Gå til innhold

Kan man ødelegge noe i ørene hvis man gjør øreskylling selv?

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt dårlig ganske lenge pga ørevoks, og skulle selvfølgelig fikset dette for lenge siden. Her om dagen skylte jeg de selv etter å ha dryppet de i flere dager. Det kom ut noe, men hørselen er blitt mye værre etterpå. Jeg hører nesten ikke når noen snakker til meg, jeg hører ikke engang den infernalske pipelyden som kommer når man ikke har tatt på seg setebeltet. Så nå drypper jeg på nytt og skal på legekontoret på mandag så de kan skylle. Men hvorfor er hørselen blitt værre, har jeg bare tettet det helt til eller kan jeg ha ødelagt noe, er det mulig?

Anonymous poster hash: 71730...a7f

Fortsetter under...

Du kan ha fått vann innenfor en vokspropp, sånn at det ikke kommer ut.

Du kan også ha satt hull i trommehinna, men det gjør vanligvis VELDIG vondt når den sprekker?

Anonymous poster hash: 2db45...bbb

Ikke drypp eller gjør noe med øret nå. Kan hende trommehinnen er ødelagt. Eller kanskje vann?

Men uansett, la det være i fred før legebesøk

Anonymous poster hash: 0e1ae...47d

Du kan ha fått vann innenfor en vokspropp, sånn at det ikke kommer ut.

Du kan også ha satt hull i trommehinna, men det gjør vanligvis VELDIG vondt når den sprekker?

Det er ikke vondt i det hele tatt

Ikke drypp eller gjør noe med øret nå. Kan hende trommehinnen er ødelagt. Eller kanskje vann?

Men uansett, la det være i fred før legebesøk

Men hadde ikke det vært vondt hvis den var ødelagt? Skal ikke til legen, skal bare skylle det hos en av de kontordamene som gjør sånne ting. Kanskje jeg burde vært hos legen

Men hadde ikke det vært vondt hvis den var ødelagt? Skal ikke til legen, skal bare skylle det hos en av de kontordamene som gjør sånne ting. Kanskje jeg burde vært hos legen

Forklar hva du føler, så ringer laboranten kanskje inn til legen og spør.

Annonse

Jo, om trommehinnen sprekker får man VONDT! Det har nok bare samlet seg vann på baksiden av en propp med voks ;) Skjønner det er ubehagelig når du ikke hører noe, men det er ikke farlig, og det vil nok bli løsnet opp på mandag :)

Du trenger ikke dra til legen, men kanskje få inn en rutine på å skylle øret jevnlig og du er plaget med mye voks.

Anonymous poster hash: 773da...5ed

Jo, om trommehinnen sprekker får man VONDT! Det har nok bare samlet seg vann på baksiden av en propp med voks ;) Skjønner det er ubehagelig når du ikke hører noe, men det er ikke farlig, og det vil nok bli løsnet opp på mandag :)

Du trenger ikke dra til legen, men kanskje få inn en rutine på å skylle øret jevnlig og du er plaget med mye voks.

Anonymous poster hash: 773da...5ed

Ja, jeg er mye plaget og har skylt de hos legen før. Men får det aldri ordentlig til selv. Og jeg er altfor sløv med å få det gjort, det er jo fryktelig upraktisk å ikke høre noe særlig, går jo helt i min egen verden. Må virkelig skjerpe meg. Når jeg kjører bil, så spiller jeg for hele nabolaget, for ellers så hører jeg jo ikke noe. Mamma sa her om dagen at jeg var værre enn tenåringene når det gjaldt lydnivå i bilen, hun hørte meg lang vei :legrine: :legrine:

hi

Ja, jeg er mye plaget og har skylt de hos legen før. Men får det aldri ordentlig til selv. Og jeg er altfor sløv med å få det gjort, det er jo fryktelig upraktisk å ikke høre noe særlig, går jo helt i min egen verden. Må virkelig skjerpe meg. Når jeg kjører bil, så spiller jeg for hele nabolaget, for ellers så hører jeg jo ikke noe. Mamma sa her om dagen at jeg var værre enn tenåringene når det gjaldt lydnivå i bilen, hun hørte meg lang vei :legrine: :legrine:

hi

Gå på apoteket og kjøp deg en 50 ml sprøyte. Fyll med lunkent vann, hold hodet over vasken på skrå med det ene øret ned og spyl inn med det lunkne vannet. Gjenta og føl deg frem m tanke på hvor mye trykk du bruker.

Anonymous poster hash: f7f81...6b7

Gå på apoteket og kjøp deg en 50 ml sprøyte. Fyll med lunkent vann, hold hodet over vasken på skrå med det ene øret ned og spyl inn med det lunkne vannet. Gjenta og føl deg frem m tanke på hvor mye trykk du bruker.

Det er det jeg gjorde nå sist

Er det du igjen, som insisterer på at ørevoksen er vannløselig?

Jeg er plaget med mye ørevoks og vokspropper. Jeg bruker revaxör (15dråper ca), venter en time og skyller ut. Bruker den ballongen og må spyle i mange ulike retninger for at det skal funke. Spesielt "oppover" er effektivt på meg selv om det samtidig skjer noe som gjør at jeg får tårer i øynene (gjør ikke vondt da).

Sist ble det mer tett i starten, i tillegg til at jeg ble svimmel. Da ventet jeg bittelitt før jeg fortsatte skyllingen til proppen løsna. Brukte nok godt over en liter vann da. :P

Anonymous poster hash: 91e55...0b7

Annonse

Jeg er plaget med mye ørevoks og vokspropper. Jeg bruker revaxör (15dråper ca), venter en time og skyller ut. Bruker den ballongen og må spyle i mange ulike retninger for at det skal funke. Spesielt "oppover" er effektivt på meg selv om det samtidig skjer noe som gjør at jeg får tårer i øynene (gjør ikke vondt da).

Sist ble det mer tett i starten, i tillegg til at jeg ble svimmel. Da ventet jeg bittelitt før jeg fortsatte skyllingen til proppen løsna. Brukte nok godt over en liter vann da. :P

Hvis du blir svimmel bruker du kanskje for kaldt vann?

Anonymous poster hash: ed37b...8e4

Jeg har dryppet med revaxør først, men har denne gangen skylt med en stor sprøyte i stedet for ballong. Spørs om jeg ikke bare har tettet det mer igjen som du sier du gjorde i starten. Jeg får spylle det ordentlig ut på legekontoret, så får jeg bli flinkere til å holde det ved like hjemme. Det er helt sprøtt når proppen løsner, lydene gjør nesten vondt :legrine:

Hi

Jeg spurte legen om dette og han sa at jeg ikke fikk ødelagt noe med å skylle selv..

Anonymous poster hash: d9c42...41a

Tusen takk for beroligende svar :)

Hi

Har du prøvd å dryppe litt hydrogen peroxide (3%) i øret? Det er effektiv rens.

Anonymous poster hash: 44ff5...e9a

Hmm, nei. Hva er det?

Hi

Nå bor jeg utenfor norge men det overasker meg stadig hvordan vanlige helseprodukter ikke er i vanlig salg i norge. Hydrogen peroxide er et vanlig sårrensemiddel, desinfiserende som betadine (iodine) og klorhexodine. Hydrogen peroxide har masse nyttige bruksområder i husholdningen, men hvis det ikke er et vanlig produkt i norge, tar jeg forslaget tilbake. Herlighet. Ikke finnes vanlig forkjølelsesmedisin tilgjengelig heller..

Nå bor jeg utenfor norge men det overasker meg stadig hvordan vanlige helseprodukter ikke er i vanlig salg i norge. Hydrogen peroxide er et vanlig sårrensemiddel, desinfiserende som betadine (iodine) og klorhexodine. Hydrogen peroxide har masse nyttige bruksområder i husholdningen, men hvis det ikke er et vanlig produkt i norge, tar jeg forslaget tilbake. Herlighet. Ikke finnes vanlig forkjølelsesmedisin tilgjengelig heller..

Man får kjøpt det i norge...men ville ærlig talt ikke brukt det i øret. Brukes til å bleke gebiss feks..

Nå bor jeg utenfor norge men det overasker meg stadig hvordan vanlige helseprodukter ikke er i vanlig salg i norge. Hydrogen peroxide er et vanlig sårrensemiddel, desinfiserende som betadine (iodine) og klorhexodine. Hydrogen peroxide har masse nyttige bruksområder i husholdningen, men hvis det ikke er et vanlig produkt i norge, tar jeg forslaget tilbake. Herlighet. Ikke finnes vanlig forkjølelsesmedisin tilgjengelig heller.. Anonymous poster hash: 44ff5...e9a

Det er å få kjøpt i Norge. Det anbefales bare ikke til bruk rett på kroppen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...