Gå til innhold

Husbanklån/startlån fra kommunen(lindorf)

Anbefalte innlegg

Jeg har vært så heldig å få hjelp med lån til bolig på 1,600.000kr. Kjøpte for snart 3 år siden.

Jeg er ufør og alenemor til to, hvor det ene barnet får hjelpestønad og derfor også utbetalt fast månedlig forsikringssum tilsvarende hjelpestønad.

Jeg får utbetalt 22500 i uføretrygd, da er det inkludert 6000 i forsørgertillegg. Så har jeg 4100 i barnebidrag, 2910 i barnetrygd og hjelpestønad og forsikringssum på tilsammen 2450 i mnd.

Huslån på 6750 og fellesutgifter på 3850. Så kommer jo strøm, forsikringer, barnehage, mat, hygiene, klær, tlf og medisiner i tillegg. Har ikke bil.

Slik det et i dag klarer jeg fint å håndtere alle utgifter alene, ungene mangler ingenting og jeg klarer å spare 2500kr i mnd, fordelt på både min og ungenes sparekonto.

Om 14 år er begge myndige. Da har jeg betalt ned på huslån i 17 år, og har derfor 13 år igjen. Men når de er myndige, stopper alle ekstra stønader, naturlig nok. Da vil jeg ha utbetalt ca 16.000 i mnd. Og da får jeg det ikke til å gå rundt.

Er det noen som vet om jeg kan gjøre om lånet da? Slik at jeg kan bli boende og fortsatt ha råd til å betale? Fellesutgifter må jeg jo betale uansett, og de øker hvert år også. Og jeg må selvsagt betale videre på lånet. Men da må jeg isåfall betale mindre enn nå skal jeg ha råd til mat og livsnødvendige medisiner og slikt.

Jeg har aldri betalt for sent, har ingen purring eller inkasso fra andre steder heller, overtrekker aldri kontoen og jeg klarer pr dags dato å spare. Vil dette telle positivt?

Bør jeg evt søke om å endre lånet allerede nå og betale inn ekstra de 2500 jeg sparer, og ikke klare å spare opp en buffer?

Jeg har kun tlf, ingen andre abonnementer, så det er ikke noe jeg kan si opp evt. Jeg handler brukt eller på salg både klær og evt utstyr, og syns selv jeg er flink til å handle fornuftig når det kommer til mat. Sjeldent snop, kun litt på lørdager til ungene(jeg liker ikke godteri), brus drikker vi ikke og jeg flyr ikke på byen heller eller har noen dyre hobbyer.

Jeg vil så gjerne slippe å selge leiligheten om 14 år, og kjenner at jeg allerede nå bekymrer meg for det. Derfor prøver jeg å finne en god løsning på dette...

Jeg har nok sett meg litt blind på dette og føler jeg har sporet meg helt fast i at jeg må selge eller få endret lånet.

Noen som har noen gode ideer, synspunkter eller skikkelig peiling på økonomi generelt?

Uføretrygden min øker jo litt hvert år den også, men jeg kan ikke se for meg at den skal ha økt mange tusen de neste 14 åra, og samtidig øker jo alle andre priser også, så da går det vel opp i opp...

Anonymous poster hash: c75da...72d

Fortsetter under...

Jeg vil tro du kan få utvidet nedbetalingstiden på det lånet som gjenstår når den tid kommer, slik at avdragene blir lavere, men det er mulig du må levere ny søknad da. Vi har også et slikt lån, og vår saksbehandler nevnte at de i noen tilfeller gir helt opp til 50 års nedbetalingstid når det er den eneste måten å få låntakers budsjett til å gå opp.

Og hvis ikke du får utvidet nedbetalingstiden på startlånet så vil du vel på det tidspunktet ha så mye egenkapital at det bør gå greit å få lån i en vanlig bank?

Anonymous poster hash: f0b0a...036

Jeg vil tro du kan få utvidet nedbetalingstiden på det lånet som gjenstår når den tid kommer, slik at avdragene blir lavere, men det er mulig du må levere ny søknad da. Vi har også et slikt lån, og vår saksbehandler nevnte at de i noen tilfeller gir helt opp til 50 års nedbetalingstid når det er den eneste måten å få låntakers budsjett til å gå opp.

Og hvis ikke du får utvidet nedbetalingstiden på startlånet så vil du vel på det tidspunktet ha så mye egenkapital at det bør gå greit å få lån i en vanlig bank?

50 år? Ja, det ville jo hjulpet betraktelig for min del hvis jeg kunne fått omgjort lånet til det ☺️

Jeg tør ikke satse på at jeg kanskje får lån et annet sted selv med egenkapital og at leiligheten har økt (håper jeg ihvertfall) en del i verdi på de kommende årene, så må finne ut av ting før den tid kommer.

Men med et slikt lån, går det an å betale litt ekstra de mnd man har mulighet?

Har prøvd å kontakte kommunen før for enkle spørsmål, men de henviser meg bare videre til lindorf, siden det visstnok er de som "eier" pengene jeg har lånt. Og bare ordet "lindorf" får det til å gå kaldt nedover ryggen min 😨 Jeg vet, skikkelig teit 😂 Jeg må jo bare ta den telefonen eller sende en mail eller noe, jeg har jo ikke noe til inkasso hos de, så det er jo ikke logisk en plass at jeg skal være så redd 😂

Tusen takk for svar ☺️

50 år? Ja, det ville jo hjulpet betraktelig for min del hvis jeg kunne fått omgjort lånet til det ☺

Jeg tør ikke satse på at jeg kanskje får lån et annet sted selv med egenkapital og at leiligheten har økt (håper jeg ihvertfall) en del i verdi på de kommende årene, så må finne ut av ting før den tid kommer.

Men med et slikt lån, går det an å betale litt ekstra de mnd man har mulighet?

Har prøvd å kontakte kommunen før for enkle spørsmål, men de henviser meg bare videre til lindorf, siden det visstnok er de som "eier" pengene jeg har lånt. Og bare ordet "lindorf" får det til å gå kaldt nedover ryggen min Jeg vet, skikkelig teit Jeg må jo bare ta den telefonen eller sende en mail eller noe, jeg har jo ikke noe til inkasso hos de, så det er jo ikke logisk en plass at jeg skal være så redd

Tusen takk for svar ☺

Hehe full forståelse for det med lindorff, jeg har det på samme måte. ;) Vi har nettopp bundet renta, og fikk derfor tilsendt fastrenteavtale i posten... skikkelig ekkelt å ta opp en konvolutt med "Lindorff" i store lysende bokstaver på mens naboen stod ved siden av. (Det føltes som bokstavene lyste i alle fall. :P)

Men ja, hvis du har flytende rente kan du fint betale inn ekstra når du har mulighet. :)

Hehe full forståelse for det med lindorff, jeg har det på samme måte. ;) Vi har nettopp bundet renta, og fikk derfor tilsendt fastrenteavtale i posten... skikkelig ekkelt å ta opp en konvolutt med "Lindorff" i store lysende bokstaver på mens naboen stod ved siden av. (Det føltes som bokstavene lyste i alle fall. :P)

Men ja, hvis du har flytende rente kan du fint betale inn ekstra når du har mulighet. :)

Hahahaha, godt jeg ikke er alene 😂

Jeg valgte å binde renta i 3 år da jeg fikk lånet, så jeg er bundet til sommeren igjen. Måtte gjøre det da både min og ene barnets helse ikke var helt avklart da, og jeg visste ikke ennå hvordan det ble med hjelpestønad og redusert foreldrebetaling i barnehagen. Så måtte ha en viss forutsigbarhet i økonomien sånn sett. Må se an hvordan det er fremover ift renta, så får vi se hva jeg gjør.

Men om jeg betaler mer pr mnd, hva gjør de da? Altså nå som jeg har bundet renta? Sender de pengene i retur liksom? Nekter de meg å betale ekstra?

Hahahaha, godt jeg ikke er alene

Jeg valgte å binde renta i 3 år da jeg fikk lånet, så jeg er bundet til sommeren igjen. Måtte gjøre det da både min og ene barnets helse ikke var helt avklart da, og jeg visste ikke ennå hvordan det ble med hjelpestønad og redusert foreldrebetaling i barnehagen. Så måtte ha en viss forutsigbarhet i økonomien sånn sett. Må se an hvordan det er fremover ift renta, så får vi se hva jeg gjør.

Men om jeg betaler mer pr mnd, hva gjør de da? Altså nå som jeg har bundet renta? Sender de pengene i retur liksom? Nekter de meg å betale ekstra?

Du kan likevel betale ekstra, men da må du dekke det de evt. taper i rente på at du betaler ekstra. Nøyaktig hvordan det regnes ut vet jeg ikke.

Dette står på lindorff.no:

Kan jeg innbetale ekstra beløp?

Ja, du kan innbetale ekstra beløp på lån som et tillegg til nedbetalingsplanen. Ekstra beløp på lån som er bundet av fastrenteavtale kan resultere i over- eller underkurs. Logg inn på MinSide og klikk på Mine AvtalerGå til lånBetalingsinformasjon for en beskrivelse på hvordan du innbetaler ekstra beløp.

Annonse

Du kan likevel betale ekstra, men da må du dekke det de evt. taper i rente på at du betaler ekstra. Nøyaktig hvordan det regnes ut vet jeg ikke.

Dette står på lindorff.no:

Kan jeg innbetale ekstra beløp?

Ja, du kan innbetale ekstra beløp på lån som et tillegg til nedbetalingsplanen. Ekstra beløp på lån som er bundet av fastrenteavtale kan resultere i over- eller underkurs. Logg inn på MinSide og klikk på Mine AvtalerGå til lånBetalingsinformasjon for en beskrivelse på hvordan du innbetaler ekstra beløp.

Aha, tusen takk ☺️

Da kan jeg begynne med dette til sommeren ☺️

I din situasjon ville jeg nok spart opp til en nødvendig buffer og spart mindre til barna. Når det var gjort ville jeg betalt ned så mye ekstra på lånet jeg hadde hatt rom for.

Anonymous poster hash: 5ce64...425

I din situasjon ville jeg nok spart opp til en nødvendig buffer og spart mindre til barna. Når det var gjort ville jeg betalt ned så mye ekstra på lånet jeg hadde hatt rom for.

Ja, det kan jeg også gjøre. Men hvor stor buffer bør jeg ha da? Er nødt til å ha noe stående tilfelle vaskemaskin eller noe ryker. Bil har jeg ikke heldigvis ☺️

Etter tips fra dere her inne, kommer jeg til å betale inn ekstra på lånet fra sommeren av ihvertfall, i de mnd jeg har mulighet. Logget inn og sjekket dato nå, så da vet jeg ☺️(visste ikke at jeg kunne logge inn der) Da har jeg bare et barn i barnehage også istedet for to, så pengene jeg ikke skal ut med for den plassen da, ser jeg også for meg at jeg vil putte rett inn på lånet ☺️

Åh, tusen takk for hjelpen dere, føles litt lettere nå ☺️❤️

Ja, det kan jeg også gjøre. Men hvor stor buffer bør jeg ha da? Er nødt til å ha noe stående tilfelle vaskemaskin eller noe ryker. Bil har jeg ikke heldigvis ☺️

Etter tips fra dere her inne, kommer jeg til å betale inn ekstra på lånet fra sommeren av ihvertfall, i de mnd jeg har mulighet. Logget inn og sjekket dato nå, så da vet jeg ☺️(visste ikke at jeg kunne logge inn der) Da har jeg bare et barn i barnehage også istedet for to, så pengene jeg ikke skal ut med for den plassen da, ser jeg også for meg at jeg vil putte rett inn på lånet ☺️

Åh, tusen takk for hjelpen dere, føles litt lettere nå ☺️❤️

Jeg hadde ikke prioritert å betale ekstra inn på huslånet. Du har sikkert veldig gode lånebetingelser og lav rente. Vet ikke hvor i landet du bor, men leiligheten min i Oslo har økt med 2,5 mill i verdi på ti år.

Jeg hadde prioritert sparing.

Anonymous poster hash: 1266d...b51

Lindorff låneforvaltning! Brev fra Lindorff inkasso kommer i nøytral konvolutt 😉

Du får helt sikkert utvidet nedbetalingstid. Ikke vet jeg hvilken sykdom barnet ditt har, men bor de hjemme utover 18 år så får de bidra, er barnet fremdeles sykt får dere plutselig to inntekter i husstanden.

Sa du at du hadde bostøtte? Det kan du sikkert få som enslig ufør om 14 år.

Bare slapp av og tenk det ordner seg! Du eg forøvrig kjempe flink!

Anonymous poster hash: b29bd...849

Jeg hadde ikke prioritert å betale ekstra inn på huslånet. Du har sikkert veldig gode lånebetingelser og lav rente. Vet ikke hvor i landet du bor, men leiligheten min i Oslo har økt med 2,5 mill i verdi på ti år.

Bor ikke så langt fra Oslo. Har rente på 3,1 nå så jeg, og den er bundet til juli. Jeg har gode lånebetingelser ja, men så er det det at inntekta mi halveres når ungene blir myndige, og jeg vil så gjerne slippe å selge her da. Så da må jeg jo prøve ☺️ Kan spare litt så bufferen stiger litt og litt, men prioritere ekstra på lånet når jeg har mulighet, og etterhvert blir økonomien ennå bedre når jeg bare blir ferdig med en annen gjeld jeg har, og det skal uansett rett inn i lånet, hvis det er mulig ☺️ Ved å ikke ha barnehageregning etterhvert, i tillegg til å bli kvitt den andre gjelda, så vil det utgjøre over 5000 i mnd. Og det er nesten det dobbelte av hva avdraget er nå, for resten er renter. Sett at jeg faktisk kan bruke alle de 5000 ekstra på huslån da, så vil jeg jo bli ferdig med det lånet på under halve tiden, og da trenger jeg ikke flytte ☺️ Da er det bare fellesutgifter igjen her ☺️ Og sikkert en haug med skatt hvis jeg eier et nedbetalt rekkehus 😋

Akkurat nå skulle jeg ønske jeg ikke var så uvenn med mattematikk-timene på skolen 😂 Men jeg skjønner vel alle disse skattene og rentene og reglene etterhvert 😊

Renta er sakte, men sikkert på vei oppover. Den kommer ikke til å ligge så lavt som den gjør nå i fremtiden. Hjelper ikke at boligen stiger i verdi hvis man ikke kan betjene lånet.

Å spare opp en buffer er lurt. Hvor mye man trenger avhenger litt av løpende utgifter og hvilke uforutsette utgifter som kan komme. Bor man i leilighet slipper man å ta hele regningen for utvendig vedlikehold, slik man må om man eier hus. Har man ikke bil kommer det heller ikke utgifter der. Man har ikke så mye igjen for å spare opp relativt store summer på sparekonto når renta er så lav, men nok til en regnværsdag er lurt. Jeg bor selv i leilighet og har to ganger månedslønn på sparekonto til uforutsette utgifter. Det som er til overs går i hovedsak til billånet, men sparer litt hver måned til konfirmasjonene til barna og litt til pensjon.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...