Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #1 Skrevet 22. januar 2017 Jeg er så fortvilet her, og trenger litt info / råd fra dere som har litt peiling på denne medisinen. Litt om meg: Negativt: Lider av angst / depresjon/ panikkangst Sover mye / lite energi Mye betennelser i kroppen Blir sliten av mye folk rundt meg Positivt: Liker å følge opp sønnen min sitt skolearbeid Holder huset i orden Lager middag Trives med få venner rundt meg Liker å lese Min psykiater har fått det for seg at jeg lider av ADD og trenger Ritalin. Har nå gått på 10 mg i 1 uke og 20 mg i 1 uke. Hvordan jeg har det nå: Ruset Helt omtåket i hode, tåkete syn Kan ikke kjøre bil Kan ikke følge opp skolearbeid, teksten eller regnestykkene flyter utover føles det som Giret i kroppen , men dødssliten i hode Blir fort sint Klarer nå ikke å gå på butikken pga panikkangsten er blitt 100 ganger verre Føles det sånn ut for dere andre som bruker denne medisinen? Deres erfaring? Anonymous poster hash: f0b75...6ed
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #2 Skrevet 22. januar 2017 Jeg går ikke på Ritalin men min sønn gjør. For han har det absolutt ikke sånn virkning. I begynnelsen så fikk han voldsomme sinneanfall idet medisinen gikk ut av kroppen. Nå går han på en til medisin i tillegg til Ritalin. 20 MG Ritalin og 20 MG equasym. Det passer veldig bra for han som da konsentrerer seg, klarer seg bedre sosialt osv. Jeg tror du burde ta kontakt med legen igjen og forklare hvordan du har det. Du skal jo ikke føle deg ruset og helt tåkete, det gjør hvertfall ikke min sønn. Anonymous poster hash: 0c505...d68
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #3 Skrevet 22. januar 2017 Har du tatt en nevropsykologisk test for å bekrefte mistanken om ADD? Jeg hadde og en psykiater som bare ga meg medisinen uten å teste meg først, helt bort i natta spør du meg. Anonymous poster hash: 51cdb...e0d
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #4 Skrevet 22. januar 2017 Hmmm... Jeg brukte ritalin innimellom når jeg gikk på VG for å holde det gående mellom festingen og lesingen. Jeg ble ikke sliten i hodet av det, derimot fikk jeg energi så jeg kunne få med meg det jeg skulle. Rart at du blir så omtåket at du ikke en gang kan kjøre bil! Ta det opp med psyikiatrikeren din ja. Kanskje hjelper det hvis du øker dosen? Det hadde jeg prøvd. Anonymous poster hash: b5911...50b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #5 Skrevet 22. januar 2017 Høres rart ut at du har fått ritaling mot ADD. Add er vel det samme som ADHD uten den hyperaktive delen. Ritalin skal vel roe ned hyperaktiviteten. Snakk med legen din, evt Google det, å se hva du finner ut der. Hørte da jeg var ung og hadde en kompis med ADHD at han brukte å gi medisinen til vennene fordi ritalin virker motsatt på de uten diagnosen, de blir kvikkere, mens de med diagnosen blir roet ned. Bare noen tanker, har egentlig ikke noe erfaring med det. Anonymous poster hash: 44564...c49
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #6 Skrevet 22. januar 2017 De skiller ikke på ADD/ADHD lenger. De gir samme medisinering. Men...du skal ikke bli så dårlig av medisinen. Dette må du ta tak i og få hjelp med. Anonymous poster hash: 7133f...ca3
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #7 Skrevet 22. januar 2017 Sønnen min ble slik du beskriver på Ritalin, han tålte det overhode ikke! Etter et helvete med utprøving av 4 ulike medisiner hvor den ene funket dårligere enn den forrige har vi en umedisinert gutt som fungerer meget bra, medisiner gjorde alle symptom verre, var ingen positive effekter i det hele tatt. På BUP møtte vi mye motstand, men lærer og assistent var helt imot medisinene de også så de aksepterte at vi ikke ønsket å medisinere. Anonymous poster hash: 50392...b1b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #8 Skrevet 22. januar 2017 Tusen takk til alle dere som har tatt dere tid å svare meg - jeg leser alt dere kommer med av erfaringer på godt / vondt. Vil gjerne høre fra flere også. Føler jo selv at noe her med min medisinering er helt galt. Kan ikke tro det var meningen at jeg skulle få det så mye verre. Skal ta kontakt med legen i morgen. HI Anonymous poster hash: f0b75...6ed
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #9 Skrevet 22. januar 2017 Tusen takk til alle dere som har tatt dere tid å svare meg - jeg leser alt dere kommer med av erfaringer på godt / vondt. Vil gjerne høre fra flere også. Føler jo selv at noe her med min medisinering er helt galt. Kan ikke tro det var meningen at jeg skulle få det så mye verre. Skal ta kontakt med legen i morgen. HI Anonymous poster hash: f0b75...6ed Alle reagerer ikke likt på Ritalin og derfor trappes det sakte oppover og har en lang forsøksperiode. Du må sikkert forsøke en annen type medisin som du vil reagere bedre på. Folk med add får også Ritalin for det hjelper ikke bare på hyperaktiviteten, men det går mye på konsentrasjonen også i tillegg til mange andre ting. Min sønn har add og det hjelper han feks med å huske helt vanlige ting som jakke og sekk når han skal hjem fra skolen😊 Det hjelper han også på oppførsel da han sliter sosialt og selv om add/ADHD nå heter ADHD så er ikke add som ADHD uten hyperaktivitet. Det er mer engstelse, depresjon osv med add og mange opplever mobbing og misforståelse. Anonymous poster hash: 0c505...d68
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #10 Skrevet 22. januar 2017 Jeg har ADD, og har gått på ritalin. De symptomene du beskriver stemmer ikke overens med min ADD i hvertfall og heller ikke virkningen av ritalin. Jeg opplever ADD slik: tanker som kverner hele tiden, hodet slapper aldri av. Jeg henger meg opp i ting og får ikke slappet av før jeg er ferdig med det, klarer ikke å konsentrere meg når jeg leser, bekymrer meg veldig mye og kan dagdrømme/visualisere ting. Jeg brukte ritalin i 3 år, og min opplevelse var at det roet hodet, jeg kunne fokusere og konsentrere meg. Jeg sluttet fordi jeg ville bli gravid, og har lært meg gode vaner og teknikker som fungerer i hverdagen, slik at jeg ikke ønsker å starte med ritalin igjen. Jeg tenker, kan du muligens ha startet rett på høy dose? Husker jeg måtte trappe opp litt etter litt.. Snakk med psykiateren som har forskrevet medisinen, mulig du bør prøve noe annet. Anonymous poster hash: d49a2...1df
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2017 #11 Skrevet 22. januar 2017 Ut fra din beskrivelse så høres det ikke ut som om at du har adhd, og reaksjonen på ritalin bekrefter jo antakelig det. Jeg har adhd og er som andre med adhd, og har en super effekt av ritalin, ingen rus. Du blir jo ruset! Si fra til psykologen. Anonymous poster hash: 27515...f1e
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2018 #12 Skrevet 24. juni 2018 Ser innlegget er ett år gammelt, men vil bare legge til at alt du ramser opp her finnes i listen over bivirkninger ved bruk av ritalin. Noen vanlige, andre mindre vanlige. -Jeg hadde selv noe bivirkninger når jeg startet med det, jeg følte meg omtåket, trøtt og litt desorientert, og fikk tåkete syn. men det gikk gradvis over når jeg økte doseringen. Anonymkode: 49428...cd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå