Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #1 Skrevet 27. januar 2017 har ingen utdannelse så søker i butikker og slikt. men får ingen napp. blir lei meg. hvorfor er de ingen som vil ha meg? jeg er en velstelt dame på 30 år. har 3 barn. samboer. blir ganske frustrert!! Anonymous poster hash: f63e7...a64
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #2 Skrevet 27. januar 2017 Det har nok ikke nødvendigvis noe med deg å gjøre, markedet generelt er vanskelig for tiden. Der man før i tiden nærmest kunne ringe og be om jobb, er det i dag 50+ søkere, gjerne hundrevis. Er dessverre lite annet å gjøre enn å ikke miste motet. Lykke til Anonymous poster hash: 6c841...02d
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #3 Skrevet 27. januar 2017 Jeg har tidligere drevet butikk og det kan være flere grunner til at jeg ikke hadde tatt noen videre. Det kan f.eks være: Dårlig søknad Det lyser masseprodusert av søknaden, jeg forventer at de kjenner butikken og tilpasser søknaden deretter. Dårlig overlevering av søknad (hvis jeg skriver; "Kom innom med søknad og cv" vil jeg ikke ha den på mail. Klarer man ikke disse enkle instruksene, hva klarer man da? Ingen erfaring fra butikk tidligere. Utseendemessig passer de ikke til butikken, ikke alle passer til alle butikker. Du sier du har tre barn, er de små? Små barn = mer sykdom = mer logistikkproblemer = mer overtid på meg. Som 30-åring er du mye dyrere å ansette enn en på 20 Fikk hauger på hauger med søknader innimellom, så kunne være kresen. Så vil du ha jobb var dette ting som gjorde at jeg så dem i den store bunken: Kort, men gjennomført søknad. Bilde slik at jeg husket den i ettertid. Tiltalende utseende som passet til konseptet. Dvs. iallfall ikke ha piercing, merkelige hårfarger og andre distraherende ting. Personlig overlevert hvor vedkommende presenterte seg selv og ga et positivt førsteinntrykk. Erfaring fra butikk. Engasjement, at de var livlige og bare satt på rompa når de hadde fri, at de hadde interesser og energi. Anonymous poster hash: afae7...91d
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #4 Skrevet 27. januar 2017 har ingen utdannelse så søker i butikker og slikt. men får ingen napp. blir lei meg. hvorfor er de ingen som vil ha meg? jeg er en velstelt dame på 30 år. har 3 barn. samboer. blir ganske frustrert!! Anonymous poster hash: f63e7...a64 Jeg er sikker på at du er en flott og grei dame, og ikke alle har en utdannelse, det er jo for så vidt greit. Det som jeg tenker er likevel at du bør rette litt opp i skrivefeil, som du her viser, når du skriver søknad. Uansett om det er en butikkjobb eller hva, så betyr det noe hvordan du formulerer deg; det viser at du har lagt ned innsats i søknaden. Så mitt råd, ut fra det lille jeg vet her, er å få skrevet en god søknad rettet mot den spesifikke butikken. Her bør du kort presentere deg selv, samt komme med noen linjer om hvorfor du søker akkurat denne jobben (eks, Jeg søker denne stillingen fordi XXX..). Deretter bør du skrive kort om tidligere erfaringer som du kan dra nytte av i denne jobben (altså trykke på de punktene som gjør at du stiller sterkere enn andre). Eks. "Tidligere har jeg jobbet som selger i XXX, her lærte jeg meg....osv. Det bør nok legges vekt på kundeservice, positivitet, stå-på-vilje osv). Lag en skikkelig god, gjennomtenkt søknad for hvert sted du søker, uten skrivefeil, og evt. levere denne personlig hvis det kreves. Still da selvsagt riktig kledd, og gi et positivt, stødig inntrykk. Det er krevende å søke og få jobb, men erfaringsmessig er det kun hard innsats i forkant som gir uttelling. Og som skrevet ovenfor, selv butikkjobber krever noe "ekstra". Lykke til, det ordner seg nok, bare ikke gi opp Anonymous poster hash: c8118...8a9
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #5 Skrevet 27. januar 2017 Jeg sliter selv, og da har jeg 15 års erfaring fra butikk. Har bestandig vært veldig stabil og har gode referanser. Men, jeg er selvfølgelig dyr. Skal ha 40-50 kr mer i timen enn noen på 18. Og bor du i storby får butikkene 300-500 søknader. Så hvorfor skal de velge akkurat deg! Det er ikke lett å få seg jobb i butikk slik det var tidliger. Og mange undervurderer også butikk-yrket. Da får man iallefall ikke jobb. Anonymous poster hash: 9a8c3...cba
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #6 Skrevet 27. januar 2017 Hva har du jobbet med tidligere da? Jeg tenker du har fått en del tips over, men jeg skal legge til ett. Ikke skriv om barna dine i søknaden med mindre du må. Det aner meg at du har vært hjemmeværende med barna, det er ofte veldig negativt. Ikke fordi en har valgt det, men fordi erfaringen med slike medarbeidere er dårlig. Mange av dem nedprioriterer jobben straks et av barna nyser fordi de er vant til å ha dem hjemme for sikkerhets skyld. Om jeg får en søknad fra en tidligere hjemmeværende som i tillegg skriver utfyllende om de fantastiske barna, blir jeg veldig skeptisk. Jeg vil vite hvordan du jobber og hva du vil tilføre arbeidsplassen. Anonymous poster hash: 5a3c8...bce
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #7 Skrevet 27. januar 2017 jeg har skrevet kort om meg sjølv og slikt. litt om hva jeg jobbet med før og har levert de personlig på butikken til sjefen. jeg er nyinnflyttet til denne byen og kjenner ingen bortsett fra familien til samboer. jeg er blid og positiv og ikke sjenert. helt normalt utseende og tror jeg kvalifisert til mange jobber. har lagt merke til en del plasser her att de jobber veldig mange slaske folk (kansje utplasert fra nav??) = billig arbeidskraft. og en del thaidamer på mange kafeer og slikt. = billig arbeidskraft. eller folk fra polen og slikt. hi Anonymous poster hash: f63e7...a64
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #8 Skrevet 27. januar 2017 barna mine er 12,10 og 5 noe jeg også har opplyst i søknaden. jeg har hatt jobber mellom barna. har gått hjemme med dem til de har vert ca 2 år alle sammen. hi Anonymous poster hash: f63e7...a64
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #9 Skrevet 27. januar 2017 jeg har skrevet kort om meg sjølv og slikt. litt om hva jeg jobbet med før og har levert de personlig på butikken til sjefen. jeg er nyinnflyttet til denne byen og kjenner ingen bortsett fra familien til samboer. jeg er blid og positiv og ikke sjenert. helt normalt utseende og tror jeg kvalifisert til mange jobber. har lagt merke til en del plasser her att de jobber veldig mange slaske folk (kansje utplasert fra nav??) = billig arbeidskraft. og en del thaidamer på mange kafeer og slikt. = billig arbeidskraft. eller folk fra polen og slikt. hi Anonymous poster hash: f63e7...a64 Bare her gjenspeile noe jeg skrev over her. Ikke undervurder butikk-yrket. Jeg har ingen erfaring med slasker eller polske folk i butikk. Det du viser her er utrolig dømmende og da kan jeg faktisk forstå de som tar imot søknaden. Du tror du pakker det inn og skjuler innstillingen din, men det vises nok godt at du egentlig ikke vil jobbe med "slasker" og thai-damer som du kaller det. Anonymous poster hash: 9a8c3...cba
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #10 Skrevet 27. januar 2017 Bare her gjenspeile noe jeg skrev over her. Ikke undervurder butikk-yrket. Jeg har ingen erfaring med slasker eller polske folk i butikk. Det du viser her er utrolig dømmende og da kan jeg faktisk forstå de som tar imot søknaden. Du tror du pakker det inn og skjuler innstillingen din, men det vises nok godt at du egentlig ikke vil jobbe med "slasker" og thai-damer som du kaller det. Anonymous poster hash: 9a8c3...cba Og ikke minst måten du uttrykker deg på og alle skrivefeilene hjelper nok heller ikke.. Anonymous poster hash: 9a8c3...cba
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #11 Skrevet 27. januar 2017 de var ikke for og rakke ned på folk jeg skrev de da. da misforsto du nokk. jeg ville fram til at folk fra nav og fra utlandet er billig arbeidskraft. som kansje går fremfor etnisk norske. og noen som jobber på butikker ser jo ut som slasker med fett hår og lokter gammel svette. hi Anonymous poster hash: f63e7...a64
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #12 Skrevet 27. januar 2017 de var ikke for og rakke ned på folk jeg skrev de da. da misforsto du nokk. jeg ville fram til at folk fra nav og fra utlandet er billig arbeidskraft. som kansje går fremfor etnisk norske. og noen som jobber på butikker ser jo ut som slasker med fett hår og lokter gammel svette. hi Anonymous poster hash: f63e7...a64 Skjønner jo kanskje hvorfor du ikke får napp i et serviceyrke... hvorfor tar du deg ikke en utdannelse? Anonymous poster hash: c674f...add
