Gå til innhold

Spørsmål angående øreskylling

Anbefalte innlegg

Jeg skal til legen for å spyle øregangen min, og ble fortalt at jeg måtte la det være olje i øregangen et par netter i forveien. Oljen skal holdes inne med ørepropper mens jeg sover. Mitt spørsmål er dette:

Er det slik at dersom man heller olje i det ene øret, og holder hodet sidelengs en stund, så vil oljen renne gjennom hodet og ut av det andre øret? Når jeg helte olje i det ene øret mitt så kjente jeg den renne innover litt, inntil den blokkerte øregangen slik at jeg ikke lenger kunne høre. Er det meningen at oljen ikke renner gjennom, men at jeg heller litt olje i hvert øre slik at det blokkerer hørselen, og deretter setter i øreproppene?

Setter pris på om noen som har gjort dette før kan beskrives hva som en riktig måte. Takk.

Anonymous poster hash: d0639...e1f

Fortsetter under...

Jeg har aldri vært til legen ifb med øreskylling. Pleier å gjøre det selv på meg og mannen her hjemme. Her dryppes det x antall ørevoks dråper i ørene på den ene siden ( står på flasken hvor mye det er snakk om), og da ligger vi på siden og lar det godgjøre seg. Væsken vil ikke renner gjennom hodet og kommer ut i det andre øret. Det ligger bare på den ene siden man heller i, og løsner opp ørevoksen. Vi pleier å ha håndduk som er brettet i flere lag under den siden man ligger ned mot pga litt søl når man reiser seg opp. Når dette er unnagjort, så går vi på badet og hellet innholdet ut, og bruker voksballongen som ligger i pakken og vasket ytterligere øregangen. Så er det bare å gjenta den samme prosessen på det andre øret.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 55011...0a1

Trommehinna stopper oljen i å lengre inn i hodet ;) Google øre, så ser du hvordan det er bygget opp.

Du hører mye mindre når du fyller øret med olje/vann. Husker du når du dukker hodet under vann?

Jeg skyller ører og det blir et nokså hardt vannpress på trommehinna. For å ikke oppleve dette for ofte ville jeg ha hatt vaxol(el vanlig matolje) jevnlig i ørene slik at man slipper å skylle. 1 natt i mnd?

Det kommer titt og ofte pasienter med helt tette øreganger, de har ikke hørsel. Og opptil 2 cm ørevoks kommer ut. Q-tips har presset det inn, og ser pasienter med smale øreganger er gjengangeren der.

Anonymous poster hash: 7981f...69f

Jeg skal til legen for å spyle øregangen min, og ble fortalt at jeg måtte la det være olje i øregangen et par netter i forveien. Oljen skal holdes inne med ørepropper mens jeg sover. Mitt spørsmål er dette:

Er det slik at dersom man heller olje i det ene øret, og holder hodet sidelengs en stund, så vil oljen renne gjennom hodet og ut av det andre øret? Når jeg helte olje i det ene øret mitt så kjente jeg den renne innover litt, inntil den blokkerte øregangen slik at jeg ikke lenger kunne høre. Er det meningen at oljen ikke renner gjennom, men at jeg heller litt olje i hvert øre slik at det blokkerer hørselen, og deretter setter i øreproppene?

Setter pris på om noen som har gjort dette før kan beskrives hva som en riktig måte. Takk.

Anonymous poster hash: d0639...e1f

Hvis oljen renner gjennom hodet ditt og ut av det andre øret, betyr det at du kun har "luft mellom øra." Det håper jeg for din skyld ikke stemmer!

Anonymous poster hash: eabe3...d79

Ørevoks er vannløselig, på sykehjemmet jeg jobber bruker vi kun passe varmt vann i sprøyte. Det er mye bedre enn olje-klisj. Billigere, raskere og enklere.

Anonymous poster hash: 959eb...957

Men ikke effektivt hvis voksen er forsteina, øregangen er "krokete" el lign. Ideelt sett er jo ørene selvrensende og trenger ikke vann engang, men både jeg og min yngste sønn må regelmessig få ørene skyllet.

Anonymous poster hash: eabe3...d79

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...