Gå til innhold

lite språk gutt snart 2 år. ! Burde jeg bekymre meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han sier veldig lite, men han har eget språk som vi ikke forstår så mye av. Det var en periode han sa hei, mamma og pappa, bravo. Nå sier han ikke det lenger :-/

Blir stresset når jeg hører at en snart 2 åring burde kunne mer.

Når syns dere jeg burde bekymre meg?

Anonymous poster hash: 03dfd...a69

Fortsetter under...

Skrevet

Nei. Det kommer snart en spurt der han begynner å si massevis. Så vil det nok bli vanskelig å få han til å holde munn.

Men be om hørselstest hvis du tror det kan være grunn til det.

Anonymous poster hash: dc455...554

Skrevet

Har selv en på snart to år, som sier kun mamma og pappa og noen lyder, jobber selv i bhg å ser de andre snakker mye mer enn han, begynte å stresse, men så vet jeg jo at det er store forskjeller, og ettersom han tydelig forstår mye så stresser jeg ikke.

Det er først når barnet har passert tre år at man bør bekymre seg, evt om barnet ikke responderer og det kan være noe MEF hørselen.

Anonymous poster hash: 1facd...af0

Skrevet

Normalområdet for ekspressivt språk, altså hva de sier, er enormt i den alderen.

Om du opplever at han ikke forstår enkle ord og begreper er det på tide å sjekke hørsel etc.

Anonymous poster hash: d3383...47f
Skrevet (endret)

satt i fjor og lurte på akkurrat det samme, plutselig så løsnet det, nå er han 3 og prater som en foss.. teller og står i, snakker til og med litt engelsk :)

Endret av Mars17
Skrevet

Vår gutt sa kun mamma og pappa frem til han var 2år og et par uker, og så løsnet det plutselig! På 2-årskontrollen 3mnd etter kunne vi krysse ut alle ordene og nå som han er 2år og 5 mnd snakker han i setninger. Så ikke bekymre deg, det kan snu veldig fort! Det er jo også flere som ikke snakker før de er 3 år, men da er det kanskje flytende.

Når det er sagt, hvis det er noe som tyder på at han ikke hører godt i tillegg så kan det jo være greit med en hørselkontroll. Nabogutten begynte ikke med ord før han var nærmere 3,5 og det viste seg at han var svært tunghørt.

Anonymous poster hash: c4209...ff5

Annonse

Skrevet

Ingen grunn til det :) Noen unger er rett og slett litt treige. Når det først løsner så går det fort ;)

Da gutten vår var 2 år, så kunne han si veldig få ord, og skjønte lite hva vi og andre sa. Til tider kjempe frustrerende for oss. Han var den eneste i hans aldersgruppe som 'sleit' med språket. Plutselig løsner det seg. Nå går han i 1.klasse og prater som en foss. Faktisk er han en av de få i klassen, består av 28 elever, som har klart å knekke lesekoden allerede. Han pleier og sitter og leser i barne bøker og tegneserier selv eller høytlesning til oss og lillesøster :)

Anonymous poster hash: 30f2b...168

Skrevet

Veldig vanlig. Hos oss løsnet det plutselig nå når han er 2 og et halvt. Så lenge språkforståelsen er på plass det ikke bekymringsverdig ennå.

Vår var også sånn som plutselig sluttet å si ord han kunne. Her tror jeg grunnen var usikkerhet, han har trengt veldig mye ros for å tørre prøve å prate.

Skrevet

Eldst barnet snakkt ikke før hun var tre år. Sa mamma, pus og kallenavn på to besteforeldre men ingen andre. Selv ikke pappa.

Jeg var ikke stresset siden jeg var selv 3,5år når jeg begynte å prat. Jeg sa ingenting, men dagen jeg begynte å prate snakket jeg rent og i settninger. Slik var nesten ungen min også. Hun snakket rent, ikke i settninger men hadde i løpet av dager tatt igjen de andre i barnehagen på samme alder. Det hørtes ut som hun snakket i en blikkboks, veldig rar lyd men ikke noe galt.

Helsesøster syns det var rart jeg ikke var stresset over at hun var så sen, for en førstegangsmor pleide alltid å være hysterisk over slikt. Men jeg er glad jeg valgt å høre på mammas råd om å slappe av og la ting gå sin gang. Ungen hørte og forsto hva vi sa, så hun hørte oss. Hun gjorde seg forstått uten å snakke, så det var ikke vanskelig å få kominikasjon med henne.

Dt jeg syns er litt morsomt er at lillesøster var stikk motsatt, hun begynte å prat før storesøster begynte å prate. Lille jenta på ni mnd som løp rundt og sang, mens storesøster som ikke var tre enda løp rundt som tause Birgitte

Anonymous poster hash: 54f74...15b

Skrevet

nei, min begynte og snakke rundt 2 år og snakket som en foss når han var 2,5 år,så trenger ikke og være bekymret ennå

Skrevet

Lurte på det samme for fem måneder siden. Nå snakker hun hull i hodene våres. Mye ord som er egenkomponert da men gjør seg forstått.

Har også lært seg litt engelsk da søster øver på dette.

Det gikk nesten fra en uke til en annen. Klarer ikke telle alle ord hun kan lengre.

Anonymous poster hash: 4f2bd...719

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...