Gå til innhold

Min veninne ska "bestemme" alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften er kanskje litt feil, men kom ikke på noen bedre i farten.

Jeg har en virkelig nær venninne. I det siste har hun begynt å irritere meg mer og mer. Problemet er at hun bare MÅ fortelle deg hva du skal gjøre. Feks. så insisterer hun på at jeg bare MÅ ha langt hår. Jeg HATER å ha langt hår, er mer komfortabel med kort. Men ikke søren at hun vil høre. Det er hennes meninger som teller. Shoppe med henne har jeg sluttet med. Eller jeg er med henne men kjøper aldri klær, sminke eller andre ting til meg selv da. Hun skal nemlig bestemme hvilke klær jeg skal kjøpe og farge/merke på sminken og andre ting. Jeg drar alltid alene når jeg skal ha noe til meg selv.

Sist uke toppet det seg. Heldigvis var det ikke meg men en annen venninne som skulle klippe seg. Hun hadde lyst på kort hår, men fikk ikke lov av venninnen min. Jepp, hun nektet henne det. Det endte med at når hun som skulle klippe seg kom til frisøren (hun ble fortalt hvilen frisør hun skulle bestille time hos) så ringte hun venninnen vår og ba frisøren snakke med henne. Dermed dikterte hun frisøren i hvordan hun skulle klippe.

Jeg sitter på tlf med venninne min når hun andre er ferdig hos frisøren og sender bilde av seg selv til venninnen vår. Hennes første reaksjon er fy søren så stygt, det ble alt for kort, var ikke sånn jeg forklarte. Jeg ba henne om å IKKE si noe til henne andre om det. Hår er hår og vokser ut, men som jeg sa så nektet jeg å tro at det ble SÅ ille. Det ble bare ikke sånn DU ville ha det. Selvsagt ble hun sur og fikk det travelt med å avslutte samtalen.

Venninnen min er årsaken til at jeg byttet frisør. Jeg brukte tidligere samme frisør som henne (samme som hun andre klippet seg hos) og opplevde at jeg kom for å klippe meg og fikk høre fra frisøren at venninnen min hadde sagt at hun skulle nekte å klippe meg for hun ville jeg skulle ha langt hår. Har også vært episoder hvor hun har plukket ut antrekk til meg når vi skulle på byn og når vi kommet ut så har vi samme topp. Mistenker at hun ville at vi skulle ha samme topp for at hun skulle legges bedre merke til fordi hun er tynnere og ser bedre ut. Hun blir også direkte sur og skal hjem om en mann legger ann på meg og ikke henne.

Nå skal jeg kjøpe meg hus, men har ikke lyst til å fortelle henne det for da får jeg ikke kjøpe det huset jeg vil eller innrede det som jeg selv vil.

Det jeg har nevnt her er bare noen av de tingene hun skal "bestemme". Er faktisk ganske ille. Hun holder på sånn med alle.

Jeg holder rett og slett på å bli sprø av henne. Hun var ikke så ille før, men de siste årene har hun blitt bare verre og verre. Og nei, vi er ikke 15 år. Er faktisk i begynnelsen av 40 åra.

Har dere noen råd om hva jeg kan gjøre, dette er ikke greit lengre.

Anonymous poster hash: 260da...d72

Skrevet

Sett hardt mot hardt. Nekt henne å nekte deg. Hun er for pokker ikke deg. Du er den eneste som bestemmelserett overfor deg selv. Mister du henne som venn pga. det så er ikke det noe stort tap.

Anonymous poster hash: 03cab...476

Skrevet

Hun RINGTE ?! Frisøren?? Det,er det sprøeste jeg har hørt på lenge. Fortell mer.

Anonymous poster hash: d0f6a...891

Skrevet

og hun er venninnen din pga?? 

Det der er ikke noe å samle på, hun dikterer jo ditt liv og andre venner sitt liv. 

Skrevet

Haha hvor gamle er dere? 😂 Ingen voksne mennesker lar en venninne bestemme over seg.

Anonymous poster hash: 75646...80a

Skrevet

WOW! Hun hadde jeg lett kuttet ut...

Anonymous poster hash: a2bff...170

Skrevet

Men, bare si nei?

Andre kan jo ikke bestemme over deg, men du kan la deg selv føre av andre, det er jo opp til deg. Har du latt henne bestemme mye før siden hun tror hun har denne makten over deg/dere? Begynn å bare si nei..trenger ikke bli irritert eller sint en gang, bare et rolig nei som til barn, hehe er du konsekvent nok skjønner hun tegninga..og hvis ikke, kutt henne ut.

Anonymous poster hash: a2c00...bd3

Skrevet

Dette høres jo helt merkelig ut, hvordan i alle dager klarte hun få sånn makt over deg?

Hun kan da ikke bestemme hva slags sminke eller klær du skal ha, det er bare å si at du ikke er enig og kjøpe det du selv vil ha.

Anonymous poster hash: ca7cc...c29
Skrevet

Hun hadde ikke vært veninnen min særlig lenge 😂

Anonymous poster hash: 8e4d6...7f0

Skrevet

Hun kan ikke bestemme en dritt over deg om du ikke lar henne gjøre det.

Skrevet

Hun venninnen din heter vel ikke tilfeldigvis A.....og bor i Stavanger ? Jeg har en venninne som holder på akkurat sånn og jeg måtte bare flytte til en annen by, for å slippe unna, hun er helt psyko.

Anonymous poster hash: 98945...fb0

Skrevet

Hun hadde jeg kutta ut direkte. Makan til oppførsel. Jeg får en følelse av at dere er 15-16 år?

Anonymous poster hash: a1f43...59e

Skrevet

Hun venninnen din heter vel ikke tilfeldigvis A.....og bor i Stavanger ? Jeg har en venninne som holder på akkurat sånn og jeg måtte bare flytte til en annen by, for å slippe unna, hun er helt psyko.

Opps... jeg er ikke HI men bor i stavanger. bydel?

Anonymous poster hash: 87254...602

Skrevet

Opps... jeg er ikke HI men bor i stavanger. bydel? Anonymous poster hash: 87254...602

Tananger..

Skrevet

Hun holder på slik fordi dere lar henne bestemme over dere.

Du må klippe deg slik! Takk for rådet, men jeg foretrekker det litt kortere.

Du skal ha på deg dette! JA det er fint, men i dag vil jeg gå med dette andre.

Denne genseren må du kjøpe! Nei, trenger ikke slik nå, her er en jeg liker bedre, men du kan jo kjøpe den du.

Osv osv.

Anonymous poster hash: b2d2f...8cf
Skrevet

Men herregud da menneske? Du bor da vel ikke sammen med denne venninnen? Bare slutt å heng med henne, problem løst!

Skrevet

Slike mennesker nytter det kun med hardt mot hardt. Insisterer hun på noe intenst, så gjør du det samme tilbake, men med din mening. Gjerne ennå mer bastant enn henne. **GRØSS** Kjenner jeg hisser meg opp bare av å lese om henne! Er så lei av folk som skal blande seg inn i andres liv på den måten, og hele tiden tro at de vet best og skal bestemme. Sett henne på plass!

Skrevet

Som andre her påpeker - hun holder på slik fordi ingen har sagt tydelig nok fra til henne at "NEI, hva jeg gjør bestemmer faktisk ikke du!".

Dama høres syk ut, for slik hun holder på viser at hun ikke har noen grenser. Det er jo nesten synd i henne, for hun dummer seg jo loddrett ut når hun t.o.m. ringer frisøren for å fortelle hvordan venninnene skal være på håret og at frisøren ikke får lov å klippe sånn og sånn. Jeg er overbevist om at hun må ha personlige problemer, eller ha en eller annen diagnose.

Eller, en bekjent av meg holdt på litt lignende med en felles venninne. Jeg påstod til vår felles venninne at hun andre måtte være lesbisk og ikke kommet ut av skapet og forelsket i henne. Vår felles venninne blånektet, det kunne ikke stemme. Flere år senere kom hun ut av skapet. Jeg hadde da kuttet kontakten med begge, for hele opplegget var bare usunt.

Hadde jeg vært deg, Hi, så ville jeg tatt en alvorspart med din venninne og sagt rett ut at slik hun holder på er helt uakseptabelt og at hun risikerer å miste mange venner pga. oppførselen sin. Og så ville jeg spurt henne rett ut hvorfor hun mener hun har lov til å bestemme hva andre skal gjøre og til og med nekte andre å gjøre ting de ønsker å gjøre.

Jeg ville fortalt henne at hvis hun forstår alvoret og umiddelbart slutter å prøve å kontrollere deg, så kan vennskapet fortsette og du kan gjerne hjelpe henne til å skaffe seg hjelp hvis hun trenger det. Men om hun ikke forstår og ikke vil endre seg, da hadde jeg kuttet vennskapet og fortalt hvorfor.

Anonymous poster hash: d13c9...2fc
Skrevet

Det dummeste her er jo at dere andre går med på det.

Anonymous poster hash: 79d48...3e8

Skrevet

Hun er sikkert ikke enkel å ha med å gjøre, og jeg vil tro at hun er vanskelig å si i mot, men så lenge ingen av dere tør å ta kampene med henne, så kommer hun bare til å fortsette og antagelig bli verre. Dere som bøyer dere for henne bekrefter jo bare gang på gang for henne at hun "vet best" og "kan best", og at dere er avhengige av hennes "gode råd". Slutt med det! Slutt å jatte med. Si klart og bestemt "nei", og ta heller ubehaget som følger. Hun har sikkert vært sjefete i utgangspunktet, men ved å alltid bøye seg for henne, så har dere venninner vært med på å skape henne. Nå må dere ta ubehaget ved å fikse henne, eller kutte henne ut. 

Skrevet

Som andre her påpeker - hun holder på slik fordi ingen har sagt tydelig nok fra til henne at "NEI, hva jeg gjør bestemmer faktisk ikke du!".

Dama høres syk ut, for slik hun holder på viser at hun ikke har noen grenser. Det er jo nesten synd i henne, for hun dummer seg jo loddrett ut når hun t.o.m. ringer frisøren for å fortelle hvordan venninnene skal være på håret og at frisøren ikke får lov å klippe sånn og sånn. Jeg er overbevist om at hun må ha personlige problemer, eller ha en eller annen diagnose.

Eller, en bekjent av meg holdt på litt lignende med en felles venninne. Jeg påstod til vår felles venninne at hun andre måtte være lesbisk og ikke kommet ut av skapet og forelsket i henne. Vår felles venninne blånektet, det kunne ikke stemme. Flere år senere kom hun ut av skapet. Jeg hadde da kuttet kontakten med begge, for hele opplegget var bare usunt.

Hadde jeg vært deg, Hi, så ville jeg tatt en alvorspart med din venninne og sagt rett ut at slik hun holder på er helt uakseptabelt og at hun risikerer å miste mange venner pga. oppførselen sin. Og så ville jeg spurt henne rett ut hvorfor hun mener hun har lov til å bestemme hva andre skal gjøre og til og med nekte andre å gjøre ting de ønsker å gjøre.

Jeg ville fortalt henne at hvis hun forstår alvoret og umiddelbart slutter å prøve å kontrollere deg, så kan vennskapet fortsette og du kan gjerne hjelpe henne til å skaffe seg hjelp hvis hun trenger det. Men om hun ikke forstår og ikke vil endre seg, da hadde jeg kuttet vennskapet og fortalt hvorfor.

Anonymous poster hash: d13c9...2fc

"Jeg påstod til vår felles venninne at hun andre måtte være lesbisk og ikke kommet ut av skapet og forelsket i henne. Vår felles venninne blånektet, det kunne ikke stemme. Flere år senere kom hun ut av skapet. Jeg hadde da kuttet kontakten med begge, for hele opplegget var bare usunt."

Om hun var lesbisk eller ei var jo ikke din sak, hva hadde du med det å gjøre?

Anonymous poster hash: ffcff...84d

Skrevet

Hun er nok ikke sånn for å være kjip. Hun har ekstremt kontrollbehov, sannsynligvis i slik grad at det er sykelig. Hun må ha full kontroll i livet sitt, også på folkene i livet sitt. Det baller på seg og blir en besettelse. Kan tenke meg det har utspring fra en vond opplevelse, muligens i barndommen. Å ha kontroll gir henne en følelse av trygghet. Hun vil ha forutsigbarhet og har behov for at ting går slik hun har planlagt og tenkt. Dersom noe går imot, blir hun frustrert og sur.

Tenker hun hadde hatt godt av litt psykologhjelp.

Anonymous poster hash: 23dea...2da

Skrevet

Det jeg ikke forstår er hvorfor dere går med på å bli kontrollert slik?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...