Gå til innhold

Jeg skulle aldri ha googlet krybbedød :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg visste ikke at barn opp til 3-4 års alder kan død i krybbedød. Seriøst? Har ett barn som er snart 22 mnd, det er lenge til barnet blir 4 år. Jeg aner ikke hvordan jeg skal få til og sove om natta framover.

Jeg har faktisk helt panikk nå.

Leser overalt at om både far og mor røyker så er øker sjangsen for krybbedød.

Vi begge røyker dessverre, det verste må jeg være at barnet har faktisk sovet i samme seng som oss de siste 2-3 mnd.

Fra i kveld har jeg lagt barnet i sin egen seng på samme rom som oss, men vil det hjelpe? Vi begge puster jo ut alle de giftstoffene og barnet er jo forsatt i samme rom bare i egen seng? Jeg har bestemt meg for å slutte med røyk men blir verre med bf. Er det lurt kanskje å la barnet sove i eget rom?

Jeg har aldri vært så redd for barne mitt som etter jeg leste om krybbedød.

Trodde det var bare opp til noe mnd det kunne skje. Jeg tror jeg har panikk nå!!!

Anonymous poster hash: c797f...3a2

Gjest 5 andre
Skrevet

Jeg visste ikke at barn opp til 3-4 års alder kan død i krybbedød. Seriøst? Har ett barn som er snart 22 mnd, det er lenge til barnet blir 4 år. Jeg aner ikke hvordan jeg skal få til og sove om natta framover.

Vi begge røyker dessverre, det verste må jeg være at barnet har faktisk sovet i samme seng som oss de siste 2-3 mnd.

Fra i kveld har jeg lagt barnet i sin egen seng på samme rom som oss, men vil det hjelpe? Vi begge puster jo ut alle de giftstoffene og barnet er jo forsatt i samme rom bare i egen seng? Jeg har bestemt meg for å slutte med røyk men blir verre med bf. Er det lurt kanskje å la barnet sove i eget rom?

Trodde det var bare opp til noe mnd det kunne skje. Jeg tror jeg har panikk nå!!!

Pass på å ha godt ventilert rom. Dessuten bør du jo jobbe hardere for røykestopp hvis det bekymrer deg (noe det bør av mange grunner).

Når det er sagt, så er krybbedød hos småbarn uhyre sjeldent. Man er mest utsatt fra fødsel av, så avtar risikoen gradvis, men det er jo veldig liten sjanse uansett. Man minsker risikoen hvis man unngår samsoving når nan røyker, men ute at jeg vet, vil jeg tro at giftstoffene er verst helt inntil

Uansett tror jeg du kan legge bekymringene helt fra deg. Når større barn dør i det man kaller krybbedød, er det fordi man ikke finner en dødsårsak, men det vil vel være naturlig å anta at det er en bakenforliggende, men uoppdaget årsak til dødsfallet.

Vi blir rare hvis vi skal tenke på alle livets eventualiteter, så for din egen del, rist det av deg.

Skrevet

Krybbedød skjer med barn under 12 mnd. Over 12 mnd regnes det ikke lenger som krybbedød. Da skyldes det som regel kvelning pga store tepper, tykke dyner, puter, utrygge senger som de setter seg fast i, osv. En 3-åring slutter ikke bare å puste pga du røyker.

Det er mange ting man kan gjøre for å redusere faren for krybbedød så mye at sannsynligheten er nesten lik null (man kan aldri imidlertid aldri være 100% sikker). Det viktigste er at babyen skal sove på ryggen, uten løse tepper/puter/kosedyr, og i egen seng. Hvis man følger disse reglene er sjansen for krybbedød ekstremt lav. Man kan redusere faren enda mer ved å gi morsmelk (ikke mme), bruke smokk, og ha babyen på samme rom som foreldrene (i egen seng).

Men dette gjelder som sagt opptil ett år. Etter det regnes det ikke lenger som krybbedød.

Selvfølgelig er det best for barnet ditt at du slutter å røyke, eller hvertfall at dere ikke deler seng mens dere røyker. Men du trenger ikke bekymre deg for krybbedød.

Skrevet

Pass på å ha godt ventilert rom. Dessuten bør du jo jobbe hardere for røykestopp hvis det bekymrer deg (noe det bør av mange grunner).

Når det er sagt, så er krybbedød hos småbarn uhyre sjeldent. Man er mest utsatt fra fødsel av, så avtar risikoen gradvis, men det er jo veldig liten sjanse uansett. Man minsker risikoen hvis man unngår samsoving når nan røyker, men ute at jeg vet, vil jeg tro at giftstoffene er verst helt inntil

Uansett tror jeg du kan legge bekymringene helt fra deg. Når større barn dør i det man kaller krybbedød, er det fordi man ikke finner en dødsårsak, men det vil vel være naturlig å anta at det er en bakenforliggende, men uoppdaget årsak til dødsfallet.

Vi blir rare hvis vi skal tenke på alle livets eventualiteter, så for din egen del, rist det av deg.

Krybbedød er mest vanlig mellom 2 og 4 mnd. 75% av krybbedød skjer før babyen er 4 mnd, og 90% av krybbedød skjer før babyen er 6 mnd.

Skrevet

Krybbedød skjer med barn under 12 mnd. Over 12 mnd regnes det ikke lenger som krybbedød. Da skyldes det som regel kvelning pga store tepper, tykke dyner, puter, utrygge senger som de setter seg fast i, osv. En 3-åring slutter ikke bare å puste pga du røyker.

Det er mange ting man kan gjøre for å redusere faren for krybbedød så mye at sannsynligheten er nesten lik null (man kan aldri imidlertid aldri være 100% sikker). Det viktigste er at babyen skal sove på ryggen, uten løse tepper/puter/kosedyr, og i egen seng. Hvis man følger disse reglene er sjansen for krybbedød ekstremt lav. Man kan redusere faren enda mer ved å gi morsmelk (ikke mme), bruke smokk, og ha babyen på samme rom som foreldrene (i egen seng).

Men dette gjelder som sagt opptil ett år. Etter det regnes det ikke lenger som krybbedød.

Selvfølgelig er det best for barnet ditt at du slutter å røyke, eller hvertfall at dere ikke deler seng mens dere røyker. Men du trenger ikke bekymre deg for krybbedød.

Landsforeningen uventet barnedød skriver at diagnosen krybbedød gis inntil 4-årsalderen, men at det er et definisjonsspørsmål,

Anonymous poster hash: 8b8b7...d10

Gjest 5 andre
Skrevet

Landsforeningen uventet barnedød skriver at diagnosen krybbedød gis inntil 4-årsalderen, men at det er et definisjonsspørsmål,

Anonymous poster hash: 8b8b7...d10

Var ikke meningen å bli anonym 😜

Skrevet

Panikk nå? Slutt å røyke, da, i det minste. Hjelpe meg. Du blir redd for at noe du gjør kan skade barnet ditt og likevel fortsetter du?

Det er skumle ting i verden, og når man har barn er det enda skumlere fordi du har så mye å miste. Krybbedød er bare én skummel ting. Men hvis du selv kan påvirke ved å slutte og røyke skjønner ikke jeg hvorfor ikke du bare setter i gang.

Skrevet

Hvis dere ikke er villige til å slutte å røyke kan du bare slutte å syte og heller nyte angsten i fred og ro i ditt eget røykfylte lille hull.

Skrevet

Har hørt om ei på 18år som døde uventet og der ble det konkludert med krybbedød.

Anonymous poster hash: c524f...436

Skrevet

Jeg kjenner til to tilfeller hvor barn hadde dødd i krybbedød.

Det ene barnet var 1.5 og det andre var 2.5.

Dødsårsak - krybbedød.

Så jo, det skjer. Desverre 😢

Anonymous poster hash: 31278...061

Skrevet

Ved uforklarlige dødsfall over et år brukes dødsårsak forsinket krybbedød. Det er svært skjelden, men forekommer. Å blande inn kvelning er bare feil. Krybbedød brukes kun når de ikke finner noen som helst grunn.

Anonymous poster hash: 31366...373

Skrevet

Har hørt om ei på 18år som døde uventet og der ble det konkludert med krybbedød.

Når skjedde dette for ei jeg gikk videregående med døde første år på høgskolen av " krybbedød ". Husker det gikk rykter om et dop som kunne forårsake krybbedød lignende dødsfall.

Tror dødsfallet hennes og ryktet bidro mer til at jenter passet drinken sin. Enn noen advarsel kampanje gjorde.

Skrevet

18-åring med død av krybbedød?

Da kan jo diagnosen brukes for alle aldersgrupper. Det hender at mennesker ikke våkner opp igjen, og det kan skje i alle aldre. Ved obduksjon finnes ingen årsak,

det betyr ikke at det ikke er noen grunn men at legene ikke finner den.

Ville ikke brukt energi på å bekymre meg for dette. Da må du i tilfelle gå å tenke på det resten av din levetid, og det er bortkastet. Det er ekstremt sjeldent at to-åring dør slik.

Bruk heller energi på å slutte å røyke. Men ikke pga dette.

Skrevet

Hvis du er så redd, da må vel det å stumpe røyken være enkelt?

Barnet ditt eller røyken? Et enkelt valg.

Anonymous poster hash: b304f...0ea

Skrevet

Det er jo ikke bare gjennom pusten deres det kommer nikotin, det utåndes gjennom huden også. Derfor er alle nikotinprodukter uheldige. La barnet slippe å vokse opp med røykende foreldre, det er så utrolig jalla. På tide å bli voksne. Dersom dere planlegger flere barn, øker dere krybbedødfaren også ved å røyke før barnet unnfanges.

Anonymous poster hash: 7ee36...00e

Skrevet

uff, forstår deg godt,men prøv og ikke tenkt slikt,skjønner det er vanskelig, min er snart 4 nå, men merker jo at jeg er redd hele tiden for at noe skal skje han, og derfor googler jeg ikke mer etter ting

Skrevet

18-åringer dør ikke i krybbedød. Der er det noen som har bommet fulstendig. Bare fordi de ikke vet dødsårsaken betyr ikke at det er krybbedød.

Skrevet

Når skjedde dette for ei jeg gikk videregående med døde første år på høgskolen av " krybbedød ". Husker det gikk rykter om et dop som kunne forårsake krybbedød lignende dødsfall.

Tror dødsfallet hennes og ryktet bidro mer til at jenter passet drinken sin. Enn noen advarsel kampanje gjorde.

Men det er jo ikke krybbedød hvis det skyldes stoffmisbruk.

Skrevet

Ved uforklarlige dødsfall over et år brukes dødsårsak forsinket krybbedød. Det er svært skjelden, men forekommer. Å blande inn kvelning er bare feil. Krybbedød brukes kun når de ikke finner noen som helst grunn.

Et barn som er over ett år gammelt har mye større fare for å død av kvelning pga dyner, tepper, kosedyr, puter osv, eller kvelning ved at de setter fast hodet i sengehodet, eller de dør av skader fra fall fra senger, enn faren for å dø av forsinket krybbedød.

Skrevet

Men det er jo ikke krybbedød hvis det skyldes stoffmisbruk.

Det ble ikke funnet noen årsak til dødsfallet, men det oppsto et rykte i byen om et stoff som ble så fort nedbrutt at det ikke kunne spores, men som en sjelden gang kunne drepe. Det var antatt å være et slags voldektsdop. Aldri hørt om det fra offisielle kilder, men på ryktebørsen var det helt sikkert. Regner med stoffet eksisterte mest som en forklaring på hvordan en helt frisk 20 år gammel jente kunne bare dø.

Skrevet

Det ble ikke funnet noen årsak til dødsfallet, men det oppsto et rykte i byen om et stoff som ble så fort nedbrutt at det ikke kunne spores, men som en sjelden gang kunne drepe. Det var antatt å være et slags voldektsdop. Aldri hørt om det fra offisielle kilder, men på ryktebørsen var det helt sikkert. Regner med stoffet eksisterte mest som en forklaring på hvordan en helt frisk 20 år gammel jente kunne bare dø.

GHB du mener?

Anonymous poster hash: b5202...389

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...