Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #26 Skrevet 23. januar 2017 Du bør lese deg opp på passiv røyking. Men jeg forstår jo at røykere forsvarer andre røykere. Tenk hvis det bor et hjerteoperert barn i etasjen over som tåler svært lite, og du står og røyker under soverommet til dette barnet... Anonymous poster hash: 3e896...c44 Jeg røyker ikke. Nei, ingen utvikler KOLS fordi naboen røyker på altanen. Trenger ikke lese meg opp på det. Anonymous poster hash: 3a0d5...7a9
skjotta Skrevet 23. januar 2017 #27 Skrevet 23. januar 2017 Folk som irriterer seg over andre folk burde bo for seg selv langt ute i skogen.
Gjest 5 andre Skrevet 23. januar 2017 #28 Skrevet 23. januar 2017 Vi endte faktisk opp med å flytte. Bodde i leiligheter i kjede, der vi i andre etasje hadde vår lille veranda på midten over terrassen til de under. Det flyttet inn noen røykere under, der mor og begge døtrene røyket hardt, og de hadde ofte besøk der bortimot alle også røyket. Hvis vi satte opp verandadøra for å lufte (solsteken sto på vindu/dør så vi kokte), sto røyken inn døra. Og hvis vi gikk ut de få gangene ingen satt ute og røyket på sommeren, hang det gammel røyklukt i lufta. På høsten/vinteren røyket de stort sett bare inne, og da kom det røyklukt opp i rørsystemet på kjøkkenet. Dette var en liten leilighet med åpen stue-/kjøkkenløsning, så vi ble aldri kvitt røyklukta. Prøvde å ta det opp med naboene under og borettslaget, men vi kom ingen vei. Kan jo ikke nekte noen å røyke. Hvis man ikke liker det, får man lukke døra. En ting er at alle har vi sikkert noe vi gjør som andre ikke setter pris på, men at man ALDRI skal kunne sette pris på luften gjennom en åpen dør/vindu eller aldri kan sitte ute på egen veranda er jo uakseptabelt. Felles uteareale (bortsett fra offentlige steder som stasjoner o.l) er jo mer tilrettelagt for røykere. Ikke kan man sitte ute i sola på en restaurant uten å får røyksmak i munnen og svie i øya, eller gå inn og ut av et kjøpesenter uten at man lukter og inhalerer røyk, og til og med i køa utenfor spektrum da Disney on ice var der, sto man i røyken til enkelte foreldre. Ei heller kan man da sitte utenfor hjemmet sitt uten å måtte tåle røyk. Mat og røykluk er ikke sammenlignbart. Om matlukt er vond eller god er subjektivt. Røykelukt er giftig, svir og er svært ubehagelig å inhalere.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #29 Skrevet 23. januar 2017 Snakk om navlebeskuende holdning. Alle som bor i rekkehus eller flermannsboliger bør jo heller ikke få barn med kolikk, ha husdyr, bråke ute eller inne når andre vil ha fred, grille på terrassen osv osv. Altså, jeg er helt enig med deg i at jeg ikke orker røyklukt fra naboer. Jeg orker heller ikke kattedritt i sandkassa, oppussingsbråk når barna skal sove eller andre forstyrrelser. Derfor bor jeg i enebolig med et par mål tomt. Velger man å kjøpe eller leie bolig tett på andre så må man tåle at andre lever sitt liv, med de uvanene det måtte medføre. (Eller gå i dialog, gi og ta, og sammen finne løsninger...) Anonymous poster hash: f0ca5...f8f
Anyne Skrevet 23. januar 2017 #30 Skrevet 23. januar 2017 Enig med deg. Forstår jo at de må få røyke i og rundt sitt eget hjem, men det er frustrerende å ikke kunne lufte pga naboen.
Gjest 5 andre Skrevet 23. januar 2017 #31 Skrevet 23. januar 2017 (endret) Folk som irriterer seg over andre folk burde bo for seg selv langt ute i skogen.Røyking kan ikke sammenlignes med lyd og tokerering av andre lukter. Hvorfor skam røykere ha større "rett" til å benytte seg av utearealer? Mange bor tettbygd på grunn av økonomi, helse, plass og tilgjengelighet, og for disse er ikke en enebolig midt i skogen eg alternativ. Det er ikke snakk om å ikke tolerere naboer, men å kunne ha seg feabedt passiv røyking. Det er et helsespørsmål. Endret 23. januar 2017 av 5 andre
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #32 Skrevet 23. januar 2017 Du bør lese deg opp på passiv røyking. Men jeg forstår jo at røykere forsvarer andre røykere. Tenk hvis det bor et hjerteoperert barn i etasjen over som tåler svært lite, og du står og røyker under soverommet til dette barnet... Anonymous poster hash: 3e896...c44 Tror ikke engang det kan kalles for passiv røyking at det står noen på en terrasse over deg og røyker. Lukten er der ja, men thats it. Hvor mye SKADE med tanke på giftstoffer tror du dere får i dere? Anonymous poster hash: 57865...b52
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #33 Skrevet 23. januar 2017 Du bør lese deg opp på passiv røyking. Men jeg forstår jo at røykere forsvarer andre røykere. Tenk hvis det bor et hjerteoperert barn i etasjen over som tåler svært lite, og du står og røyker under soverommet til dette barnet... Anonymous poster hash: 3e896...c44 Tror ikke engang det kan kalles for passiv røyking at det står noen på en terrasse over deg og røyker. Lukten er der ja, men thats it. Hvor mye SKADE med tanke på giftstoffer tror du dere får i dere? Anonymous poster hash: 57865...b52
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #34 Skrevet 23. januar 2017 Snakk om navlebeskuende holdning. Alle som bor i rekkehus eller flermannsboliger bør jo heller ikke få barn med kolikk, ha husdyr, bråke ute eller inne når andre vil ha fred, grille på terrassen osv osv. Altså, jeg er helt enig med deg i at jeg ikke orker røyklukt fra naboer. Jeg orker heller ikke kattedritt i sandkassa, oppussingsbråk når barna skal sove eller andre forstyrrelser. Derfor bor jeg i enebolig med et par mål tomt. Velger man å kjøpe eller leie bolig tett på andre så må man tåle at andre lever sitt liv, med de uvanene det måtte medføre. (Eller gå i dialog, gi og ta, og sammen finne løsninger...) Anonymous poster hash: f0ca5...f8f Støy plager meg ikke. Det er noe man bør forvente Ironisk nok er det ikke lov å grille her pga røyken.... Men å røyke hele dagen og deler av natten er tydeligvis helt greit. Anonymous poster hash: 76b5e...bf3
skjotta Skrevet 23. januar 2017 #35 Skrevet 23. januar 2017 Røyking kan ikke sammenlignes med lyd og tokerering av andre lukter. Hvorfor skam røykere ha større "rett" til å benytte seg av utearealer? Mange bor tettbygd på grunn av økonomi, helse, plass og tilgjengelighet, og for disse er ikke en enebolig midt i skogen eg alternativ. Det er ikke snakk om å ikke tolerere naboer, men å kunne ha seg feabedt passiv røyking. Det er et helsespørsmål. Ikke større rett. Men de bør ha samme rett. Vil man ikke utsette seg selv for passiv røyking kan man velge selv om man vil flytte eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #36 Skrevet 23. januar 2017 Ikke større rett. Men de bør ha samme rett. Vil man ikke utsette seg selv for passiv røyking kan man velge selv om man vil flytte eller ikke. I prinsippet har de ikke samme rett, i og med st man ikke kan velge bort røyken. Det er enklere sagt en gjort med flytting. Hvor man bor er ofte ikke bare et valg tuftet på ønsker og lyst. Jeg finner det merkelig at man med lovlig kan utsette folk for passiv røyking. Tror det er spørsmål om tid før det blir forbudt i borettslag også, på lik linje som offentlige plasser. Anonymous poster hash: 94618...b62
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #37 Skrevet 23. januar 2017 Jeg hadde ei under meg som røyket som en skorstein.Utrivelig.Hele våren og sommeren satt hun å røyka.Jeg har flyttet .Glad for det i dag. Anonymous poster hash: c8da6...ff2
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #38 Skrevet 23. januar 2017 I det ene borettslaget her har alle leilighetene inngang fra svalgang på den ene siden av huset og balkong på andre siden av huset, det har de satt regel om at det bare er lov å røyke på svalgangen ved inngangsdøra og ikke på balkongene. Jeg regner med de må ha røykehjørne ute i hagen borde fra husveggene i flere og flere borettslag etterhvert. Det er heldigvis færre og færre av de unge som begynner røyke, forhåpentligvis er røykere en utdøende rase og med færre røykere i borettslagene jo strengere regler vil vi få. Anonymous poster hash: 50dc8...c2a
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #39 Skrevet 23. januar 2017 Tror ikke engang det kan kalles for passiv røyking at det står noen på en terrasse over deg og røyker. Lukten er der ja, men thats it. Hvor mye SKADE med tanke på giftstoffer tror du dere får i dere? Anonymous poster hash: 57865...b52 Det skader nok til at jeg våknet med astmaanfall de gangene naboen under meg tente seg en røyk på senga. De hadde soverom rett under oss, og det å ha soveromsvinduet åpent syntes både de og vi var naturlig. Av og til fant de det for godt å ta seg en røyk i firetida på natta, i senga. Da smatt røyken ut av vinduet deres og rett inn vårt. Nok til at jeg ble dårlig. Om det gjør at jeg får KOLS, neppe, men plagsomt, vondt og slitsomt var det i hvert fall. Jeg er så glad for at vi flyttet i enebolig! Anonymous poster hash: 050aa...75f
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #40 Skrevet 23. januar 2017 Tror ikke engang det kan kalles for passiv røyking at det står noen på en terrasse over deg og røyker. Lukten er der ja, men thats it. Hvor mye SKADE med tanke på giftstoffer tror du dere får i dere? Anonymous poster hash: 57865...b52 Røykere inhalerer 30% av giftstoffene. 70% blir med den overflødige røyken videre. Så helt ufarlig er det ikke. Men i tillegg til gift inneholder det irriterende stoffer som påvirker luftveiene, øynene osv. Anonymous poster hash: 94618...b62
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #41 Skrevet 23. januar 2017 Typisk DIB - tåler du ikke at men har hund? FLYTT - tåler du uke at noen har katt? FLYTT - tåler du ikke barnegråt? FLYTT - tåler du ikke tramping i gulvet? FLYTT - har du trang økonomi? FLYTT - får du ikke all hjelp med barna fra kommune? FLYTT - krangler du med naboen? FLYTT MEN: bor du ved siden av en røyker i blokk eller egentlig hvor som helst.... DA KAN MAN IKKE FLYTTE. For da har man jo ikke familie i nærheten. Det er kun viktig om naboen din er røyker. Da jeg røyket var det helt naturlig for småbarnsforeldre å fortelle meg hvor jeg kunne og ikke kunne røyke. Aller helst skulle jeg bare røyke på de stedene det var folketomt. men å be foreldre ta hylgråtende babyer ut av en kafe er IKKE lov. Man kan ikke ta fra foreldre sosial omgang fordi babyen deres gråter, men røykere kan man snakke til og klage på som man vil. Mitt råd? Dersom røykeren plager deg så mye... FLYTT Anonymous poster hash: 5fa02...7d6
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #42 Skrevet 23. januar 2017 Jeg bodde før under et par hvor dama satt ute "hele tiden" og røyket. Verandaen min ble full av sigarettsneiper, veldig pussig at hun satt og poffet så mye uten å ha kjøpt seg et askebeger. Ja jeg sa i fra. Her jeg bor nå er det ikke lov å røyke på verandaene og det er kun lov ved hovedinngangene (alle har hver sin) og på den siden har vi ikke vinduer 🖒 Det står i reglementet til borettslaget, så foreslå det dere som kan. Før røyket de som bor over meg ute på verandaen så jeg ikke kunne lufte men jeg visste ikke at man kunne få en slik regel inn i regelamentet. Helt fantastiske 🖒 Anonymous poster hash: 3d148...293
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #43 Skrevet 23. januar 2017 Typisk DIB - tåler du ikke at men har hund? FLYTT - tåler du uke at noen har katt? FLYTT - tåler du ikke barnegråt? FLYTT - tåler du ikke tramping i gulvet? FLYTT - har du trang økonomi? FLYTT - får du ikke all hjelp med barna fra kommune? FLYTT - krangler du med naboen? FLYTT MEN: bor du ved siden av en røyker i blokk eller egentlig hvor som helst.... DA KAN MAN IKKE FLYTTE. For da har man jo ikke familie i nærheten. Det er kun viktig om naboen din er røyker. Da jeg røyket var det helt naturlig for småbarnsforeldre å fortelle meg hvor jeg kunne og ikke kunne røyke. Aller helst skulle jeg bare røyke på de stedene det var folketomt. men å be foreldre ta hylgråtende babyer ut av en kafe er IKKE lov. Man kan ikke ta fra foreldre sosial omgang fordi babyen deres gråter, men røykere kan man snakke til og klage på som man vil. Mitt råd? Dersom røykeren plager deg så mye... FLYTT Anonymous poster hash: 5fa02...7d6 Typisk røyker som mangler selvinnsikt. Det er en menneskerett å puste inn frisk luft. Det er ikke menneskerett å røyke. Røyken plager ikke noe bare psykisk, men også fysisk. Du får ikke lungeskader av å høre på barneskrik på et kafe. Men du får lungeskader av passiv røyking, Men det er ikke noe røykerne evner å forstå. Anonymous poster hash: 3e896...c44
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #44 Skrevet 23. januar 2017 Typisk røyker som mangler selvinnsikt. Det er en menneskerett å puste inn frisk luft. Det er ikke menneskerett å røyke. Røyken plager ikke noe bare psykisk, men også fysisk. Du får ikke lungeskader av å høre på barneskrik på et kafe. Men du får lungeskader av passiv røyking, Men det er ikke noe røykerne evner å forstå. Anonymous poster hash: 3e896...c44 Jeg røyker ikke. Sluttet for 15 år siden Anonymous poster hash: 5fa02...7d6
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #45 Skrevet 23. januar 2017 Røykere inhalerer 30% av giftstoffene. 70% blir med den overflødige røyken videre. Så helt ufarlig er det ikke. Men i tillegg til gift inneholder det irriterende stoffer som påvirker luftveiene, øynene osv. Anonymous poster hash: 94618...b62 Jeg tror det er nytteløst å argumentere overfor enkelte røykere. Er selv gift med en røyker som enten røyker i garasjen som så å si bare han disponerer (der det lukter syre, diesel og annet skadelig fra reparasjoner han utfører likevel) eller i hagen, langt fra døra og vinduene. Han hadde et par kompiser som tente røyk ute på terrassen rett under soveromsvinduet til eldste, og dæven det stinket der! Føltes som om man befant seg på et utested på nittitallet der det satt flere og røyket i trynet på deg. Så jada, røyken siver inn vinduene, for dere som ikke visste det. Nå har kompisene for lengst fått beskjed om at hvis de ikke klarer å røyke en annen plass, så kan de ikke komme hit. Anonymous poster hash: 3e896...c44
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #46 Skrevet 23. januar 2017 Jeg røyker ikke. Sluttet for 15 år siden Anonymous poster hash: 5fa02...7d6 Spiller ingen rolle, så lenge du var provosert over at småbarnsforeldre ønsket å beskytte barna sine fra din skadelige røyk da du røyket for 15 år siden. Anonymous poster hash: 3e896...c44
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #47 Skrevet 23. januar 2017 Damen under oss røyker. I sommerhalvåret blir stua stadig fylt med røyklukt når vi har opp vinduer. Forferdelig. Hater den lukta. Likevel kunne jeg ikke funnet på å klage til vedkommende på noe sånt. Hun bor der, det er hennes hjem og hun må få den friheten til å velge å røyke (selvom jeg personlig synes det er fælt). Kanskje vi som ikke takler røykere heller burde holde seg unna veldig tettbebygde strøk? Anonymous poster hash: 634f7...949
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #48 Skrevet 23. januar 2017 Spiller ingen rolle, så lenge du var provosert over at småbarnsforeldre ønsket å beskytte barna sine fra din skadelige røyk da du røyket for 15 år siden. Anonymous poster hash: 3e896...c44 Det er en menneskerett å ta egne valg. Så lenge det ikke er ulovlig, så er det lov. Så enkelt er det. Det er heller ingen menneskerett å puste inn frisk luft. Da hadde det vært forbudt med biler og motorer med bensin og diesel og fabrikker ville blitt nedlagt. Det er farligere å puste inn eksos en sigarettrøyk. Anonymous poster hash: 5fa02...7d6
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #49 Skrevet 23. januar 2017 Røykere inhalerer 30% av giftstoffene. 70% blir med den overflødige røyken videre. Så helt ufarlig er det ikke. Men i tillegg til gift inneholder det irriterende stoffer som påvirker luftveiene, øynene osv. Anonymous poster hash: 94618...b62 Men da er det snakk om inne i et rom og ikke ute i frisk luft, det er jo snakk om en som bor OVER henne her. Anonymous poster hash: 57865...b52
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #50 Skrevet 23. januar 2017 Det skader nok til at jeg våknet med astmaanfall de gangene naboen under meg tente seg en røyk på senga. De hadde soverom rett under oss, og det å ha soveromsvinduet åpent syntes både de og vi var naturlig. Av og til fant de det for godt å ta seg en røyk i firetida på natta, i senga. Da smatt røyken ut av vinduet deres og rett inn vårt. Nok til at jeg ble dårlig. Om det gjør at jeg får KOLS, neppe, men plagsomt, vondt og slitsomt var det i hvert fall. Jeg er så glad for at vi flyttet i enebolig! Anonymous poster hash: 050aa...75f Men i HIs tilfelle bodde naboen over og det blir en vesentlig forskjell der. Anonymous poster hash: 57865...b52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå