Gå til innhold

Oj, hjelp!, hva gjør jeg? Fått ny jobb, men er innkalt til intervju i annen drømmejobb !

Anbefalte innlegg

Skrevet

For to måneder siden søkte jeg to jobber.

Jeg liker den jobben jeg har, men en del ting har endret seg så jeg begynte å gå lei (har hatt den i årevis), irriterer meg litt over en ny kiollega pluss at den har ikke så mye prestisje og jeg hadde alt for dårlig lønn.

Den ene jeg søkte var et engasjement på samme sted som jeg jobber nå (har fast jobb). Utrolig spennende og interessant prosjekt, mye friere arbeidstid enn jeg har nå og bedre lønn.
Men altså kun tidsavgrenset til to år.  

Den andre var innen det jeg alltid egentlig har tenkt på som mitt drømmeyrke men der jeg aldri har 100 prosent fått foten innenfor. Fast stilling. Bedre lønn, men mye jobb og sikkert lite fleksibel arbeidstid. Men det ville være meningsløst å ikke takke ja dersom jeg endelig, etter årevis i "feil" bransje (feil ut fra mine egentlige interesser, men helt riktig bransje ut fra min utdannelse)

Jeg fikk engasjementet, og var veldig glad for det.
På den andre jobben fikk jeg kun en mail om at aktuelle kandidater ville bli innkalt til intervju innen tre uker, og deretter hørte jeg aldri mer.

Jeg begynner i min nye jobb om noen dager og har gledet meg veldig til å sette i gang. I den grad at jeg har måttet ta meg sammen for ikke å begynne å jobbe med dette mens jeg ennå er i min gamle jobb. Skal tilbake i min gamle jobb etter to år, i prinsippet.

Men i går fikk jeg plutselig en innkallelse til intervju til drømmejobben!

Skal jeg gå på det intervjuet?
Jeg kan jo ikke takke ja til den jobben nå når jeg akkurat skal til å begynne i ny jobb og har signert kontrakt for to år. 
Kan jeg vel? et ville være et enormt svik mot de jeg skal jobbe for og delvis "ødelegge" - eller i det minste skade prosjektet fordi det i så fall vil gå for lang tid før de kan finne en annen.

Huff!
Hva hadde dere gjort!

Anonymous poster hash: 8e762...39d
Skrevet

Jeg ville ha gått på intervjuet og se an på situasjonen :)

Anonymous poster hash: 8da8a...5cb

Skrevet

Drømmejobb er drømmejobb. Hadde gått på intervjuet. Vært ærlig om at siden dette tok lang tid så har du allerede takket ja til en annen stilling men at du gjerne vil komme likevel. Det er kjipt for den jobben du har nå. Samtidig så er det best å være ærlig. Men gå på intervjuet. Kanskje frister det ikke like mye likevel... Men etter intervjuet får du nesten vurder. IIkke sikkert du får tilbud heller... Lykke til.

Anonymous poster hash: 6f466...2e0

Skrevet

Ingen kan nekte deg og gå på intervjuet og sjå om det klaffer. Dersom du får jobben så er det jo ditt valg. 

Slutt og tenk på den andre jobben og TENK PÅ DEG SJØLV.

Anonymous poster hash: a2950...987
Skrevet

For to måneder siden søkte jeg to jobber.

Jeg liker den jobben jeg har, men en del ting har endret seg så jeg begynte å gå lei (har hatt den i årevis), irriterer meg litt over en ny kiollega pluss at den har ikke så mye prestisje og jeg hadde alt for dårlig lønn.

Den ene jeg søkte var et engasjement på samme sted som jeg jobber nå (har fast jobb). Utrolig spennende og interessant prosjekt, mye friere arbeidstid enn jeg har nå og bedre lønn.

Men altså kun tidsavgrenset til to år.  

Den andre var innen det jeg alltid egentlig har tenkt på som mitt drømmeyrke men der jeg aldri har 100 prosent fått foten innenfor. Fast stilling. Bedre lønn, men mye jobb og sikkert lite fleksibel arbeidstid. Men det ville være meningsløst å ikke takke ja dersom jeg endelig, etter årevis i "feil" bransje (feil ut fra mine egentlige interesser, men helt riktig bransje ut fra min utdannelse)

Jeg fikk engasjementet, og var veldig glad for det.

På den andre jobben fikk jeg kun en mail om at aktuelle kandidater ville bli innkalt til intervju innen tre uker, og deretter hørte jeg aldri mer.

Jeg begynner i min nye jobb om noen dager og har gledet meg veldig til å sette i gang. I den grad at jeg har måttet ta meg sammen for ikke å begynne å jobbe med dette mens jeg ennå er i min gamle jobb. Skal tilbake i min gamle jobb etter to år, i prinsippet.

Men i går fikk jeg plutselig en innkallelse til intervju til drømmejobben!

Skal jeg gå på det intervjuet?
Jeg kan jo ikke takke ja til den jobben nå når jeg akkurat skal til å begynne i ny jobb og har signert kontrakt for to år. 
Kan jeg vel? et ville være et enormt svik mot de jeg skal jobbe for og delvis "ødelegge" - eller i det minste skade prosjektet fordi det i så fall vil gå for lang tid før de kan finne en annen.

Huff!
Hva hadde dere gjort!

Jeg ville dratt på jobbintervjuet, om jeg hadde fått et tilbud så hadde jeg takket ja til det, om det er det du vil gjøre. To år går fort, og før du aner det er du tilbake i en jobb som du i utgangspunktet søkte deg bort fra. Tenk på deg selv og gjør det du har mest lyst til!

Anonymous poster hash: 3f54d...35e

Skrevet

Du vil for alltid angre hvis du ikke går på intervjuet.

Skrevet

Er jo ikke noe dilemma før du evt bli tilbudt det som er drømmejobben! Førstegangs-, andregangs- , osv-intervju spiller ingen rolle. Så lenge du ikke får et muntlig eller skriftlig tilbud som sier at jobben er din om du sier ja,- så har du ikke noe dilemma foreløpig. Tenker jeg :)

Den tid, evt den sorg.....

Anonymous poster hash: de321...b45
Skrevet

Hm, ja jeg får kanskje gå på intervjuet.

Når jeg kjenner etter er det egentlig sånn at jeg har VELDIG lyst til å gjøre den jobben i de to årene jeg nå er absatt i det egasjementet. Det frister mer enn "drømmejobben". Jeg har to år foran meg med noe som er sinnssykt interessant, jeg kan jobbe hjemmefra, fra Syden, fra kontoret, være med på masse spennende greier osv osv.
Men så er det jo slutt om to år, og da må jeg tilbake i den dumme, kjipe jobben (overdrevet - den er egentlig ok) jeg har nå, og det kjenner jeg at jeg IKKE har lyst til.

Men jeg er ikke så ung lenger og har søkt andre jobber i årevis uten napp før nå, så det e rikke sikkert jeg finner noe annet heller når den tiden kommer.

Så hvis jeg tenker lansiktig er det jo best å hoppe over på "drømmejobben"

Men jeg vet jo ikke om jeg får den, som noen påpeket -  sikkert ikke, så da er jo det problemet løst.

Men ville dere sagt på intervjuet at jeg har takket ja til en annen jobb? Tror dere da de vil tørre å tilby meg stillingen hvis jeg skulle være aktuell?

hi

Skrevet

Hm, ja jeg får kanskje gå på intervjuet.

Når jeg kjenner etter er det egentlig sånn at jeg har VELDIG lyst til å gjøre den jobben i de to årene jeg nå er absatt i det egasjementet. Det frister mer enn "drømmejobben". Jeg har to år foran meg med noe som er sinnssykt interessant, jeg kan jobbe hjemmefra, fra Syden, fra kontoret, være med på masse spennende greier osv osv.

Men så er det jo slutt om to år, og da må jeg tilbake i den dumme, kjipe jobben (overdrevet - den er egentlig ok) jeg har nå, og det kjenner jeg at jeg IKKE har lyst til.

Men jeg er ikke så ung lenger og har søkt andre jobber i årevis uten napp før nå, så det e rikke sikkert jeg finner noe annet heller når den tiden kommer.

Så hvis jeg tenker lansiktig er det jo best å hoppe over på "drømmejobben"

Men jeg vet jo ikke om jeg får den, som noen påpeket - sikkert ikke, så da er jo det problemet løst.

Men ville dere sagt på intervjuet at jeg har takket ja til en annen jobb? Tror dere da de vil tørre å tilby meg stillingen hvis jeg skulle være aktuell?

hi

Om jeg hadde vært i samme situasjon som deg, ville jeg aldri nevnt om det under intervjuet. Den dagen du forhåpentligvis får et konkret tilbud, kan du vurderer hva du velger og gjøre. Om du velger å beholde nåværende stilling, så takker du bare nei til tilbudet og gi en god forklaring på det at du har fått tilbud på en annen meget spennende intern stilling i 2 år som du ikke kunne takke nei til. Hadde situasjonen vært annerledes, så hadde du nok takket ja hos dem. Da blir ikke døren helt lukket ;)

Anonymous poster hash: 8da8a...5cb

Skrevet

Å gå på intervju skader ikke. Da gjør du deg selv kjent. Kanskje de har en annen stilling til deg om 2 år.

"har signert kontrakt for to år." Er det en 3 mnd. prøvetid som er gjensidig? Isåfall kan du hedre kontrakten og ta den nye jobben dersom du får den. Les vilkårene på hva du har signert nøye.

Ikke møte opp på interjvu dersom du nå må jobbe de 2 årene. Det er mulig de som intervjuer deg ser det som sløsing av sin tid dersom du først kan tiltre om 2 år. Greit å vise seg frem, men du må ikke komme i et negativt lys. Forklar situasjonen over telefon for å høre om det er aktuelt å søke. Vær ærlig og si at dette er drømmejobben for deg. De ønsker engasjerte medarbeidere. De husker deg bedre enn andre kandidater dersom du ringer først. Kan det hende at de sendte deg innkalling til int. etter litt lang tid fordi de har hatt en runde med intervjuer og ikke funnet en god kandidat? Kommer litt an på hvor sent du fikk innkalling. 

Mye jobb og mindre fleksibilitet gjør ikke noe. Tenk langsiktig. Alltid følg verdiene dine. Du kaller det drømmejobben. Prøv å få den.

M

Anonymous poster hash: 2f8fd...572
Skrevet

Nå kom jeg et annet problem.

Det gjelder referanser.

Jeg kan jo ikke bruke de referansene jeg pleier, for de ble jo kontaktet i forbindelse med ansettelsesprosessen i engasjementet jeg fikk.

Og jeg har nesten ingen andre, siden jeg har vært i samme stilling i årevis.
den eneste "ekstra" referansen som jeg ikke brukte her, kan jeg henner ikke bruke, for hun er med i toppledelsen i  min organisasjon og kjenner alle som har vært med å ansette meg i engasjementet.

:-(

Skrevet

Du er veldig opptatt av begrensninger her HI.

Kan det være at du ønsker å gjennomføre engasjementet ditt? Jeg tenker at det sikkert vil kunne føre med seg nye og spennende jobbmuligheter etter hvert.

Om du fremdeles ser på dette intervjuet til drømmejobben som det ypperste så ville jeg gitt alt for det. Hvor ofte har du muligheten til å få den liksom.

Vet at jeg omtrent hadde begått mord for å få det jeg ser på som drømmejobben.

Skrevet

Du er veldig opptatt av begrensninger her HI.

Kan det være at du ønsker å gjennomføre engasjementet ditt? Jeg tenker at det sikkert vil kunne føre med seg nye og spennende jobbmuligheter etter hvert.

Om du fremdeles ser på dette intervjuet til drømmejobben som det ypperste så ville jeg gitt alt for det. Hvor ofte har du muligheten til å få den liksom.

Vet at jeg omtrent hadde begått mord for å få det jeg ser på som drømmejobben.

Kanksje du har rett. det ideelle for meg hadde vært å først gjennomføre de to årene med engasjementet, deretter negynne i den jobben jeg skal til intervju på.

Men jeg er litt redd for at det er angsten for å svikte de andre i prosjektet som spiller inn....er faktisk usikker.

Men hadde jeg blitt tilbudt begge samtidig hadde jeg nok valgt den faste.

hi

Skrevet

Har hatt kolleger som har sluttet etter kort tid av samme årsak, at de fikk drømmejobben de hadde søkt et annet sted omtrent samtidig. De ble møtt med forståelse og lykkeønskninger fra alle.

Dra! Og takk ja om du får den.

Anonymous poster hash: 51285...941

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...