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #13 Skrevet 27. januar 2017 de var ikke for og rakke ned på folk jeg skrev de da. da misforsto du nokk. jeg ville fram til at folk fra nav og fra utlandet er billig arbeidskraft. som kansje går fremfor etnisk norske. og noen som jobber på butikker ser jo ut som slasker med fett hår og lokter gammel svette. hi Anonymous poster hash: f63e7...a64 Er du ett "troll" siden du legger inn enda flere skrivefeil? Anonymous poster hash: 69d8b...a7a
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #14 Skrevet 27. januar 2017 de var ikke for og rakke ned på folk jeg skrev de da. da misforsto du nokk. jeg ville fram til at folk fra nav og fra utlandet er billig arbeidskraft. som kansje går fremfor etnisk norske. og noen som jobber på butikker ser jo ut som slasker med fett hår og lokter gammel svette. hi Anonymous poster hash: f63e7...a64 Seriøst. Se på dette innlegget en gang til så har du alle svar. Språket er helt jævlig, det er spekket med skrivefeil og inneholder ikke en eneste stor forbokstav. En annen ting er feil på fakta. Ja man kan få arbeidskraft gjennom NAV. Da tenker jeg på utplassering for å få arbeidserfaring. NAV betaler da lønnen til disse, MEN de skal ikke erstatte en annen ansatt. De er der for å lære av butikkens medarbeidere. De får ikke gå alene, og en må allikevel ha like mange på butikkens timelister som en måtte hatt uten arbeideren som kommer fra NAV. En annen ting er at slik hjelp er kortvarig. Det vurderes for 3 og 3 mnd av gangen, og man får som regel bare fornyet en gang. Dvs 6 mnd totalt. Så de er billig arbeidskraft, men en sparer ikke noe på et lønnsbudsjett fordet. Ang påstand om at "folk fra utlandet er billig arbeidskraft". Det finnes ikke to tarifflister, en for nordmenn og en for utlendinger. Er du opprinnelig fra et annet land men ansatt et sted får du like betingelser og lik lønn. Så jenta på kafeen som snakker thai får like mye som en på samme alder, med samme ansiennitet som en som er født i Norge. Anonymous poster hash: afae7...91d
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #15 Skrevet 27. januar 2017 Jeg som påpekte skrivefeilene først. Her ser vi jo igjen og igjen at du faktisk mangler vesentlige norskkunnskaper, jeg synes det er litt leit. Selv om det kanskje ikke er det viktigste i en butikkjobb, så spiller det faktisk inn på inntrykket av deg. Tenk deg at de har endel andre å sammenlikne med, som skriver godt og kanskje har endel erfaring. Da taper du med en gang. Det som også er leit, er at mange tror det skal være så enkelt å skaffe seg jobb. At man ikke trenger en utdannelse, bare man har en hyggelig personlighet liksom. Nei, det kreves mer i dag. Klart det er mange som har gjort det bra uten utdannelse, men det er mennesker med en sterk arbeidsmoral og talent som har stått på og funnet egne veier. Nei, for å få en (god) jobb i dag kreves det noe mer! Du må ha noe som gjør deg BEDRE enn de andre som søker. Hva har du å tilføre? Ikke for å gjøre deg lei deg, men det er faktisk viktig å innse at det ikke er noe galt med deg, du er sikkert et flott menneske, men du må ha en KOMPETANSE i tillegg. Hadde jeg vært deg ville jeg satset på å få meg et yrke for å bedre livssituasjonen fremover. Anonymous poster hash: c8118...8a9
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #16 Skrevet 27. januar 2017 ja jeg vet at jeg ikke skriver rett. har ikke de beste karakterene akkurat. synst selv jeg skrev en fin og bra søknad men. gjir snart opp. virker for at alle andre er bedre enn akkurat MEG. vet heller ikke hva jeg vil ha en utdannelse i og har heller ikke råd til og ta de. har masse huslån. hi Anonymous poster hash: f63e7...a64
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #17 Skrevet 27. januar 2017 ja jeg vet at jeg ikke skriver rett. har ikke de beste karakterene akkurat. synst selv jeg skrev en fin og bra søknad men. gjir snart opp. virker for at alle andre er bedre enn akkurat MEG. vet heller ikke hva jeg vil ha en utdannelse i og har heller ikke råd til og ta de. har masse huslån. hi Anonymous poster hash: f63e7...a64 Da må du få noen til å lese korrektur av søknaden din! Anonymous poster hash: afae7...91d
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #18 Skrevet 27. januar 2017 Du bør snakke med nav om praksisplass. Det er ikke gode tider for ufaglærte. Anonymous poster hash: 5a3c8...bce
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #19 Skrevet 27. januar 2017 jeg hadde rette program på dataen. hi Anonymous poster hash: f63e7...a64
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #20 Skrevet 27. januar 2017 jeg hadde rette program på dataen. hi Anonymous poster hash: f63e7...a64 Retteprogram retter ikke dårlig oppbygde setninger og mangel på flyt. Det fjerner heller ikke ting du ikke burde hatt med eller legger til egenskaper du har glemt. Anonymous poster hash: afae7...91d
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #21 Skrevet 27. januar 2017 Hvordan klarte dere å snu tråden så om her?! Anonymous poster hash: 3dc3a...6ca
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #22 Skrevet 27. januar 2017 Du må også søke i rett type butikk. Jeg er butikksjef i en bokhandel, så det viktigste i søknaden du sender meg er din interesse for lesing, mennesker og service. Du sitter ikke bare i kassa lenger, du er ansatt som selger. Forskjellen på å kjøpe en vare på nett og i butikk er servicen, og den må være god. Så jeg ansetter selvfølgelig bare folk som er lidenskapelig opptatt av bøker, som bruker fritiden sin på å lese bøker. Når en kunde kommer inn i butikken min forventer den at jeg kan faget mitt, at jeg kan bøker. Sånn er det i andre bransjer også, du får ikke jobb i en interiørbutikk uten å ha stor interesse og kunnskap om interiør, du får ikke jobb i en sportsbutikk uten å selv være glad i idrett og trening. Når jeg skal kalle inn til intervju overser jeg søknader hvor litteratur og bøker ikke er nevnt, det er det viktigste interessefeltet mine ansatte har. Anonymous poster hash: ba4f5...b5e
Luksusdyret Skrevet 27. januar 2017 #23 Skrevet 27. januar 2017 de var ikke for og rakke ned på folk jeg skrev de da. da misforsto du nokk. jeg ville fram til at folk fra nav og fra utlandet er billig arbeidskraft. som kansje går fremfor etnisk norske. og noen som jobber på butikker ser jo ut som slasker med fett hår og lokter gammel svette. hi Anonymous poster hash: f63e7...a64 Jeg forstår hvorfor du ikke får jobb i butikk: * du skriver UTROLIG dårlig norsk * du ser ned på utlendinger og mener de er mindre verdt enn etnisk norske. Flere av oss utlendinger har høyere utdanning, gode jobber med høy lønn og snakker godt norsk. Det er heller ikke lov i Norge å betale mindre i timen til en polsk dame, enn til en norsk dame, hvis kvalifikasjoner, ansiennitet og erfaring ellers er helt lik. * du ser ned på folk som er utplassert av NAV * du ser ned på folk som jobber i butikk fordi de er "slasker med fett hår og lukter gammel svette"
Luksusdyret Skrevet 27. januar 2017 #24 Skrevet 27. januar 2017 Jeg som påpekte skrivefeilene først. Her ser vi jo igjen og igjen at du faktisk mangler vesentlige norskkunnskaper, jeg synes det er litt leit. Selv om det kanskje ikke er det viktigste i en butikkjobb, så spiller det faktisk inn på inntrykket av deg. Tenk deg at de har endel andre å sammenlikne med, som skriver godt og kanskje har endel erfaring. Da taper du med en gang. Det som også er leit, er at mange tror det skal være så enkelt å skaffe seg jobb. At man ikke trenger en utdannelse, bare man har en hyggelig personlighet liksom. Nei, det kreves mer i dag. Klart det er mange som har gjort det bra uten utdannelse, men det er mennesker med en sterk arbeidsmoral og talent som har stått på og funnet egne veier. Nei, for å få en (god) jobb i dag kreves det noe mer! Du må ha noe som gjør deg BEDRE enn de andre som søker. Hva har du å tilføre? Ikke for å gjøre deg lei deg, men det er faktisk viktig å innse at det ikke er noe galt med deg, du er sikkert et flott menneske, men du må ha en KOMPETANSE i tillegg. Hadde jeg vært deg ville jeg satset på å få meg et yrke for å bedre livssituasjonen fremover. Anonymous poster hash: c8118...8a9 Litt nusselig å mangle norskkunnskaper og samtidig rakke ned på utlendinger :D
Luksusdyret Skrevet 27. januar 2017 #25 Skrevet 27. januar 2017 ja jeg vet at jeg ikke skriver rett. har ikke de beste karakterene akkurat. synst selv jeg skrev en fin og bra søknad men. gjir snart opp. virker for at alle andre er bedre enn akkurat MEG. vet heller ikke hva jeg vil ha en utdannelse i og har heller ikke råd til og ta de. har masse huslån. hi Anonymous poster hash: f63e7...a64 Det er forskjell på å ikke skrive rett og å ikke vite hva stor forbokstav og setningsoppbygging er for noe. Det at man begynner en setning med stor forbokstav lærer man vel i andre klasse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå