Gå til innhold

Noen med ME og små barn/baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en lettere form for ME. Hatt i 10 år og det blir litt bedre etterhert som årene går. Er gravid nå og litt bekymret ift hvordan dette skal gå. Noen med erfaring?

Anonymous poster hash: 83156...178

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer nok veldig ann på hvor dårlig du er i det daglige. Hvor mye avlastning kan du feks få? Er far til baby på banen?

Anonymous poster hash: 3d079...0fd

Skrevet

Hei, har me og fikk akkurat en baby. Hadde et helvetes svangerskap med hyperemesis til jeg  fødte- så livet med baby er en drøm  forhold.. jeg må ha en del hjelp av mannen så jeg får hvilet og sovet noe på natten. Det går bedre enn ventet, for jeg hadde angst for at jeg skulle kollapse helt fra jeg fikk positiv test. 

Uten en barnefar som stilte opp mye hadde det alri gått. Jeg har tre barn, og det krever sitt.

Anonymous poster hash: c6991...932
Skrevet

Skjønner ikke at dere tør å få barn med en slik sykdom...

Anonymous poster hash: 44d8b...1db

Skrevet

Skjønner ikke at dere tør å få barn med en slik sykdom...

Ikke jeg heller...

Anonymous poster hash: 16892...ab6

Skrevet

Lurer på hvordan de ble gravid egentlig... :sove:

Anonymous poster hash: 7d930...6b4
Skrevet

Høres uforsvarlig ut å få barn hvis dere er så syke som dere sier, stakkars unger

Anonymous poster hash: ef4e8...096

Skrevet

Skjønner ikke at dere tør å få barn med en slik sykdom... Anonymous poster hash: 44d8b...1db

Ikke jeg heller!Ofte kan de ikke jobbe heller med den sykdommen,men unger...ikke no problem.Fatter det ikke!

Anonymous poster hash: 7bc17...92b

Skrevet

Ikke jeg heller!Ofte kan de ikke jobbe heller med den sykdommen,men unger...ikke no problem.Fatter det ikke!

Og det er jo litt derfor de med sykdommen er litt uglesett. Unger går fint og å hele tiden se fresh og fjong ut og delta på sosiale aktiviteter går også ofte bra.

Anonymous poster hash: c4fa3...0d1

Skrevet

Dere som dømmer så hardt... det er jo menn inni bildet her... Skal de gå glipp av sjansen til å få barn fordi kona har ME? Så lenge mannen er klar for å ta sitt ansvar og mor ikke er 100% sengeliggende hele tiden og klarer å være der for barnet så ser jeg ikke problemet.

Anonymous poster hash: 54dc3...131

Skrevet

Hva er det for svar å komme med til en kvinne som skriver her for å spørre om et reelt spørsmål??

Sjønner ikke hvordan dere tør å få barn.... hva er det for algs spørsmål??

Sjerp dere damer. De har vel samme både ønske og rett på å få barn som alle andre har. Jeg vil uansett tro at ingen med problemer, det være ME, fysiske funksjonehemninger, psykiske problemer eller det å gå gravid alene og oppdra barn alene ville vel ikke gjort det dersom de ikke følte de hadde kapasitet til det.

Det vil vel uansett være en berikelse å få flere barn enn  kun ett barn, da barna kan ha glede og støtte av hverandre både som små og senere i livet da kanskje ikke mor klarer å engasjere seg så voldsomt mer.

Anonymous poster hash: 7f56f...709
Skrevet

Hva er det for svar å komme med til en kvinne som skriver her for å spørre om et reelt spørsmål??

Sjønner ikke hvordan dere tør å få barn.... hva er det for algs spørsmål??

Sjerp dere damer. De har vel samme både ønske og rett på å få barn som alle andre har. Jeg vil uansett tro at ingen med problemer, det være ME, fysiske funksjonehemninger, psykiske problemer eller det å gå gravid alene og oppdra barn alene ville vel ikke gjort det dersom de ikke følte de hadde kapasitet til det.

Det vil vel uansett være en berikelse å få flere barn enn kun ett barn, da barna kan ha glede og støtte av hverandre både som små og senere i livet da kanskje ikke mor klarer å engasjere seg så voldsomt mer.

