Gå til innhold

Ammer og går bare opp i vekt :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så lei. Er ikke lik meg selv lenger. Jeg drikker mye vann, spiser normalt, er ikke veldig fli k til å gå tur pga en betennelse i en hæl. Men jeg går overhode ikke ned. Skal begynne på treningssenter neste uke, så jeg håper det vil hjelpe. Men trodde det var vanlig å forbrenne mer når man ammet?

Anonymous poster hash: 1f363...8e5

Skrevet

Det blir gjerne overdrivet hva man trenger ekstra når man ammer. Spiser normalt kan være for mye når du for det meste sitter/ er inaktiv. Jeg var konstant sulten da jeg ammet og gikk opp 3 kilo ila 2 måneder. Amming er ingen slankekur i seg selv, det er som alt annet, du må få mindre inn enn du bruker.

Anonymous poster hash: b89ef...4c2
Skrevet

Jeg har aldri gått ned noe ekstra når jeg har ammet. Har gått ned graviditetskiloene og thats it. Nå med sistemann(nr 3) gikk jeg også opp i vekt. Gikk ned mye de første ukene etter fødsel og syns det så veldig bra ut, så stoppet det og jeg begynte å gå opp i stedet for.

Hvis du går på Cerazette så kan det også være den som gjør at vekten går oppover. Det gjorde jeg når jeg fikk nr 2. Denne gang begynte jeg derfor ikke på de, men har alliekvel gått opp i vekt :( har sågodt som sluttet å amme nå, så nå blir det gjort en større innsats for å bli klitt kiloene.

Cerazettekiloene den gang, forsvant forøvrig raskt når jeg sluttet på de

Anonymous poster hash: c60f0...4cf
Skrevet

Det er helt normalt. Veldig mange får hormoner som gjør at de legger på seg i amminga.

Selv har jeg alltid gått ned i vekt i graviditeten og opp i amminga. Uavhengig av matinntak.

Det jeg går opp i amminga forsvinner i løpet av de første månedene etter jeg avslutter amminga.

Det er forøvrig egentlig ikke sunt å gå ned så mye mens man ammer. Barnet får nemlig i seg mye miljøgifter gjennom melka i så fall.

Anonymous poster hash: 8ec04...169

Skrevet

Det er ganske normalt.

Se rundt deg, hvor mange kjenner du som har rast ned i vekt av amming egentlig?

Jeg kjenner ei, de fleste andre har enten gått litt opp eller stått på stedet hvil vektmessig under ammingen. 

Snakket med jordmor om det da jeg ammet mitt fjerde barn, for jeg gikk for fjerde gang opp i vekt når jeg ammet. Hun sa det gjerne var en kombinasjon av at kroppens forbrenning og stoffskifte settes i et litt langsommere gir for å sikre seg nok kalorier til melkeproduksjon og at man ofte er ulvesulten når man ammer så man uten å merke det spiser litt mer enn man trenger.

For min del var de tingen krise da, for jeg har ikke lagt på meg så mye i svangerskapene. Har lagt på meg 12-14 kg som alle har vært borte innen en uke etter fødselen, også har jeg lagt på meg 5-6 kg i ammeperioden. Disse ammekiloene har blitt borte helt av seg selv når ammingen var over, jeg begynte jobbe igjen og fikk rutinene på plass med spising.

Anonymous poster hash: db5a9...f7d
Skrevet

Jeg har alltid gått opp i vekt i ammeperioden (med alle 3 barna). Har vært skrubbsulten 24/7, og ikke orket å tenke på vekt. Har derimot kost meg masse i permisjon!

Ikke stress med å gå ned i vekt... Du får tidsnok tid til det! Kos deg heller med barnet ditt 😊 Spis sunt og variert osv selvfølgelig, og ta det derfra...!

Anonymous poster hash: aaeec...b22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...