Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #1 Skrevet 24. januar 2017 Har vært så heldig å truffet mange greie jenter gjennom en termingruppe, som jeg har mye kontakt med. Vi treffes veldig ofte og føere av os har blitt en sammensveisa vennegjeng. Men det er et par stk som virkelig ikke passer inn. Altså, helt greit å ha de med på barseltreff, men når vi skal møtes uten babyer så faller det seg ikke naturlig at alle er med, da babyer gjerne er det eneste vi har felles. Er det veldig ufint å møtes uten at alle blir invitert? Jeg tenker at det er helt naturlig at mn velger sine venner, og da må det være lov å ikke invitere alle? Vil gjerne høre deres mening om dette. Anonymous poster hash: eff45...df3
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #3 Skrevet 24. januar 2017 Jeg tenker det er helt ok, men dere burde ikke bruke barselgruppene til å snakke om "sist dere møttes uten de andre", eller ha masse interne greier fra sist noen av dere møttes.... det blir bare kleint og kan få de andre til å føle seg ganske utenfor eller uønsket. Anonymous poster hash: d9504...2d0
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #4 Skrevet 24. januar 2017 Stygt gjort! Nei, det er ikke dét. Selvsagt gjør man dette på en skånsom måte, trenger ikke å snakke om disse treffene som foregår uten barn når gruppa er samlet, men selvsagt lov å få bedre vennskap med noen i en gruppe. Anonymous poster hash: a9bad...16e
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #5 Skrevet 24. januar 2017 Hvis dere utelukker kun 2 stykker, så da synes jeg det er veldig dårlig gjort. Tenk hvis det hadde vært deg, hvordan hadde du følt det Anonymous poster hash: 4e4be...c75
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #6 Skrevet 24. januar 2017 Synes det er helt Ok. Men ikke snakk om det på felles treff, og ikke legg ut bilder osv på Facebook. Alle kan ikke alltid komme like godt overens. Sånn er det bare. Anonymous poster hash: a7b6a...990
Gjest Skrevet 24. januar 2017 #7 Skrevet 24. januar 2017 (endret) Barselgruppe er jo vanligst det første året etter fødsel hvor mange går hjemme i permisjon. Så er fremdeles barna under året synes jeg dere skal fortsette å invitere dem med, så får det heller bli opp til dem å takke nei hvis de føler det samme som dere. For samme hva dere kaller daten vil dere jo fremdeles være barselgruppen. Etter permisjonen og mange går tilbake til jobb har barselgruppen gjort jobben sin og dere kan gjøre akkurat som dere vil. Selvfølgelig kan dere gjøre som dere vil nå også, men det er snakk om litt normal høflighet i en kort periode. For samme hvor mye dere forsøker å ikke snakke om deres egen lille gruppe på barseltreffene så vil det lyse igjennom. Ingen tar skade av å inkludere noen som i utgangspunktet ikke er ens tvillingsjel, heller tvert imot. Endret 24. januar 2017 av It's all about me!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #8 Skrevet 24. januar 2017 Jeg var en av dem som ikke fikk være med. Og ja, det føltes tungt og vondt, men jeg er voksen og taklet det ved å bare melde meg helt ut. Da skal det sies at disse personene ikke engang forsøkte å skjule at de fant på ting, gjerne det eneste de snakket om på barseltreffene, la ut bilder på sosiale medier, alle gratulerte hverandres barn når de hadde bursdag (unntatt meg og en annen). Jeg husker jeg tenkte at det er godt jeg aldri har opplevd slik tidligere i livet. Jenter kan være veldig ekskluderende! Men så er det også slik noen sier her, man kan ikke ha kjemi med alle. Anonymous poster hash: c3a88...f36
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #9 Skrevet 24. januar 2017 Synes det er helt Ok. Men ikke snakk om det på felles treff, og ikke legg ut bilder osv på Facebook. Alle kan ikke alltid komme like godt overens. Sånn er det bare. Anonymous poster hash: a7b6a...990 Så det er ok, så lenge det hemmeligholdes? Ikke greit synes jeg. Om de to det gjelder ødelegger gruppa så til de grader, at dere ikke tåler å inkludere de - så får dere ha guts nok til å gi dem beskjed. Anonymous poster hash: 2568a...7ba
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #10 Skrevet 24. januar 2017 Det er helt ok å finne på noe sammen med for eksempel 2 andre fra en barselgruppe på 8, men ikke å utelukke 2. Hvis gruppa er på 4 personer eller færre blir den så liten at det etter min mening ikke lenger er snakk om en slik gruppe som går over personlige vennskap. Anonymous poster hash: a155c...6da
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #11 Skrevet 24. januar 2017 Takk for alle svar. Hun ene av de som ikke "passer inn", kan sjelden være med på treffene, og er på et helt annet stadie i livet enn oss andre, hun synes vi treffes for ofte osv, og viser at hun kun er med innimellom for babyens skyld. Men vi treffes aldri med babyene uten å invitere henne(når vi fler enn to riktignok). For min del er det 2-3 stk som har blitt nære venner av meg, og som jeg treffer innmellom utenom gruppa og tenker at set må være greit. Jeg traff disse i en barselgruppe, og har vært heldig å bli venninne med de også. Jeg treffer folk jeg jobber med også, uten å invitere alle jeg jobber med. Jeg tenker at sånn er det vel bare? Det snakkes aldri om interne greier på barseltreffene, og vi prøvde lenge å inkludere alle på alt, men da ble det klager på at det ble for mye, og fremmet ønske å møtes sjeldnere. Da sa jeg at de som ønsker kan møtes flere ganger i uka, men at det ikke er noen tvang. Så jeg tenker at de har jo fått muligheten flere ganger. Anonymous poster hash: eff45...df3
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #12 Skrevet 24. januar 2017 Helt ok når «barselgruppetiden» er over. Om det er etter 6 mnd eller 1 år vet jeg ikke helt, men i begynnelsen ville det vært ufint. Selv om du ikke er inkluderende betyr det ikke automatisk at de du klikker med er like selektive. (Helt seriøst! Så mange tror at alle må være like ekskluderende som seg selv, men ofte er det kun en person som ønsker ekskluderingen og de andre bare følger etter.) Jeg hater de som bruker grupper til å fiske venner og som gjerne etterlater gruppen i biter når de har fått det de ville ha. Så det er definitivt en balansegang her, for selvfølgelig skal man ikke krampeaktig behøve å holde en gruppe sammen inn i evigheten heller. Anonymous poster hash: c4344...906
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #13 Skrevet 24. januar 2017 Jeg synes ikke at det er greit å utelate en eller to når gruppa møtes. Hva er problemet ved at de er med? Greit at de ikke matcher din personlighet eller ditt stadie i livet, som du sier, men når disse ønsker å komme, er det fordi de trives i gruppa og vil være med. Kanskje har de ikke så mange andre venner heller? Jeg synes at det er skikkelig dårlig gjort å utelate noen bare fordi du ikke har super kjemi med disse. Har dere snakket om det, dere i "god kjemi"-gruppa? Hvis ikke kan det godt være at du er den eneste som føler det på denne måten, og da vil de andre også kunne reagere på ekskluderingen din. Synes rett og slett det er råttent gjort å gjøre et utvalg når barselgruppa møtes. En ting er å møtes to og to, men å møtes tre, fire eller fem og en eller to ikke blir invitert, nei, det er ikke greit. Anonymous poster hash: e74f8...b6c
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #14 Skrevet 24. januar 2017 Er det ikke bedre å bare ha en åpen invitasjon i gruppen? Da ekskluderer dere ingen. De som "ikke passer inn" vil vel aller mest sannsynlig ikke komme om det er treff uten barn, så da blir det slik dere vil uten å støte noen. Jeg er en slik som ikke passer inn og kom fordi jeg trengte å sosialisere meg og baby i barseltiden. Men ble ikke gode venner med dem. Det var helt greit! Anonymous poster hash: e2566...1ef
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #15 Skrevet 24. januar 2017 Helt ok når «barselgruppetiden» er over. Om det er etter 6 mnd eller 1 år vet jeg ikke helt, men i begynnelsen ville det vært ufint. Selv om du ikke er inkluderende betyr det ikke automatisk at de du klikker med er like selektive. (Helt seriøst! Så mange tror at alle må være like ekskluderende som seg selv, men ofte er det kun en person som ønsker ekskluderingen og de andre bare følger etter.) Jeg hater de som bruker grupper til å fiske venner og som gjerne etterlater gruppen i biter når de har fått det de ville ha. Så det er definitivt en balansegang her, for selvfølgelig skal man ikke krampeaktig behøve å holde en gruppe sammen inn i evigheten heller. Anonymous poster hash: c4344...906 Jeg har prøvd å være inkluderende altså. Og det er ikke sånn at jeg alene styrer showet, om det virket sånn. Det har mer bare blitt sånn, og vi føler oss ikke lenger "forpliktet" til å invitere alle på absolutt alt, siden de på en naturlig måte har meldt seg litt ut av gruppa, og tydelig viser at de kun er intr i treff en gang i blandt med babyer. Det er ikke ofte jeg opplever å få nye venner i voksen alder, så jeg synes det er verdt å holde på. Anonymous poster hash: eff45...df3
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #16 Skrevet 24. januar 2017 Jeg synes ikke at det er greit å utelate en eller to når gruppa møtes. Hva er problemet ved at de er med? Greit at de ikke matcher din personlighet eller ditt stadie i livet, som du sier, men når disse ønsker å komme, er det fordi de trives i gruppa og vil være med. Kanskje har de ikke så mange andre venner heller? Jeg synes at det er skikkelig dårlig gjort å utelate noen bare fordi du ikke har super kjemi med disse. Har dere snakket om det, dere i "god kjemi"-gruppa? Hvis ikke kan det godt være at du er den eneste som føler det på denne måten, og da vil de andre også kunne reagere på ekskluderingen din. Synes rett og slett det er råttent gjort å gjøre et utvalg når barselgruppa møtes. En ting er å møtes to og to, men å møtes tre, fire eller fem og en eller to ikke blir invitert, nei, det er ikke greit. Anonymous poster hash: e74f8...b6c Jeg ser at dette kommer veldig feil frem, det er ikke slik i det hele tatt. Vi har som sagt prøvd opptil flere ganger. Og nei, det er ikke bare jeg som tenker sånn. Jeg tenker at om jeg vil ut på byen med venninnene mine, så er noen av de naturlig å be, men ikke alle. Det var et eksempel, og har ikke vært noe tema enda. Anonymous poster hash: eff45...df3
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #17 Skrevet 24. januar 2017 Barselgruppe er jo vanligst det første året etter fødsel hvor mange går hjemme i permisjon. Så er fremdeles barna under året synes jeg dere skal fortsette å invitere dem med, så får det heller bli opp til dem å takke nei hvis de føler det samme som dere. For samme hva dere kaller daten vil dere jo fremdeles være barselgruppen. Etter permisjonen og mange går tilbake til jobb har barselgruppen gjort jobben sin og dere kan gjøre akkurat som dere vil. Selvfølgelig kan dere gjøre som dere vil nå også, men det er snakk om litt normal høflighet i en kort periode. For samme hvor mye dere forsøker å ikke snakke om deres egen lille gruppe på barseltreffene så vil det lyse igjennom. Ingen tar skade av å inkludere noen som i utgangspunktet ikke er ens tvillingsjel, heller tvert imot. Enig. Har vært i tre ulike barselgrupper og det er etter min mening noen uskrevne regler som gjelder. Jeg synes man forplikter seg til å inkludere alle, også når det er snakk om aktiviteter utenom baby treff. Så lenge man er i permisjon. Mange grupper oppløses av seg selv når hverdagslivet trår til igjen, for ofte er det nettopp bare babyene som man har til felles - man faller så fort tilbake i vanlige rutiner og med de samme omgangsvennene. Når "barselåret" er over og man ikke treffes med baby lenger så tenker jeg at det er fritt fram å velge hvem man vil beholde og pleie relasjon til. Men hvis dere fortsatt treffes med babyer så synes jeg det er dårlig gjort å ekskludere to stk. Hva er det verste som kan skje liksom - hvis dere inviterer dem med. Og ja, jeg hadde blitt veldig såret om jeg hadde vært holdt utenfor på den måten. Anonymous poster hash: 24360...aaa
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #18 Skrevet 24. januar 2017 Vi var seks i gruppen. Hun ene og jeg møttes veldig ofte utenom treffene. Da barselperioden var over møtte jeg to regelmessig, og vi er blitt så gode venner at vi reiser på ferie etc. Dette tenkte jeg ikke over engang, men om det kun er en eller to som ekskluderes, så bør dere trå litt varsomt som flere sier, og ikke gni det inn når dere alle treffes. Tror de fra den siste barselgruppen jeg var i, er blitt en sammensveiset gjeng, men det gjør ikke noe. Jeg var på et annet sted med tre barn, og det var begrenset hvor mye jeg kunne delta. Har heller ikke behov for veldig mange flere venner, har såvidt tid til de jeg har nå;-) Anonymous poster hash: ea563...a39
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #19 Skrevet 24. januar 2017 Jeg ser at dette kommer veldig feil frem, det er ikke slik i det hele tatt. Vi har som sagt prøvd opptil flere ganger. Og nei, det er ikke bare jeg som tenker sånn. Jeg tenker at om jeg vil ut på byen med venninnene mine, så er noen av de naturlig å be, men ikke alle. Det var et eksempel, og har ikke vært noe tema enda. Anonymous poster hash: eff45...df3 Jeg leste bare første innlegget og ser jo nå at det er kommet flere tilleggsopplysninger. Om det er sånn at de tydelig ikke er interessert i kontakt utover barselgruppa, har blitt invitert og takket nei, og ellers gjør uttrykk for at de ikke føler seg ekskludert er det jo noe annet. Da synes jeg det er helt ok. Enig med deg at det er vanskelig å få venner i voksen alder, så barselgruppe kan væren en gylden mulighet. Anonymous poster hash: 24360...aaa
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #20 Skrevet 24. januar 2017 Jeg synes ikke det er greit. Hadde hatt en åpen invitasjon som en annen foreslo. Anonymous poster hash: d46ef...b74
Hellejenta Skrevet 25. januar 2017 #21 Skrevet 25. januar 2017 Ha en åpen invitasjon . Også kommer de om de vil. Baby tiden er en spesiel tid, og det er vondt å bli ekskludert selv om man er voksen.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #22 Skrevet 25. januar 2017 Takk for alle svar. Hun ene av de som ikke "passer inn", kan sjelden være med på treffene, og er på et helt annet stadie i livet enn oss andre, hun synes vi treffes for ofte osv, og viser at hun kun er med innimellom for babyens skyld. Men vi treffes aldri med babyene uten å invitere henne(når vi fler enn to riktignok). For min del er det 2-3 stk som har blitt nære venner av meg, og som jeg treffer innmellom utenom gruppa og tenker at set må være greit. Jeg traff disse i en barselgruppe, og har vært heldig å bli venninne med de også. Jeg treffer folk jeg jobber med også, uten å invitere alle jeg jobber med. Jeg tenker at sånn er det vel bare? Det snakkes aldri om interne greier på barseltreffene, og vi prøvde lenge å inkludere alle på alt, men da ble det klager på at det ble for mye, og fremmet ønske å møtes sjeldnere. Da sa jeg at de som ønsker kan møtes flere ganger i uka, men at det ikke er noen tvang. Så jeg tenker at de har jo fått muligheten flere ganger. Anonymous poster hash: eff45...df3 At du møter tre andre damer vedkommer ingen. Gjør som du vil. Og til alle dere som syns det er slemt at ikke folk rundt dere tar dere med når de selv kommer i posisjon til å velge: hvis man ikke skjønner forskjellen på en bekjent og en venn, er det kanskje ikke så rart at man mangler venner. Trist, men ikke så rart. Anonymous poster hash: 3adbd...3db
beef sister Skrevet 25. januar 2017 #23 Skrevet 25. januar 2017 Det får være grenser for hvor mye hensyn man skal ta. Dere fortsetter å invitere til barselgrupetreff for alle, men ellers tilbringer du naturligvis tid med de du selv ønsker å tilbringe tid med. Livet er for kort til å skulle tilfredsstille alle, og det er ikke slemt å kun prioritere de menneskene som det gir deg noe å tilbringe tid med.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #24 Skrevet 25. januar 2017 Ville fortsatt invitert alle. Dersom disse damene virkelig ikke passer inn vil de uansett gjerne dette av lasset snart. I min barselgruppe var vi 8, de som kanskje åpenbart var mest ulike falt av i løpet av året og når permisjonstiden var over var vi 4 igjen. Etter flere år er det fortsatt vi fire som treffes, og nå ber vi jo heller ikke de som har ramla av underveis. Anonymous poster hash: dab34...9ed
Ophiophagus Hannah Skrevet 25. januar 2017 #25 Skrevet 25. januar 2017 Hvis det er to, tre du har blitt venninne med gjennom barselgruppa, synes jeg det er helt greit at dere finner på ting sammen utenom barseltreffene. Det eneste som ikke er greit er å ha barseltreff, og så utelate noen få. Jeg var en av de som ikke passet inn på min barselgruppe. Dette var verken sårt eller vanskelig, synes jeg. Jeg var en god del yngre enn de andre, og gikk på skole. De andre var veletablerte og godt voksne. De fortsatte å invitere meg, og jeg ble med på trilletur av og til, for selskapets skyld. Jeg skjønte at flere av dem møttes oftere og det gjorde ingen ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå