Gå til innhold

Hvor tidlig kan man avsløre Cerebral parese hos babyer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her med barn med CP? Har ett barn som hadde mangel på surstoffmangel ved fødsel i følge leger var det ikke lenge. Jeg går rundt og bekymrer meg på dette siden barnet er litt liten for alder og har ernærings problemer. (Har sonde per dags dato)

I følge fysioterapeut har hun nedsatt nakkestrekk og hodekontroll. Hun har allikevel scoret på 10 percentil på utviklingen... hun er nå 4 mnd.

Har jo spurt nevrologisk lege om han mistenker CP han sier jo nei. Men leser veldig mye på nettet at barn ka ha CP men at det ikke blir oppdaget før senere.

Lurer også om noen har opplevd at barnet har armene sine rett opp med knyttneve (som supermann) er det normalt? Hun har også mye hendene sine knyttet til hverandre/samlet og holder de ved brystet? Men hun putter også mye hendene sine i munnen.. er så redd jeg

Anonymous poster hash: d8674...bd0

Fortsetter under...

Skrevet

Det kan avdekkes omtrent ved fødsel, men det stilles vel ikke endelig diagnose/subtype før i 4 års alder, pga at hjernen utvikler seg så fort og så mye i tidlige barneår. Det er utrolig hva hjernen kan lære å kompensere for!

Anonymous poster hash: 65b7d...4f9

Skrevet

Det kan avdekkes omtrent ved fødsel, men det stilles vel ikke endelig diagnose/subtype før i 4 års alder, pga at hjernen utvikler seg så fort og så mye i tidlige barneår. Det er utrolig hva hjernen kan lære å kompensere for!

Kan det avdekkes ved fødsel uavhengig om det er mild grad eller veldig høy grad av CP? Takk for svar forresten

Skrevet

Det med hendene og armene er helt normalt:) har en på 5 mnd som gjør akkurat det samme. Hør.. uten at jeg har sett din baby trur jeg du kan være trygg på at Hun er frisk når legen sier det. Jeg hat sett flere tråder av deg her inne og det er tydelig at du sliter med dette.. har de tatt MR av barnet? Viss ikke så synes jeg du bør forhøre deg om det er mulig slik at du får sjelefred.. babyen min var lenge uten surstoff og var ikke i live da han ble født. De jobbet med han lenge før de fikk hjertet igang og han ble sendt til kjølebehandling for å redusere/unngå hjerneskade. Tok MR og han er helt frisk.

Anonymous poster hash: 86098...7c8

Skrevet

Kan det avdekkes ved fødsel uavhengig om det er mild grad eller veldig høy grad av CP? Takk for svar forresten

Nei, det kan det ikke. Median tid for diagnose var omtrent 18 måneder i en kilde jeg så. Ofte er man usikker lenge, særlig ved de milde gradene, og avhengig av hvilke funksjoner som er rammet.

Du må nesten bare godta at det eneste du kan gjøre er å ta tiden til hjelp, og nyte tiden her og nå. Det vil bli klarere og enklere å både stille en diagnose eller eventuelt utelukke en diagnose ettersom hun blir større.

Skrevet

Noen her med barn med CP? Har ett barn som hadde mangel på surstoffmangel ved fødsel i følge leger var det ikke lenge. Jeg går rundt og bekymrer meg på dette siden barnet er litt liten for alder og har ernærings problemer. (Har sonde per dags dato)

I følge fysioterapeut har hun nedsatt nakkestrekk og hodekontroll. Hun har allikevel scoret på 10 percentil på utviklingen... hun er nå 4 mnd.

Har jo spurt nevrologisk lege om han mistenker CP han sier jo nei. Men leser veldig mye på nettet at barn ka ha CP men at det ikke blir oppdaget før senere.

Lurer også om noen har opplevd at barnet har armene sine rett opp med knyttneve (som supermann) er det normalt? Hun har også mye hendene sine knyttet til hverandre/samlet og holder de ved brystet? Men hun putter også mye hendene sine i munnen.. er så redd jeg

Alt det nederste der driver min lille skatt på fire måneder med også. Hun er frisk som en fisk! :-)

Anonymous poster hash: 2f20f...1d2

Annonse

Skrevet

Det med hendene og armene er helt normalt:) har en på 5 mnd som gjør akkurat det samme. Hør.. uten at jeg har sett din baby trur jeg du kan være trygg på at Hun er frisk når legen sier det. Jeg hat sett flere tråder av deg her inne og det er tydelig at du sliter med dette.. har de tatt MR av barnet? Viss ikke så synes jeg du bør forhøre deg om det er mulig slik at du får sjelefred.. babyen min var lenge uten surstoff og var ikke i live da han ble født. De jobbet med han lenge før de fikk hjertet igang og han ble sendt til kjølebehandling for å redusere/unngå hjerneskade. Tok MR og han er helt frisk.

De har ikke tatt MR av henne, bare sånn ultralyd av hodet. Spurte nevrologisk lege om dette og da sa han at det ikke var nødvendig å ta MR. Må ikke barnet være i narkose også? Mener og husker at han sa at det var unødvendig å ta MR.

Hvor lenge var barnet ditt uten oksygen? Når ble det tatt MR?

Jeg engstet meg pga at hun ikke vil drikke så mye selv av flasken ( 300 ml +/) i døgnet . Har lest blant annet at barn med CP har problemer med ernæring. Hun virker ikke så begeistret for grøt heller.

Hun liker heller ikke å ligge på magen så mye. Nettopp blitt 4 'mnd så kanskje de store forandringen skjer nå i løpet av denne mnd.. men bekymrer meg mye jaa :( blir nesten gal

Skrevet

Ja du må

Bare prøve å slutte å bekymre deg! Babytiden blir jo ødelagt av katastrofetanker:-/ denne tiden får du aldri tilbake.. hva sier helsestasjonen om vekt og matinntak da? De vet ikke hvor lenge barnet mitt var uten surstoff, men det var alvorlig. Han var livløs da han ble født.

Skrevet

Ikke noe hyggelig svar, men her er min anekdote: jeg kjenner et barn med diagnosen CP i skolealder, og jeg merket fra tidlig alder at barnet var sent utviklet og tenkte med meg selv at noe ikke var som det skulle. Hun er relativt mildt rammet. Hun var 4 mnd før hun grep etter ting, veldig svak og lite muskuløs i kroppen/nakken/ryggen generelt de første mnd. Helt annerledes enn mitt barn, som er noen mnd eldre, var på samme alder. Så ja, jeg tror man kan merke slike ting tidlig.

Anonymous poster hash: 97dcb...443

Skrevet

Søsteren min har CP å er ganske sikkert på at hun fikk diagnosen mye før barnet var 4 år.

Men hun var ikke baby når hun fikk diagnosen da,gjetter på hun var 2-3år når barnet fikk diagnosen.

Anonymous poster hash: edf5b...29c
Skrevet

Ikke noe hyggelig svar, men her er min anekdote: jeg kjenner et barn med diagnosen CP i skolealder, og jeg merket fra tidlig alder at barnet var sent utviklet og tenkte med meg selv at noe ikke var som det skulle. Hun er relativt mildt rammet. Hun var 4 mnd før hun grep etter ting, veldig svak og lite muskuløs i kroppen/nakken/ryggen generelt de første mnd. Helt annerledes enn mitt barn, som er noen mnd eldre, var på samme alder. Så ja, jeg tror man kan merke slike ting tidlig.

Må legge til: heller ikke legene og helsesøstrene denne moren møtte mente at noe var galt.

Skrevet

Hun er nettopp blitt 4 mnd og griper heller ikke etter leker 😔😔 en av grunnene for at jeg er bekymret, vi har en gutt i familien som er bare 3 uker eldre enn henne.

Han veier 2 kg mer enn henne, har veldig bra hodekontroll, ruller, greier etter leker, og føttene sine. Min datter gjør ingenting av disse. Hun legger seg på siden men klarer ikke å rulle fra rygg til mage.

Hva ufordringen til denne jenta du fortslte om?

Skrevet

Søsteren min har CP å er ganske sikkert på at hun fikk diagnosen mye før barnet var 4 år.

Men hun var ikke baby når hun fikk diagnosen da,gjetter på hun var 2-3år når barnet fikk diagnosen.

Hvordan fant de det ut og hvordan rammet er hun?

Annonse

Skrevet

Hun er nettopp blitt 4 mnd og griper heller ikke etter leker en av grunnene for at jeg er bekymret, vi har en gutt i familien som er bare 3 uker eldre enn henne.

Han veier 2 kg mer enn henne, har veldig bra hodekontroll, ruller, greier etter leker, og føttene sine. Min datter gjør ingenting av disse. Hun legger seg på siden men klarer ikke å rulle fra rygg til mage.

Hva ufordringen til denne jenta du fortslte om?Anonymous poster hash: d8674...bd0

Det er slettes ikke alle som ruller fra rygg til mage ved 4 måneders alder! De fleste er rundt 6 mnd, eller litt mer.

Anonymous poster hash: 062aa...d08

Skrevet

Det er slettes ikke alle som ruller fra rygg til mage ved 4 måneders alder! De fleste er rundt 6 mnd, eller litt mer.

Anonymous poster hash: 062aa...d08

Hva med å gripe etter leker og tærne sine da?

Skrevet

Hun er nettopp blitt 4 mnd og griper heller ikke etter leker 😔😔 en av grunnene for at jeg er bekymret, vi har en gutt i familien som er bare 3 uker eldre enn henne.

Hva ufordringen til denne jenta du fortslte om?

Nå? Snakker dårlig, har lærevansker og dårlig motorikk.

Skrevet

Jeg har en gutt på 2 år som fikk diagnosen da han var 8 måneder. Rundt 3- årsalder tar en endelig MR for å lokalisere hvor skaden befinner seg, og man får vite i hvilken grad barnet er rammet. 1-4 hvor 4 kommer alvorligst ut.

Sønnen min var livløs da han ble født. Jeg skal nå si deg en ting; jeg satt med samme tanker som deg første ukene - og det må du bare slutte med! Jeg lover deg, svarene du leter etter finner du ikke. Da vi var innlagt på Neonatal delte vi rom med ei som hadde ei jente som også ble født livløs - hennes komplikasjoner var langt mer alvorligere enn min sønns. Hvordan det endte?

Min sønn er alvorlig rammet, i den form at han er omtrent lam i hele kroppen. Han sitter ikke selv, lager svært få lyder og er ikke i stand til å gripe eller spise selv. Jenta til hun vi delte rom med? Hun har nedsatt rørsle i ene hånden. Det er det jeg vil frem til, alle barn reagerer forskjellig. Noen kan håndtere en traume uten varige mén, menst et annet barn får det alvorlige konsekvenser for. Alle blir påvirket ulikt, det er ingen som kan si hvordan det vil bli for din datter - uansett hvor like fødslene var!

Det eneste jeg med hånden på hjetet kan si deg er dette; hva enn diagnose hun får, hva enn dere har i vente - så vil dere klare det. Det er beintøft når det står på, og jeg er sikker på utfallet ved gutten min skremte deg, eller hva? Det er tøft, klart er jeg trist til tider, det krever mye å ha et barn med spesielle behov. Men (!) det er verdt det. Hverdagen går seg til, rutinene kommer. Det er ikke løgn det du hører av foreldre til barn med spesielle behov; at når alt kommer til alt ville de ikke ha endret på noe. For når barnet vårt oppnår en milepæl... det er så mye mer for oss. Når gutten min smilte i en alder av 13 måneder gråt jeg en hel kveld. Av lykke. Kjærlighet. Glede.

Livet får en helomvending, men det går seg til. Og det er ikke synd i meg! Han er her hos oss, og vi trener hver dag - mange reiser tomhendte hjem fra barsel. Tenk på den. Allerede der er vi langt foran.

Legg fra deg google nå og kos deg med babyen din, ikke kast bort verdifull tid på svar du aldri vil få.

Anonymous poster hash: ce21c...f20

Skrevet

http://nouw.com/motalleodds/expect-the-unexpected-24294611 -- Forresten, her! Les dette! Dette er skrevet fra ei jeg møtte tilbake fra tiden på sykehset, hun blogger om hverdagen med sin egen sønn som har CP. Dette er fra tiden før de fikk satt diagnosen, samme tankene som deg. Du vil se det går seg til. Det gjorde det for meg også.

Om du vil kan vi snakkes privat, om du ønsker noen å lufte tankene il? Jeg ser du behøver det, det er tøft dette.

Anonymous poster hash: ce21c...f20

Skrevet

Hva med å gripe etter leker og tærne sine da?

babyer er så forskjellige.. vent Iallefall noen mnd før du begynner å bekymre deg.. det er faktisk barn som er "sent ute" også uten at det betyr at det feiler de noe... men sånn som jeg leser det her er ikke jenta di urovekkende sent ute.. så du Må prøve å slappe av litt kjære deg :-( kos deg med he ta di, ikke bruk denne tiden til unødvendige bekymringer! Tro meg, bekymringer blir det nok av når hun blir eldre ;-)

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og svar til disse.

Ann Christin, admin

Skrevet

Ann Christin, admin

? Dette er jo ikke normal bekymring, denne brukeren har hatt veldig mange innlegg om alt mulig som kan feile barnet. Det kan jo tenkes at hun bør se til helsevesenet for hjelp? Det er jo det dere har moderert vekk. Men la oss stryke medhårs og unngå kritisk tenkning!

Anonymous poster hash: b51a6...283

Skrevet

Hi, du trenger hjelp av psykolog! Du har det ikke bra og har fått oppheng. Søk hjelp til deg selv please. Ikke flere tråder her inne men hjelp er det du trenger

Skrevet

Ann Christin, admin

Men kjære vene da! Her er det en bruker som ikke har det godt,og velger du å slette mitt svar? Nå får dere gi dere. Jeg svarte hyggelig at hun må søke hjelp,for det er ikke normalt å føle det slik hun gjør.

Vi må da kunne si i fra til hverandre på en høflig måte uten at dere velger å slette alt som ikke er "koseprat"...

Anonymous poster hash: 4e32f...617

Skrevet

Hvordan fant de det ut og hvordan rammet er hun? Anonymous poster hash: d8674...bd0

Hun ble utredet å da fikk hun diagnosen CP.

Hun er nå 8 år å har ikke noe språk,hun kan ikke gå og har ufrivellige bevegelser i armen så hun griser forsatt masse når hun spiser.

Ettersom hun ikke får nok mat i seg så har hun sonde.

Skrevet

Hvordan fant de det ut og hvordan rammet er hun? Anonymous poster hash: d8674...bd0

Hun ble utredet å da fikk hun diagnosen CP.

Hun er nå 8 år å har ikke noe språk,hun kan ikke gå og har ufrivellige bevegelser i armen så hun griser forsatt masse når hun spiser.

Ettersom hun ikke får nok mat i seg så har hun sonde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...