligge unna i medarbeidersamtalen, er spørsmål vedrørende lønn. Min personlige mening er at lønn er et tema som bør tas opp i et eget møte tilegnet dette temaet. Medarbeidersamtalen bør være en arena for å snakke om faglig og personlig utvikling i jobben, samarbeidet med kolleger og ledelse osv. Anonymous poster hash: 8ab8b...8bd
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #3 Skrevet 31. januar 2017 Det er ikke bare negative ting som blir tatt opp på en medarbeidersamtale. Man snakker om alt som har med deg og jobben din å gjøre. Du må forberede ev. ting du vil ta opp i samtalen. Er det noe du liker veldig godt å jobbe med og som du kunne tenke deg å gjøre mer av? Er det noe du føler du ikke takler så godt og som du kunne trenge mer opplæring/veiledning på? Det eneste jeg anbefaler deg å ligge unna i medarbeidersamtalen, er spørsmål vedrørende lønn. Min personlige mening er at lønn er et tema som bør tas opp i et eget møte tilegnet dette temaet. Medarbeidersamtalen bør være en arena for å snakke om faglig og personlig utvikling i jobben, samarbeidet med kolleger og ledelse osv. Anonymous poster hash: 8ab8b...8bd
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #4 Skrevet 31. januar 2017 Det er ikke bare negative ting som blir tatt opp på en medarbeidersamtale. Man snakker om alt som har med deg og jobben din å gjøre. Du må forberede ev. ting du vil ta opp i samtalen. Er det noe du liker veldig godt å jobbe med og som du kunne tenke deg å gjøre mer av? Er det noe du føler du ikke takler så godt og som du kunne trenge mer opplæring/veiledning på? Det eneste jeg anbefaler deg å ligge unna i medarbeidersamtalen, er spørsmål vedrørende lønn. Min personlige mening er at lønn er et tema som bør tas opp i et eget møte tilegnet dette temaet. Medarbeidersamtalen bør være en arena for å snakke om faglig og personlig utvikling i jobben, samarbeidet med kolleger og ledelse osv. Anonymous poster hash: 8ab8b...8bd
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #5 Skrevet 31. januar 2017 Jeg jobber i staten og hos oss så skal det snakkes om lønn i medarbeidersamtalen Anonymous poster hash: 7cd6d...aa0
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #6 Skrevet 31. januar 2017 Takk for seriøst og ordentlig svar. Da skal jeg forberede meg så godt jeg kan. Kommer ikke til å ta opp lønn. Der er det nok uansett ikke så mye rom for forhandling. HI Anonymous poster hash: 55477...061
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #7 Skrevet 31. januar 2017 Takk for seriøst og ordentlig svar. Da skal jeg forberede meg så godt jeg kan. Kommer ikke til å ta opp lønn. Der er det nok uansett ikke så mye rom for forhandling. HI Anonymous poster hash: 55477...061 Bare hyggelig. Jeg ville også vurdert å faktisk spørre på forhånd hva som er vanlig å snakke om på medarbeidersamtalene der du jobbe. Som du ser av oss to som har svart, så er det forskjell på det fra sted til sted, så det er helt innafor å spørre om dette og begrunne det med at du ønsker å forberede deg så godt som mulig til samtalen. Det kan være lurt å spørre både den du skal ha samtalen med og kanskje en av kollgene dine, for dessverre er det slik at ikke alle sjefer er like gode på medarbeidersamtaler eller legger like mye vekt på slikt. Også det kan være greit å vite på forhånd, så man justerer forventningene sine deretter. Anonymous poster hash: 8ab8b...8bd
Iiiiik Skrevet 31. januar 2017 #8 Skrevet 31. januar 2017 Jeg har gjennomført mange medarbeidersamtaler med ansatte, og sender alltid ut informasjon på forhånd. På min nåværende arbeidsplass har vi et skjema som grunnlag for samtalen, det sender jeg til den ansatte før samtalen slik at vi begge kan forberede oss. Typiske temaer er trivsel, sosial fungering, faglig fungering, faglige utviklingsmål, ønske om videreutdanning/kurs, tilretteleggingsbehov, lønn, tilbakemeldinger til leder om dennes fungering, tilbakemelding til leder om arbeidsplassens behov. Kort sagt - det er like mye din samtale som leders samtale! Jeg synes altså rådet om å sjekke med leder om det er noe du skal forberede, er godt.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #9 Skrevet 31. januar 2017 Jeg har gjennomført mange medarbeidersamtaler med ansatte, og sender alltid ut informasjon på forhånd. På min nåværende arbeidsplass har vi et skjema som grunnlag for samtalen, det sender jeg til den ansatte før samtalen slik at vi begge kan forberede oss. Typiske temaer er trivsel, sosial fungering, faglig fungering, faglige utviklingsmål, ønske om videreutdanning/kurs, tilretteleggingsbehov, lønn, tilbakemeldinger til leder om dennes fungering, tilbakemelding til leder om arbeidsplassens behov. Kort sagt - det er like mye din samtale som leders samtale! Jeg synes altså rådet om å sjekke med leder om det er noe du skal forberede, er godt. Vi har det samme untatt lønn og at samtalen er kun arbeidstaker sin. Arbeidsgiver skal ikke ta opp negative ting slik noen arbeidsgiver har en tendens til. Det skal tas i egne møter der arbeidstaker er blitt varslet om hva som skal tas opp. Anonymous poster hash: 50edc...766
Roheryn Skrevet 31. januar 2017 #10 Skrevet 31. januar 2017 Vi har også et forberedelsesskjema som sendes ut minimum en uke før møtet. Tema er stort sett hva trives du med og ikke, personlig utvikling, utfordringer, relasjoner med kollegaer og leder/ledelse osv. Hos oss er ikke lønn tema, det går i egne lønnsforhandlinger. Møtet er ment å være positivt for både leder og ansatt, så fokus bør være i den retningen 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå