Gå til innhold

Straffbart/ulovlig å jobbe når man er sykmeldt?

Anbefalte innlegg

Har du lovteksten?

http://gjest.blogg.no/1463390041_dette_misforstr_folk_.html

Anonymous poster hash: 99791...84f

Nei, men jeg har en tillitsvalgt som er helt nazi på de der greiene og blir helt vill hvis noen prøver seg på det

Anonymous poster hash: 3c963...1bf

Fortsetter under...

Sykepengereglene er slvfølgelig like for ansatte både i det offéntlige og i det private.

Du lå gjerne jobbe, men må rapportere hvor mange timer du har jobbet. Det gjør du på kravblanketten!

Anonymous poster hash: cb94c...7b6

Selvfølgelig blir det ført på sykemeldingen. I egen rubrikk.

Nei, men jeg har en tillitsvalgt som er helt nazi på de der greiene og blir helt vill hvis noen prøver seg på det

Anonymous poster hash: 3c963...1bf

Da burde tillitsvalgte lese seg opp.

Noen som kan hjelpe meg her?

Jeg er sykmeldt og må egentlig få meg et kurs under denne tiden. Legen min har sagt at jeg kan reise om jeg føler meg frisk nok til dette. (Magesjau på andre uken, er mye bedre nå)

Men her får jeg melding av avdelingsleder om at å komme på jobb mens jeg er sykmeldt er ulovlig og straffbart....Ikke meg bekjent!?

Har prøvd å søke det opp men fant ikke svaret jeg lette etter :)

Anonymous poster hash: b2818...42f

Bare hvis du krever sykepenger du ikke kvalifiserer til å få. Der er mange myter om sykmelding. Du kan også selv friskmelde deg når du vil!

Anonymous poster hash: 32630...3ff

Jeg er ikke god på slike regler, men for 2 uker siden var jeg på jobb en mandag. Tirsdagen var jeg så dårlig at jeg fikk sykemelding for resten av uken. Legen misforstod/gjorde feil (?), og skrev sm for hele uken. Altså mandagen jeg hadde jobbet også.

Jeg gav beskjed at jeg hadde vært på jobb den aktuelle dagen, og lurte på om han skulle makulere den, for så å skrive ut ny, men han sverget på at det var null problem for meg å levere den til min arbeidsgiver sammen med egenerklæringen som sa at jeg ila den tiden jeg egentlig var 100 % sm, hadde jobbet 8 t.

Som sagt kun 2 uker siden, men jeg har ikke fått noe tilbakemelding fra verken arbeidsgiver eller nav på at dette ble feil.

Jeg mener altså at du skal kunne ta en egenvurdering på om du er frisk nok til å jobbe. Og er du det, melder du bare fra på skjemaet når og hvor mye du har jobbet i perioden.

Anonymous poster hash: cdfd7...70b

Annonse

Det eneste som er straffbart under sykemelding er å ikke føre de timer man jobber opp på sykemeldingsdel D. Det er både lov og kan faktisk bli krevd å møte på jobb og jobbe det man klarer. Med mindre det er spesielle grunner til at det ikke går. Det er helt tydelig at det er mange som må sette seg bedre inn i hva en sykemelding faktisk er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...