Anonymous poster hash: 7f56f...709

Ingen har rett til å få barn, men alle barn har rett til en god oppvekst. Om man kan klare det eller ikke må være opp til det enkelte par å vurdere, ut fra sykdommens alvorlighetsgrad, nettverk etc. Vi kan alle blir syke.

Anonymous poster hash: 7482c...0d8

Skrevet

Kan bare svare for egen del. Er vokst opp med en mamma som er ufør med diagnosen ME. Ja, hun er tidvis sengeliggende dag ut og inn. Ofte infeksjoner i kroppen. Og i perioder er hun litt bedre. Selvfølgelig har det jo påvirket oss litt i oppveksten, men i vårt tilfelle har vi en superpappa som gjør alt og mere til. En pappa som alltid har stilt opp på kamper, cuper, skoleavslutninger, kjøring hit og dit osv. Og min mor har stilt når hun har vært i form til det. Ja, det hadde vært tøft hvis min mor var alene. Men så er hun ikke det, de har vært sammen i over 30 år. De hadde vel akkurat like lyst på barn som alle andre som også får barn på tross av ulike diagnoser. Er vel ikke noe verre å få barn når man har ME, enn det er å få barn når man har MS, leddgikt, fibromyalgi osv.

Anonymous poster hash: 91077...6f2

Skrevet

Kan bare svare for egen del. Er vokst opp med en mamma som er ufør med diagnosen ME. Ja, hun er tidvis sengeliggende dag ut og inn. Ofte infeksjoner i kroppen. Og i perioder er hun litt bedre. Selvfølgelig har det jo påvirket oss litt i oppveksten, men i vårt tilfelle har vi en superpappa som gjør alt og mere til. En pappa som alltid har stilt opp på kamper, cuper, skoleavslutninger, kjøring hit og dit osv. Og min mor har stilt når hun har vært i form til det. Ja, det hadde vært tøft hvis min mor var alene. Men så er hun ikke det, de har vært sammen i over 30 år. De hadde vel akkurat like lyst på barn som alle andre som også får barn på tross av ulike diagnoser. Er vel ikke noe verre å få barn når man har ME, enn det er å få barn når man har MS, leddgikt, fibromyalgi osv.

Og sånn btw, både min søster og jeg er vokst opp til å bli selvstendige, arbeidsomme, gode voksne med høyere utdannelse, barn og jobb.

Skrevet

Hvorfor er mange uten videre kjennskap til ME så dømmende? Vet dere at det finnes forskjellige grader feks?

Jeg fikk ME etter mitt siste svangerskap. Altså etter mitt 3. barn... Før den tid hadde jeg fulltidsjobb som jeg sjonglerte veldig bra med små barn og reisevei, en hobby som krevde innsat hver eneste dag, mange familieselskaper hvert år osv osv

Infeksjonssykdom under svangerskap var altså det som utløste min ME og kasta om på hele livet mitt.

Jeg hadde ikke turt få flere barn slik det er nå, men det er jo enkelt å si når man allerede har tre. Nå er det gått noen år og ting er gått seg til med årene, men uten mann, besteforeldre, øvrig familie og en voldsom omorganisering av livet hadde nok situasjonen vært en annen.

Det dere andre ikke ser er at sykdom kom etter barn, nå må jeg gjøre det beste ut av situasjonen jeg er i og jeg prioriterer hard. Pri 1 er barna! Dere kan nok fort tro jeg orker ALT bare det omhandler de, men det krever planlegging for og feks stille på fotballkamp. Jeg forsøker også se høvlig i water ut når jeg først går ut døra. Jeg forsøker trene. ME miljøet fraråder en trening om en ikke er ytterst forsiktig. Jeg er super stolt av å endelig få til litt, men møter kritikk fra "egne" fordi jeg umulig er syk (nok) og fra uvitende, da de automatisk tror jeg da også orker alt annet. Sannheten er ar jeg hviler meg klar til trening og kollapser etterpå, det ser ingen annen enn mine nærmeste. På fest dukker jeg også opp! Maks 1 gang i året, ofte uten alkohol og alltid med en forhåndsbestilt taxi etc. Det dummeste! jeg gjør er å sitte på en fest og få det skikkelig hyggelig og derfor la meg friste litt lengre. Litt lengre aktivitet skyldes ofte forhøyet adrenalin og kan medføre dager uten søvn og påfølgende uker med svært redusert mulighet for aktivitet.

Husk, det er mye man ikke ser og mye man ikke forstår om man ikke selv er i samme situasjon! Og selv om man er to pasienter med ME er det vanskelig og uttale seg om den andres situasjon. Vi er forskjellig rammet, har forskjellige utgangspunkt og forskjellig mulighet til avlastning/hjelp fra andre.

Hi, du må søke hjelp der hjelp kan søkes. Gjennom familie, venner, kommune osv. Planlegg med været mulig resultat, så det praktiske lar seg løse enkelt. Forbered deg mentalt på nedturer og ta alt positivt og med stor glede. Dette blir din livs opplevelse ❤️

Anonymous poster hash: e7d74...1b8

Skrevet

Jeg var en av de som svarte at jeg ikke skjønner at folk med ME orker å få barn.

Jeg er frisk, men kjenner jo hvor sliten jeg blir. Barn krever mye. Lite nattesøvn og det skjer noe hele tiden.

Hadde jeg vært syk og utmattet hadde jeg stått over, for min egen del.

Ikke noe vondt mot de som velger å få barn til tross for ME altså.

Anonymous poster hash: 16892...ab6

Skrevet

Jeg har mild/moderat ME (kommet meg fra alvorlig ME) og har baby. Det er veldig krevdende.

Mannen min har heldigvis en fleksibel jobb, han kommer med en gang om det er noe. Svigerfar stiller opp på flekken om jeg er for sliten. Jeg har også søsken uten barn som stiller opp.

Det er en grusom sykdom hvor man er helt avhengig av andre for å fungere med barn. Men jeg skal bli frisk, det skal jeg bare.

Dere som uttaler dere så sterkt her: så hjerterå dere er. Jeg planla ikke barn, men hadde ikke hjerte til å ta abort når det skjedde. Vi gjør så godt vi kan.

Anonymous poster hash: 81e22...207

Skrevet

Og det er jo litt derfor de med sykdommen er litt uglesett. Unger går fint og å hele tiden se fresh og fjong ut og delta på sosiale aktiviteter går også ofte bra.

Jeg viser meg ikke for noen når jeg er så dårlig at jeg ikke orker å stelle meg engang. Så du ser meg bare i gode perioder.

Anonymous poster hash: 81e22...207

Skrevet

Uvitendhet og regelrett å være"dum" er også en tilstand hvor folk ikke skulle fått barn.

Anonymous poster hash: 9764b...ef3

Skrevet (endret)

Det er da uproblematisk å få barn i Norge. Det er irrelevant om man er arbeidsdyktig, eller ei. Vi bor faktisk i en velferdsstat.

Det er da en menneskerett å få barn, må vite ...

Barnets beste ...? Det er ikke så farlig så lenge mor får realisert seg selv.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Det er da uproblematisk å få barn i Norge. Det er irrelevant om man er arbeidsdyktig, eller ei. Vi bor faktisk i en velferdsstat.

Det er da en menneskerett å få barn, må vite ...

Barnets beste ...? Det er ikke så farlig så lenge mor får realisert seg selv.

Hva er problemet ditt egentlig? Om mor ikke kan stille opp på ALT av fritidsaktiviteter ol, men far tar litt ekstra så kan da barnet ha det helt fantastisk, i tillegg til at mor gjerne er mye mer hjemme. Det er mange barn som vokser opp med syke foreldre og har det helt topp likevel. Min mor har MS og var like utmattet som en med ME. Hun kunne ikke alltid være med på alt men hun stilte opp for oss barna likevel. Vi hadde alltid en god mamma å komme til med store og små problemer. Jeg har hatt en flott oppvekst! Jeg ser det litt som at mammas "jobb" var å hvile når vi var i barnehage/skole og ellers var hun en super mamma.

Anonymous poster hash: 54dc3...131

Skrevet

Registrerer at samtlige av de som forsvarer å få barn som me-syk drar inn hvor mye mann, svigerforeldre, besteforeldre og tanter og onkler bidrar for at det skal gå rundt. Det sier jo litt om hvilken belastning det blir for andre, bare for at en selv skal få opp til flere barn. Det er faktisk ikke en menneskerett å få barn, og forutsetningen for å få de burde jo være at man klarer å ha omsorg og forsørge de. Ikke at man lener seg tungt på nær og fjern familie for at det skal gå.

Skrevet

Registrerer at samtlige av de som forsvarer å få barn som me-syk drar inn hvor mye mann, svigerforeldre, besteforeldre og tanter og onkler bidrar for at det skal gå rundt. Det sier jo litt om hvilken belastning det blir for andre, bare for at en selv skal få opp til flere barn. Det er faktisk ikke en menneskerett å få barn, og forutsetningen for å få de burde jo være at man klarer å ha omsorg og forsørge de. Ikke at man lener seg tungt på nær og fjern familie for at det skal gå.

Er mannens ønske om barn irrelevant? Har mine barn det bedre som har en mor som ble syk etter siste svangerskap? Er en mormors ønske om barnebarn stort og hun vil hjelpe, skal man helst takke nei? Er det å ha ME jamfør med egoisme? Tror dere fremdeles skal være veldig forsiktige med å uttale dere før dere har gått i andres sko!

Skrevet

Er mannens ønske om barn irrelevant? Har mine barn det bedre som har en mor som ble syk etter siste svangerskap? Er en mormors ønske om barnebarn stort og hun vil hjelpe, skal man helst takke nei? Er det å ha ME jamfør med egoisme? Tror dere fremdeles skal være veldig forsiktige med å uttale dere før dere har gått i andres sko!

Det er vel noe med å være realistisk i dette her. Ingen bør få barn om de ikke kan ta vare på det selv. Å være avhengig av ektemann eller svigermor(!!!) er lite lurt.

Det finnes ikke en større jobb enn barn. Spedbarn er 1000 ganger mer krevende enn den verste jobb. Klarer du ikke å jobbe noen timer per dag kan jeg virkelig ikke forstå at et barn høres fornuftig ut.

Dette handler ikke om mistro til ME. snarere tvert i mot for meg. Hvis du må drive med streng energisparing hver dag drar du søren meg ikke inn et uskyldig barn inn i det.

De som får ME etter at de allerede er mødre er noe annet

Anonymous poster hash: e16fc...306

Skrevet

Det er vel noe med å være realistisk i dette her. Ingen bør få barn om de ikke kan ta vare på det selv. Å være avhengig av ektemann eller svigermor(!!!) er lite lurt.

Det finnes ikke en større jobb enn barn. Spedbarn er 1000 ganger mer krevende enn den verste jobb. Klarer du ikke å jobbe noen timer per dag kan jeg virkelig ikke forstå at et barn høres fornuftig ut.

Dette handler ikke om mistro til ME. snarere tvert i mot for meg. Hvis du må drive med streng energisparing hver dag drar du søren meg ikke inn et uskyldig barn inn i det.

De som får ME etter at de allerede er mødre er noe annet

Anonymous poster hash: e16fc...306

For barnet er realiteten lik om man blir syk før eller etter/om man feiler pest eller kolera osv osv Jeg kan virkelig ikke se at en "udugelig" mor er verre enn en "udugelig" far. En ME syk mor løper all risiko ved å få barn! Hun kan bli drastisk mye sykere og ryker forholdet til far sitter mange igjen alene med minimalt samvær. Hvorfor kan man ikke få barn når far kan ta omsorg, utgifter osv alene? Er det kun mor i 2017 som har dette ansvaret? Virkelig??

Hadde jeg fått et ME/MS/kreftsykt etc barn, men selv var friskt hadde jeg søren meg blitt resevemamma på flekken om det var ønsket. Jeg hadde unnet min sønn/datter et barn så inderlig at jeg med glede hadde lagt egen pensjonisttilværelse på hylla!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...